Momenteel zijn de volgende modificaties uitgevoerd.
1.) Nummerplaattuning
Op een speciale wagen hoort een speciale nummerplaat thuis. Ik liep al jaren te tobben welke originele plaat ik zou willen, tot ik te horen kreeg dat de nieuwe combinaties dit jaar nog beschikbaar zouden komen. HOERA!!
Achteraan: 100.TUS (lees : LOO.TUS)

- Officiele nummerplaat 100.TUS
Vooraan: (kleine tikfout)

- Vooraan met tikfoutje :)
2.) Inox Sportuitlaat
De originele uitlaat was enorm roestig en op bepaalde plaatsen zelfs doorroest. Gezien ik op mijn vorige Elan (waarvan deze foto's ook afkomstig zijn) ook een inox sportuitlaat had MOEST ik terug eentje hebben. Niet aleen het geluid is veel romiger en sportiever, daarbij presteert de motor ook opmerkelijk beter.

- Uitlaat 1
- exhaust001.jpg (44.12 KiB) 26257 keer bekeken

- Uitlaatlijn
- exhaust002.jpg (46.92 KiB) 26253 keer bekeken
3.) Shortshifter
Mensen die ooit een Elan hebben gereden weten dat de Elan een heel 'stomme' gangwissel heeft. Ik zeg altijd " 't is gelijk in ne pot mayonaise roeren..." de gangweg is enorm lang, liggen ver uiteen en liggen ook heel los. Via een Engels forum ben ik in contact gekomen met iemand die zelf een shortshift heeft ontwikkeld. Gezien deze persoon meerdere sets verkocht heeft aan de forumleden daar en iedereen zeer tevreden was, heb ik er dan ook snel eentje besteld. Ik had echter enorm geluk, hij had eigenlijk geen set meer in voorraad, maar wilde er nog eentje maken uit wisselstukken die hij liggen had. Dank u Dave!

- Shortshift mod
4.) Mountain chip (chiptuning) met switcher
Gezien ik AP Racing bigbrakes had besteld was het ethisch toch wel iets meer verantwoord het motor vermogen op te krikken. Wagen sneller maken is 1, maar hem ook kunnen stoppen is een ander verhaal. Veel mensen vergeten dit bij het tunen van een motor.
Via verschillende buitenlandse Lotus fora ben ik (alweer) bij een Engelsman terechtgekomen, deze gast heeft zijn eigen mappings ontwikkeld voor de Lotus Elan. Deze ontwikkeling loopt al sinds jaren, massa's testbank-runs, de ervaringen en feedback van de verschillende forumleden hebben geleid tot een optimaal set programma's om het vermogen tot over de 200pk mogelijk te maken. Ook hier was iedereen enorm te spreken, dus heb ik beslist de chip aan te kopen samen met het optionele switcherboard. Met dat switcherboard kan ik 16 verschillende programma's on the fly (al rijdend) instellen/veranderen om zo de turbodruk van 0.4 bar (150pk) tot 0.95 bar (+220pk) te regelen.

- Chip + switcher
- G3_kit_parts.jpg (17.92 KiB) 26246 keer bekeken

- Dash switcher
5. AP Racing bigbrakes
Mensen met wat Elan-ervaring zullen weten dat de remmen niet echt om naar huis te schrijven zijn. De wielen laten blokkeren bij een noodstop is praktisch onmogelijk, is wel interessant om niet te slippen... maar snel stoppen met een Elan is niet altijd even simpel. Vandaar ik geopteerd heb voor "the best of the best" AP Racing! Op deze moment (13/08/2008) is mijn Lotus binnen om de remmen te laten monteren. Het is verre van een goedkope mod, maar als je eens op circuit wil gaan, of je wil de Elan op de limiet gaan rijden met +200pk dan is een rem-upgrade meer dan welkom, originele remmen zijn dan niet echt meer verantwoord.

- AP Racing bigbrakes
Tot op deze moment zijn dit de aanpassingen die ik aan de Lotus Elan heb gedaan. Er zullen er mogelijks wel nog volgen, maar momenteel is het geld voor de auto even op.
De toekomstplannen zijn :
- KW Motorsport ophanging
- 17" velgen
- Esprit-look rear panel
- eventueel herspuiten in Norfolk Mustard