[LF-GETEST] 2012 Lotus Evora S IPS

Evora, Evora S, GTE, 400 & GT4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

[LF-GETEST] 2012 Lotus Evora S IPS

Bericht door Frederik »

2012 Lotus Evora S IPS
Intelligent Precision Shift
Toen Lotus in 2008 de Evora wereldkundig maakte was het meteen een schot in de roos, de laatste nieuwe Lotus Evora had in tegenstelling tot de Elise en Exige een pak meer luxe maar vooral, centraal achteraan, een grotere motor. De VVT-i (2GR-FE) V6 motor afkomstig van Toyota met een longinhoud van 3500cc is de krachtigste motor in het huidige Lotus gamma. Met een aangepast motor management weet Lotus uit deze krachtbron 280pk te halen, terwijl de Evora S door middel van toevoeging van een compressor 350pk op de achterwielen neerzet. Dankzij het relatief lage gewicht kan de Evora daarmee zeer scherpe tijden neerzetten en meedraaien in het kransje van heel wat exoten en enkele super sportievelingen.
Recent stelde Lotus zijn IPS voor, wederom een onderdeel uit de schappen van het betrouwbare Toyota. Een groot voordeel is dat de versnellingsbak al zeer goed is afgestemd op het motorblok, maar net zoals bij de motorblokken komt ook deze Toyota-versnellingsbak bij Lotus aan zonder elektrische sturing. Dat neemt men voor eigen rekening zodat men het spreekwoordelijke Lotus-gevoel in de onderdelen kan programmeren. De grootste inbreng van Lotus bij deze Toyota bak zit hem dus vooral in de TCU (Transmission Control Unit), de hersenen van de automatische versnellingsbak zeg maar. Door deze sturing naar normen van Lotus af te stellen en te programmeren, heeft men tegen alle verwachtingen in van deze comfortabele en robuuste automaat toch een erg sportieve bak weten te maken.
Bij de meeste super sportievelingen en exoten moet je tegenwoordig al erg goed zoeken om nog een auto met manuele versnellingsbak te kunnen bestellen. Bij Ferrari kan je al een ruime tijd geen manuele versnellingsbak meer aankruisen op de bestelbon, ook bij Mercedes AMG vind je enkel nog automatische versnellingsbakken terug op de prijslijst. Daardoor bleef een groot aantal Amerikaanse klanten bij Lotus op hun honger zitten. De Amerikanen zweren doorgaans bij een automatische versnellingsbak en die trend komt nu ook gestaag naar ons continent overgewaaid. Lotus kon hierin dus niet achterblijven.
001.jpg
Heerlijke cruiser
Niettegenstaande de IPS een conventionele automaat met koppelomvormer is, heeft Lotus het karakter van de automaat danig kunnen programmeren dat deze toch heel erg sportief is geworden. Een van de opmerkelijkste aanpassing is, dat bij deze automaat, ook in volautomatische stand (D) de huidige versnelling aangehouden kan worden waarbij je eigenlijk ten alle tijde de controle blijft behouden, een ongekend gegeven bij conventionele automatische versnellingsbakken. De D-stand geeft de bestuurder een vrij comfortabele instelling, het schakelen gebeurt vlot, vloeiend en zonder schokken, al voel je meestal wel wanneer de wagen schakelt. Ook waakt het systeem er over dat de wagen zich een sportieve weg baant met een zo laag mogelijk verbruik. Een heerlijke cruiser…
Pittige racer
Eens de Sportknop wordt ingedrukt transformeert de Evora zich van een brace potente cruiser tot een échte Lotus en wordt het verhaal plots compleet anders. Los van een andere afstelling van de versnellingsbak wordt ook de motorrespons verscherpt en gaat binnenin de sportuitlaat een klep open zodat de wagen plots een pak luider en sportiever geluid maakt. Bij het rijden in de Sport stand breng je de Evora makkelijk in elke versnelling tot aan de toerentalbegrenzer. Op die manier wordt de eerder saaie automaat plots een racebeest. Bij het vertragen schakelt hij automatisch naar de gewenste versnelling en zijn de schakeltijden een pak sneller. Een pittige racer…
Evora(2).jpg
Manueel schakelen met peddels aan het kleine sportstuurtje is eveneens mogelijk, van zodra één van de 2 peddels aangeraakt wordt schakelt de wagen onmiddellijk over naar zijn manuele stand. Een opmerkelijk geven aan de manuele stand is dat de software zelden tussenkomt om de ideale versnelling te kiezen en zonder ingrijpen van de bestuurder niet weer naar automaat schakelt. En wat het ook prettig maakt is dat bij de Sportstand het management van de versnellingsbak en de motor bij het downshiften en effectief sportief rijden een prettige dot tussengas geeft zodat het overschakelen naar de lagere versnelling ultrasnel gebeurt, het auditieve gegeven is daarbij een leuke meerwaarde. Ongekend voor een automatische versnellingsbak met koppelomvormer. Ook in de manuele modus kan je de normale stand of de sportstand selecteren, waarbij zowel het motor- als versnellingsbakmanagement aangepast worden aan je ‘mood’.
Bij het rijden in de Sport stand
breng je de Evora makkelijk in elke versnelling tot aan de toerentalbegrenzer. Op die manier wordt de eerder saaie automaat plots een racebeest.

Is een automaat met koppelomvormer of dubbele koppeling de beste keuze voor een Lotus? Dat laten we in het midden. Wat we wel weten is dat Lotus een fraai stuk, enigszins ouderwetse technologie heeft weten te optimaliseren en de bak het karakter van een hypermoderne automatische versnellingsbak met dubbele koppeling heeft weten te geven. Toch sluit men in Hethel niet uit dat er bij genoeg interesse in de toekomst ook wel een geoptimaliseerde versnellingsbak met dubbele koppeling zou komen.
Evora(5).jpg
Conclusie
Lotus heeft met de Evora aangetoond dat sportief rijden met een automaat ook kan. Terwijl manuele versnellingsbakken bij oa. AMG en Ferrari reeds een lange tijd zijn verdwenen verbaast het me toch een beetje dat ze gestart zijn met een conventionele koppelomvormer. Toch doet Lotus zichzelf alle eer aan door WEER iets wat al jaren gebruikt wordt en je denkt "dit moet nu toch wel door de jaren ten top zijn doorontwikkeld" ... toch heeft Lotus de ruimte gevonden om het nog beter te doen. Dit verdient een pluim, maar een volledig indianen gewaad.
Ik zou best de Evora S met IPS kopen en adviseren, een heerlijke mix om te genieten van de Evora. Full automatisch en comfortabel cruisen naar de Ardennen of een evenement, om ginds met de peddels de bochtige landschappen sportief te trotseren. Al denk ik dat dit idee, voor velen nog enige tijd nodig zal hebben om te (ge)wennen.
+
+ beter afgewerkt tov de MY2011
+ rijsensatie ('n echte Lotus!)
+ eindelijk die rommel-GPS vervangen

-
- verbruik is niet te min in sportstand en erg sportief rijden
- praktisch onbruikbare 2+2
- de gesmede velgen eten Lotus-Logo's (vliegen er zo uit)

* bij alle wagens ik ga testen in de toekomst ga ik 3 positieve en 3 negatieve puntjes geven, dit om merken/types niet onderuit te halen of extreem op te hemelen en dus de onpartijdigheid te bewaren. Waar iets positiefs is is altijd iets negatiefs en vice-versa. Trouwens bij een negatieve opmerking hoort altijd een positief punt.

v1.1 (29/04/2012)
text & photography : Frederik Van Cauwenberghe
Henri
Berichten: 69
Lid geworden op: 12 aug 2009, 23:15
Auto: Elise MK1 +Artega GT

Re: [LF-GETEST] 2012 Lotus Evora S IPS

Bericht door Henri »

Verzorgde reportage ! Mooie foto's !
Nog een vraag : is er nog echt een pook aanwezig of gebeurt alles met drukknopjes ?
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: [LF-GETEST] 2012 Lotus Evora S IPS

Bericht door Frederik »

Henri schreef:Verzorgde reportage ! Mooie foto's !
Dankje!
Henri schreef:Nog een vraag : is er nog echt een pook aanwezig of gebeurt alles met drukknopjes ?
Enkel knopjes (gene pook meer) en uiteraard peddels. Is misschien niet zo duidelijk op de foto's. Hier een betere...
Evora(3) (Custom).jpg
ps. pook is oude tijd ;)
in mijn nieuwe B-class is het een hendeltje aan het stuur (zoals op de ML)
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: [LF-GETEST] 2012 Lotus Evora S IPS

Bericht door Frederik »

Eigenlijk wel wat weinig beeldmateriaal ... zal de komende dagen nog wat extra picts posten.
Gebruikersavatar
FrequentFlyer
Berichten: 47
Lid geworden op: 24 jun 2012, 21:00
Auto: Evora IPS
Locatie: Wilrijk

Re: [LF-GETEST] 2012 Lotus Evora S IPS

Bericht door FrequentFlyer »

Mooie review. Heb je al wat extra beeldmateriaal voor handen?
Plaats reactie