New Esprit is the only model in development

De Giugiaro, Stevens & Thomson versies.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

New Esprit is the only model in development

Bericht door Frederik »

New Esprit is the only model in development
29 October 2010

New Lotus Esprit front viewThe all-new Lotus Esprit is the only one of Lotus's range of sports cars and supercars to have serious engineering work undertaken on it.

Lotus insiders have told Autocar that the firm is focusing "fully" on the new Esprit at this stage, which is set to be the first of the new Lotuses launched in 2013.

The range of new Lotus models, which new Lotus CEO Dany Bahar insists will employ the purist engineering principles of lightness and simplicity pioneered the earliest Lotuses by the company’s founder, Colin Chapman, will take the company from annual production of around 2700 sub-£40,000 cars, to between 6000 and 7000 cars costing between £80,000 and £120,000.

Powered by a Lotus-supercharged 5.0-litre Lexus V8 (revving to 8000 rpm and producing 550bhp or 620bhp in the R version), the new Esprit will have a seven-speed paddle-shift gearbox, a KERS system, a 0-62 mph time of between 3.2 and 3.5 seconds and a CO2 output of just 250 g/km — very low output for the class and consistent with Lotus's intention of offering the most efficient cars in their classes.

The car's kerb weight of 1495 kg doesn't make it quite the featherweight of past Lotuses, but engineers insist it's lighter than class contenders.
lotus-esprit-2013-live.jpg
Source : Autocar via Lotus-Central
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: New Esprit is the only model in development

Bericht door Blue Darkness »

komt helemaal goed!! 8-)


behalve met mijn budget... :cry:
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: New Esprit is the only model in development

Bericht door Frederik »

Dit zou eventueel de vermoedens kunnen ontkrachten dat Lotus de op basis van de Evora nieuwe Elan op korte termijn zou uitbrengen.

Wel vreemd, terwijl gezegd werd dat de nieuwe Elan een gereshaped Evora zou zijn met "andere" motor.
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: New Esprit is the only model in development

Bericht door Blue Darkness »

Frederik schreef:Dit zou eventueel de vermoedens kunnen ontkrachten dat Lotus de op basis van de Evora nieuwe Elan op korte termijn zou uitbrengen.

Wel vreemd, terwijl gezegd werd dat de nieuwe Elan een gereshaped Evora zou zijn met "andere" motor.
Is nog te vroeg èh! De Evora is er pas.
Iedereen zit nu echt wel op de Esprit te wachten en die MOET gewoon heel goed zijn om het plan van Bahar enige kans op slagen te geven...
Gebruikersavatar
Laneratus
Berichten: 78
Lid geworden op: 25 jul 2010, 20:49
Naam: Wim
Auto: No longer...
Locatie: Gent

Re: New Esprit is the only model in development

Bericht door Laneratus »

The car's kerb weight of 1495 kg doesn't make it quite the featherweight of past Lotuses, but engineers insist it's lighter than class contenders.
Hmm...
McLaren mp4-12c: 1300 kg
Ferrari 458: 1385 kg

Nog wat gizmo's afvijlen dan misschien. zou zeker helpen. Qua looks wint ie het wat mij betreft van beide.
Elise
Berichten: 228
Lid geworden op: 26 okt 2008, 14:14
Auto: Elise MK II - Matra 530
Locatie: Heule - Sente

Re: New Esprit is the only model in development

Bericht door Elise »

Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: New Esprit is the only model in development

Bericht door Frederik »

Ik snap niet goed waar auto55 naartoe wil en waar ze plots de mosterd haalden, maar wat in hun artikel staart is al een hele tijd bekend.

Ikzelf zie toch niets nieuws ... of lees ik erover?
Zelf ook geen recente persmededeling gekregen ...
Gebruikersavatar
Jeroenbox
Berichten: 477
Lid geworden op: 23 okt 2010, 23:17
Naam: Henniez
Auto: Exige S, Caterham

Re: New Esprit is the only model in development

Bericht door Jeroenbox »

als het onderstel al klaar is dan is dat de Exige V6 mule die we steeds zien rijden. is gewoon de nieuwe Esprit...

of

dat onderstel is al klaar omdat dit het gewone flexibele onderstel is dat Lotus al een tijdje klaar heeft
[size=85]you never fail, you stop trying[/size]
Gebruikersavatar
electroshock
Berichten: 2983
Lid geworden op: 18 jan 2009, 22:01
Auto: nee, youngtimer Ridley

Re: New Esprit is the only model in development

Bericht door electroshock »

"De nieuwe Lotus Esprit zal authentieker zijn dan bijvoorbeeld een Ferrari 458 Italia en McLaren MP4-12C".
Authentieker ? Klinkt natuurlijk goed en ik wens hen alle succes.
Maar met de hitsige italia en de klinisch-evenwichtige MP4-12C als tegenstanders gaan ze toch hun handen vol hebben. DIe zijn beide authentiek op hun eigen manier. Authentieker kan haast niet, zou ik zeggen.
Persoonlijk lijkt die MP4-12C me wel wat (maar helaas helemaal niet binnen mijn budget).
Ze gaan toch alle trukken uit hun toverdoos moeten halen in Hethel, immers de italia heeft al zijn traditioneel doelpubliek en aan de MP4-12C is meer dan een jaar zéér intensief aan gesleuteld, enfin die indruk geeft McLaren toch.

Dat de Esprit het enige model in ontwikkeling is klinkt tenminste realistisch,
niet dat ik nu Bahar ineens op handen en voeten ga dragen,
maar het klinkt niet slecht.
Opent ook perspectieven voor het behoud van de Evora (hopelijk zonder té aggressieve facelift).
Besser laufen, als faulen.
Better to run than to rot.

- J.W. von Goethe, Reineke Fuchs
Gebruikersavatar
Mr.E
Berichten: 493
Lid geworden op: 24 okt 2009, 14:28
Auto: Syntax Error

Re: New Esprit is the only model in development

Bericht door Mr.E »

electroshock schreef:
"De nieuwe Lotus Esprit zal authentieker zijn dan bijvoorbeeld een Ferrari 458 Italia en McLaren MP4-12C".
Persoonlijk lijkt die MP4-12C me wel wat (maar helaas helemaal niet binnen mijn budget).
Voor mij is de nieuwe Mc Laren zoals een nieuwe Lotus zou moeten zijn.
Licht en echt innovatief. Qua look misschien niet de knapste, eerder form follows function... zoals het hoort dus!
Sometimes too much is just enough.
Plaats reactie