Mijn Elise Project

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 140
Lid geworden op: 28 dec 2008, 14:07
Naam: Sander
Auto: S1 Elise
Locatie: Essen (BE)

Re: Mijn Elise Project

Bericht door Sander »

Tijdens het wachten op onderdelen het toch niet kunnen laten om nog wat modificaties door te voeren.

Ontbrandingskamers 1 CC vergroot zodat ik toch kan vlakken:
IMAG0160 (Large).jpg
Inlaatpoort formaat check:
IMAG0168 (Large).jpg
Klepgeleiders verwijderd om de "bult" aldaar weg te slijpen, en de klepgeleiders puntig geslepen voor meer flow:
IMAG0161 (Large).jpg
Het zelfde, maar nu van de andere kant gezien:
IMAG0162 (Large).jpg
Uitlaatklep van een radius voorzien voor betere flow:
IMAG0165 (Large).jpg
Uitlaat klep standaard, uitlaatklep geslepen, uitlaatklep gelapt voor betere afsluiting:
IMAG0166 (Large).jpg
Uitlaatklep met extra cutback voor meer flow bij lage lift (de linkse):
IMAG0167 (Large).jpg
Het blok staat inmiddels weer ver in elkaar. Nu met MLS pakking, "VVC" inlaat, cat bypass en remote thermostat.

Remote thermostat benodigdheden voor een S1 van voor 1998:
IMAG0154bB (Large).jpg
Alu is origineel, de silicone stukken vervangt dat. Ik heb later nog een langere buis (rechts onder) laten maken omdat de slangen tegen de Janspeed aan kwamen.

Hopelijk snel koelwater erin en dan de spanning van het voor de eerste keer weer starten. :)
Building >200BHP K-series
Gebruikersavatar
Erwin
Berichten: 1812
Lid geworden op: 08 okt 2008, 19:26
Naam: Euh ... Erwin
Auto: Elise S CR, Donk D8
Locatie: Haasrode

Re: Mijn Elise Project

Bericht door Erwin »

Heb je de cilinderkop op een flowbank geplaatst?

Een cilinderkop flowen op een flowbank zorgt ervoor dat alle cilinders in balans zijn en dat hij veel vlugger in toeren klimt. Hier kan je dikwijls voor meer winnen in agressiviteit dan bijvoorbeeld een lichter vliegwiel.
I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.
Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 140
Lid geworden op: 28 dec 2008, 14:07
Naam: Sander
Auto: S1 Elise
Locatie: Essen (BE)

Re: Mijn Elise Project

Bericht door Sander »

Een flowbench heb ik helaas niet ;) Wel heb ik b.v. inside calipers en de afgebeelde mallen om ervoor te zorgen dat alles zo symmetrisch mogelijk wordt. Daarnaast is het lastig werken op een flowbench, want moet je om de poorten gelijk te krijgen materiaal weghalen bij degene die het minste of het meeste flowt, en als je dat al weet waar moet je het dan weghalen ? Daarnaast geeft een flowbech een continue flow waar de cilinders gepulseerd aanzuigen. Hierdoor zal een kop die het meeste flowt niet altijd het grootste vermogen produceren. Begrijp me niet verkeerd, een flowbench zou ik graag hebben (als ik de ruimte had) maar het zegt niet alles.
Building >200BHP K-series
Gebruikersavatar
Sir Charles
Berichten: 109
Lid geworden op: 31 mar 2009, 16:40
Naam: Carl
Auto: S3 S220
Locatie: Lille, B

Re: Mijn Elise Project

Bericht door Sir Charles »

Nice, Sander!
Waar een dremel al niet goed voor is :) (ik weet wel dat er meer bij komt kijken)

Is er eigenlijk een reden waarom je je geblankte VVC er niet ineens in installeert? of is die nog niet helemaal klaar?
Lotus Elise S3 S 220 - MY2012 - Carbon Grey - Touring pack - Black pack - TRD airbox - Larini exhaust
(ex) Lotus Elise S2 111S - MY04 - VVC 160pk - Storm Titanium metallic - Touring pack - Yokohama Advan Neova AD07 - Lotus Motorsport triple-pass alloy radiator - Nitron Street Series
Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 140
Lid geworden op: 28 dec 2008, 14:07
Naam: Sander
Auto: S1 Elise
Locatie: Essen (BE)

Re: Mijn Elise Project

Bericht door Sander »

Dremel Professional met een flexible as en een Hitachi stiftslijper voor het zware werk ;)

Mijn VVC is (nog) niet geblanked hè. Ik vind VVC technisch gezien zo'n mooi systeem dat ik dat het liefste behoud. De 190pk was ook gewoon met VVC. Met mijn nieuwe blok hoop ik aan te gaan tonen dat meer dan 200pk met VVC ook gewoon kan. Ik mik op 210pk.

Helaas wacht ik nog steeds op lagers van DVA voor dat blok en moet ik de kop nog verder aanpassen omdat de extra compressie van de JE zuigers teveel is voor de huidige inhoud. Ik kan de kop pas aanpassen als ik het onderblok gemeten heb. Ik kan het onderblok pas afmaken als ik de lagers heb. Nu ik er over denk zijn de zuigers, conrods, krukas, vliegwiel, pullies en koppeling ook nog onderweg van Vibration Free ;)

Daarnaast kan ik nu mooi alle rammeltjes oplossen en het nieuwe koelsysteem testen en hou ik een mooi getest blok over op reserve of voor de verkoop.

Overigens zijn de klepzittingen natuurlijk op opnieuw geslepen en zijn er nieuwe klepsteelrubbers, nokaskeerringen en rekbouten geplaatst.

Tijdens het vlakken bleek dat de kop toch iets getordeerd was. Gezien de pakking die ik gebruikt heb ben ik blij dat ik dit uiteindelijk gedaan heb.

De waterpomp heb ik ook vervangen. Er zat een mooie relatief nieuwe pomp in (met gegoten schoepenrad voor meer flow in lage toeren) maar ik voelde en hoorde de keerring helaas aanlopen als ik hem handmatig roteerde.
Building >200BHP K-series
Gebruikersavatar
Erwin
Berichten: 1812
Lid geworden op: 08 okt 2008, 19:26
Naam: Euh ... Erwin
Auto: Elise S CR, Donk D8
Locatie: Haasrode

Re: Mijn Elise Project

Bericht door Erwin »

Sander schreef:Een flowbench heb ik helaas niet ;) Wel heb ik b.v. inside calipers en de afgebeelde mallen om ervoor te zorgen dat alles zo symmetrisch mogelijk wordt. Daarnaast is het lastig werken op een flowbench, want moet je om de poorten gelijk te krijgen materiaal weghalen bij degene die het minste of het meeste flowt, en als je dat al weet waar moet je het dan weghalen ? Daarnaast geeft een flowbech een continue flow waar de cilinders gepulseerd aanzuigen. Hierdoor zal een kop die het meeste flowt niet altijd het grootste vermogen produceren. Begrijp me niet verkeerd, een flowbench zou ik graag hebben (als ik de ruimte had) maar het zegt niet alles.
Flowbench samen met een pitot-tube werkt prima!
Flow is 1 ding, luchtsnelheid is 2.
Veel koppen gezien die "overflowed" waren.
Als de diameters te groot worden, daalt je luchtsnelheid.
Minder luchtsnelheid betekent minder turbulentie en dus minder goede mening in je collector.

By the way, ik heb jaren bij SuperFlow gewerkt ;)
I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.
Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 140
Lid geworden op: 28 dec 2008, 14:07
Naam: Sander
Auto: S1 Elise
Locatie: Essen (BE)

Re: Mijn Elise Project

Bericht door Sander »

Inderdaad :) Ik maak de valve "throats" nooit veel groter om deze reden. Ik concentreer me op het wegnemen van obstakels zoals rond de klepgeleiders en b.v. de overgang naar de klepzittingen. De inlaat vergroot ik om de overgang naar het spruitstuk te verbeteren. De aanpassingen die ik doe zijn gebaseerd op de informatie van de website van DVA Power, de koppen van DVA power die ik in mijn handen heb gehad en informatie en foto's die ik van andere koppen heb gehad. Het is dus wel "ergens" op gebaseerd ;)

Een flowbench is leuk spul maar voor mij en waarschijnlijk de gemiddelde DIY-er onbereikbaar. Altijd leuk als je op je werk gebruik kan maken van het neusje van de zalm.
Building >200BHP K-series
Gebruikersavatar
Coen
Berichten: 1907
Lid geworden op: 19 apr 2011, 10:23
Naam: Coen
Auto: Elise S2 111S
Locatie: Amsterdam

Re: Mijn Elise Project

Bericht door Coen »

Lotus Elise S2 111S & Porsche 997.2
Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 140
Lid geworden op: 28 dec 2008, 14:07
Naam: Sander
Auto: S1 Elise
Locatie: Essen (BE)

Re: Mijn Elise Project

Bericht door Sander »

Zo'n zwaar gietijzeren ding erin ? Dacht het niet ;)

Motor weer in elkaar:
IMAG0170b (Large).jpg
Hier zie je de custom alu buis langs de uitlaat lopen:
IMAG0171 (Large).jpg
Ik ga de olie nog verversen en de Janspeed heatwrappen omdat de hitteschilden verdwenen zijn en de oude distributie achterkap gesmolten was. De nieuwe kap hou ik liever heel ;)

Volgende project worden wellicht de remmen. Het pedaal grijpt heel hoog al aan en er komt een significante vibratie vanaf. (kromme schijf?) Bovendien is de vertraging ronduit slecht, zeker t.o.v. de vertraging van mijn MGF. Herkent iemand dit, is dat normaal voor een S1 Elise ??
Building >200BHP K-series
Gebruikersavatar
Coen
Berichten: 1907
Lid geworden op: 19 apr 2011, 10:23
Naam: Coen
Auto: Elise S2 111S
Locatie: Amsterdam

Re: Mijn Elise Project

Bericht door Coen »

Sander schreef:Zo'n zwaar gietijzeren ding erin ? Dacht het niet ;)
Wist niet dat het zo'n zwaar blok was 8-)
Lotus Elise S2 111S & Porsche 997.2
Plaats reactie