De Mid Life Update van de Plus2

MKI ('60) & MK2 ('90)
Gebruikersavatar
Didier
Berichten: 1596
Lid geworden op: 25 jul 2009, 11:20
Naam: Didier heeft Lotusitis ..
Auto: Elan Plus2S CN
Locatie: Geluwe W-VL
Contacteer:

Re: De Mid Life Update van de Plus2

Bericht door Didier »

:lol: nee hoor, daar is niets mis mee. Allée ja, hoop ik althans :)
--------------Greetz, Didier -------------The destination is irrelevant, when the journey is in a Lotus!
Gebruikersavatar
Didier
Berichten: 1596
Lid geworden op: 25 jul 2009, 11:20
Naam: Didier heeft Lotusitis ..
Auto: Elan Plus2S CN
Locatie: Geluwe W-VL
Contacteer:

Re: De Mid Life Update van de Plus2

Bericht door Didier »

Ondertussen eens wa fotookes gemaakt van de scheur in kwestie ...

We bevinden ons hier aan de luchtkanaal van de 2de cilinder, toe naar de inlaatklep. Moeilijk om foto's daarvan te maken, maar toch duidelijk te zien.
Je ziet een knobbeltje van een vorige herstelling
Inlaatcollector 1.JPG
Van het knobbeltje vertrekt er een barst naar de klepsteelgeleider
Inlaatcollector 2.JPG
Zicht vanaf de klepzitting. Het zwarte vlekje tussen het knobbeltje en de klepsteelgeleider is olie.
Inlaatcollector 3.JPG
Inlaatcollector 4.JPG
Duidelijker te zien mss, is de barst in de vorm van een bliksem.
Inlaatcollector 5.JPG
Herstellingswerken die uitgevoerd zijn in de klepveerzitting.
laswerken klepveerziting 1.jpg
laswerken klepveerziting 2.JPG
--------------Greetz, Didier -------------The destination is irrelevant, when the journey is in a Lotus!
Gebruikersavatar
Didier
Berichten: 1596
Lid geworden op: 25 jul 2009, 11:20
Naam: Didier heeft Lotusitis ..
Auto: Elan Plus2S CN
Locatie: Geluwe W-VL
Contacteer:

Re: De Mid Life Update van de Plus2

Bericht door Didier »

Ondertussen heb ik een andere cilinderkop gevonden die nog in redelijke staat is.
Ik heb deze binnen gegeven om te bewerken.
Er moet toch één en ander aan veranderd worden.
Klepzittingen voor de uitlaatkleppen een beetje bijfrezen, 4 nieuwe klepzittingen voor de inlaatkleppen en 8 nieuwe klepsteelgeleiders
'k Zal m'n cilinderkop niet onmiddellijk terug hebben waardoor in dan ook verschillende evenementen moet missen. Helaas ... :cry:
--------------Greetz, Didier -------------The destination is irrelevant, when the journey is in a Lotus!
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: De Mid Life Update van de Plus2

Bericht door HJ2 »

Ai... da's wel jammer!
Wel goed dat je dit probleem hebt kunnen lokaliseren zeg! :shock:
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Gebruikersavatar
wimvanbeeck
Berichten: 1615
Lid geworden op: 01 sep 2008, 14:14
Naam: Wim
Auto: Elise S 220
Locatie: Lommel

Re: De Mid Life Update van de Plus2

Bericht door wimvanbeeck »

Je had uw motor verleden jaar laten reviseren in de GB, was daar geen garantie op ? Of was die al verlopen.
Gebruikersavatar
Didier
Berichten: 1596
Lid geworden op: 25 jul 2009, 11:20
Naam: Didier heeft Lotusitis ..
Auto: Elan Plus2S CN
Locatie: Geluwe W-VL
Contacteer:

Re: De Mid Life Update van de Plus2

Bericht door Didier »

HJ2 schreef:Ai... da's wel jammer!
Wel goed dat je dit probleem hebt kunnen lokaliseren zeg! :shock:
Idd ja.
't kon bijna niet anders dan van boven komen.
De gemeten compressie was op alle cilinders gelijk.
Olie kon langs de klepgeleiders binnen, in het gunstigste geval, in 't slechtste via een barst in de cilinderkop.
Het is dus het laatste geworden.

Ondertussen is duidelijker geworden wat de oorzaak "zou kunnen" geweest zijn.
Er zijn dus laswerken gebeurd aan de cilinderkop, ter hoogte van de klepveerzitting.
De inlaatspruitstukken werden verwijd.
Eveneens zijn er ook oversized klepsteelgeleiders gemonteerd.
Die worden erin geprest nadat de cilinderkop opgewarmd en de geleiders gekoeld worden.
De oversized maat zou te oversized geweest zijn, waardoor belasting op het materiaal, te groot is geweest.
Na verloop van tijd is het metaal gescheurd via de zwakste plek, daar dus waar de klepsteelgeleider zit en waar het materiaal het dunst is, zoals je kunt merken in de doorsnede.
Afbeelding

Tot deze conclusie zijn we gekomen, Frank, George (pa) en ik. (Voor de duidelijkheid, de cilinderkop is nu bij FVH.)
wimvanbeeck schreef:Je had uw motor verleden jaar laten reviseren in de GB, was daar geen garantie op ? Of was die al verlopen.
En ondertussen zijn we ook weeral meer dan 1 jaar verder.
Voor zover men kan spreken over garantie, is deze al verlopen ...
'k Heb gemaild met die mensen.
Op materiaal van meer dan 40 jaar oud is het moeilijk om daar garantie op te geven.
Verder moet ik leven met het risico dat, door het verwijden van de inlaatspruitstukken, de wanddikte serieus verminderd (zie foto), waardoor het metaal nog brozer wordt en daardoor de breuken sneller op treden.
Nu weet ik ondertussen ook dat de inlaatspruitstukken bvb graag scheuren, gewoon door het feit dat ze te zwak zijn.
Nieuwe cilinderkoppen zijn tegenwoordig beter vervaardigd qua materiaal, vergeleken met deze van pakweg 50 jaar geleden.

Hoe heet dat? Dikke pech of zoiets?

Eerlijk gezegd, ben er niet echt gelukkig mee! :cry:

Maar ik ben beleerd ...
Als ik ooit moet herbeginnen, weet ik ondertussen waar ik de volledige revisie en tuning moet laten doen.
--------------Greetz, Didier -------------The destination is irrelevant, when the journey is in a Lotus!
Gebruikersavatar
X-ian
Berichten: 1179
Lid geworden op: 19 mei 2010, 11:27
Naam: Christian
Auto: Ik had Elise Type 25
Locatie: Bornem

Re: De Mid Life Update van de Plus2

Bericht door X-ian »

Ik hoop dat het snel weer gemaakt is, want hoe leuk dat knutselen ook kan zijn, het allerleukste is toch om er mee te rijden.
Gebruikersavatar
Didier
Berichten: 1596
Lid geworden op: 25 jul 2009, 11:20
Naam: Didier heeft Lotusitis ..
Auto: Elan Plus2S CN
Locatie: Geluwe W-VL
Contacteer:

Re: De Mid Life Update van de Plus2

Bericht door Didier »

Right, Christian !

;)
--------------Greetz, Didier -------------The destination is irrelevant, when the journey is in a Lotus!
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: De Mid Life Update van de Plus2

Bericht door Frederik »

Nog nieuws van je Elan Didier? Is er alweer leven in de motor?
Gebruikersavatar
Didier
Berichten: 1596
Lid geworden op: 25 jul 2009, 11:20
Naam: Didier heeft Lotusitis ..
Auto: Elan Plus2S CN
Locatie: Geluwe W-VL
Contacteer:

Re: De Mid Life Update van de Plus2

Bericht door Didier »

pfff nee. :(
De cilinderkop ligt bij FVH.
Er moeten nieuwe over-sized klepzittingen inkomen. Deze zijn een hele tijd geleden extra besteld geweest, omdat de standaardmaat er gewoon uitviel.
Ik heb al een paar keer gebeld, maar het blijft een beetje aanslepen.
De uitlaatkleppen die er in zaten in worden vervangen door big valves. Die waren voorradig.
Morgen was ik van plan om eens langs te rijden en te zien hoe ver het ondertussen ermee zit. :?

nu het echt zomer is ... doet wel zeer zunne! :cry:
--------------Greetz, Didier -------------The destination is irrelevant, when the journey is in a Lotus!
Plaats reactie