News from Lotus : The 2014 Lotus Elite
- Frederik
- Site Admin
- Berichten: 11312
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
- Auto: Elan & Evora
- Locatie: Waregem
- Contacteer:
Re: News from Lotus : The 2014 Lotus Elite
Nog een extra 'echte' concurrent gevonden.
Supersport 2+2 Cabrio V8 (of meer)
Jaguar XKR Cabrio (V8 510pk 1.800kg) 113.500€
Maserati GranCabrio (V8 440pk 1.980kg) 136.205€
BMW M6 Cabrio (V10 507pk 2.005kg) 125.650€
nog?
EDIT : M6 Cab bijgezet.
Supersport 2+2 Cabrio V8 (of meer)
Jaguar XKR Cabrio (V8 510pk 1.800kg) 113.500€
Maserati GranCabrio (V8 440pk 1.980kg) 136.205€
BMW M6 Cabrio (V10 507pk 2.005kg) 125.650€
nog?
EDIT : M6 Cab bijgezet.
9/05/2024 Ypres Lotus Day
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
- wimvanbeeck
- Berichten: 1615
- Lid geworden op: 01 sep 2008, 14:14
- Naam: Wim
- Auto: Elise S 220
- Locatie: Lommel
Re: News from Lotus : The 2014 Lotus Elite
Als deze Elite een V8 krijgt moet de Esprit bijna een V10 krijgen om onderscheid te maken of zou hij dezelfde motor overnemen ?
- Frederik
- Site Admin
- Berichten: 11312
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
- Auto: Elan & Evora
- Locatie: Waregem
- Contacteer:
Re: News from Lotus : The 2014 Lotus Elite
Als mijn productkennis me niet in de steek laat zal de Elite dus de Lexus/Toyota 2UR-GSE motor krijgen, dat is de motor uit de Lexus IS-F. (V8 423pk)wimvanbeeck schreef:Als deze Elite een V8 krijgt moet de Esprit bijna een V10 krijgen om onderscheid te maken of zou hij dezelfde motor overnemen ?
De hybride versie is eigenlijk dezelfde motor maar dan met toevoeging van de hybrid transmission dewelke je kan terugvinden in de Lexus LS600h. (V8 +hybrid 394pk + 439pk met hulp van het hybride systeem)
Waarbij de Esprit dan 'vermoedelijk' de LF-A (1LR-GUE) motor zal krijgen met 560pk (V10).
9/05/2024 Ypres Lotus Day
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
- wimvanbeeck
- Berichten: 1615
- Lid geworden op: 01 sep 2008, 14:14
- Naam: Wim
- Auto: Elise S 220
- Locatie: Lommel
Re: News from Lotus : The 2014 Lotus Elite
De V8 zou 550 pk leveren in gewone versie, 620 voor de hybride versie!!!
- electroshock
- Berichten: 2983
- Lid geworden op: 18 jan 2009, 22:01
- Auto: nee, youngtimer Ridley
Re: News from Lotus : The 2014 Lotus Elite
Pfff, V8, V10, 394pk, 423pk, 439pk, 550pk, 560pk, 620pk, ... dat is hier overtreffende trap. Hybride of niet, ik word er duizelig van.
Nu Bahar had het al aangekondigd, we waren gewaarschuwd ...
Back to the seventies, het Elan & Seven tijdperk werd stilaan opgegeven voor een meer up-market approach (Elite/Eclat in 1974 en dan de Esprit in 1975-1976):
Ik sprokkel de prijzen maar wat samen, dus verre van een samenhangend beeld en geen rekening houdend met prijsindexeringen en diens meer, maar het geeft een beeld.
in britse ponden :
lotus europa 1969 in kit form £1,275
lotus 7 S4 1970 in kit form £ 895
lotus 7 S4 TC 1970 in kit form £ 1,245
lotus elan +2S 1970 met total mobility pack (met Piper-vliegtuig Cherokee 140C) £ 8,888 - al was dat meer een Chapman-'stunt' waar weinigen gebruik van hebben gemaakt, denk ik.
in US-dollars:
lotus elan S4 1972 $ 6,066
lotus europa S2 1972 $ 5,071
lotus elan +2S 1972 $ 7,218
ter vergelijking een bmw 2002 1970 $2,980
lotus eclat 1979 $28,400
Mercedes-Benz 450 SL 1979 $28,687
Toen wellicht ook een kleine schokgolf, op zeven jaar tijd 1972-1979 voor een 2+2 van $ 7,218 naar $ 28,400. Maar nog altijd 'slechts' 4-cilinders en een sprong van +/- 125 pk naar +/- 160 pk.
Veel Elan-drivers zullen de overstap niet gemaakt hebben naar de Elite /Eclat, denk ik.
Dus dat zal nu 40 jaar later van hetzelfde zijn.
Een 2+2 van rond de € 50.000 à € 75.000 zou ik nog enigzins zien zitten, maar wat ze binnen 4 jaar gaan uitbrengen voor € 137.609 ? No thanks.
Ik zie ook niet hoe ze met zo'n luxeproducten als deze Elite V8 hun volume kunnen opdrijven naar van 3500 naar 6000 à 8000 eenheden per jaar tegen het einde van dit decennium. Dat is simpelweg een verdubbeling van de verkoop.
Zelfs als ze naar een 4-tal modelreeksen gaan naast elkaar blijft dat een enorme krachttoer.
I'm no part of your businessplan Mr. Bahar.
And plan B, als de schoenmaker echt niet bij zijn leest blijft:
For blistering 0-60/0-100 performance, I'll spend my money in Dartford/Caterham. Mr. Ansar Ali will certainly welcome all past Elise-drivers and the like (and for 2+2 transport a CR-Z or a Scirocco or seeting 4 or 5 a decent Swedish hatch/break will do).
Apropos exclusieve GT 2+2 met uitzonderlijke prestaties, the Nissan GT/R was al, relatief gezien met zijn prestaties, een koopje. Geen kniesoor die maalt dat het dak er niet afkan ...
Nu Bahar had het al aangekondigd, we waren gewaarschuwd ...
Back to the seventies, het Elan & Seven tijdperk werd stilaan opgegeven voor een meer up-market approach (Elite/Eclat in 1974 en dan de Esprit in 1975-1976):
Ik sprokkel de prijzen maar wat samen, dus verre van een samenhangend beeld en geen rekening houdend met prijsindexeringen en diens meer, maar het geeft een beeld.
in britse ponden :
lotus europa 1969 in kit form £1,275
lotus 7 S4 1970 in kit form £ 895
lotus 7 S4 TC 1970 in kit form £ 1,245
lotus elan +2S 1970 met total mobility pack (met Piper-vliegtuig Cherokee 140C) £ 8,888 - al was dat meer een Chapman-'stunt' waar weinigen gebruik van hebben gemaakt, denk ik.
in US-dollars:
lotus elan S4 1972 $ 6,066
lotus europa S2 1972 $ 5,071
lotus elan +2S 1972 $ 7,218
ter vergelijking een bmw 2002 1970 $2,980
lotus eclat 1979 $28,400
Mercedes-Benz 450 SL 1979 $28,687
Toen wellicht ook een kleine schokgolf, op zeven jaar tijd 1972-1979 voor een 2+2 van $ 7,218 naar $ 28,400. Maar nog altijd 'slechts' 4-cilinders en een sprong van +/- 125 pk naar +/- 160 pk.
Veel Elan-drivers zullen de overstap niet gemaakt hebben naar de Elite /Eclat, denk ik.
Dus dat zal nu 40 jaar later van hetzelfde zijn.
Een 2+2 van rond de € 50.000 à € 75.000 zou ik nog enigzins zien zitten, maar wat ze binnen 4 jaar gaan uitbrengen voor € 137.609 ? No thanks.
Ik zie ook niet hoe ze met zo'n luxeproducten als deze Elite V8 hun volume kunnen opdrijven naar van 3500 naar 6000 à 8000 eenheden per jaar tegen het einde van dit decennium. Dat is simpelweg een verdubbeling van de verkoop.
Zelfs als ze naar een 4-tal modelreeksen gaan naast elkaar blijft dat een enorme krachttoer.
I'm no part of your businessplan Mr. Bahar.
And plan B, als de schoenmaker echt niet bij zijn leest blijft:
For blistering 0-60/0-100 performance, I'll spend my money in Dartford/Caterham. Mr. Ansar Ali will certainly welcome all past Elise-drivers and the like (and for 2+2 transport a CR-Z or a Scirocco or seeting 4 or 5 a decent Swedish hatch/break will do).
Apropos exclusieve GT 2+2 met uitzonderlijke prestaties, the Nissan GT/R was al, relatief gezien met zijn prestaties, een koopje. Geen kniesoor die maalt dat het dak er niet afkan ...
Besser laufen, als faulen.
Better to run than to rot.
- J.W. von Goethe, Reineke Fuchs
Better to run than to rot.
- J.W. von Goethe, Reineke Fuchs
- Frederik
- Site Admin
- Berichten: 11312
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
- Auto: Elan & Evora
- Locatie: Waregem
- Contacteer:
Re: News from Lotus : The 2014 Lotus Elite
Al iemand opgemerkt dat Donato Coco de velgen is gaan lenen bij BMW ? (X6M)
9/05/2024 Ypres Lotus Day
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
- electroshock
- Berichten: 2983
- Lid geworden op: 18 jan 2009, 22:01
- Auto: nee, youngtimer Ridley
Re: News from Lotus : The 2014 Lotus Elite
Dat ze in Hethel zelfs uit hun vrij recente geschiedenis niets geleerd hebben ...
De 90's Elan was ook te hoog geprijsd in vergelijking met de concurrentie, en dus geen verkoopssucces. En de opmars van de MX-5, zat daar voor iets tussen.
Zelfs toen James May nog naar de kapper ging, kon hij vaststellen dat de best of british roadsters uit Japan kwamen.
http://www.youtube.com/watch?v=3jqmGTOz4kQ
Zelfs zijn grotere collega kwam jaren later tot een gelijkaardige vaststelling. Zie op 2:56.
http://www.youtube.com/watch?v=bARAs3nrTxQ
Dat zal dan voor een 2+2 niet anders zijn.
De 90's Elan was ook te hoog geprijsd in vergelijking met de concurrentie, en dus geen verkoopssucces. En de opmars van de MX-5, zat daar voor iets tussen.
Zelfs toen James May nog naar de kapper ging, kon hij vaststellen dat de best of british roadsters uit Japan kwamen.
http://www.youtube.com/watch?v=3jqmGTOz4kQ
Zelfs zijn grotere collega kwam jaren later tot een gelijkaardige vaststelling. Zie op 2:56.
http://www.youtube.com/watch?v=bARAs3nrTxQ
Dat zal dan voor een 2+2 niet anders zijn.
Besser laufen, als faulen.
Better to run than to rot.
- J.W. von Goethe, Reineke Fuchs
Better to run than to rot.
- J.W. von Goethe, Reineke Fuchs
- Frederik
- Site Admin
- Berichten: 11312
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
- Auto: Elan & Evora
- Locatie: Waregem
- Contacteer:
Re: News from Lotus : The 2014 Lotus Elite
De prijs van de Elan was inderdaad vrij hoog, het matige succes van de Elan lag ook grotendeels aan de slechte tijd toen ... 't ontsnapt me nu effe of het een oliecrisis of economische crisis was.electroshock schreef:De 90's Elan was ook te hoog geprijsd in vergelijking met de concurrentie, en dus geen verkoopssucces. En de opmars van de MX-5, zat daar voor iets tussen.
... en de toen veel goedkopere MX5 kwam ook roet in het eten gooien.
9/05/2024 Ypres Lotus Day
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
- electroshock
- Berichten: 2983
- Lid geworden op: 18 jan 2009, 22:01
- Auto: nee, youngtimer Ridley
Re: News from Lotus : The 2014 Lotus Elite
Maakt niet uit welke crisis, nu hebben we er ook één die meerdere jaren zal aanslepen.
Dit kon niet uitblijven, sniffpetrol geeft er een lap op:
http://sniffpetrol.com/
Dit kon niet uitblijven, sniffpetrol geeft er een lap op:
http://sniffpetrol.com/
Besser laufen, als faulen.
Better to run than to rot.
- J.W. von Goethe, Reineke Fuchs
Better to run than to rot.
- J.W. von Goethe, Reineke Fuchs
- jokke_vlo
- Berichten: 1100
- Lid geworden op: 30 mar 2010, 22:24
- Auto: Exige Cup 2xx (2010)
- Locatie: Tussen Oostende en Arlon
Re: News from Lotus : The 2014 Lotus Elite
Voor mij is dit wel een mooie wagen en past dit toch in het gamma en bij het imago. Zolang ! ze ook hun roots blijven produceren en ons daar als klant zijnde niet buiten (willen) werken.
Dit zou bv van mij op termijn een echte Lotus koper kunnen maken, en me dit laten verkiezen boven een Porsche (mocht ik het budget dan hebben).
Dit zou bv van mij op termijn een echte Lotus koper kunnen maken, en me dit laten verkiezen boven een Porsche (mocht ik het budget dan hebben).