cold air intake

MKI ('60) & MK2 ('90)
Gebruikersavatar
A-C D
Berichten: 22
Lid geworden op: 31 jan 2011, 00:12
Naam: Axel-Carel
Auto: Elan SE

cold air intake

Bericht door A-C D »

ik heb zo juist een cold air intake gemaakt hij moet alleen nog gespoten worden en klaar ;)
Bijlagen
P1010490.JPG
P1010489.JPG
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: cold air intake

Bericht door HJ2 »

Kijk, noeste handenarbeid! Dat kun je alleen maar waarderen.
Vraagje: Waar precies komt de cold air nu vandaan? Van wat ik zie kan ik alleen een open air intake er van maken, maar misschien zie ik iets over het hoofd? :roll:
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Gebruikersavatar
wimvanbeeck
Berichten: 1615
Lid geworden op: 01 sep 2008, 14:14
Naam: Wim
Auto: Elise S 220
Locatie: Lommel

Re: cold air intake

Bericht door wimvanbeeck »

HJ2 schreef:Kijk, noeste handenarbeid! Dat kun je alleen maar waarderen.
Vraagje: Waar precies komt de cold air nu vandaan? Van wat ik zie kan ik alleen een open air intake er van maken, maar misschien zie ik iets over het hoofd? :roll:
Onder de filter zit een buis die frisse rijlucht aanvoerd, de warme zijde, de motorzijde van de filter is nu afgeschermt met een scherm.
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: cold air intake

Bericht door ovi »

Dat gaat al beter zijn! ;)
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: cold air intake

Bericht door HJ2 »

Ik wil niet belerend zijn, en ook niet beweren dat ik de wijsheid in pacht heb, maar ik denk er toch anders over. Laat me mijn gedachtenspinsels delen:

De standaard intake is een cold air intake in de wielkuip, weg van stralingswarmte en convectie warmte als gevolg van wervelingen in het motorcompartiment onder het rijden.

Echter de originele intake is niet van het type 'ram air', wat wil zeggen dat de lucht niet met een trechtertje vanuit de rijwind in een kanaaltje wordt geforceerd. Het blok zuigt echter zijn lucht aan door dit kanaaltje, en als gevolg van de zuigende werking komt de koele lucht uit de wielkuip in de turbo / intercooler / motor met alle leuke voordelen van dien.

Als je de (nagenoeg) luchtdichte verbinding echter weghaalt, dus de harmonica slang en het originele filterhuis wat weer aan de intake buis vanuit de wielkuip zit, kan de motor zijn lucht niet meer rechtstreeks aanzuigen vanuit de cold air intake! Aangezien er wel nog steeds lucht wordt aangezogen, gaat dit de weg van de minste weerstand volgen, dus uit de directe omgeving van je open air filter. De weg van de minste weerstand is dus niet meer door het buisje van de originele intake, maar 3d rondom het filter!

Omdat de intake niet van het ram air type is, komt er hooguit een klein briesje door de pijp wat onmiddelijk turbulent bijmengt met de hete omgevingslucht van de motor. Als ik mag schatten komt er van de lucht die de motor ingaat maximaal 5 - 10% nog door het buisje uit de wielkuip.

Je hitteschild doet stomingstechnisch niets, maar dan ook helemaal niets wat dit zou verbeteren. Wat je hitteschild wel keurig doet is tegengaan van starlingswarmte van het blok, ter plekke van het filter. Echter de lucht die hier naar binnen gaat is turbulent en kan overal vanuit het motorcompartiment komen, dat los je niet op met enkel een lokaal schildje.

Wil je optimaal gebruik maken van je filter, in temperatuur zin, dan moet je op de motorkap een scoop plaatsen die vrijwel luchtdicht en met voldoende diameter over je luchtfilter gaat. Als alternatief kun je je open filter in het standaard filterhuis monteren. Die dingen gaan voor enkele tientjes in de after sales, dus daar kun je wel een experiment aan wagen.

Echter Frederik heeft een belangrijke aanvulling al genoemd: Je zult moeten meten, en wel onder het rijden omdat dan de stoming pas representatief is (meten in stilstand zegt dus niet zo veel).

ik zou nu jouw setup zoals die nu is meten over een representatief stuk (loggen dus) en wel je meetpunt tussen het filter en de turbo kiezen. Dan zou ik alles terugbouwen naar origineel, en weer over het zelfde stuk, op dezelfde locatie meten (steeds de actuele buitentemperatuur ook meten om een offset eruit te halen).

Trek dan je conclusies aan de hand van de meting, en kijk of je de paar tientjes wilt besteden aan een origineel filterhuis om daar je open filter in te monteren, of dat je echt gaat hakken en breken om een forced (ram) air intake op je Elan te maken! Voor de mooi zou je tussentijds moeten dyno-en om te zien wat voor performance winst is tussen stock en open air filter, want daarvoor is het uiteindelijk allemaal te doen.

Zo, dat gezeg hebbende. Ik vind persoonlijk zo'n open luchtfilter er erg gaaf uitzien, en kan me voorstellen dat de verandering in geluid je een zeer grote grijns op je gezicht geeft, en uiteindelijk gaat het allemaal om de meeste smile's per kilometer 8-)
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: cold air intake

Bericht door Frederik »

Als ik me niet vergis kan je met de ElanScan uitlezen wat de temperatuur is van de ingeademde lucht van de motor.
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: cold air intake

Bericht door HJ2 »

idd, dat moet kunnen, kun je gelijk loggen!
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: cold air intake

Bericht door ovi »

ovi schreef:Dat gaat al beter zijn! ;)
Ik heb dan ook niet gezegd dat het goed is hé Henk Jan! :mrgreen:
Je uitleg is volledig juist maar als hij gaat rijden zal er op deze manier wel degelijk frisse lucht op de filter geblazen worden dus toch al een serieuze verbetering en het geluid zal wel lekker zijn! ;)
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: cold air intake

Bericht door HJ2 »

?? Waar wordt die lucht dan vandaan 'geblazen'?
En welk ding blaast die lucht dan?

Het complexe aan het verhaal zijn de verschillen tussen straling, geleiding en inductie warmte gecombineerd met kennis van flow en turbulente stromingen

Eigenlijk best wel lastig dus!
het lijkt wel rocket science!
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Gebruikersavatar
A-C D
Berichten: 22
Lid geworden op: 31 jan 2011, 00:12
Naam: Axel-Carel
Auto: Elan SE

Re: cold air intake

Bericht door A-C D »

van deze rocket science ken ik niet zo veel ik heb er nu al een dag meegereden en ik kan jullie meedelen dat de filter in ieder geval koel aanvoelt het schild houd alle directe warmte tegen, recht onder de filter zit ook de radiator + grill + die buis die allen hopen warme lucht aanvoeren, dus naar mijn gevoel is dit in ieder geval een verbetering.
ik wil wel eens een elanscan uitvoeren ik weet enkel niet goed hoe ik aan zo'n kabel moet geraken.

nog enkele foto's van het eindresultaat
Bijlagen
P1010496.JPG
P1010495.JPG
P1010491.jpg
Plaats reactie