Exige RHD

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
timleemans
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 dec 2008, 12:33
Naam: Tim
Auto: nog geen

Exige RHD

Bericht door timleemans »

Ik ben al een tijdje aan het nadenken over de aankoop van een Lotus Exige RHD bij een firma in Nederland! Ik zou dan liefst de wagen origineel RHD laten.

Volgens de verkoper komen er geen extra invoerkosten bij wanneer ik de wagen in België inschrijf. Ook de BIV en de jaarlijkse taks ZOUDEN het zelfde blijven als bij een Belgische wagen...
Het gaat om een particulier voertuig, dus er ZOU ook geen BTW meer bij komen!

Heeft hier iemand ervaring mee?
Wat zijn de valkuilen?

Met mijn budget heb ik keuze tussen een Belgische Elise MK I van bij een correcte dealer of een Engelse Exige MK II....

Help!!
a_fond
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 dec 2008, 11:51
Auto: -

Re: Exige RHD

Bericht door a_fond »

Valkuilen zijn die van de okkasie markt,

dus kms controleren, schade, dikte van de verf, ...enz.
Om een RHD in te voeren moet deze enkele zaken hebben:

-certificaat van comformiteit in Europa
-lichten naar rechts gedraaid
-aankoopfactuur of inschrijving vorige eigenaar

let wel op, de auto moet ouder zijn dan 6maand en 6000kms hebben om geen tax meer te betalen.

Natuurlijk weet ongeveer iedereen rond welke Nl dealer he gaat, ik heb al veel wagens gezien va die persoon en vaak hebben deze al wat schade opgelopen, wel is een feit dat de pijzen altijd heel laag staan, misschien eens opzoeken naar enige feedback van klanten...

Wat ik even wil bemerken, is dat er hier weinig wordt gesproken over de huidige Belgische, of ruimer gezien EURO-markt. De EUR/GBP koers is zodanig veranderd de laatste weken dat de prijzen van nieuw en okkasies heel hoog staan. Mensen blijven steeds impulsief kopen maar kijken wel naar de prijs, voor een nieuwe in Engeland heb je hier een okkasie met kms....

Wat is jullie visie hierop?
Herman
Berichten: 4066
Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Locatie: Kortrijk / Altea.
Contacteer:

Re: Exige RHD

Bericht door Herman »

re copy tekst.
certificaat van comformiteit in Europa
-lichten naar rechts gedraaid
-aankoopfactuur of inschrijving vorige eigenaar

let wel op, de auto moet ouder zijn dan 6maand en 6000kms hebben om geen tax meer te betalen.


ik vermoed dat er hier enkele kleine verbeteringen aan de orde zijn...

a/ er zijn waarschijnlijk al 2 eerdere topics hierover bezig of waren dat eerder :P

b/ certificaat van conformiteit.. (COC dokument). normaal ,volgens de europese wet moet dat bij de wagen zijn... maar in de realiteit is het zo dat lotus dat in de uk niet aflevert bij de wagen, het e nummer staat wel vermeld (of zou dat zeker moeten)op v5 men kan dat attest zelf aanvragen bij lotus uk. mits doorscannen van faktuur en v5 dokument (was vroeger gratis nu iets van 50 uk pond)

c/ lichten naar rechts gedraaid :D :D dit werkt niet in Belgie hoor, men moet volledig andere koplampen plaatsen hetgeen naargelang het model een zéér dure grap kan zijn... in nederland kan het meschien volstaan om de lichten te verdraaien, maar in Belgie moet de koplamp volledig correct afgesteld zijn ttz iedere lichtbundel moet een deels horizontale en een deels 45% naar omhooglopende lichtbundel hebben in de juiste eu stand--- het verdraaien van links naar rechts is een tijdelijk toegestaan lap middeltje, die enkel voor de uk toeristen in de eu ,dat toeliet te rijden zonder hun eu tegenliggers te verblinden..
d/ faktuur ... dat is evident, altijd een faktuur zelfs van een particulier-- en opgelet voor 2009 mag er maximum 10.000 euro casch verhandeld worden legaal.
e/ de V5 moet er altijd bij zijn, de engelsen zijn daar nogal los in, maar in belgie hebt ge altijd het oude inschrijvingsbewijs nodig...om aan uw 705 te raken.

f/ ouder 6 maand... zekers een auto jonger dan 6 maand of met minder den 6000 kms of zoiets wordt dan als nieuw beschouwd, en men moet dan op de vollepot de biv en daarop nog eens de btw betalen..

g/ geen btw---- hier moet men mee opletten... als het een verkoop is van een particulier naar een particulier is dat idd zo... maar als de aankoop vb is van een bedrijf/vorige eigenaar die de uk btw teruggeclaimd heeft (firma wagen) dan is er wél btw te betalen... dus altijd op de faktuur laten zetten dat het een verkoop van privaat naar privaat betreft... en dan nog kunnen ze aan de hand vd V5 zien of het een corp. inc. of ltd wagen was....

maar zie eens mijn visie hierop gepend op de ander topics... het is niet al goud dat blinkt.... dat is mijn (gouden ) tip...
fred2602
Berichten: 117
Lid geworden op: 27 sep 2008, 20:35
Naam: Frederic
Auto: Exige S RHD 2007

Re: Exige RHD

Bericht door fred2602 »

Het bedrijf in Nederland is wel gekend voor zijn scherpe prijs maar ook voor de "as is" staat. Als u zoekt voor een auto in perfect staat, het is niet de beste plaats.. geen verrassing -> lage prijs moeten ook een uitleg krijgen.

Qua lichten, voor modellen na 2006, met de laatste versie van lichten (3), is het niet meer mogelijk om de kleine aanpassing te doen, dus nieuwe lichten nodig (950 euros..), voor die anderen, altijd mogelijk om de metaal plaat te veranderen.

Qua technische keuring en taksen, de verhaal met de 6000 kms is nog een Belgische verhaal... maar ja, wie zal de risico nemen :)... Ik heb zelf het niet genomen...
Knowledge is nothing if you don't share it...
Afbeelding
Herman
Berichten: 4066
Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Locatie: Kortrijk / Altea.
Contacteer:

Re: Exige RHD

Bericht door Herman »

Fred2620 schreef: Qua lichten, voor modellen na 2006, met de laatste versie van lichten (3), is het niet meer mogelijk om de kleine aanpassing te doen, dus nieuwe lichten nodig (950 euros..), voor die anderen, altijd mogelijk om de metaal plaat te veranderen.
Dit is negatief...ze moeten "alle "veranderd worden--- aleen in nl is er een variante al dan niet legaal mogelijk.. ikzelf heb een 8/2002 ingevoerd... en de koplamp units van een 2002 kosten in feite meer nieuw dan de recentste... enig licht puntje :P was dat ik mijn oude uk modellen terug kunnen verpatsen heb in de uk via internet. idem voor mijn stack unit.
Laatst gewijzigd door Frederik op 27 dec 2008, 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote aangepast :)
fred2602
Berichten: 117
Lid geworden op: 27 sep 2008, 20:35
Naam: Frederic
Auto: Exige S RHD 2007

Re: Exige RHD

Bericht door fred2602 »

Herman, ik begrijp wel uw punt, maar u weet toch dat er is de officieel en de non officieel kant... vandaag, is het altijd mogelijk in sommige autokeuringstations bijna alles te valideren (en ook alles te vernietigen :)).. en er zijn ook professioneel die werken met deze stations...

Ik spreek van mijn eigen ervaring toen ik was aan te kijken voor mijn wagen, maar eindelijk heb ik toch de legaliteit gevolgd (kms + lichten!)
Knowledge is nothing if you don't share it...
Afbeelding
Herman
Berichten: 4066
Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Locatie: Kortrijk / Altea.
Contacteer:

Re: Exige RHD

Bericht door Herman »

fred2602 schreef:Herman, ik begrijp wel uw punt, maar u weet toch dat er is de officieel en de non officieel kant... vandaag, is het altijd mogelijk in sommige autokeuringstations bijna alles te valideren (en ook alles te vernietigen :)).. en er zijn ook professioneel die werken met deze stations...

Ik spreek van mijn eigen ervaring toen ik was aan te kijken voor mijn wagen, maar eindelijk heb ik toch de legaliteit gevolgd (kms + lichten!)
heel eerlijk gezegd denk ik dat dit voortwoekerende verhaaltjes zijn die blijven hangen hoor.... ik ken er gene.... ik heb een autobedrijf voor 27 jaar gerund en doe het nog een beetje voor hobby, maar...
het is zelfs zo straf dat ik met mijn gerepareerde europa s, die ergens perte-total was op een of andere internet site stond genoteerd bij de keuring/verzekering..dwz financiéél perte -total, dat ik een zéér speciale keuring hier heb moeten voor doorlopen met deze wagen om hem terug in het verkeer te krijgen, ik mocht zelfs nog de wisselstukken/reparatie/ fakturen en fotos tonen niets hielp.. de wagen moest deze procedure (uitlijnen enzvt) doorlopen omdat de verzekering een perte-total uitbetaald had ad eerste eigenaar....en foefelen met een importprocedure, daar heb ik eerlijk gezegd nog niet van gehoord.....
Gebruikersavatar
B-Art
Berichten: 279
Lid geworden op: 23 nov 2008, 17:27
Naam: Bart
Auto: Exige S2
Locatie: Edegem
Contacteer:

Re: Exige RHD

Bericht door B-Art »

Als je het over Taget cars hebt ..... :oops: stuk voor stuk zware schadewagens. Van de 3 exige's was er geen enkele zonder zware gebreken.

Hardtop die niet meer aansloot, zelfsluitende deuren, niet lotus coolers, Blauw langs buiten, groen geverfd van binnen, ontbrekende dichting rond de lichten, en zovoort...

Een absolute afrader !
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Exige RHD

Bericht door Frederik »

Als iets "veel" goedkoper is dan de rest, dan hangt er meestal een reukje aan... dat is normaal.

Ben ook al een paar keer Target Cars tegengekomen, geen idee hoe ze zijn, ik heb ze nog nooit van dichtbij gezien eigenlijk.
timleemans
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 dec 2008, 12:33
Naam: Tim
Auto: nog geen

Re: Exige RHD

Bericht door timleemans »

B-Art schreef:Als je het over Taget cars hebt ..... :oops: stuk voor stuk zware schadewagens. Van de 3 exige's was er geen enkele zonder zware gebreken.

Hardtop die niet meer aansloot, zelfsluitende deuren, niet lotus coolers, Blauw langs buiten, groen geverfd van binnen, ontbrekende dichting rond de lichten, en zovoort...

Een absolute afrader !

Ik heb er inderdaad eentje op Target Cars gevonden! Ik ga er ASAP eens naar kijken, ze staan in Eindhoven! Ik heb 8 jaar in de autowereld gezeten (een ander merk dus en vandaar dat ik helaas niet met een lotus kon rijden...) en ik ga samen met onze ex-chef garage eens kijken!

We kennen de zwakke plekken van Elise/Exige niet! Iemand tips waar we bijzonder moeten naar kijken?
Plaats reactie