Eventuele aankoop S4 1994

De Giugiaro, Stevens & Thomson versies.
Kristof///
Berichten: 57
Lid geworden op: 24 sep 2012, 21:16
Auto: Esprit S4

Eventuele aankoop S4 1994

Bericht door Kristof/// »

Goedeavond,


Ik ben compleet nieuw in het lotus wereldje, en had graag wat raad en informatie gekregen van mensen die beter op de hoogte zijn met het merk Lotus.



Ik kan bij een bevriende autohandelaar een lotus esprit S4 kopen voor een zeer correcte prijs.
Echter zijn er natuurlijke enkele addertjes onder het gras.


De wagen moet nu een tweetal jaar stilstaan, waarvan de laatste maanden buiten..... :twisted:

De algemene staat van de wagen is zeker niet slecht, zelfs goed te noemen. Heeft natuurlijk een deftige kuisbeurt nodig en wat liefde en affectie :D

Voordeel is dat de wagen in België geleverd is, en dat hij maar 69000kms heeft.

Nadelen zijn dat de wagen origineel geel was, en indertijd herspoten is in een soort paars.....

Voorbumper ontbreekt, en hij heeft wat roest op de sierlijsten.


Papieren zijn er niet bij, maar worden door hem nog in orde gebracht.


Ik ben zelf een groot autoliefhebber en zie wel potentieel in de wagen.


Mijn vraag aan jullie is, rekening houdend met een zeer correcte prijs, of dit te doen is deze wagen terug in orde te plaatsen zonder een bodemloze put te creeren?

Ik weet dat de voorbumper een 2500 euro kost, en kan daar mee leven.

Het ergste vind ik dat de wagen niet meer de originele kleur heeft, wat volgens mij ook zal resulteren in een lagere waarde van de wagen.


Graag eens jullie reactie op dit allemaal.

Alvast bedankt bij voorbaat!
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Eventuele aankoop S4 1994

Bericht door Frederik »

Als je een Esprit koopt moet je ook een dikke portefeuille hebben om de wagen op de baan te houden, of eventueel zelf aardig de handen uit de mouwen kunnen steken om de kost naar beneden te krijgen. Een Esprit is geen voorbeeld van een wagen die perfect gebouwd is en er kan wel es wat fout lopen.

Koop je een Esprit zonder marge (budget) dan denk ik dat je eraan bent voor de moeite.

Is budget geen struikelblok, dan kan je er vol voor gaan. en dan haal je een uniek stuk autogeschiedenis in huis waar je vele dolle en prachtige momenten zal mee beleven.

Welkom op het forum!
Kristof///
Berichten: 57
Lid geworden op: 24 sep 2012, 21:16
Auto: Esprit S4

Re: Eventuele aankoop S4 1994

Bericht door Kristof/// »

Bedankt alvast voor de snelle reply!


Bij eventuele aankoop van de wagen ben ik er mij zeker van bewust dat het in orde plaatsen ervan iets kan kosten. Dit budget is dan ook voorhanden.


Ik wil gewoon geen geld investeren in een wagen waarvan het geen zin heeft.


Dan koop ik mij liever een wagen die in orde en de originele kleur heeft, en die zijn waarde houd bij de echte liefhebber zonder er een heleboel werk aan te doen.

Het moet gewoon nut hebben om hem terug in orde te plaatsen.

Is het niet originele kleur een groot struikelblok bij Lotus eigenaars?

Misschien dat het paars ook een origineel Lotus kleur is.

Ik vraag mij wel af wat iemand bezielt om dit te veranderen bij zo'n wagen....
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Eventuele aankoop S4 1994

Bericht door Frederik »

Kristof/// schreef:Bedankt alvast voor de snelle reply!


Bij eventuele aankoop van de wagen ben ik er mij zeker van bewust dat het in orde plaatsen ervan iets kan kosten. Dit budget is dan ook voorhanden.


Ik wil gewoon geen geld investeren in een wagen waarvan het geen zin heeft.


Dan koop ik mij liever een wagen die in orde en de originele kleur heeft, en die zijn waarde houd bij de echte liefhebber zonder er een heleboel werk aan te doen.

Het moet gewoon nut hebben om hem terug in orde te plaatsen.

Is het niet originele kleur een groot struikelblok bij Lotus eigenaars?
Bij een Esprit is het meer dan de wagen in orde zetten, door de jaren heen komen er meer zaken naar boven die in orde gemaakt moeten worden dan een andere doorsnee oldtimer of oudere supercar.

In ruil voor de oplopende kosten krijg je wel een enorm beest in de plaats. Maar dat beest vreet je portefeuille leeg, net als een modebewuste vrouw.

Heb je beiden, poor u. Maar dan rij je wel 2x heel erg goed ;)

Lees effe rond op het forum, er zijn wat mensen met Esprit die hun perikelen op het forum hebben gezet. De ene al gedetailleerder dan de andere natuurlijk.
Kristof///
Berichten: 57
Lid geworden op: 24 sep 2012, 21:16
Auto: Esprit S4

Re: Eventuele aankoop S4 1994

Bericht door Kristof/// »

Ik heb al heel wat uurtjes gelezen op het forum voordat ik een bericht plaatste :D .


Ik ben zelf wel handig en ben zeker niet bang van een wagen met werk.


Het enige waar ik schrik voor heb, is dat de kosten die ik aan een wagen doe om hem terug in orde te zetten de waarde van de wagen overstijgt.

Dat ik evengoed een quasi perfecte wagen zou kunnen kopen met het totale budget die zou in de wagen kruipen zonder er werk aan te doen.
En om dan nog te eindigen met een wagen die de originele kleur niet meer heeft.



Ik voorzie een eventueel maximum budget van een 5 a 6000 euro om de wagen terug in orde te plaatsen. Zonder de wagen eventueel in de originele kleur te plaatsen.


Ook ben ik bang dat niemand ooit nog de wagen wil overnemen van mij door de niet originele kleur.....
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Eventuele aankoop S4 1994

Bericht door Frederik »

originele kleur is persoonlijk ... de ene hecht er veel belang aan, de andere niet.

Je moet inderdaad zeker weten dat de aanschaf + in orde zetten niet meer gaat kosten dan een wagen dat al in orde is. Maar dat is een vraag dat je bij dergelijke wagens altijd moet stellen.

Soms kan een wagen duurder restaureren waardevoller zijn dan een wagen kopen dat in orde is (of lijkt). Esprit is daarin zeer moeilijk...
Ik denk dat je vooral moet kijken of alles werkt. Want als er elektrische, motorische of aandrijvingsproblemen opduiken kan het aardig gaan oplopen.

Zo kan die van u perfect zijn terwijl de wagen er niet uit ziet, en kan een blinkende in correcte kleur een nachtmerrie zijn.

Ik wil je niet afschrikken, maar enkel waarschuwen ZEER goed je huiswerk te maken.
Kristof///
Berichten: 57
Lid geworden op: 24 sep 2012, 21:16
Auto: Esprit S4

Re: Eventuele aankoop S4 1994

Bericht door Kristof/// »

Mijn huiswerk zal ik zeker maken! :D

Ik zal hem nog eens bellen, en de wagen nog eens grondig inspecteren.

De batterij was uit de wagen. Hij zou nu een vijftal maand niet meer gereden hebben...


Een tweede struikelpunt is dat ik om deze wagen te kopen een andere wagen van mezelf moet/wil verkopen.

Deze is in een perfecte staat (geen lotus) en heb nog een dilemma bij mezelf of ik deze wil wegdoen voor een Esprit. Het verschil in prijs tussen de lotus en mijn wagen, laat mij wel toe om met een mooi budget aan de lotus te kunnen beginnen....
Gebruikersavatar
fastcooki3
Berichten: 460
Lid geworden op: 10 okt 2011, 08:39
Auto: Maisto 340r 1:43

Re: Eventuele aankoop S4 1994

Bericht door fastcooki3 »

Kristof, dit is een auto van een in beslagname.
Ik betwijfel ten zeerste of die maar 15 maanden heeft stil gestaan, aangezien ik de persoon ken die de wagen in Leuven is gaan afleveren aan de bewaring ;-). De wagen is idd in het voorjaar verkocht aan de huidige eigenaar.
Kostprijs van herspuiten en nieuwe bumper is een lachertje, tov van kosten aan de motor. Je zou er gerust moeten in zijn, dat ie mechanisch goed in orde is.
Kristof///
Berichten: 57
Lid geworden op: 24 sep 2012, 21:16
Auto: Esprit S4

Re: Eventuele aankoop S4 1994

Bericht door Kristof/// »

Ik had wel gedacht dat iemand de auto zou kennen of gekend hebben.

Dus volgens u zou de wagen mechanisch wel goed en op tijd onderhouden geweest zijn?

Zou u misschien ook weten hoe en waarom de wagen aan zijn paarse kleur zou gekomen zijn eventueel.



Bedankt alvast voor de reply!!!
Gebruikersavatar
fastcooki3
Berichten: 460
Lid geworden op: 10 okt 2011, 08:39
Auto: Maisto 340r 1:43

Re: Eventuele aankoop S4 1994

Bericht door fastcooki3 »

Neen ik zeg enkel maar dat de optische schade niet zo erg is aan de Esprit, MAAR dat mechanische schade (als die er moest zijn) wel erger/veel duurder is.
Staar je niet blind op het optische, maar wel op het mechanische. De auto startte nog bij aflevering in de bewaring, das al wat ik weet.
Ik heb dus geen idee van de algemene mechanishe staat van die wagen, ze was al verkocht, voor ik eens kon gaan kijken in Leuven.
Misschien kan je eens naar de dealers/Lotus specalisten bellen en vragen of zij de wagen kennen?
Plaats reactie