Lotus Evora Cold Air Intake

Evora, Evora S, GTE, 400 & GT4
Gebruikersavatar
Erwin
Berichten: 1812
Lid geworden op: 08 okt 2008, 19:26
Naam: Euh ... Erwin
Auto: Elise S CR, Donk D8
Locatie: Haasrode

Re: Lotus Evora Cold Air Intake

Bericht door Erwin »

Normaal wordt er bijvoorbeeld voor een intercooler 4 % vermogenswinst per 10° koeling gerekend.

Dit is wel enkel de koeling, zonder rekening te houden met minder weerstand in de volledige aanzuiglijn.

Ik zal wat fotootjes posten als we zover zijn en in het voorjaar de wagen eens op de testbank zetten. Ik heb dan echter wel geen vergelijkingscurve, maar ja.
I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.
Gebruikersavatar
Erwin
Berichten: 1812
Lid geworden op: 08 okt 2008, 19:26
Naam: Euh ... Erwin
Auto: Elise S CR, Donk D8
Locatie: Haasrode

Re: Lotus Evora Cold Air Intake

Bericht door Erwin »

Voila, kitje gisteren geleverd.

Voor de geïnteresseerden het prijskaartje van douane :
88 € BTW
13 € Douane
25 € Formaliteiten
... cash te betalen aan de postbode.

Ik kon dus weer niet wachten en heb gisterenavond alles nog gemonteerd :mrgreen:
Afwerking van de spullen van Radium scoort een dikke 10/10.
Gebruikte/geleverde materialen scoort een dikke 10/10.
Echt topklasse!

Volledige montage op bijna 2 uur (heb 2 gaten moeten herboren die niet helemaal overeenkwamen).

Vanmorgen dan de eerste rit.
Alle belastingen/toerentallen geprobeerd : geen enkele foutcode van de computer, dus plaatsing van luchtmassameter zeer goed zonder turbulentie.

Qua vermogen, kan ik alleen maar zeggen dat je voelt dat de motor veel vrijer ademt. De motor reageert veel brutaler op het gas, zeker als je hoger in toeren gaat.

Maar ....

Het geluid!
ZALIG!

Het is eigenlijk de ideale oplossing.
Als je rustig/normaal rijdt, klinkt de motor iets romiger, iets voller.
Op de autosnelweg, tegen 140 km/u in 6de is er binnen bijna geen verschil te merken.

Maar als je eenmaal het gas induwt en de 4000 tr bereikt, ontwaakt er ineens het heel luid klinkende rauwe beer!
Ik overdrijf niet, maar het is echt kippevel en een spontane glimlach van het ene oor naar het andere.

De combinatie met de Stage 1 is perfect.
Qua vermogen of eventuele winst, spreek ik mij niet uit tot hij op de testbank gestaan heeft, maar voor het geluid was het zeker het wachten en de centjes waard!

Echt een aanrader voor iedereen die een Evora heeft.
I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.
Gebruikersavatar
stekki
Berichten: 1250
Lid geworden op: 16 apr 2012, 15:34
Naam: Stijn
Auto: no lotus
Locatie: Potholecountry

Re: Lotus Evora Cold Air Intake

Bericht door stekki »

Allé, das goed nieuws! Alleen jammer vd extra kosten :). Heeft de verkoper u daar dan niet mee 'geholpen' om deze in te perken?

Ik ervaar zowat hetzelfde met mijn TRD airbox (weliswaar op een Elise), lage toeren bijna geen geluid, ga je naar +6000 is het véééél luider plots :).
Light is not right
Plaats reactie