Lotus Eco Elise

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
a_fond
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 dec 2008, 11:51
Auto: -

Re: Lotus Eco Elise

Bericht door a_fond »

Lpg is liquid Petrol gas(en niet aardgas he!), is een eindproduct van de brandstof productie, net zoals plastiek...aangezien het overschot is, en niet het eerste doel is bij de productie, kan het goedkoper geleverd worden.
Naar mijn weten is de co heel laag bij lpg, heel interessant qua prijs maar toch zijn er een paar nadelen in de praktijk...
-vaak door lpg instalator gemonteerd, met garantie maar niet uitvoerig getest zoals de wagen
-probleem bij type motoren, hoe complexer deze is hoe minder de werking met lpg(vergeet het met alu-blokken, directe injectie, variocam en dergelijke, het kan gemonteerd worden op uwe cayenne, maar je zult er tevreden van zijn!)
-niet overal tankstations met lpg, ook moet er iemand aanwezig zijn om lpg te moen tanken(anders op slot)!
-rendement is niet geoptimaliseerd, u zal meer verbruiken
-extra gewicht en plaats met de tank

Voordelen, veel goedkoper in euro/l,
ik zou zeggen dat het voordelig is bij een gewone mechaniek waar veel kms worden meegereden.

Maar wees er zeker van, al die groene hedendaagse praat is pas dikke zever, uw prius is niet groener dan een andere!Co2 uitstoot wordt berekend met een coefficent(afhankelijk van diesel of benzine)*verbruik...
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Lotus Eco Elise

Bericht door ovi »

a_fond schreef:Lpg is liquid Petrol gas(en niet aardgas he!), is een eindproduct van de brandstof productie, net zoals plastiek...aangezien het overschot is, en niet het eerste doel is bij de productie, kan het goedkoper geleverd worden.
Naar mijn weten is de co heel laag bij lpg, heel interessant qua prijs maar toch zijn er een paar nadelen in de praktijk...
-vaak door lpg instalator gemonteerd, met garantie maar niet uitvoerig getest zoals de wagen
-probleem bij type motoren, hoe complexer deze is hoe minder de werking met lpg(vergeet het met alu-blokken, directe injectie, variocam en dergelijke, het kan gemonteerd worden op uwe cayenne, maar je zult er tevreden van zijn!)
-niet overal tankstations met lpg, ook moet er iemand aanwezig zijn om lpg te moen tanken(anders op slot)!
-rendement is niet geoptimaliseerd, u zal meer verbruiken
-extra gewicht en plaats met de tank

Voordelen, veel goedkoper in euro/l,
ik zou zeggen dat het voordelig is bij een gewone mechaniek waar veel kms worden meegereden.

Maar wees er zeker van, al die groene hedendaagse praat is pas dikke zever, uw prius is niet groener dan een andere!Co2 uitstoot wordt berekend met een coefficent(afhankelijk van diesel of benzine)*verbruik...

Voila hier hebt ge al een deftige uitleg!
Het is een recidu dat vrijkomt en dat eigenlijk afval is!!!
Wel investeren in een goede installatie die aangepast is aan het type motor.
Dat is dus dikwijls het probleem dat mensen besparen op enkele honderde eurokes en dan een auto hebben die slecht rijd op LPG.
Ik heb de H200 gekocht met een "AG" installatie die op niks trok en er een "Prins" laten inleggen! Voor 1.000 euro heb ik 3 jaar een goede wagen gehad en nu terug verkocht voor hetgeen ik hem in de tijd betaald heb.
Gebruikersavatar
wimvanbeeck
Berichten: 1615
Lid geworden op: 01 sep 2008, 14:14
Naam: Wim
Auto: Elise S 220
Locatie: Lommel

Re: Lotus Eco Elise

Bericht door wimvanbeeck »

[

Lpg kost aan de bron bijna evenveel als benzine en diesel ( zie http://www.febiac.be ) maar en zitten minder accijnsen op dan bij benzine en diesel, vandaar de extra taks ter compensatie, Lpg is ook vervuilend, bijna even veel CO2 uitstoot als benzine, iets minder roet en zwavel uitstoot, Lpg is ook een fosili brandstof en wat dat betreft met dezelfde problemen als benzine en diesel, afhankelijk van het midden-oosten en ook eindige hoeveelheid aan grondstof

WIM
[/quote]

Da is zever in pakskes makker! :x

Dat is wat de groene jongens jullie willen doen geloven.
Ik kan u direkt en paar studies zoeken die het tegendeel beweren.[/quote]

Niks zever, ge kunt de prijzen chekken op de website die ik door gaf, Lpg is een gewone fosile brandstof als benzine en diesel, aardgas daar entegen is ook een fosile brandstof met ook ongeveer dezelfde co2 uitstoot per kilometer maar met ook minder roet en zwavel uitstoot, deze is ook eindig, maw de voorraad is beperkt, maar van deze brandstof zijn we qua prijs minder afhankelijk van het midden-oosten, maar dan weer meer van Rusland, en of dit beter is ??? ik vraag het me af.
Elke fosile brandstof gas, benzine, diesel stoten ongeveer evenveel CO2 uit, diesel iets meer/liter, maar de wagen verbruikt minder per kilometer, diesel stoot meer stikstof, zwavel en roet uit, maar met de laatste cats en filter zal hij binnen kort moeten voldoen aan de Euro 5 norm en van af 2012 of 2014 ( ik wil ervan af zijn ) de Euro 6, van af dan zal een diesel even proper zijn of zelf properder dan een Benzine van vandaag.
De enige energie die geen CO2 uitstoot is een brandstrofcel die werkt op waterstof ( als we waterstof verbrande in een motor stoot die ook CO2
uit ), maar waterstof komt niet voor op de aarde in natuurlijke toestand, we kunnen waterstof maken uit aardgas ( weer die eindige fosile brandstof ) of uit water door elektrolise, maar dat kost heel wat elektriciteit en hoe maken we die dan? Ge ziet er is geen simpele oplossing voor dit probleem. Om aan de energiebehoefte te kunnen voldoen in de toekomst zullen we alle bekende brandstoffen langs elkaar moeten gebruiken en daar waar ze het best tot zijn recht komt, bv. elektrische auto's in de stad om daar de uitstoot tot nul terug te brengen ).

Ik heb zelf ook 10 jaar met Lpg gereden, ik ken de voordelen dus goed, met en 2 liter motor zat ik altijd rond de 11 - 12 liter gas, als hij armer, zuiniger afgesteld stond kregen we dikwijls last van Back-fire, maar dan nog reed hij goedkoper dan een vergelijkbare diesel, omdat Lpg minder getakseerd is. Ik ben gestopt met de LPG omdat de recente motoren met veel elektronica, injectie enz... moeriijker dus duurderom te katten zijn. ( mijn laatste lpg was een perfecte installlatie in een Hyundai Coupe 2000 maar koste 3000 euro, hij verbruikte altijd hetzelfde, namlijk 11.7 l/km , was al een Euro 4)
Met een diesel kunt ge ook op slaolie rijder, gaat perfect mits wat aanpassingen en is ook goedkoop omdat die prijs van de slaolie geen accijsen bevat, ge zou ook kunnen rijden op huisbrandolie of petroleum, maar dat mag ook niet vanwege zie taksen. Nu Lpg is gemaakt uit butaan en propaan, beide zijn reststoffen ( overschot dus ) bij de raffinage van ruwe olie naar benzine en diesel, we hebben dus het ene nodig om aan het andere te geraken, gekunt ruwe olie niet omzetten in alleen maar Lpg bevoorbeeld.
WIM
PS: niet meer boos worden hé
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Lotus Eco Elise

Bericht door Frederik »

Gezonde 'volwassen' discussie moet wel es kunnen hé ;)

Zo leer je nog es iets bij ...
Gebruikersavatar
wimvanbeeck
Berichten: 1615
Lid geworden op: 01 sep 2008, 14:14
Naam: Wim
Auto: Elise S 220
Locatie: Lommel

Re: Lotus Eco Elise

Bericht door wimvanbeeck »

Frederik schreef:Gezonde 'volwassen' discussie moet wel es kunnen hé ;)

Zo leer je nog es iets bij ...
ivm uw overweging voor een bestelwagen op LPG, hou er rekening mee dat de wederverkoop een probleem is, het is nu eenmaal de realiteit dat LPG als occasie niet gewenst is.
Het zelfde voor de kleur bij een laesing, de maatschappij moet ook van die gebruikte wagens vanaf, dus is het normaakl dat zij kleuren, types en uitvoering mee bepalen en stimuleren en dus dit verrekenen in de leasprijs.
Denk er aan alles moet ooit betaald worden door iemand.

WIM
Herman
Berichten: 4066
Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Locatie: Kortrijk / Altea.
Contacteer:

Re: Lotus Eco Elise

Bericht door Herman »

[quote="wimvanbeeckivm uw overweging voor een bestelwagen op LPG, hou er rekening mee dat de wederverkoop een probleem is, het is nu eenmaal de realiteit dat LPG als occasie niet gewenst is.
Het zelfde voor de kleur bij een laesing, de maatschappij moet ook van die gebruikte wagens vanaf, dus is het normaakl dat zij kleuren, types en uitvoering mee bepalen en stimuleren en dus dit verrekenen in de leasprijs.
Denk er aan alles moet ooit betaald worden door iemand.

WIM[/quote]

frederik zijt ge wel zekers dat een iveco daily te krijgen is in benzine ???
ik heb nog nooit een ivecio daily op benzine gezien....

ivm lpg op camionetten, dat ziet ge idd bijna niet... maar ik denk dat dat is zoals wim zegt... en ook mede door de iets mindere gebruiksvriendelijkheid ivm eventueel verschillende chauffeurs in de bedrijven en het "andere"manipuleren vh lpg tanken, ook neemt een grote lpg tank nogal wat plaats in , ttz in een bedrijfsvoertuig als men een redelijke autonomie wenst.... maar zoals ovi zegt "ik" ken ook zeer vele mensen die, anders dan vroeger, er zeer tevreden over zijn , en dit is terug aan een remonte toe daar er veel goedkope usa wagens verkocht geweest zijn de laatste tijd.. die naderhand omgebouwd werden voor lpg.... ik meen te weten dat er reeds een aantal europese en japanse automerken sommige van hun nieuwe wagens vanuit fabriek reeds aanbieden geschikt voor lpg/ benzine.... ivm latere inruilwaarde : een naar lpg omgebouwde wagen is een in een mum van tijd terug een gewone benzine wagen zoals "voor" de ombouw naar lpg.. vandaag 14/1/09 bij ons (kortrijk) 1 lt lpg =0.38 euro.
Laatst gewijzigd door Herman op 14 jan 2009, 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Lotus Eco Elise

Bericht door Frederik »

Herman, met Daily bedoelde ik een "Daily Driver" zijnde een dagelijks voertuig ;) En geen camionette, ik heb geen extra laadruimte nodig om een website of schaalmodelleke te leveren :)

Grappig misverstandje ... :mrgreen:
Gebruikersavatar
wimvanbeeck
Berichten: 1615
Lid geworden op: 01 sep 2008, 14:14
Naam: Wim
Auto: Elise S 220
Locatie: Lommel

Re: Lotus Eco Elise

Bericht door wimvanbeeck »

Herman schreef: frederik zijt ge wel zekers dat een iveco daily te krijgen is in benzine ???
ik heb nog nooit een ivecio daily op benzine gezien....
ivm lpg op camionetten, dat ziet ge idd bijna niet... maar ik denk dat dat is zoals wim zegt... en ook mede door de iets mindere gebruiksvriendelijkheid ivm eventueel verschillende chauffeurs in de bedrijven en het "andere"manipuleren vh lpg tanken, ook neemt een grote lpg tank nogal wat plaats in , ttz in een bedrijfsvoertuig als men een redelijke autonomie wenst.... maar zoals ovi zegt "ik" ken ook zeer vele mensen die, anders dan vroeger, er zeer tevreden over zijn , en dit is terug aan een remonte toe daar er veel goedkope usa wagens verkocht geweest zijn de laatste tijd.. die naderhand omgebouwd werden voor lpg.... ik meen te weten dat er reeds een aantal europese en japanse automerken sommige van hun nieuwe wagens vanuit fabriek reeds aanbieden geschikt voor lpg/ benzine.... ivm latere inruilwaarde : een naar lpg omgebouwde wagen is een in een mum van tijd terug een gewone benzine wagen zoals "voor" de ombouw naar lpg..[/quote]

Ik dacht ook al waarom heeft Frederik een bestelwagen nodig,
Herman, het lpg gebruik daalt ipv stijgt, weer volgens Febiac,

toppunt in 2002 met 1.2%
2003-05 1.1%
2006-07 0.9%

de lijst gaat maar tot 2007

ik heb echt niks tegen lpg hoor, ik zie wel een Evora op lpg met een 80 of 60 liter tank op de plaats voor die noodzitjes, een idem als interieeur ledeen bekleding errond, dat moet leuk zijn.

WIM
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Lotus Eco Elise

Bericht door ovi »

Hé Wimpke!

Ik was niet boos op u hé! ;)

Ben enkel dat gezeur over uitstoot moe!
U zegt bv.:

"de Euro 6, van af dan zal een diesel even proper zijn of zelf properder dan een Benzine van vandaag."

Weer puren zever wand deze normen worden gehaald op een testbank of circuit bij minimale belasting en onder idiale omstandigheden.
Zet zo'n ding in 5° aan 80 km/hr en geef maar eens vollenbak gas zoals ge veel ziet. Wat gebeurt er dan? Juist ja, ge moet uw ventilator afzetten als ge errachter rijd! :lol:
Weg euro 5 norm dus en allemaal technieken om zolang mogelijk de mensen met die roetbakken te laten rijden!

De reden dat het aantal wagens dat op LPG rijd van 3% naar zelfs 1% gedaald is is simpelweg omdat er NOOIT reklame over gemaakt wordt.
Mensen kopen nu eenmaal enkel wat ze kennen en wat langs alle kanten hun strot wordt ingeduwd!!!
Langs de andere kant kan ik dit moeilijk geloven dat het er altijd maar minder worden daar de kerel in Mechelen waar ik altijd ga niet kan volgen met het plaatsen van installaties. Een kollega van hem in Hasselt kon enkele jaren geleden niet volgen met het inbouwen van LPG in die jeep van Porsche!
Die kastaars zijn nu allemaal goe gejost daar het nu geen lichte vrachtwagens meer zijn!(whoeaaaaaa)
:lol:
Toen dat veranderde stond er voor mij enen met zo'n groot monster van Toyota ambras te maken met die gasten v/d kontrole! Wou niet toegeven dat hij niet genoeg koffer had om lichte vracht te zijn. :D Het is van 1/3 v/d wielbasis naar 1/2 gegaan dus al die BMW X5 enz. allemaal inneens taks betalen.....
De Hyundai H200 is een lichte vracht en dus ideaal om op LPG te zetten. De tanken zaten bij mij onder de laadruimte dus ook geen plaatsverlies.
Bij die van ons heur Puntoke zit een ufotankje op de plaats van het reservewiel. Het reservewiel ligt er gewoon bovenop. Als ze gaat winkelen legt ze toch alles op de achterbank.

Dus Wim ik zie u nog graag zenne! :)
a_fond
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 dec 2008, 11:51
Auto: -

Re: Lotus Eco Elise

Bericht door a_fond »

Let maar op met dat lichtevracht/lpg gedoe!

De belastingen mogen nu tot 7jaar terug, en ze hebben een retroactieve wetgeving gemaakt waar hun bescherming heeld grondig is ....beschermd...jaja, zij gaan nu lachen!

Lichtevracht was zogezegd 1/3 naar 1/2 gegaan, waar vele luxueuze 4*4 mochten beginnen afdokken tegenover de inschrijvingstaks van 50euro.
Maar aangezien het retroactief is, kunnen ze de 100% btw-vrij herleiden tot 50%, doordat deze wel voor u werk gebruikt worden maar geen lichtevracht is geweest.

Daarbij is de regel van de 1/3 geen wet, maar een btw-nota...
Indien je niet zou accepteren dat ze alle jaren waar je uw lichtevracht 100% hebt afgetrokken, kunnen ze De wet bovenhalen, namelijk artikel 45...
Een lichtevracht is bestemd tot enkel het vervoeren van goederen, en niet van personen!

Aangezien ze dan nog eens een schepje erover doen door stomme subjectieve parameters zoals:
-comfortabele zeteld voor verschillende passagiers
-van het type 4*4
-enzovoort

Besluit, tegen btw kan je bijna niets, alleen maar elk jaar een nieuw salon en plasma geven....

Enfin dit was even offtopic, hebben hier verschillende amerikaanse chevrolet's gehad op lpg, was interessant op lpg en lichtevracht met toch comfort, maar door de vaak amateuristische lpg installaties en dan de cowboys van de btw, toch maar overgestapt naar een duitse-diesel-break...
Plaats reactie