[LF-GETEST] Range Rover Evoque TD4 Prestige

Hier kan je praten over alles wat niet met Lotus auto's te maken heeft.
Funny, auto-related en andere items kunnen uiteraard aan bod komen.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

[LF-GETEST] Range Rover Evoque TD4 Prestige

Bericht door Frederik »

Range Rover Evoque
2012 TD4 Prestige
Toen Range Rover in 2008 op de North American International Auto Show de LRX Concept voorstelde geloofde echt wel niemand dat 3 jaar later de LRX “hernoemd naar Evoque” zonder al te veel wijzigingen geproduceerd zou worden. Sinds enkele maanden kan je op de weg al de Evoque spotten, en het is nog een zeer aangenaam zicht ook!
exclusief uiterlijk
Het exterieur van de Evoque wijkt maar heel miniem af van de LRX Concept, en hiermee brengt Range Rover naast de Evoque (5-deurs) ook weer een 3-deurs terreinwagen (Evoque Coupé) op de markt. De Evoque is een wagen die zich toch erg goed onderscheid tegenover zijn concurrenten die je dagelijks op de openbare weg voorbij ziet komen. De Evoque springt er zo uit, het is zelfs zo frappant dat als je de Evoque naast een Audi Q5 en/of BMW X3 plaatst, beide Duitsers in één klap volledig vervagen. De Evoque trekt alle aandacht naar zich toe. Waar vooral de Duitse concurrenten zich erg vernieuwend profileerden, verdwijnen ze sinds de komst van de Evoque in de grijze massa van saaie leasebakken.
003.jpg
De Evoque heeft enkele opmerkelijke en doordachte designkenmerken, als je de kleine Evoque van ver ziet moet je spontaan denken aan de grotere Range Rover Sport, terwijl het design compleet andere proporties heeft. Toch hebben de designers hun best gedaan om erg veel en leuke details in het koetswerk te verwerken, een gegeven dat bij vele andere merken erg vaag geworden is. Zo lopen de voorlichten over de knipperlichten door naar de zijkant, worden één met de lijn van de wagen. De neus en de zijkant van de wagen zijn zeer proportioneel, erg goed designed, de achterkant is iets minder geslaagd door het erg kleine achterraam en de misschien te kleine achterlichten, maar het past wel bij het totaalplaatje, totaal geen reden om de Evoque niet te kopen althans. Enige ik wat minder vond zijn de enorme grote achteruitkijkspiegels alwaar een SUV met flaporen.
Basic, Luxueus of sportief interieur
Bij het plaatsnemen in het interieur krijg je onmiddellijk het Range Rover gevoel, ook al is het interieur van de Evoque echt volledig opnieuw getekend en niet gerecycleerd uit een ouder model. Enkele zeer herkenbare elementen komen in een oog opslag terug, maar vooral de afwerking en de rijkelijke uitrusting doen je automatisch aan Range Rover denken. Een hip, modern en toch functioneel interieur met voldoende ruimte dus. Wat wel opviel is dat na ~2.000km in het interieur reeds zichtbare gebruikssporen waren, maar misschien was de persoon die de Evoque voor ons gereden heeft zeer onzorgvuldig?

De afwerkingsgraad en snufjes zijn afhankelijk van de gekozen versie, zo kan je de Evoque bestellen in 3 uitvoeringen zijnde de Pure (basis), Prestige (rijkelijk & klasse vol uitgerust) en Dynamic (sport en jong).
Bij het plaatsnemen krijg je onmiddellijk het Range Rover gevoel,
ook al is het interieur van de Evoque volledig opnieuw getekend en niet gerecycleerd uit een ouder model.

Bij het rijden van de wagen merk je dat de interieur specialisten bij Range Rover weten waarmee ze bezig zijn, alles zit op zijn plaats en de ergonomie is van een zeer hoog niveau. De elektrische zetels (stoelen zou een oneerbaar woord zijn in deze situatie) laten zich in een wip instellen tot de gewenste stand, het dashboard met dubbele teller partij aaneengesloten met kleuren boordcomputer is duidelijk leesbaar, alle knopjes zitten op de juiste plek en het navigatiesysteem met ingebouwd entertainment systeem spreekt tot de verbeelding. De enige frustratie binnen het interieur was het algemene geluid van het soundsysteem, hoeveel keer je ook bijregeld, nooit kon ik een instelling vinden om een vertrouwd en goed geluid te krijgen, maar misschien heb ik te hoge eisen wat betreft geluid en vallen de meeste mensen daar helemaal niet over. Een andere frustratie dat een dringend update verdiend is de bediening van het entertainment- & navigatiesysteem. Er moet teveel gedrukt worden en de menu’s en bedieningen zijn echt niet gebruiksvriendelijk, maar dit kan recht gezet worden met enkele updates.
004.jpg
005.jpg
on- en offroad
De Evoque is beschikbaar met 3 motorversies, eD4 (2WD 150pk), TD4 (4WD 150pk), SD4 (4WD 190pk) en de benzineversie Si4 (4WD 240pk). Onze testwagen was een Evoque TD4 met 150pk en automatische versnellingsbak. Bij de eerste kilometers had ik toch de indruk wat pk’s tekort te komen, maar na enkele dagen moest ik mijn mening toch herzien. De Evoque stuurt zeer scherp en heeft eigenlijk voldoende vermogen om gezapig deel te nemen aan het verkeer. Vooral beneden de 140km/u laat de TD4 zich zeer vlot rijden, ben je een autobahn-cruiser, dan neem je misschien toch best de SD4, die extra 40pk kunnen nuttig zijn. Enige minpuntje we konden vinden is dat de motor toch een stuk meer verbruikte dan de fabrieksopgaves, kwam dit nu omdat de wagen nog gloednieuw was geen idee, maar iedereen weet dat een SUV meer verbruikt als een berline. De dieselmotor klinkt erg gezapig en vooral niet rauw zoals we kennen van de Duitse concurrenten, een echt aangename motor.
De Evoque is initieel niet echt ontworpen als echte terreinwagen, toch heeft de wagen de minimum aan snufjes in huis om toch off road comfortabel weliswaar beperkte verplaatsingen te maken. Zolang het niet om het zware werk gaat kan je perfect met de Evoque off road, al zullen de meeste kopers de wagen vooral niet voor zijn off road capaciteiten kiezen.
Algemeen
Mensen die iets anders willen dan de grijze massa, mensen die naast fun toch een beetje extra luxe zoeken én er ook wat extra centen voor over hebben komen automatisch bij de Evoque terecht. Er zijn genoeg mogelijkheden om een persoonlijke Evoque te configureren en zo een unieke SUV te rijden. Kan je de prijs voor de rijkelijke uitrusting en het iets hogere verbruik permitteren, zoek dan niet verder!
Toen ik de wagen parkeerde in de Lippenslaan in Knokke werd ik spontaan aangesproken door een (ik schat) 70-tiger, de persoon in kwestie vroeg of ik tevreden was van de wagen omdat hij eventueel ook een Evoque zou willen kopen. De persoon zei “ik ben naar Knokke gekomen, ik wilde er eentje zien op de weg en niet zomaar in de showroom, we zijn hier al van deze morgen en u bent de eerste ik zie”. Waar ik eerder dacht dat de Evoque vooral het jongere publiek zou aanspreken, blijken mensen van rijpere leeftijd toch ook de wagen hebben opgemerkt. Well done Range Rover, ik ben fan!
001.jpg
002.jpg
Conclusie
Wil je een leuk uitziende wagen en vooral niet verdwijnen in de grijze massa dan moet je beslist een kijkje gaan nemen bij Range Rover. Los van zijn unieke look krijg je ook nog de keuze van een pallet leuke opvallende kleuren, hier kunnen bepaalde merken nog iets van leren. Zo is de Evoque in rood, blauw of groen een streling voor het oog en kan je ‘m aankleden naar een ware eye cather, iets wat je niet echt zou verwachten van een terreinwagen.
Los van zijn unieke look,
krijg je ook nog de keuze van een pallet leuke opvallende kleuren.

Los van het ruime pallet mogelijkheden om het exterieur naar wens te configureren zijn wat betreft het interieur de opties bijna eindeloos, van sportief naar super klassiek maar luxueus. Je kan de Evoque configureren als een echte Range Rover of bijna als een hippe sportwagen en dit maakt het nu net zo leuk. Met deze wagen kan Range Rover terecht in alle leeftijden van de bevolking.
006.jpg
+
- unieke looks en uitstraling
- zeer luxueus én modulair optiepakket
- rijpleziet mét off road mogelijkheid

-
- verbruik toch aan hoge kant
- geluid én bediening multimedia/gps systeem
- kostprijs loopt wel erg op bij aanvinken opties

* bij alle wagens ik ga testen in de toekomst ga ik 3 positieve en 3 negatieve puntjes geven, dit om merken/types niet onderuit te halen of extreem op te hemelen en dus de onpartijdigheid te bewaren. Waar iets positiefs is is altijd iets negatiefs en vice-versa. Trouwens bij een negatieve opmerking hoort altijd een positief punt.

v1.0 (10/05/2012)
text & photography : Frederik Van Cauwenberghe
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: [LF-GETEST] Range Rover Evoque TD4 Prestige

Bericht door Blue Darkness »

mooi verslag!

helaas nooit een wagen die ik zelf nieuw zou kunnen/willen kopen...
Gebruikersavatar
Mr.E
Berichten: 493
Lid geworden op: 24 okt 2009, 14:28
Auto: Syntax Error

Re: [LF-GETEST] Range Rover Evoque TD4 Prestige

Bericht door Mr.E »

Leuk verslag, maar ik mis toch enkele zaken.
Het verbruik ligt hoger dan verwacht, schrijf je. Wat was je gemiddelde testverbruik en wat verwacht je te gebruiken bij normaal dagelijks gebruik tov van de fabrieksopgave? Dat lijkt me heel interessant voor potentiële kopers, zeker met de huidige prijzen aan de pomp.
Wat ook niet echt duidelijk is: heb je de auto eigenlijk deftig off-road kunnen/mogen testen?
Sometimes too much is just enough.
Gebruikersavatar
electroshock
Berichten: 2983
Lid geworden op: 18 jan 2009, 22:01
Auto: nee, youngtimer Ridley

Re: [LF-GETEST] Range Rover Evoque TD4 Prestige

Bericht door electroshock »

Mr.E schreef: deftig off-road
Daar kan ik mij wel iets bij voorstellen, op de Lippenslaan,
ik zou een chauffeur ook spontaan aanspreken als hij mijn trottoir om zeep helpt. ;)
off road lippenslaan.jpg
Alle gekheid op een stokje, ik dacht wel dat hij off-road niet zo slecht scoorde.
Louter visueel vind ik maar één minpuntje aan de Evoque, dat zijn die twee 'onderste hoektanden' aan de achterste beschermplaat, toch iets té geprononceerd. Bij een eerste facelift mogen die eens naar de orthodont voor een grondige aanpassing.
Apropos beschermplaat, ik heb zo'n flauw vermoeden dat die niet zodanig zal afzien bij de gemiddelde Evoqueur.
Maar inderdaad, wat zijn de echte kwaliteiten off-road van zo'n lifestyler ?

Mochten de blenheimgangers hem eens aan de tand voelen, 'girl pulling ability' zal wel véél hoger scoren dan wading depth & ground clearance ...

Méér van die tests, webmaster !
Laatst gewijzigd door electroshock op 14 mei 2012, 09:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Besser laufen, als faulen.
Better to run than to rot.

- J.W. von Goethe, Reineke Fuchs
Gebruikersavatar
Didier
Berichten: 1596
Lid geworden op: 25 jul 2009, 11:20
Naam: Didier heeft Lotusitis ..
Auto: Elan Plus2S CN
Locatie: Geluwe W-VL
Contacteer:

Re: [LF-GETEST] Range Rover Evoque TD4 Prestige

Bericht door Didier »

Is momenteel, volgens mij althans, de mooiste SUV.
Is mijne favoriet ... als ik ooit eens een koffertje met wat bankbriefjes erin vind ... :)

Bedankt voor de rij-impressie
--------------Greetz, Didier -------------The destination is irrelevant, when the journey is in a Lotus!
Gebruikersavatar
electroshock
Berichten: 2983
Lid geworden op: 18 jan 2009, 22:01
Auto: nee, youngtimer Ridley

Re: [LF-GETEST] Range Rover Evoque TD4 Prestige

Bericht door electroshock »

Ik heb het toch méér voor het pure, in plaats van al die crossover suv-toestanden.
En, alle respect voor Land, pardon Range Rover, echt off-road misschien zelfs boven een Defender, geef mij maar een Ford Ranger of een Hokey Pokey Hilux.
Maar die zijn natuurlijk niet zo mooi als een Evoque, dat is waar.
Besser laufen, als faulen.
Better to run than to rot.

- J.W. von Goethe, Reineke Fuchs
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: [LF-GETEST] Range Rover Evoque TD4 Prestige

Bericht door Frederik »

Mr.E schreef:Leuk verslag, maar ik mis toch enkele zaken.
Het verbruik ligt hoger dan verwacht, schrijf je. Wat was je gemiddelde testverbruik en wat verwacht je te gebruiken bij normaal dagelijks gebruik tov van de fabrieksopgave? Dat lijkt me heel interessant voor potentiële kopers, zeker met de huidige prijzen aan de pomp.
11.5l / 100km (eerder vermeld in een andere thread) maar omdat ik blijkbaar de boordcomputer fout gebruikte/interpreteerde ben ik niet zeker en heb ik dat ook niet specifiek vermeld. Fabrieksopgave is 5.5l en ik hoopte op 6-7 max 8l.
Mr.E schreef:Wat ook niet echt duidelijk is: heb je de auto eigenlijk deftig off-road kunnen/mogen testen?
off-road ja, maar dan wel niet in modder, zand ... (niet het harde werk)
Ik denk ook niet dat de Evoque koper nu net de echte off-road rijder is.
Persoonlijk vind ik de Evoque een leuke cruiser waarmee je toch wat naast de baan je plan kan trekken zonder het harde werk te willen aanpakken.

Trouwens ... ik vind dit (zie onderstaand filmpje) wel best behoorlijk voor een Lifestyle SUV.


electroshock schreef:En, alle respect voor Land, pardon Range Rover, echt off-road misschien zelfs boven een Defender, geef mij maar een Ford Ranger of een Hokey Pokey Hilux.
Maar die zijn natuurlijk niet zo mooi als een Evoque, dat is waar.
Land Rover : off-roader met baan capaciteiten
Range Rover : baanmachine met beetje off-road capaciteiten

Dat is toch de reden waarom Land Rover ooit met Range Rover is begonnen.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: [LF-GETEST] Range Rover Evoque TD4 Prestige

Bericht door Frederik »

Blue Darkness schreef:mooi verslag!
electroshock schreef:Méér van die tests, webmaster !
Didier schreef:Bedankt voor de rij-impressie
dankje, dat doe ik al een ruime tijd, (nu weer echt opgenomen) maar niet alles past op LotusForum.be vind ik.
De Evora S IPS volgt binnenkort, eerst moet ik mijn uitgever afwachten.
Gebruikersavatar
Dirk510
Berichten: 1392
Lid geworden op: 27 aug 2008, 16:27
Naam: Kestelyn Dirk
Auto: geen
Locatie: Ieper

Re: [LF-GETEST] Range Rover Evoque TD4 Prestige

Bericht door Dirk510 »

Die van mijn zoon was vrijdag binnen.

En dit bijna twee maanden vroeger dan verwacht.

Hij is nu terug een "LandRover" rijder
van een Serie II naar Defender dan naar Range, kleine overstap naar Audi en nu Evo
Bijlagen
Vic Holle 006 (Custom).JPG
Vic Holle 005 (Custom).JPG
Vic Holle 002 (Custom).JPG
Afbeelding Ypres Lotus Day www.ypreslotusday.be
Afbeelding Lotus Summers End www.lotussummersend.be
Gebruikersavatar
Coen
Berichten: 1907
Lid geworden op: 19 apr 2011, 10:23
Naam: Coen
Auto: Elise S2 111S
Locatie: Amsterdam

Re: [LF-GETEST] Range Rover Evoque TD4 Prestige

Bericht door Coen »

Erg mooi! Vooral die voorkant is lekker dik. Wat een verschil met de oude LR die erachter staat.
Lotus Elise S2 111S & Porsche 997.2
Plaats reactie