Omdat ik altijd met veel plezier de exploten lees van oa Hugo, die net al mezelf , alles zelf doet aan zijn klassieke lotus , ga ik m'n steentje bijdragen en de activiteiten van de voorbije maanden aan de esprit even beschrijven.
ICE in de ESPRIT
De voorbije weken ben ik bezig geweest met het grondig herzien van de audio in de esprit. Een aantal jaar geleden had ik een tijdsgetrouwe radio , zei het niet de originele, ingebouwd, maar die presteert zo slecht dat ik het echt beu was en eigenlijk had ik wel zin in een projectje.
Ik had me wel enkele serieuze beperkingen vooropgesteld want dit blijft een waardevolle klassieke sportwagen en die ruineer je niet met allerhande op en inbouwdingen.
1. Er wordt niet gesneden of geboord in de originele lederen interieurpanelen (deurpanelen, bulk headpaneel,dashboard ) ook niet voor tweetertjes.
2. De esprit heeft een zeer krappe kabine, dus geen subwooferkist, ook geen platte, in het passagierscompartiment. De zetels moeten bovendien volledig naar achter kunnen staan.
Ik heb ook enkele voorwaarden voor de nieuwe toestellen:
1. Ik wilde DAB ( dat is de toekomst) en FM werkt bij mij niet als de motor draait omdat het ontstekingscircuit niet ontstoord is .
2.Geen CD speler meer. Dat is achterhaald, maar dus wel een USB ingang op de voorzijde
3. Bluetooth audiostreaming vanaf de GSM (spotify of andere + handsfree bellen )
4.Keuze van verlichting, want die moet aangepast zijn aan de rest van het dashboard en liefst een simpel klassiek ontwerp ( niet perse retro)
5.evenwichtig audiobeeld met diepe stevige bas. Geen spl wedstrijdtoestanden om zo luid mogelijk te gaan, wel echte hifi.
Het hoofdtoestel is dus geworden: Pioneer MVH-X580DAB.
Een zeer groot voordeel van dit toestel is , dat bij indienstname kan gekozen worden voor standaard audio ( front en rear speakers) of voor netwerkmodus.
Ik koos die laatste. In netwerk modus sluit je een set tweeters aan op de front , een set mids aan op de rears en op de sublineuitgang tenslotte een subwooferversterker met bijhorende subs. Vervolgens kan je voor elk van deze luidsprekers de crossovers (HPF en LPF) gaan instellen en de gewenste crossover helling en gain. Hierdoor kan elk van de gekozen komponenten, zonder onnauwkeurige passieve filters (condensatoren) haarfijn worden afgesteld , waardoor ze binnen hun bereik, ongeforceerd kunnen gaan presteren en aansluiten op elkaar.
Ik had reeds speakers in de deur zitten op de originele plaats en zonder roosters, welke te klein zijn voor echte bas en niet gericht op de passagiers voor goede hogetonenen en welke ik dus nu met een HPF en LPF enkel ga inzetten als mids.
Ik heb vooraan in de tapijten (een esprit is extreem laag, daar lig je in), nauwkeurig gericht op het hoofd van bestuurder en passagier een set hifi tweeters gemonteerd.aangestuurd over een HPF
En de grootste uitdaging in de esprit. In de bulkhead achter de zetels onderaan moesten subs ingebouwd worden.
De bedrading
Om een goed systeem te krijgen, wou ik ook de bedrading goed aanpakken.
De lotus heeft achteraan in de koffer naast de batterij (remember dit is een middenmotor sportwagen) ook een killswitch zitten , die als de sleutel weggehaald wordt , de komplete spanning van de auto haalt. Op zich geen probleem want er zit nog geen elektronika of ecu in de auto die gevoed wordt met dubbele dellortho carburatoren. Maar nu had ik voor het geheugen van de radio wel een continue + nodig die dus de killswitch overbrugt. Ik wou ook dat de radio en de subwooferversterker een eigen zuivere + en aarding kreeg rechtstreeks van bij de batterij en dus zonder aftakkingen naar hier of daar.
Er zijn dus twee keer een + geplaatst ( een rechtstreeks van de batterij en een over de killswitch ) en een propere - vanaf de -pool van de batterij. Alle bedrading is uitgevoerd in soepele dubbel geisoleerde, kabel , welke normaal gebruikt wordt voor SOLAR installaties op een dak. Deze hebben echt een ultra sterke mantel die niet snel beschadigt. Daarnaast zijn tussen de radiounit en de amplifier nog een dunne remote draad geplaatst en twee coaxkabels afgewerkt met cinch stekkers voor de line uitgangen van het bassignaal. centraal onder de centrale armsteun is een bijkomende fusebox geplaatst en een aardingsrail ( dit is immers een polyester wagen )
En tenslotte zijn ook alle speakerkabels geplaatst.
The subwooferamp:
Tweedehands kon ik voor een correcte prijs een zeer degelijke subwooferampkopen. Het is een 4 kanaalstoestel dat in een dubbele brugschakeling mijn twee subwoofers kan aansturen.
Het is een GLADEN RS100c4.
In brug geschakeld heeft het een RMS vermogen van 2 x300W aan 4 ohm en dat is ruim voldoende. Dit toestel wordt in het koffer/motorcompartiment geplaatst boven de linker benzinetank. Het heeft twee kleine ventilatoren mocht de temperatuur te hoog komen.
In de klassieke esprit is deze plaats helemaal verborgen en dus discreet.
The subwoofers
Dit was veruit de moeilijkste keuze. Zoals gezegd is in de espritcabine nauwelijks plaats. Achter te rug van de passagiers zit onmiddelijk de motor, dus geen kofferruimte. Nu was als fabrieksoptie in sommige esprits achter de stoelen een setje 6.5 inch luidsprekers ingewerkt , die achteraan uitkomen aan de twee benzinetanks. Bij mijn esprit was dit niet het geval. Dus ik ben van onder de esprit gaan kijken in deze kompartimenten en de maat gaan nemen om nauwkeurig te kunnen bepalen waar precies en hoe groot de luidsprekers konden zijn en het moet gezegt, er is echt weinig marge. Dit waren de eisen aan de subs:
Ze kunnen maximaal 8" zijn.
Ze mogen maximaal 10cm montagediepte hebben.
Ze moeten geschikt zijn voor infinite baffle gebruik (of dus free air)
Ze moeten 4 ohm zijn, om te matchen met mijn GLADEN versterker.
Er waren een aantal mogelijkheden en ik heb gekozen voor 2 stuks Kicker CompD82. double voice coil van 2 ohm ( in serie dus 4 ohm), hole cut out diameter = 17.7cm and mounting dept is 9.8cm. Power handling is 200W and spl =85.6dB@1W,1m .
Installatie van de twee subwoofers
Er moesten nu heel precies op de juiste plaats twee gaten geboord worden. Te hoog en er is niet voldoende diepte om de subs in te bouwen door de benzinetanks en te laag of te veel links of rechts en ik zat op een verkeerde plaats in de kompartimenten. Spannend dus. De gele gaine bevat overigens de voedingskabels naar de subwooferamp en de twee cinchkabels voor het signaal. Straks komt alles achter het dempingsmateriaal en de lederen beplating te zitten.
Tijdens de werken kwam er een bijkomend probleem, namelij aan de linkerkant onderaan was de multiplex bulkheadplaat door vroeger waterinsijpeling zwaar aangetast. Het was nu kurkdroog , maar versplinterd. Dus heb ik uit HPL plaat een herstellingsstuk gemaakt.
Aan de rechterzijde , bij mij dus de bestuurderszijde want het is een engelse wagen, was alles OK.
Nadat de gaten gemaakt zijn heb ik de volledige bulkhead bekleed met dempingsmateriaal van Merford, VIBRAFLEX.
ervolgens konden alle matten en panelen teruggeplaatst worden.
Even terzijde, Ik heb alle panelen en de lederen bekleding volledig gereinigd, geschuurd en opnieuw met de airbrush en lederverf gespoten.
Hoewel de openingen naar achter feitelijk geen gesloten kasten zijn ( wel ruimtes voor de 2 benzinetanks) heb ik voor demping toch zeer uitgebreid dempingsmousse geplaatst, vooraleer de subs te monteren.
Montage van de twee tweeters vooraan en gericht op de passagiers:The tweeters zijn hifi tweeters sphynx GL-400 (100W, 2-18kHz, 92dB) die ik hier had rondslingeren.
En montage van de mids in de deurpanelen op de originele plaatsen.
VOILA,
En intussen zitten de zetels er weer in en zie je helemaal niets meer van deze installatie en dat was ook de bedoeling. het is tenslotte een klassieker.
Maar het resultaat is echt zeer goed en bepaald indrukwekkend qua sound. Je kan deze installatie zeer nauwkeurig afstellen en de bassen gaan echt wel zeer laag en gecontroleerd in de kleine kabine.
Nog vergeten vertellen. ook de dab antenne is ingebouwd + een aantal andere elektrische aanpassingen zoals de centrale vergrendeling en een switch welke de benzinepomp afschakelt etc.....