beetje raad en /of ervaring gevraagd

De Giugiaro, Stevens & Thomson versies.
Plaats reactie
Depje
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 mei 2012, 13:29
Naam: Willy
Auto: '85 Esprit S3 turbo

beetje raad en /of ervaring gevraagd

Bericht door Depje »

Mijn toerentellermeter begint zowat te "dansen" , maar na een tiental km's is deze terug wat stabieler . Weet iemand wat dit kan zijn ?
En ik had nog een tweede vraag : mijn verbruik olie ( 5w 40 ) een 3 tal liters op 5000 km . is dit "normaal" ?
Voor de rest , de wagen is heerlijk om mee te rijden , de versnellingen doen het perfect , de koppeling (na vervanging met de versterkte hydraulische leiding) perfect en de Quaife , jaja, echt waar ,de centen meer dan waard .
kortom : een tevreden Lotus S 3 turbo rijder
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: beetje raad en /of ervaring gevraagd

Bericht door HJ2 »

Is het alleen de meter? Of danst het motortoerental zelf vrolijk mee?
In dat eerste geval zou ik kijken naar massa van meter dan wel opnemer (zeker omdat het na 'warm' rijden weg gaat...)
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Depje
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 mei 2012, 13:29
Naam: Willy
Auto: '85 Esprit S3 turbo

Re: beetje raad en /of ervaring gevraagd

Bericht door Depje »

bedankt Henk - Jan voor je snel antwoord. Ik denk dat je gelijk gaat hebben ivm de massa . Ik heb al getracht het dashbord te demonteren, maar nadat ik de plaat met klokken eruit wil halen kan ik deze niet ver genoeg naar voren krijgen om er achterin te geraken (hangt vast met de KMkabel of bedrading) .Ik durf dan ook niet eraan te trekken , weet jij of iemand hoe wel ?
Gebruikersavatar
Hugo
Berichten: 934
Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
Naam: Hugo
Auto: Europa Special
Locatie: Stabroek

Re: beetje raad en /of ervaring gevraagd

Bericht door Hugo »

Depje schreef:Mijn toerentellermeter begint zowat te "dansen" , maar na een tiental km's is deze terug wat stabieler . Weet iemand wat dit kan zijn ?
En ik had nog een tweede vraag : mijn verbruik olie ( 5w 40 ) een 3 tal liters op 5000 km . is dit "normaal" ?
Voor de rest , de wagen is heerlijk om mee te rijden , de versnellingen doen het perfect , de koppeling (na vervanging met de versterkte hydraulische leiding) perfect en de Quaife , jaja, echt waar ,de centen meer dan waard .
kortom : een tevreden Lotus S 3 turbo rijder
olie verbruik: 3 liter op 5000 km is wel al aan de hoge kant maar gaat nog, pas bij een verbruik van 1 liter op 1000km moet er wel dringend ingegrepen worden

de olie die ge gebruikt 5w40 is een volledig synthetische olie, als uw motor van 1985 is en niet onlangs een grondige revisie heeft gehad, met volledige inwendige reiniging van blok en cilinderkop, is het feitelijk niet aan te raden deze olie te gebruiken

deze moderne synthetische oliën zijn TE GOED :( voor oudere niet gereviseerde motoren, er zitten additieven in die een motor zuiver houden en en het vuil zwevend in de olie houden zodat bij vidange alles verwijdert wordt, bij een oude motor is met vroegere olie in hoeken en kantjes veel vuil (sludge) in de loop der jaren blijven hangen, die moderne olie kan dat losmaken en in heel het blok gaan rondpompen

bij een oudere motor waren alle spelingen aan de ruime kant, vroeger moest een motor daarenboven ook nog eens ingereden worden
nu met de moderne technieken en materialen zijn de spelingen veel kleiner en de olie is zoveel beter dat dat niet meer moet gebeuren

de volledig synthetische olie is daarom een beetje te dun (5w) één van de functies van olie is ook het luchtdicht afdichten van de zuigerveren op de piston, bij te dunne olie en lukt dat niet zo goed en de olieschraapveer kan niet alle olie verwijderen die dan in de verbrandingskamer terecht komt en mee verbrand

zoek maar een ander oldtimer fora op, daar kan je hetzelfde vinden, meestal wordt aangeraden 15w40 of zelfs 20w50 te gebruiken, zelf gebruik ik maar 15w40 voor mijn Lotus Twin Cam motor ( die wel gereviseerd is ) maar toch aangeraden door (Engelse) specialisten van deze motor

PS: ook voor een oude ;) versnellingsbak is het ook niet aangeraden de moderne olie met kenmerk GL5 te gebruiken, GL4 ( soms zelfs GL3) is aangeraden, reden: het additief in de GL5 olie schadelijk voor de bronzen synchromeshen in deze bakken die van een heel andere legering zijn dan die in de moderne bakken

ik weet dat de olieverkopers hiermee niet altijd eens zijn, maar die verkopen natuurlijk wel graag de duurste olie ;)
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: beetje raad en /of ervaring gevraagd

Bericht door Frederik »

Hugo schreef:
-knip-

bij een oudere motor waren alle spelingen aan de ruime kant, vroeger moest een motor daarenboven ook nog eens ingereden worden
nu met de moderne technieken en materialen zijn de spelingen veel kleiner en de olie is zoveel beter dat dat niet meer moet gebeuren

-knip-
Hugo, kan je dat verder onderbouwen?
(dat een moderne motor niet meer ingereden moet worden)
Mijn nieuwe is op komst, vandaar...

(i know, offtopic ... maar kan mogelijks opgesplitst worden)
Gebruikersavatar
Hugo
Berichten: 934
Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
Naam: Hugo
Auto: Europa Special
Locatie: Stabroek

Re: beetje raad en /of ervaring gevraagd

Bericht door Hugo »

is een beetje off topic maar misschien voor sommige toch nuttige info

hoe het vroeger was als men een nieuwe auto kocht:
neem nu pakweg 60 a 70'jaren vorige eeuw, op mijn in 1971 nieuw gekochte Ford Escort 1300 GT kreeg ik toen 6 maanden waarborg of 10 000 km, is nu wel anders ;)

als men toen 100000 km met een motor kon doen was dat heel veel en uitzonderlijk,hoe was de werkwijze
de motor moest eerst voorzichtig ingereden worden, eerste 1000 km niet meer dan 3000t/min, bij gebrek aan toerenteller, wat wel meestal het geval was, niet sneller dan 60km in hoogste vitesse
de kwaliteit van de gebruikte metaallegeringen van blok en cilinderkop waren niet zo goed dan de huidige, er zaten veel onzuiverheden in, als voorbeeld: in de eerste jaren van de productie van (rond 1965) cilinderkoppen voor de Ford Lotus Twin Cam, werden er 8 op 10 afgekeurd voor of tijdens de bewerking, zij werden terug gesmolten

ook de kwaliteit van de zuigers was niet perfect, het grootste probleem was dat ze altijd veel meer uitzetten door de warmte dan het blok, voor zuigerveren hetzelfde verhaal, er werd daarom gewerkt met spelingen in tienden of in het beste geval met hondersten van millimeter, nu werkt men soms zelfs met duizensten

alles moest dus eerst voorzichtig op elkaar in lopen en de scherpe kantjes van de raakoppervlakten moesten een beetje op elkaar slijten, in heel veel gevallen werd dan ook een inloopolie gebruikt die na 1000 km werd afgelaten

het gebeurde dan ook geregeld dat door niet goed inrijden en te nauwe speling een piston te warm liep,uitzette en vastliep, ook moest na 500 of 1000 km alle bouten ( cilinderkop enz) nagetrokken worden

een goed ingereden motor gaf doorgaans ook meer pk dan één waarvan dat slordig was gebeurd, motorolie werd toen ook al op 3000 tot 5000 km gewisseld

van dit alles in nu niks meer nodig, de staalindustrie kan nu staal of aluminium of legeringen leveren die veel zuiverder zijn en vele malen sterker dan 40 jaar geleden, ook aan de uitzettingscoëfficiënten is gewerkt zodat de meeste gebruikte onderdelen in een motor bijna evenveel of even weinig verschillen in uitzetting door warmte

de huidige draaibanken ( digitaal) kunnen nu zonder problemen werken op 1/1000 mm, zij leveren ook een zeer zuivere en gladde oppervlakte af, in het geval van de cilinderwand zelfs te glad, deze wordt dan gehoond ( een beetje opgeruwd) om de olie toch een beetje houvast te geven

door dit alles en betere olie is inrijden niet meer nodig, de machines doen dit feitelijk nu voor u, omdat er begonnen wordt met minder speling en omdat het materiaal veel beter is, duurt het veel langer tot de speling te groot is geworden en er een revisie nodig is, misschien heeft een huidige motor pas na 100000 of 150000 km of meer de speling van een nieuwe motor uit 1970

dat wil niet zeggen dat je met een nieuwe motor er vanaf het begin mee kan invliegen, en klein beetje voorzichtig in het begin is toch wel aan te raden

nog iets over de evolutie van motoren, toen ik begon als vrachtwagenchauffeur(in 1970) had een vrachtwagen een motor van ongeveer 12000 cc en gaf 150 pk en was na 250 000 opgereden ( als men met een Mercedes vrachtwagen 500000 km kon rijden zonder motorenrevisie kreeg men van de fabriek een gouden horloge ( heb wel één gekregen alhoewel ik maar de laatste 200000 km daarvan had gereden) :)
de meeste huidige vrachtwagens hebben nu nog een motor (diesel) van rond de 12000 cc en 500 pk en meer is geen uitzondering, de motor en overbrengingsorganen krijgen een waarborg van 3 jaar of 500000 km, en de motor is ontworpen om zeker 1.200.000 mee te kunnen gaan

deze info is gratis en voor niks
hugo
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: beetje raad en /of ervaring gevraagd

Bericht door Blue Darkness »

Hugo schreef: deze info is gratis en voor niks
waarvoor dank!!! :mrgreen:
Gebruikersavatar
gvy
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 nov 2010, 00:58
Naam: Geert
Auto: '80 Esprit S2.2

Re: beetje raad en /of ervaring gevraagd

Bericht door gvy »

Hugo,

Wat een leuke tekst :)

Geert
[b]Look what Q's brought for us, isn't it nice[/b]
Gebruikersavatar
JeanVM
Berichten: 193
Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:58
Auto: Lotus Esprit S1

Re: beetje raad en /of ervaring gevraagd

Bericht door JeanVM »

Daarmee ook het verhaaltje: na revisie inloop olie (dikke organische olie) gebruiken eens ingereden mag je overschakelen naar fijne of synthetische olie.

Maar als een motor gereviseerd werd met nieuwe onderdelen van huidige makelij kan je gerust direct overschakelen naar fijne of synth olie.
(cylinder-zuiger-kleppen-lagers)
Mijn dagelijkse schot Lotus: Excel BRG
Depje
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 mei 2012, 13:29
Naam: Willy
Auto: '85 Esprit S3 turbo

Re: beetje raad en /of ervaring gevraagd

Bericht door Depje »

amai, alle info die ik maar kan wensen ,waarvoor zeker mijn dank .
Nu, het komt d'erop neer , ik ga andere olie proberen (ouderwetse) want ik moet toegeven dat het olieverbruik wat hoger is gegaan nadat ik deze 5w40 olie ben beginnen te gebruiken (idd op aanraden van een olieleverancier)
Wat betreft het gebruik van GL4 was mij al opgedragen door de reviseur van de bak (Harry Martens)
Volgens alle gegevens die ik heb ,onderhoudboekje , carpass , oude facturen ,... zou de wagen maar 14500 km gereden hebben (op 27 jaar-kan het niet geloven) en indien dit wel correct vind ik persoonlijk dat het wel wat minder olieverbruik mocht zijn. De winter gaat komen en de kans is zeer groot dat de motor eruit gaat wij ons gaan bezighouden met een revisie .
Plaats reactie