Eventuele aankoop S4 1994

De Giugiaro, Stevens & Thomson versies.
Kristof///
Berichten: 57
Lid geworden op: 24 sep 2012, 21:16
Auto: Esprit S4

Re: Eventuele aankoop S4 1994

Bericht door Kristof/// »

Zal ik zeker eens doen.

Alvast bedankt voor de reacties!
Gebruikersavatar
gvy
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 nov 2010, 00:58
Naam: Geert
Auto: '80 Esprit S2.2

Re: Eventuele aankoop S4 1994

Bericht door gvy »

Beste Kristof,

Ik heb zelf een Esprit S2.2 gekocht, eveneens niet in de originele kleur.
Staar je niet blind op de kleur, tenzij je zelf absoluut niet in zijn huidige kleur wil rondrijden.
Een Esprit is (helaas) nog steeds geen collectors item, dus pure originaliteit betaalt zich momenteel nog niet terug in de waarde van de auto.
Veel belangrijker is wel de mechanische staat van de auto.

De esprit hoeft heen geldput te zijn als je zelf alle mechanische onderhoud/restauratie kan doen, maar dan moet je wel beseffen dat dit verder gaat dan olie verversen.
Een rigoureus onderhoud is geen overbodige luxe, maar het is typisch voor een esprit dat er zich eerst een deel kosten gaan voordoen om de wagen in goed running staat te krijgen, als je hem koopt van iemand waar hij een tijd heeft stilgestaan.
Ik kan je sterk aanraden om de wagen te rijden en kritisch te beoordelen.
Doorgaans geeft een esprit redelijk vlug zijn zwaktes prijs.
Hoe start hij vanaf koud. Hoe draait de motor warm ( een esprit is snel op temperatuur), Wat is de temperatuur, oliedruk. Hoe klinkt de uitlaat.
Haalt de motor , eens warm, soepel op?
Is de turbodruk OK.
De esprit schakelt niet echt snel en de bak is een achilleshiel. Schakelt hij goed in alle versnellingen , ook naar achteruit.
Wat is de staat van de koppelplaat en de hydraulische koppelingscilinders (master en slave). Dat voel je als je ontkoppelt, koppelt en optrekt.
Stuurgedrag...remgedrag....
Laat je niet overdonderen door zijn looks, wees kritisch.
Test alle elektrische zaken. Gaan alle meters,schakelaars, elektrische ramen en spiegels, ventilatoren, klaplichten. Niets is evident.
Zet de wagen op de brug en kijk onderaan naar de staat van de rubberen bussen, kijk naar eventuele olie of waterlekken.
Het klinkt allemaal basic, maar nogmaals, een esprit geeft zijn zwaktes eerlijk prijs, als je jezelf niet laat verblinden door de looks.

Een belangrijk punt in het onderhoud is de staat en regelmatige vervanging van de hoofddistributieriem. Dit is geen gemakkelijke klus, maar als de geschiedenis hiervan niet gekend is, moet je hem vervangen . Als hij faalt is de motorschade aanzienlijk en een gat in je budget. Doe je dat zelf , dan kost het niet veel. Laat je het doen dan is dit duur(600€), maar stel het niet uit.

Een Stevens S4 is beter gebouwd dan een vroegere giugiaro S1/S2, maar zit complexer in elkaar.

DUS, vergeet de kleur, fixeer je op alles hierboven voor je beslist.
EN ja het zijn prachtige wagens , die eigenlijk niet zo duur zijn in aankoop en zelfs niet in onderhoud, gesteld dat je ze vergelijkt met andere exoten.
Doe je alles zelf dan zijn zelfs de onderdelen (via vb engeland SJ cars of andere) niet abnormaal duur.

O ja,
Zelf zou ik oppassen met de aankoop van een esprit die niet in running condition is. Dat is vrij riskant. Laat je niets wijsmaken ivm een snelle herstelling en wat olie en hop de baan op.
Je kan beter een auto met reeds wat km op de teller, kopen, die fatsoenlijk kan worden testgereden.


Geert
[b]Look what Q's brought for us, isn't it nice[/b]
Gebruikersavatar
X-ian
Berichten: 1179
Lid geworden op: 19 mei 2010, 11:27
Naam: Christian
Auto: Ik had Elise Type 25
Locatie: Bornem

Re: Eventuele aankoop S4 1994

Bericht door X-ian »

Welkom op het forum Kristof. :)
Kristof///
Berichten: 57
Lid geworden op: 24 sep 2012, 21:16
Auto: Esprit S4

Re: Eventuele aankoop S4 1994

Bericht door Kristof/// »

Bedankt alvast voor de reacties!


Ik ga vanavond nog eens kijken en houd jullie op de hoogte.
Gebruikersavatar
fastcooki3
Berichten: 460
Lid geworden op: 10 okt 2011, 08:39
Auto: Maisto 340r 1:43

Re: Eventuele aankoop S4 1994

Bericht door fastcooki3 »

Wel, Geert zegt feitelijk meer in detail wat ik wil bedoelen, het mechanische is zoveel belangrijker, dan die kapotte bumper, kleur...
Moest ie nog steeds starten/rijden, dan kan je de S4 ook uitlezen, op eventuele fouten. Daarmee kan ik je eventueel helpen.
Escape hier van het forum hebben we zijn wagen ook uitgelezen, gevonden dat de lambda sonde niet super meer was en die reed op de Lotus Summer's end zeer vlot rond ;-)
Voor een wagen van begin jaren 90, zijn de SE's en S4's zeer geavanceerde auto's, met veel elektronica voor die tijd.
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: Eventuele aankoop S4 1994

Bericht door Blue Darkness »

indien interesse : ik heb momenteel nog een complete 2de hands S4 voorbumper liggen die weg mag (mijn esprit is verkocht) ;)
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: Eventuele aankoop S4 1994

Bericht door Blue Darkness »

fastcooki3 schreef:Kristof, dit is een auto van een in beslagname.
Ik betwijfel ten zeerste of die maar 15 maanden heeft stil gestaan, aangezien ik de persoon ken die de wagen in Leuven is gaan afleveren aan de bewaring ;-). De wagen is idd in het voorjaar verkocht aan de huidige eigenaar.
Kostprijs van herspuiten en nieuwe bumper is een lachertje, tov van kosten aan de motor. Je zou er gerust moeten in zijn, dat ie mechanisch goed in orde is.
Ik denk dat de nieuwe eigenaar een klant van mij is...
Depje
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 mei 2012, 13:29
Naam: Willy
Auto: '85 Esprit S3 turbo

Re: Eventuele aankoop S4 1994

Bericht door Depje »

Dag Kristof,
Toen ik mijn wagen kocht was deze optisch in perfecte staat , alleen dat lang stilstaan (die van mij 230 km op 6 jaar)was geen referentie voor "goed" zijn. Nu , ik wou de wagen (wou persé een turbo G lhd) en wist dat er regelmatig iets fout ging/kon gaan en had mij daar wel op berekend .
Misschien is dit wel de hobby :het onbekende ervan ,het perfectioneren ervan en dan nadat er weer een verbetering is gebeurd , is het enorm genieten van het uiterlijk en zeker het rijden ermee. En misschien ooit ,....... zal "alles " perfect zijn.
Geloof mij , de uitdaging waard. begin er maar aan.
Kristof///
Berichten: 57
Lid geworden op: 24 sep 2012, 21:16
Auto: Esprit S4

Re: Eventuele aankoop S4 1994

Bericht door Kristof/// »

Het is ook de uitdaging en het onbekende van de wagen die mij aanspreekt!

Het is zeker niet mijn eerste project, maar zou wel mijn eerste Lotus zijn.


Deze avond hebben we een goede batterij in de wagen gemonteerd en de motor eens laten draaien.

Ging opvallend gemakkelijk in gang! Heb er ook een stukje kunnen mee rijden ondertussen. De remmen waren wel wat verroest, heb dus niet veel kunnen rijden ermee.

Alles voelt opvallend goed aan, en ik heb er wel een goed gevoel bij.

Heb al enkele minpuntjes gevonden, maar niets dat mijn onoverkomelijk lijkt.



Heb trouwens de wagen gekocht :D , alleen moet ik nog het één en ander regelen met één van mijn andere wagens om plaats en wat extra euries te voorzien.


Zodra ik de wagen heb, stel ik hem zeker voor! Alvast bedankt voor de reacties.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Eventuele aankoop S4 1994

Bericht door Frederik »

proficiat! :)
Plaats reactie