Mijn Elise Project

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
Gebruikersavatar
fastcooki3
Berichten: 460
Lid geworden op: 10 okt 2011, 08:39
Auto: Maisto 340r 1:43

Re: Mijn Elise Project

Bericht door fastcooki3 »

De uitvinder van deze strips verdient de nobelprijs voor vrede, rust en stilte in je MK1 Elise. Trust me ;-)

Wat betreft de turbo 1.8, wat is het prijskaartje van de gesmede pistons, andere cilinderbussen + dichtingen + werk +... etc tov een standaard 1.4 blok zoeken? Mijn empirische ervaring leert dat de standaard culasse van de 1.8 het ook niet lang houdt. Zeker niet als je de wagen voluit op circuit gaat rijden.
Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 140
Lid geworden op: 28 dec 2008, 14:07
Naam: Sander
Auto: S1 Elise
Locatie: Essen (BE)

Re: Mijn Elise Project

Bericht door Sander »

Klopt als een bus, echter de 1.4 pakking gaat niet (veel) langer mee dan de 1.8 pakking. Als je met je 1.4 meer dan 200 pk wil (wat je uit een standaard 1.8 kan halen zonder gesmede spullen) moet je toch ook upgrade naar gesmede spullen ? Kan me niet voorstellen dat de 1.4 krukas, rods en zuigers dat lang leuk gaan vinden want die zijn zwakker dan die van de 1.8. IMHO is het enige voordeel van een 1.4 de standaard dikkere liners en de betere rod-angle wat niet opweegt tegen de zwakkere zuigers, rods en krukas aangezien je meer turbodruk nog hebt bij het zelfde afgegeven vermogen. Anyway, ik heb er nooit 1 gebouwd dus met zekerheid kan ik het ook niet zeggen.

Thanks voor de tip voor de remmen. Ik ga denk ik eerst maar de vibratie oplossen en daarna deze pads proberen. Al had van Sten al wel voor de vorige eigenaar deze geïnstalleerd als het goed heb:
http://www.elise-shop.com/ap-racing-ret ... 54090.html
Building >200BHP K-series
Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 140
Lid geworden op: 28 dec 2008, 14:07
Naam: Sander
Auto: S1 Elise
Locatie: Essen (BE)

Re: Mijn Elise Project

Bericht door Sander »

Het stationair toerental was te hoog. Voor de operatie +-1000rpm, na de operatie zelfs +-1200rpm.

Fout 1:
IMAG0179 (Large).jpg
Oeps... :roll:

Fout 2 is een lekke purge valve op de charcoal canister. Ik heb deze nu maar afgeblokt op de inlaat en heb een breather valve besteld voor op de tank. Weg met de troep die enkel maar stuk kan ;)
Sander schreef:Uiteraard wat olie op geholpen (gelukkig niet voor de witte gekozen) waardoor er flink wat rook af kwam na starten. Na een km of 20 gedaan te hebben lijkt alles in orde :mrgreen:
Helaas wordt de heatwrap na verhitting wit ! Waar het lint dubbel zit is het nu nog zwart, verder echt wit. Nu dus een zebramotiefje op de uitlaat :o Daarnaast zit het lint beduidend losser dan toen het er omheen ging. Even aankijken en binnenkort mogelijk terug los halen en opnieuw wikkelen.
Building >200BHP K-series
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Mijn Elise Project

Bericht door ovi »

:mrgreen:
Hierzie, de Sander! ;)
Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 140
Lid geworden op: 28 dec 2008, 14:07
Naam: Sander
Auto: S1 Elise
Locatie: Essen (BE)

Re: Mijn Elise Project

Bericht door Sander »

Dat ik jou zaterdag niet heb gezien, toen we de 2 liter deden starten op den berg :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Building >200BHP K-series
Thomas111
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 jul 2012, 20:25
Auto: Elise MKII

Re: Mijn Elise Project

Bericht door Thomas111 »

Interresant verhaal Sander.
En als antwoord op de vraag in je signature.
ongeveer 7.6L de 100km
Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 140
Lid geworden op: 28 dec 2008, 14:07
Naam: Sander
Auto: S1 Elise
Locatie: Essen (BE)

Re: Mijn Elise Project

Bericht door Sander »

Thnx ! Het verbruik is het verbruik wat ik haal met de wagens. Dat hou ik bij via spritmonitor.de. ;)
Building >200BHP K-series
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Mijn Elise Project

Bericht door ovi »

Sander schreef:Dat ik jou zaterdag niet heb gezien, toen we de 2 liter deden starten op den berg :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Den Bruno had toch geschreven dat hij er niet ging zijn? :roll:
Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 140
Lid geworden op: 28 dec 2008, 14:07
Naam: Sander
Auto: S1 Elise
Locatie: Essen (BE)

Re: Mijn Elise Project

Bericht door Sander »

De Elise was natuurlijk altijd al beter dan de MGF qua wegligging. Toch miste ik de scherpte die ik verwacht had. De Elise is recent bij een bandenboer EN van Sten geweest voor een grondige onderstel revisie met o.a. 4x nieuw wiellager, Powerflex bussen, gepassiveerde draagarmen, Nitron NTR's enz. Ik ging er dan ook vanuit dat e.e.a. in orde was....

Toch maar eens de bandenspanningsmeter na de HGF herstelling op de bandjes gezet.... Resultaat: voor 2,6 en achter 0,5 bar :? :? :? Op de juiste spanning gezet en uiteraard dag en nacht verschil. De trilling in het stuur en het rempedaal werd nog wat duidelijker. Vandaag naar de banden specialist geweest (dus geen bandenboer) en er zat een grote onbalans in beide voorwielen, waar nu juist de nieuwe banden op zaten. Welke *** daar verantwoordelijk voor was.... STAY AWAY FROM THE LOTUS :shock: 1 achtervelg was perfect en de ander kon net wat beter.

De Elise is haast getransformeerd qua ervaring. Ernstig scherp t.o.v. hoe het was. De vibratie in het rempedaal is nog altijd aanwezig, maar nu slechts 25% van wat het was. Dat had ik niet verwacht, trillen van het stuur bij remmen o.k. maar trillen van het pedaal verminderen door balanceren... Raar maar waar... Wellicht was er een velg niet op het juiste moment aangetrokken waardoor de schijf niet perfect gecentreerd zat of deden de 2 trillingen elkaar versterken doordat de frequentie het zelfde is. Nu remt hij zonder deze vibratie, in ieder geval voor het gevoel, harder... Ik heb nieuwe blokken besteld en ga de schijven afdraaien om ook de laatste vibraties weg te werken en de nieuwe blokken goed in de laten slijten.

Zoals de MGF lijkt de Lotus een gevoelige wagen waarbij de beleving en scherpte van de wagen enorm toeneemt als de laatste puntjes op de spreekwoordelijke i komen. Daar hou ik wel van :mrgreen:

Wat betreft het onderstel kan ik veel (teveel) afstellen; Toe-angle, hoogte, demping, camber, enz. Waar moet ik beginnen ?? Bij de MGF is van bepaalde veren een algemeen geaccepteerde optimale setting bekend waarmee je een goed startpunt hebt om je eigen ideale instelling te vinden.
Building >200BHP K-series
Gebruikersavatar
FastEleven
Berichten: 1925
Lid geworden op: 29 jan 2009, 11:38
Naam: Erik
Auto: 2-11 + Cup 250
Locatie: België-Brasschaat

Re: Mijn Elise Project

Bericht door FastEleven »

Wat betreft het onderstel kan ik veel (teveel) afstellen; Toe-angle, hoogte, demping, camber, enz. Waar moet ik beginnen ??
Die Lotus dealer die je hierboven verfoeit heeft beslist kennis van enkele goede afstellingen ifv je toepassing : track, straat, combinatie, etc ...
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
Afbeelding
Plaats reactie