Een Esprit kopen

De Giugiaro, Stevens & Thomson versies.
Ruben007
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jul 2011, 12:35
Auto: geen

Een Esprit kopen

Bericht door Ruben007 »

Beste Lotus Fanaten

Het Lotus virus heeft ook mij gebeten en zou graag een Esprit SE aanschaffen bouwjaren late jaren 80 begin jaren 90.
Maar zou toch graag een beetje weten waar ik aan toe ben zodat ik er geen kater aan over houdt :)

Dus mijn vragen zijn is het verstandig van een Esprit SE te nemen of is een ander model beter?

Wat kan ik verwachten van onderhoudskosten?

En hoeveel mag hij in aanschaf kosten?

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
wimvanbeeck
Berichten: 1615
Lid geworden op: 01 sep 2008, 14:14
Naam: Wim
Auto: Elise S 220
Locatie: Lommel

Re: Een Esprit kopen

Bericht door wimvanbeeck »

Ruben007 schreef:Beste Lotus Fanaten

Het Lotus virus heeft ook mij gebeten en zou graag een Esprit SE aanschaffen bouwjaren late jaren 80 begin jaren 90.
Maar zou toch graag een beetje weten waar ik aan toe ben zodat ik er geen kater aan over houdt :)

Dus mijn vragen zijn is het verstandig van een Esprit SE te nemen of is een ander model beter?

Wat kan ik verwachten van onderhoudskosten?

En hoeveel mag hij in aanschaf kosten?

Alvast bedankt
De Esprit is en blijft een mooie auto maar is ook delicaat qua mecaniek wat zich vertaald in duurder onderhoud:
een Esprit kost tussen de 20 en 30.000 euro,
een Elise hebt ge voor het zelfde buget maar is veel goedkoper om mee te rijden ( onderhoud, verbruik, enz...)

( nu ga ik de Gert op mijn dak krijgen denk ik !!! )
Laatst gewijzigd door wimvanbeeck op 27 jul 2011, 17:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Een Esprit kopen

Bericht door Frederik »

Gert: dat 'm es durft :mrgreen: (& ik hoop dat 'm durft) ;)

on-topic :

Ja, de Esprit is duurder, is ook normaal, een GT kost nu eenmaal meer.
Ik zou zelfs de stelling durven aannemen, ALS (ik zeg wel ALS, ik ken je situatie niet) de prijs van een Esprit een punt is, dan kan je beter gaan voor een andere Lotus... ;-)

Ik zou dit es doornemen : http://www.lotusespritworld.com/buying.html
Gebruikersavatar
gvy
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 nov 2010, 00:58
Naam: Geert
Auto: '80 Esprit S2.2

Re: Een Esprit kopen

Bericht door gvy »

Ruben,

Een Esprit is inderdaad delicater en duurder in onderhoud.( lees ...hij gaat rapper kapot, je hebt sneller klodden)
De prijs mag varieren naargelang zijn toestand. Als je het niet erg vind om met een engelse RHD Esprit te rijden kan je ook goedkoper aan een Esprit komen.

Een wagen met wat km's of miles is niet per definitie slechter dan een garagequeen met bijna geen km's op de teller. Een Esprit die stilstaat is niet goed.
De Stevens Esprits zijn kwalitatief beter gebouwd en sneller dan de eerste S1 en S2 series (die ik dan persoonlijk weer mooier vind). Ik zelf heb een S2.2 en het is een fantastische auto om te rijden, maar mocht ik er niet zelf aan werken en/of hem als enig voertuig hebben, dan was ik waarschijnlijk minder enthousiast.
Echter eens de wagen in goede staat is gebracht, regelmatig rijdt en zijn onderhoudsbeurten op tijd krijgt (dus niet pas iets gaan doen als het kapot gaat), dan worden ze best wel betrouwbaar.
Ik vrees wel dat je heel moeilijk een Esprit in deze staat op de tweedehandsmarkt gaat vinden. Je moet er dus vanuit gaan dat er initieel kosten gaan moeten gebeuren.
typisch:
distributieriem vervangen (nooit risico nemen hiermee), defecte koppelingmaster of slave cilinder, problemen met elektrische zaken (motor klaplichten etc....), lekkende pakkingen...., gebarsten uitlaatspruitstukken....
Wat ik bedoel met duurder in onderhoud : Als je aan de motor van een Esprit moet werken en er moeten meer als twee zaken gebeuren , dan is het vaak eenvoudiger om hem eerst uit de auto te halen...en dat vertaald zich in dure werkuren, tenzij je het zelf doet.


De andere lotussen ken ik niet, maar ik ben vrij zeker dat een Elise redelijk bedrijfszeker is en goedkoper in onderhoud en verbruik.
[b]Look what Q's brought for us, isn't it nice[/b]
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 206
Lid geworden op: 21 nov 2008, 17:50
Auto: Lotus Esprit Turbo
Locatie: Lillois (naast Waterloo)

Re: Een Esprit kopen

Bericht door Roland »

Welkom Ruben,
Ik sluit me aan bij standpunt van gvy
Ik bezit een Stevens Turbo Esprit 1989 (RHD).
Auto aangeschaft in 2003 (ben derde eigenaar).
Ik haal de wagen zoveel mogelijk uit tijdens weekend en verlofdagen (dwz: als het niet regent of sneeuwt)
De vorige eigenaar zei dat een turbo met carbs minder kans maakt op problemen dan een injectie (SE dus)
Welke problemen heb ik tot nu toe gehad (na 7.5 jaar dus):
- Uitlaatbuis (tussen turbo en pot) kapot: wisselstuk besteld bij Paul Matty; heb een volledige dag gewerkt om dit in de wagen te krijgen; stuk bleek niet conform te zijn; zelf aangepast
- Lek aan master-cylinder koppeling; een twedehands stuk erin gestoken (raar idee) rap en goedkoop opgelost (chance). Wel veel gezweten bij het ontluchten van de leiding
- As tussen koppeling en versnellingsbak kapot (Noord frankrijk, na YLD 2010); richting garage; faktuur was nog redelijk maar heb tog een paar weken moeten wachten
- Preventief de koppelingsleiding laten vervangen (red hose syndrome) 250€
- 2 Occasie achterbanden gevonden bij Verhiest (nieuwe zijn zo goed als onmogelijk te vinden) voor 10€! En ze hebben nog 2 jaar meegedaan
- Daarnaast minstens een jaarlijkse onderhoud, en, ja, distributieriem preventief laten vervangen.
- Momenteel ben ik terug op zoek naar achterbanden. Hopelijk een piste in VS

Dus al bij al vind ik die lijst toch redelijk, op 7.5 jaar tijd en rekening houdend dat ik meestal niet "pépère" rondrijd.

Ik hoop dat je hiermee geholpen bent.
All the best voor je zoektocht
Ruben007
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jul 2011, 12:35
Auto: geen

Re: Een Esprit kopen

Bericht door Ruben007 »

Dank u wel allemaal hiermee ben ik enorm geholpen ;)

Nu op zoek gaan naar een mooie wagen.

Groeten Ruben
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: Een Esprit kopen

Bericht door Blue Darkness »

Deze staat ook nog maar eens te koop :

http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?i ... 00&asrc=st

2 vorige eigenaars, maar is al 3de keer dat ik hem ergens te koop tegenkom op nog geen 5 jaar tijd...
Gebruikersavatar
gvy
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 nov 2010, 00:58
Naam: Geert
Auto: '80 Esprit S2.2

Re: Een Esprit kopen

Bericht door gvy »

Altijd een beetje een dubbel gevoel als een auto regelmatig terug te koop komt....
Alhoewel, met een Esprit kan ik me dat wel voorstellen. Het hoeft daarom geen slechte wagen te zijn.

Een Esprit is het soort auto dat heel hard aanspreekt .Veel visueel spectakel en beleving voor een lage aanschafprijs.
Iemand koopt hem, iets gaat kapot ( sowieso altijd :mrgreen: ), kosten en weg.......

Maar je moet er voor openstaan dat er problemen opduiken en dat je die dan grondig aanpakt EN dat je de auto de nodige aandacht en onderhoud geeft, voordat de problemen ontstaan.
Eens in de goede handen, worden de kwalen opgelost, het onderhoud gegeven en wordt het plots een fantastische auto. :)


Wat zou er overigens met Ruben gebeurd zijn.
Heeft hij het, door onze raad, niet aangedurfd zijn droom waar te maken?

Geert
[b]Look what Q's brought for us, isn't it nice[/b]
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: Een Esprit kopen

Bericht door Blue Darkness »

De ex-wagen van Hans (zwarte Esprit SE) staat ook weer te koop.
Deze keer in Waver.
Heeft ook al op meerdere plaatsen te koop gestaan.
Prijs ligt bij deze echter telkens een beetje hoger...
Gebruikersavatar
MarcDG
Berichten: 44
Lid geworden op: 29 sep 2008, 22:41
Auto: LotusExcel88
Locatie: Aalst
Contacteer:

Re: Een Esprit kopen

Bericht door MarcDG »

er staat bijde advertentie : "pomp koppeling defect" ; zijn dat serieuze kosten voor de herstelling of schuilt daar "iets" meer achter met andere woorden geeft dat eventueel aanleiding tot een ander defect zoals bvb dat van de gehele aandrijving ?
Plaats reactie