Onderhoud op Mk1

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erwin
Berichten: 1812
Lid geworden op: 08 okt 2008, 19:26
Naam: Euh ... Erwin
Auto: Elise S CR, Donk D8
Locatie: Haasrode

Onderhoud op Mk1

Bericht door Erwin »

Heren,

Net mijn Eliseke klaargemaakt voor de winter!

Ik heb hem nog maar van deze zomer en historiek was er ook al niet veel bij, (zou altijd bij Leclerc op onderhoud geweest zijn) dus voor alle zekerheid maar een C-beurt uitgevoerd :
- distributieriem
- alternatorriem
- bougies
- verdelerkap + rotor
- bougiekabels
- temp. contact dat warrige waarden aangaf
- brandstoffilter
- olie en oliefilter
- alles gesmeerd
- ...

Amaai!
Bijna 2 volle dagen aan gezweet!
Nu ik de truuk ken voor de distributieriem, kan het op de helft van de tijd!

Nu, ik ben heel blij dat ik het allemaal gedaan heb, want...
ik heb alle bouten eens grondig bekeken en ik ben bijna 100% zeker dat de distributieriem op die 9 jaar nooit vervangen werd!
I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.
Gebruikersavatar
Bzguy
Berichten: 1883
Lid geworden op: 25 aug 2008, 11:22
Naam: Hans
Auto: Noble M12
Locatie: Baal

Re: Onderhoud op Mk1

Bericht door Bzguy »

je Elise kan er dus weer voor ff tegen :)

Prima gedaan, interessant dat je dat zelf kunt !
"Nothing in all the world is more dangerous than sincere ignorance and conscientious stupidity."

Martin Luther King, Jr.
1963
mark986
Berichten: 170
Lid geworden op: 18 nov 2008, 17:09
Naam: Mark
Auto: elise mk2 JPS
Locatie: Antwerpen/Altea

Re: Onderhoud op Mk1

Bericht door mark986 »

die van mij is altijd door de vorige eigenaar bij verhiest binnengeweest. Daar was is januari 2008 de distributieriem etc vervangen. Na 10jaar en 25000km.... dus daar ben ik ook vanaf ...oef.... :lol:
Gebruikersavatar
Bzguy
Berichten: 1883
Lid geworden op: 25 aug 2008, 11:22
Naam: Hans
Auto: Noble M12
Locatie: Baal

Re: Onderhoud op Mk1

Bericht door Bzguy »

mark986 schreef:die van mij is altijd door de vorige eigenaar bij verhiest binnengeweest. Daar was is januari 2008 de distributieriem etc vervangen. Na 10jaar en 25000km.... dus daar ben ik ook vanaf ...oef.... :lol:
bij n Esprit schrijft Lotus voor de distributieriem te vervangen elke 3 jaar of 40.000 km, weet echter niet hoe frequent dat moet bij n Elise, maar k zou alleszins niet over de limiet (tijd noch km's) gaan, te riskant als je t mij vraagt ...
"Nothing in all the world is more dangerous than sincere ignorance and conscientious stupidity."

Martin Luther King, Jr.
1963
Gebruikersavatar
Exploded
Berichten: 1163
Lid geworden op: 12 sep 2008, 09:57
Naam: Gert
Auto: Elise MK1
Locatie: Herselt

Re: Onderhoud op Mk1

Bericht door Exploded »

Bzguy schreef: bij n Esprit schrijft Lotus voor de distributieriem te vervangen elke 3 jaar of 40.000 km, weet echter niet hoe frequent dat moet bij n Elise, maar k zou alleszins niet over de limiet (tijd noch km's) gaan, te riskant als je t mij vraagt ...
Met een Esprit zou ik dat ook niet durven. Dat is een zeer kostelijke affaire. Maar toen Rover failliet ging heb ik nog een (compleet) nieuw blokje, nog verpakt in houten krat gekocht voor amper 850 euro. Dan mag je al eens iets riskeren :P Hoewel ik liever voorkom dan genees.
En er ligt hier ook nog een Type R blok op 5m van mij, maar de aanpassing er naar, blijkt van ingewikkelder dan gedacht.
Even terug on topic; ik dacht bij de (mk1) Elise 5 jaar of 60.000km dat er wordt voorgeschreven voor de riem.
Mooi werk Erwin als je dat allemaal zelf kan! Hoedje af!
Gebruikersavatar
wimvanbeeck
Berichten: 1615
Lid geworden op: 01 sep 2008, 14:14
Naam: Wim
Auto: Elise S 220
Locatie: Lommel

Re: Onderhoud op Mk1

Bericht door wimvanbeeck »

Exploded schreef:
Bzguy schreef: bij n Esprit schrijft Lotus voor de distributieriem te vervangen elke 3 jaar of 40.000 km, weet echter niet hoe frequent dat moet bij n Elise, maar k zou alleszins niet over de limiet (tijd noch km's) gaan, te riskant als je t mij vraagt ...
Met een Esprit zou ik dat ook niet durven. Dat is een zeer kostelijke affaire. Maar toen Rover failliet ging heb ik nog een (compleet) nieuw blokje, nog verpakt in houten krat gekocht voor amper 850 euro. Dan mag je al eens iets riskeren :P Hoewel ik liever voorkom dan genees.
En er ligt hier ook nog een Type R blok op 5m van mij, maar de aanpassing er naar, blijkt van ingewikkelder dan gedacht.
Even terug on topic; ik dacht bij de (mk1) Elise 5 jaar of 60.000km dat er wordt voorgeschreven voor de riem.
Mooi werk Erwin als je dat allemaal zelf kan! Hoedje af!
Vier jaar of 60.000 km volgen FKM, heeft de mijne net vervangen op 32.000 km na 4.5 jaar, koste ongeveer 300 euro.

WIM
Plaats reactie