De werken aan m'n Esprit S2.2
- gvy
- Berichten: 484
- Lid geworden op: 15 nov 2010, 00:58
- Naam: Geert
- Auto: '80 Esprit S2.2
De werken aan m'n Esprit S2.2
Ik ga hier ook maar een topic starten waar ik de werken aan m'n recent gekochte esprit S2.2 ga bijhouden.
Dit weekend heb ik een plaats vrijgemaakt in de garage naast m'n andere oldtimer en boven de put, zodat ik gemakkelijk dingen kan bekijken aan de onderkant.
Onder de wagen is eigenlijk m'n werkplaats en werktafel.
Ik ben begonnen met het strippen van het interieur.
De zetels en het achterpaneel en een deel van de middenconsole zijn verwijderd. Ik heb de twee lederen stoelen eerst heel grondig gereinigd met brandspiritus.
Vervolgens zijn een paar scheurtjes in de naad weer toegenaaid.
Ik heb een pakketje HG lederverf gekocht en ben aan de slag gegaan.
Eerst is er een primer aangebracht
Vervolgens een 3 a 4 tal lagen gebroken witte lederverf.
Het verschil tussen oud en nieuw is redelijk duidelijk.
Intussen is stoel twee ook reeds aangepakt...
Ik heb overigens ook de glijrails er onder uit gemonteerd en weer netjes gangbaar gemaakt. Glijden weer als nieuw straks, hoewel de zetel voor mijzelf gewoon gans naar achter geschoven zal blijven.
Voila, het begin is gemaakt
groetjes
Dit weekend heb ik een plaats vrijgemaakt in de garage naast m'n andere oldtimer en boven de put, zodat ik gemakkelijk dingen kan bekijken aan de onderkant.
Onder de wagen is eigenlijk m'n werkplaats en werktafel.
Ik ben begonnen met het strippen van het interieur.
De zetels en het achterpaneel en een deel van de middenconsole zijn verwijderd. Ik heb de twee lederen stoelen eerst heel grondig gereinigd met brandspiritus.
Vervolgens zijn een paar scheurtjes in de naad weer toegenaaid.
Ik heb een pakketje HG lederverf gekocht en ben aan de slag gegaan.
Eerst is er een primer aangebracht
Vervolgens een 3 a 4 tal lagen gebroken witte lederverf.
Het verschil tussen oud en nieuw is redelijk duidelijk.
Intussen is stoel twee ook reeds aangepakt...
Ik heb overigens ook de glijrails er onder uit gemonteerd en weer netjes gangbaar gemaakt. Glijden weer als nieuw straks, hoewel de zetel voor mijzelf gewoon gans naar achter geschoven zal blijven.
Voila, het begin is gemaakt
groetjes
[b]Look what Q's brought for us, isn't it nice[/b]
- Frederik
- Site Admin
- Berichten: 11313
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
- Auto: Elan & Evora
- Locatie: Waregem
- Contacteer:
Re: De Werken aan m'n Esprit S2.2
fraai werk ... weer een thread om te volgen van een prachtige restauratie. En meteen één van mijn meest geliefde Lotus modellen. mjam!
Wat is het target? (om de Esprit weer op de baan te hebben)
prachtig!
Wat is het target? (om de Esprit weer op de baan te hebben)
prachtig!
9/05/2024 Ypres Lotus Day
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
-
- Berichten: 1910
- Lid geworden op: 09 dec 2009, 14:38
- Naam: Stijn
- Auto: Dax Rush, Elise S1
- Locatie: Sijsele (Belgium)
Re: De werken aan m'n Esprit S2.2
Knappe garage !
Zo'n restauratie of bouw topics zijn altijd een plezier om te volgen !
Het resultaat van de stoelen is inderdaad al prachtig.
Deze zal ik zeker blijven opvolgen.
Zo'n restauratie of bouw topics zijn altijd een plezier om te volgen !
Het resultaat van de stoelen is inderdaad al prachtig.
Deze zal ik zeker blijven opvolgen.
De kortste verbinding tussen 2 punten is een rechte lijn.
De mooiste verbinding tussen 2 punten is een bocht.
De snelste en mooiste verbinding tussen 2 punten is een rechte lijn door een bocht !
De mooiste verbinding tussen 2 punten is een bocht.
De snelste en mooiste verbinding tussen 2 punten is een rechte lijn door een bocht !
- ovi
- Berichten: 3904
- Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
- Naam: Ivo
- Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
- Locatie: Keerbergen
Re: De werken aan m'n Esprit S2.2
Goe bezig!
- Blue Darkness
- Berichten: 3056
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
- Naam: Gunther
- Auto: Esprit GT3
- Locatie: Linter (Belgium)
- Contacteer:
Re: De werken aan m'n Esprit S2.2
wat een verschil!
en ja, ik ga dat hier ook met heel veel interesse volgen...
en ja, ik ga dat hier ook met heel veel interesse volgen...
- X-ian
- Berichten: 1179
- Lid geworden op: 19 mei 2010, 11:27
- Naam: Christian
- Auto: Ik had Elise Type 25
- Locatie: Bornem
Re: De werken aan m'n Esprit S2.2
Héél knap en leuk om te volgen (met de nodige gezonde jaloezie ).
- ovi
- Berichten: 3904
- Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
- Naam: Ivo
- Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
- Locatie: Keerbergen
Re: De werken aan m'n Esprit S2.2
Donderdag begin ik eindelijk aan de A310 dus we kunnen misschien samen een streefdatum zetten voor onze oldies!
- gvy
- Berichten: 484
- Lid geworden op: 15 nov 2010, 00:58
- Naam: Geert
- Auto: '80 Esprit S2.2
Re: De werken aan m'n Esprit S2.2
Wow, veel enthousiasme hier, dat is leuk. Ik blijf alleszins posten.
Ik heb mezelf niet echt een timing opgelegd, omdat ik momenteel nog niet weet hoever de restauratie mij gaat voeren.
Ik ben met het interieur gestart omdat dit in ieder geval niet echt fris meer was.
Eens het dashboard er af, ga ik ook de toestand van de elektrische bekabeling bekijken.
Eerst was ik van plan alle bekabeling te herdoen, maar misschien is dit een beetje gek, want alles doet het gewoon goed. (hoorn,lichten,klaplampen,dashboardlampjes, ramen etc.) Ik ga in ieder geval alle massadraden die onder de voorklep samenkomen, voorzien van nieuwe ringtons en goede soldeerverbinding, dat kan soms al een hoop miserie voorkomen. Verder moet ik de bedrading uitzoeken voor de radio.(Die zit er niet in , maar er zijn wel luidsprekers, antenne en bedrading).
Ik heb vooraan ook een alarmhoorn zien zitten. Dat ga ik ook nog even bekijken.
Wat het waarschijnlijk niet doet is de verwarming. Als ik de wagen stationair op temperatuur laat komen, blijft het koude lucht blazen. (er zit overigens geen airco op).
Ik wil de wagen op termijn ook herspuiten. de lak is op een aantal plaatsen niet mooi meer. De wagen is in het verleden overigens herspoten in zijn huidige petrol(donker) groene metaalkleur.
Oorspronkelijk was dit een goudkleurige esprit identiek zoals op onderstaand plaatje, met "the boss himself"
Maar ik weet nog niet of ik dit wel zo mooi vind...
Als ie herspoten wordt doe ik het vermoedelijk, net zoals ik met de Opel GT gedaan heb weer zelf nadat ik de garage opnieuw omgebouwd heb tot spuitcabine Zelfs "speciallekes" zijn mogelijk met de airbrush hoewel ik denk dat ik de esprit sober ga houden. Mechanisch moet er in ieder geval eerst een nieuwe distributieriem en spanrol op. En wat er daarna moet gebeuren zal afhangen van hoe ie rijdt. (dat kan ik nu nog niet testen)
Waarschijnlijk gaan de carbs er af en ga ik die volledig uiteenhalen, reinigen en met een revisiesetje weer in elkaar monteren, ofwel..... overweeg ik een injectieombouw met throttlebodies etc.... Mijn Opel GT heb ik ook naar injectie omgebouwd en dat geeft toch wel wat voordelen. Niet qua vermogen, wel qua koudestart, soepeler draaien, bedrijfszekerheid en handelbaarder etc...
Ik heb gezien dat materiaal voor zoiets voor de esprit wel rond de 2000 Bpd komt. Dus dat zien we nog wel.
Genoeg te doen nog.
Geert
Ik heb mezelf niet echt een timing opgelegd, omdat ik momenteel nog niet weet hoever de restauratie mij gaat voeren.
Ik ben met het interieur gestart omdat dit in ieder geval niet echt fris meer was.
Eens het dashboard er af, ga ik ook de toestand van de elektrische bekabeling bekijken.
Eerst was ik van plan alle bekabeling te herdoen, maar misschien is dit een beetje gek, want alles doet het gewoon goed. (hoorn,lichten,klaplampen,dashboardlampjes, ramen etc.) Ik ga in ieder geval alle massadraden die onder de voorklep samenkomen, voorzien van nieuwe ringtons en goede soldeerverbinding, dat kan soms al een hoop miserie voorkomen. Verder moet ik de bedrading uitzoeken voor de radio.(Die zit er niet in , maar er zijn wel luidsprekers, antenne en bedrading).
Ik heb vooraan ook een alarmhoorn zien zitten. Dat ga ik ook nog even bekijken.
Wat het waarschijnlijk niet doet is de verwarming. Als ik de wagen stationair op temperatuur laat komen, blijft het koude lucht blazen. (er zit overigens geen airco op).
Ik wil de wagen op termijn ook herspuiten. de lak is op een aantal plaatsen niet mooi meer. De wagen is in het verleden overigens herspoten in zijn huidige petrol(donker) groene metaalkleur.
Oorspronkelijk was dit een goudkleurige esprit identiek zoals op onderstaand plaatje, met "the boss himself"
Maar ik weet nog niet of ik dit wel zo mooi vind...
Als ie herspoten wordt doe ik het vermoedelijk, net zoals ik met de Opel GT gedaan heb weer zelf nadat ik de garage opnieuw omgebouwd heb tot spuitcabine Zelfs "speciallekes" zijn mogelijk met de airbrush hoewel ik denk dat ik de esprit sober ga houden. Mechanisch moet er in ieder geval eerst een nieuwe distributieriem en spanrol op. En wat er daarna moet gebeuren zal afhangen van hoe ie rijdt. (dat kan ik nu nog niet testen)
Waarschijnlijk gaan de carbs er af en ga ik die volledig uiteenhalen, reinigen en met een revisiesetje weer in elkaar monteren, ofwel..... overweeg ik een injectieombouw met throttlebodies etc.... Mijn Opel GT heb ik ook naar injectie omgebouwd en dat geeft toch wel wat voordelen. Niet qua vermogen, wel qua koudestart, soepeler draaien, bedrijfszekerheid en handelbaarder etc...
Ik heb gezien dat materiaal voor zoiets voor de esprit wel rond de 2000 Bpd komt. Dus dat zien we nog wel.
Genoeg te doen nog.
Geert
Laatst gewijzigd door gvy op 21 dec 2010, 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.
[b]Look what Q's brought for us, isn't it nice[/b]
- FastEleven
- Berichten: 1925
- Lid geworden op: 29 jan 2009, 11:38
- Naam: Erik
- Auto: 2-11 + Cup 250
- Locatie: België-Brasschaat
Re: De werken aan m'n Esprit S2.2
En van het één gaat het ander komen, dat gaat zo bij restauraties
FastEleven gaat dit draadje met veel interesse volgen. Posten maar !!
FastEleven gaat dit draadje met veel interesse volgen. Posten maar !!
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
- Frederik
- Site Admin
- Berichten: 11313
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
- Auto: Elan & Evora
- Locatie: Waregem
- Contacteer:
Re: De werken aan m'n Esprit S2.2
Iemand wat zoiets aandurft, verdient iedereens respect! én hetmijne als eerste.gvy schreef:Wow, veel enthousiasme hier, dat is leuk. Ik blijf alleszins posten.
Ik kan dat kleurt alvast wel appreciëren op de Esprit... al is zwart ook wel niet fout. Straks is het uw wagen op die foto, stel je voor.gvy schreef:Ik wil de wagen op termijn ook herspuiten. de lak is op een aantal plaatsen niet mooi meer. De wagen is in het verleden overigens herspoten in zijn huidige petrol(donker) groene metaalkleur.
Oorspronkelijk was dit een goudkleurige esprit identiek zoals op onderstaand plaatje, met "the boss himself"
Maar ik weet nog niet of ik dit wel zo mooi vind...
9/05/2024 Ypres Lotus Day
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic