Vlaming tekent Lotus Evora: «Bijzonder moeilijke klus»
- Frederik
- Site Admin
- Berichten: 11312
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
- Auto: Elan & Evora
- Locatie: Waregem
- Contacteer:
Vlaming tekent Lotus Evora: «Bijzonder moeilijke klus»
De Britse sportwagenconstructeur Lotus pakt niet vaak uit met een nieuw model. Dertien jaar hebben we moeten wachten op een nieuwe Lotus. Deze Evora, een meer op luxe gestelde sportwagen, heeft een Belgisch kantje: de buitenkant. Die komt namelijk uit het potlood van onze landgenoot Steven Crijns.
Crijns (39) mag dan wel Vlaming zijn, de conversatie verloopt hoofdzakelijk in het Engels. "Ik heb al wat ik over autodesign ken in het Engels geleerd, hier in Groot-Brittannië. Ik ken de termen niet eens in het Nederlands", verontschuldigt hij zich.
2+2 zitter
"De Evora was een bijzonder moeilijke klus. Geen enkele andere constructeur maakt een 2+2-zitter met centraal geplaatste motor. De auto mocht niet te groot lijken, want dan zou hij geen Lotus meer zijn. Daarnaast moest hij er niet alleen op dit moment goed uitzien, maar zijn schoonheid kunnen behouden voor de komende 20 of 30 jaar, wanneer hij aanschuift bij de oldtimers. Vandaar de keuze voor een heel klassieke vorm en geen avant-gardekleedje dat nu inslaat als een bom maar binnen enkele jaren totaal gedemodeerd lijkt."
Enkele stands verder op het Londense autosalon staat Dirk van Braeckel, Belg en uitmuntend in tijdloos design, maar dan voor Bentley. "Misschien dat het Belg-zijn wel degelijk een invloed heeft", knikt Crijns. "Onze grote talenkennis geeft ons de kans om veel meer op te pikken elders. Maar het kan evengoed gewoon toeval zijn", lacht hij.
Eén golftas
Met de Evora wil Lotus zijn klanten de kans geven om door te groeien van de bestaande Elise - waarvoor Crijns overigens voor het design van de huidige generatie instond - en Exige, en natuurlijk ook nieuwe klanten aantrekken. "Daardoor is de filosofie voor deze auto wel wat anders. Waar de Elise een racewagen is die je elke dag kan gebruiken, is de Evora een wagen voor elke dag waarmee je ook op circuit kan gaan spelen. Waar we in de Elise een wagen met zoveel mogelijk luchtweerstand hebben ontworpen om hem zo goed mogelijk op het asfalt gedrukt te houden, is de Evora veel aerodynamischer."
Slangenmens
De Evora is een stuk praktischer om in te stappen dan de Elise. Die is berucht om z'n piepkleine deuren en brede drempels. Je moet iets of wat 'slangenmens' zijn om er op een elegante manier in of uit te kruipen. Bij de Evora zwaaien de deuren breder open en werden de drempels smaller gemaakt.
De Evora is ook een stuk luxueuzer, want voor het eerst biedt Lotus een auto aan met een navigatiesysteem en enige kofferruimte. "Je kan er een golftas in kwijt. Al hebben we dat maar toevallig ontdekt, het was niet de bedoeling bij het ontwerp om hem geschikt te maken voor golftassen", lacht Crijns. De kofferruimte steekt overigens achter de motor. "En natuurlijk kan je ook op de achterste plaatsen wel wat kwijt, want eerlijk is eerlijk: het zijn niet de meest comfortabele plaatsen."
73.000 euro
Zoals de andere Lotussen is ook in de Evora het gewicht beperkt gebleven: tussen 1.300 en 1.400 kilo, in rijklare toestand. Dat stelt de 3.5 V6-motor (280 pk/342 Nm) in staat de Evora naar 100 km/u te katapulteren in ruwweg vijf seconden. De topsnelheid zal volgens Lotus meer dan 250 km/u bedragen.
Het testwerk met de Evora gaat nu verder, in april zouden de eerste exemplaren geleverd moeten worden (ook in ons land). De Evora belooft een exclusieve verschijning te blijven, want Lotus plant jaarlijks maar 2.000 exemplaren te bouwen. De prijs voor een basismodel zal rond 73.000 euro schommelen. (jod)
Bron : hln.be (27/07/2008)
Crijns (39) mag dan wel Vlaming zijn, de conversatie verloopt hoofdzakelijk in het Engels. "Ik heb al wat ik over autodesign ken in het Engels geleerd, hier in Groot-Brittannië. Ik ken de termen niet eens in het Nederlands", verontschuldigt hij zich.
2+2 zitter
"De Evora was een bijzonder moeilijke klus. Geen enkele andere constructeur maakt een 2+2-zitter met centraal geplaatste motor. De auto mocht niet te groot lijken, want dan zou hij geen Lotus meer zijn. Daarnaast moest hij er niet alleen op dit moment goed uitzien, maar zijn schoonheid kunnen behouden voor de komende 20 of 30 jaar, wanneer hij aanschuift bij de oldtimers. Vandaar de keuze voor een heel klassieke vorm en geen avant-gardekleedje dat nu inslaat als een bom maar binnen enkele jaren totaal gedemodeerd lijkt."
Enkele stands verder op het Londense autosalon staat Dirk van Braeckel, Belg en uitmuntend in tijdloos design, maar dan voor Bentley. "Misschien dat het Belg-zijn wel degelijk een invloed heeft", knikt Crijns. "Onze grote talenkennis geeft ons de kans om veel meer op te pikken elders. Maar het kan evengoed gewoon toeval zijn", lacht hij.
Eén golftas
Met de Evora wil Lotus zijn klanten de kans geven om door te groeien van de bestaande Elise - waarvoor Crijns overigens voor het design van de huidige generatie instond - en Exige, en natuurlijk ook nieuwe klanten aantrekken. "Daardoor is de filosofie voor deze auto wel wat anders. Waar de Elise een racewagen is die je elke dag kan gebruiken, is de Evora een wagen voor elke dag waarmee je ook op circuit kan gaan spelen. Waar we in de Elise een wagen met zoveel mogelijk luchtweerstand hebben ontworpen om hem zo goed mogelijk op het asfalt gedrukt te houden, is de Evora veel aerodynamischer."
Slangenmens
De Evora is een stuk praktischer om in te stappen dan de Elise. Die is berucht om z'n piepkleine deuren en brede drempels. Je moet iets of wat 'slangenmens' zijn om er op een elegante manier in of uit te kruipen. Bij de Evora zwaaien de deuren breder open en werden de drempels smaller gemaakt.
De Evora is ook een stuk luxueuzer, want voor het eerst biedt Lotus een auto aan met een navigatiesysteem en enige kofferruimte. "Je kan er een golftas in kwijt. Al hebben we dat maar toevallig ontdekt, het was niet de bedoeling bij het ontwerp om hem geschikt te maken voor golftassen", lacht Crijns. De kofferruimte steekt overigens achter de motor. "En natuurlijk kan je ook op de achterste plaatsen wel wat kwijt, want eerlijk is eerlijk: het zijn niet de meest comfortabele plaatsen."
73.000 euro
Zoals de andere Lotussen is ook in de Evora het gewicht beperkt gebleven: tussen 1.300 en 1.400 kilo, in rijklare toestand. Dat stelt de 3.5 V6-motor (280 pk/342 Nm) in staat de Evora naar 100 km/u te katapulteren in ruwweg vijf seconden. De topsnelheid zal volgens Lotus meer dan 250 km/u bedragen.
Het testwerk met de Evora gaat nu verder, in april zouden de eerste exemplaren geleverd moeten worden (ook in ons land). De Evora belooft een exclusieve verschijning te blijven, want Lotus plant jaarlijks maar 2.000 exemplaren te bouwen. De prijs voor een basismodel zal rond 73.000 euro schommelen. (jod)
Bron : hln.be (27/07/2008)
9/05/2024 Ypres Lotus Day
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
- Blue Darkness
- Berichten: 3056
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
- Naam: Gunther
- Auto: Esprit GT3
- Locatie: Linter (Belgium)
- Contacteer:
Re: Vlaming tekent Lotus Evora: «Bijzonder moeilijke klus»
Mijn collega is hem in London al gaan bekijken en ik vind hem toch wel geslaagd.
Zal één van de komende dagen hier nog wel een reeks foto's droppen... als ik wat tijd heb
Zal één van de komende dagen hier nog wel een reeks foto's droppen... als ik wat tijd heb
- Frederik
- Site Admin
- Berichten: 11312
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
- Auto: Elan & Evora
- Locatie: Waregem
- Contacteer:
Re: Vlaming tekent Lotus Evora: «Bijzonder moeilijke klus»
Ik vind "geslaagd" eigenlijk een understatement.
Enkel moest ik 'm kopen dan wacht ik minstens op de S of SuperCharged versie. Origineel vind ik 'm misschien iets underpowered voor zijn looks.
Enkel moest ik 'm kopen dan wacht ik minstens op de S of SuperCharged versie. Origineel vind ik 'm misschien iets underpowered voor zijn looks.
9/05/2024 Ypres Lotus Day
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
- Blue Darkness
- Berichten: 3056
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
- Naam: Gunther
- Auto: Esprit GT3
- Locatie: Linter (Belgium)
- Contacteer:
Re: Vlaming tekent Lotus Evora: «Bijzonder moeilijke klus»
Er is nog ruimte voor een turbo!!Frederik schreef:Ik vind "geslaagd" eigenlijk een understatement.
Enkel moest ik 'm kopen dan wacht ik minstens op de S of SuperCharged versie. Origineel vind ik 'm misschien iets underpowered voor zijn looks.
- Blue Darkness
- Berichten: 3056
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
- Naam: Gunther
- Auto: Esprit GT3
- Locatie: Linter (Belgium)
- Contacteer:
Re: Vlaming tekent Lotus Evora: «Bijzonder moeilijke klus»
foto's :
- Bijlagen
-
- DSC07851.JPG (61.78 KiB) 6290 keer bekeken
- Blue Darkness
- Berichten: 3056
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
- Naam: Gunther
- Auto: Esprit GT3
- Locatie: Linter (Belgium)
- Contacteer:
Re: Vlaming tekent Lotus Evora: «Bijzonder moeilijke klus»
foto 2 :
- Bijlagen
-
- DSC07852.JPG (75.05 KiB) 6287 keer bekeken
- Blue Darkness
- Berichten: 3056
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
- Naam: Gunther
- Auto: Esprit GT3
- Locatie: Linter (Belgium)
- Contacteer:
Re: Vlaming tekent Lotus Evora: «Bijzonder moeilijke klus»
foto 3:
- Bijlagen
-
- DSC07853.JPG (72.09 KiB) 6287 keer bekeken
- Blue Darkness
- Berichten: 3056
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
- Naam: Gunther
- Auto: Esprit GT3
- Locatie: Linter (Belgium)
- Contacteer:
Re: Vlaming tekent Lotus Evora: «Bijzonder moeilijke klus»
foto 4:
- Bijlagen
-
- DSC07854.JPG (65.91 KiB) 6286 keer bekeken
- Blue Darkness
- Berichten: 3056
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
- Naam: Gunther
- Auto: Esprit GT3
- Locatie: Linter (Belgium)
- Contacteer:
Re: Vlaming tekent Lotus Evora: «Bijzonder moeilijke klus»
foto 5:
- Bijlagen
-
- DSC07855.JPG (69.93 KiB) 6284 keer bekeken
- Blue Darkness
- Berichten: 3056
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
- Naam: Gunther
- Auto: Esprit GT3
- Locatie: Linter (Belgium)
- Contacteer:
Re: Vlaming tekent Lotus Evora: «Bijzonder moeilijke klus»
foto 6:
- Bijlagen
-
- DSC07856.JPG (69.18 KiB) 6283 keer bekeken