Elan stresskeuring ...

MKI ('60) & MK2 ('90)
Gebruikersavatar
hans
Berichten: 482
Lid geworden op: 31 aug 2008, 16:06
Auto: Elan
Locatie: Holsbeek

Re: keuring

Bericht door hans »

Ben blij (als ik het zo mag noeemn) dat ik dus niet de enige ben die met stress naar de keuring gaat met z'n elan. Ik heb dan nog eens amper 400 km gereden op één jaar.
Heb tijd tot 12 november.
Gebruikersavatar
hans
Berichten: 482
Lid geworden op: 31 aug 2008, 16:06
Auto: Elan
Locatie: Holsbeek

Re: keuring

Bericht door hans »

HJ2 schreef:... In de categorie "Vragen van Hollanders aan Belgen"(zonder er een waardeoordeel over te vellen :lol: )

Wat is een "amortisseur" ?
Uit het zinsverband haal ik dat het wellicht om een schokbreker gaat? :roll:

Sorry, maar heb 40 jaar gewoond tegen het brusselse en werk trouwens in eenfranstalige omgeving. Dan sta je er eigenlijk niet bij stil dat een heleboel mensen het woord amortisseur niet kennen.
Gebruikersavatar
hans
Berichten: 482
Lid geworden op: 31 aug 2008, 16:06
Auto: Elan
Locatie: Holsbeek

Re: Elan stresskeuring ...

Bericht door hans »

Deze namiddag gaven ze wat opklaringen in dit belgische buienland.

Dus een paar urtjes verlof genomen om naar de keuring te rijden met de elan.
Eerst bij een garagist in debuurt langsgegaan om mijn lichten te controleren, en die stonden nog perfect.
Dan naar de keuring doorgereden.
Had achteraan een bak met gewicht inde koffer gelegd.
Sta ik daar aan te schuiven ,zie ik die mannen van elke auto de achterkoffer open doen,....
:( :( :(
Gelukkig hebben ze dat bij mij niet gedaan.
Heb direct de keuringmeester (of hoe je die mannen ook moet noemen) er attent op gemaakt van het mogelijk probleempje met de befaamde test op de achterwielen (ophanging).
Heeft dat nu geholpen ? Weet ik veel,...
Maar, de wagen is blanco gekeurd.

Stress weg, ben weer een jaar stressvrij :roll: :roll:

Heb dus op één jaar het zeer hoge aantal kilometers afgelegd van zomaar eventjes: 510. Wie doet minder ???
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: Elan stresskeuring ...

Bericht door Blue Darkness »

hans schreef: Heb dus op één jaar het zeer hoge aantal kilometers afgelegd van zomaar eventjes: 510. Wie doet minder ???
Enkel Ypres Lotus Day? :mrgreen:
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: keuring

Bericht door ovi »

Herman schreef:
ovi schreef:In de mijne ligt heel het jaar door een rol bladlood die ik mooi plat gedrukt over heel de koffer verdeeld heb! ;)
.
Ovi....en uw alaambak daar nog bij van 80 kg..... Zou dat dan niet de oorzaak kunnen zijn van al uw remproblemen..??? :D :D :D
Die neem ik enkel mee voor lange ritten om andere mensen te helpen hé noenkel! :lol:
Nee, die rol bladlood is wel geen volledige rol meer dus een 20 kg maar nog geen problemen gehad op de keuring dus het helpt blijkbaar.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Elan stresskeuring ...

Bericht door Frederik »

effe on-topic ... :roll:
hans schreef:Had achteraan een bak met gewicht inde koffer gelegd.
Sta ik daar aan te schuiven ,zie ik die mannen van elke auto de achterkoffer open doen,....
:( :( :(
Gelukkig hebben ze dat bij mij niet gedaan.
Heb direct de keuringmeester (of hoe je die mannen ook moet noemen) er attent op gemaakt van het mogelijk probleempje met de befaamde test op de achterwielen (ophanging).
Heeft dat nu geholpen ? Weet ik veel,...
Maar, de wagen is blanco gekeurd.
Ja, zeker weten!

De Elan flirt met het minimale gewicht per as om een correcte meting te kunnen doen door de testbanken op de keuring. Er zijn wagens die een vrijstelling krijgen (of meer marge?). Ik -denk- dat de Fiat 500 hetzelfde probleem heeft achteraan. De Elan zit daar net over ...

De testbanken van de autokeuring deugen niet altijd, weet je dat de meeste moderne nieuwe BMW's afgekeurd worden als ze uitgevoerd zijn met runflat banden? Ophangingstest noemen ze dat dan ;-)

Proficiat ... ik was was er vorig jaar ook door zonder problemen.
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: keuring

Bericht door ovi »

FastEleven schreef:
In de mijne ligt heel het jaar door een rol bladlood die ik mooi plat gedrukt over heel de koffer verdeeld heb!
Niet helemaal volgens de filosofie van Lotus, lijkt me dan ... :o
Ovi zegt dat je af en toe iets tegen de filosofie van Lotus moogt doen als het helpt! ;)
Om het even op uw manier te plaatsen hé Fast11! :lol:
Gebruikersavatar
hans
Berichten: 482
Lid geworden op: 31 aug 2008, 16:06
Auto: Elan
Locatie: Holsbeek

Re: Elan stresskeuring ...

Bericht door hans »

Frederik schreef:effe on-topic ... :roll:
hans schreef:Had achteraan een bak met gewicht inde koffer gelegd.
Sta ik daar aan te schuiven ,zie ik die mannen van elke auto de achterkoffer open doen,....
:( :( :(
Gelukkig hebben ze dat bij mij niet gedaan.
Heb direct de keuringmeester (of hoe je die mannen ook moet noemen) er attent op gemaakt van het mogelijk probleempje met de befaamde test op de achterwielen (ophanging).
Heeft dat nu geholpen ? Weet ik veel,...
Maar, de wagen is blanco gekeurd.
Ja, zeker weten!

De Elan flirt met het minimale gewicht per as om een correcte meting te kunnen doen door de testbanken op de keuring. Er zijn wagens die een vrijstelling krijgen (of meer marge?). Ik -denk- dat de Fiat 500 hetzelfde probleem heeft achteraan. De Elan zit daar net over ...

De testbanken van de autokeuring deugen niet altijd, weet je dat de meeste moderne nieuwe BMW's afgekeurd worden als ze uitgevoerd zijn met runflat banden? Ophangingstest noemen ze dat dan ;-)

Proficiat ... ik was was er vorig jaar ook door zonder problemen.
Maakt nogmaals duidelijk dat het toch wel een beetje afhangt wie je die dag als controleur krijgt op de keuring.
Toen ik hem zei dat de elan nogal zwak is op dat punt, kreeg ik als antwoord: "geen probleem, ik zag het al op het controleblad van vorig jaar" (toen stond er een opmerking op). Dus toen wist ik al dat ik bij ne "goeie " zat.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Elan stresskeuring ...

Bericht door Frederik »

hans schreef:Maakt nogmaals duidelijk dat het toch wel een beetje afhangt wie je die dag als controleur krijgt op de keuring.
Toen ik hem zei dat de elan nogal zwak is op dat punt, kreeg ik als antwoord: "geen probleem, ik zag het al op het controleblad van vorig jaar" (toen stond er een opmerking op). Dus toen wist ik al dat ik bij ne "goeie " zat.
Is ook zo, had ik een vieze pé gehad mocht ik ook terug huiswaarts keren dit jaar, maar door de bandenspanning wat aan te passen was plots wel in orde.

't is en blijft een probleempunt van de Elan M100 die ophangingstest.
Gebruikersavatar
hans
Berichten: 482
Lid geworden op: 31 aug 2008, 16:06
Auto: Elan
Locatie: Holsbeek

Re: Elan stresskeuring ...

Bericht door hans »

Frederik schreef:
hans schreef:Maakt nogmaals duidelijk dat het toch wel een beetje afhangt wie je die dag als controleur krijgt op de keuring.
Toen ik hem zei dat de elan nogal zwak is op dat punt, kreeg ik als antwoord: "geen probleem, ik zag het al op het controleblad van vorig jaar" (toen stond er een opmerking op). Dus toen wist ik al dat ik bij ne "goeie " zat.
Is ook zo, had ik een vieze pé gehad mocht ik ook terug huiswaarts keren dit jaar, maar door de bandenspanning wat aan te passen was plots wel in orde.

't is en blijft een probleempunt van de Elan M100 die ophangingstest.

Inderdaad.
En ik had om alle twistpunten te vermijden ook mijn afdekplaat achteraan over mijn nummerplaat d'er maar afgevezen. Daar deden ze vorig jaar al zo moeilijk over. Ik weet dat hier al eens een polimiek over geweest is, en dat het blijkbaar mag. Maar als ge daar al over de clinch gaat met die mannen, mag ik de ophangingstest al helemaal op mijn buik schrijven.
Maar uiteindelijk zag ik nu pas, dat je eigenlijk niet zonder die afdekplaat zou mogen rijden want er zijn bij mij twee ronde gaten (ongeveer 2cm groot te zien), waar er bij regenweer zeker water zou binnnegaan in mijn koffer. Wat die gaten daar doen ??? k' zou het niet weten.
Plaats reactie