Ruitenwisser Esprit

De Giugiaro, Stevens & Thomson versies.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Ruitenwisser Esprit

Bericht door Blue Darkness »

Sinds gisterenmorgen doet de ruitenwisser van mijn Esprit niet meer waar hij eigenlijk voor dient... namelijk het water van m'n voorruit wissen.

De motor lijkt de arm nog wel in beweging te willen zetten, maar verder dan een paar cm lukt niet meer...

Iemand enige ervaring?
Gebruikersavatar
JeanVM
Berichten: 193
Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:58
Auto: Lotus Esprit S1

Re: Ruitenwisser Esprit

Bericht door JeanVM »

Enig lagervet op de motor kan wonderen doen maar ik weet het 't is heel lastig daar bij te geraken.

Een 2de mogelijkheid is een slechte mas (meestal het probleem).

Succes, groeten,

Jean
Mijn dagelijkse schot Lotus: Excel BRG
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: Ruitenwisser Esprit

Bericht door Blue Darkness »

JeanVM schreef:Enig lagervet op de motor kan wonderen doen maar ik weet het 't is heel lastig daar bij te geraken.

Een 2de mogelijkheid is een slechte mas (meestal het probleem).

Succes, groeten,

Jean
TNX!
dan zal ik al maar beginnen met deze 2 mogelijkheden te bekijken.
;)
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: Ruitenwisser Esprit

Bericht door Blue Darkness »

Er zat dus teveel speling op de arm (slijtage).
Motor zelf was ok.
Thierry heeft de arm vervangen door een 2dehands die hij nog liggen had en het probleem zou opgelost zijn.
Gebruikersavatar
Bzguy
Berichten: 1883
Lid geworden op: 25 aug 2008, 11:22
Naam: Hans
Auto: Noble M12
Locatie: Baal

Re: Ruitenwisser Esprit

Bericht door Bzguy »

Valeo Silencio VM19 past PERFECT en te krijgen bij elke lokale auto-onderdelen-handelaar :)
"Nothing in all the world is more dangerous than sincere ignorance and conscientious stupidity."

Martin Luther King, Jr.
1963
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: Ruitenwisser Esprit

Bericht door Blue Darkness »

Bzguy schreef:Valeo Silencio VM19 past PERFECT en te krijgen bij elke lokale auto-onderdelen-handelaar :)
Het wisblad zelf is geen probleem hoor.
Ik zit kort bij de bron... ;)
Gebruikersavatar
Peter D
Berichten: 1290
Lid geworden op: 03 aug 2009, 16:02
Naam: Peter
Auto: Elan M100
Locatie: Landen

Re: Ruitenwisser Esprit

Bericht door Peter D »

Bzguy schreef:Valeo Silencio VM19 past PERFECT en te krijgen bij elke lokale auto-onderdelen-handelaar :)
1. Valeo zetten als je Bosch kan hebben ??
2. Valeo heeft geen passende wisser voor de versies met PIN-wisserarmen, enkel voor haakbevestiging.
3. Je kan de arm niet "upgraden", de nieuwe past niet het stangensysteem van de oudere versie.
Volgens mij is de wisserarm vanaf de SE of S4 versie een compleet Twingo take-over. (maar is van Valeo, kan ik niet zo 1-2-3 achterhalen).

Dus als er iemand een probleem heeft met ruitenwissers, stuur me maar een PM.
Enkel de Elise MK1 en de eerste MK2 met die speciale adapteroplossing, dat leek me te fragiel om te gaan aan prullen. Wordt door de meesten onder jullie toch vervangen door MK2 arm.

De nieuwe Lotussen (te beginnen met Evora, en ook alle prototypes in Genève) zijn uitgerust met Bosch wissers.
En voor de huidige Elise/Exige/Europa heeft Bosch een vrij goede aftermarket oplossing (zelfde wisser als voor de Twingo I, BOSCH bestelnummer 3397018913)
Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… that’s what gets you.
Gebruikersavatar
Bzguy
Berichten: 1883
Lid geworden op: 25 aug 2008, 11:22
Naam: Hans
Auto: Noble M12
Locatie: Baal

Re: Ruitenwisser Esprit

Bericht door Bzguy »

Peter,

idd, ik begrijp ook wel dat je geen Valeo moet kopen als je bij Bosch werkt, maar zo te horen was er blijkbaar een probleem met het vinden van een geschikte ruitenwisser voor een Esprit, vandaar mijn berichtje :)

Ik ben gewoon naar de eerste de beste auto-onderdelen-handelaar gegaan en heb direct gevonden wat ik zocht ; de ruitenwisser zelf is bij mij trouwens eerder (verplicht) show-element, de wagen ziet nl nooit water (tenzij tijdens het wassen natuurlijk)
"Nothing in all the world is more dangerous than sincere ignorance and conscientious stupidity."

Martin Luther King, Jr.
1963
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: Ruitenwisser Esprit

Bericht door Blue Darkness »

Het probleem bij mij was dat de wisarm niet meer bewoog...
Thiery heeft dit opgelost door onderdelen van een afbraak Esprit te gebruiken.
Gebruikersavatar
Peter D
Berichten: 1290
Lid geworden op: 03 aug 2009, 16:02
Naam: Peter
Auto: Elan M100
Locatie: Landen

Re: Ruitenwisser Esprit

Bericht door Peter D »

Blue Darkness schreef:Het probleem bij mij was dat de wisarm niet meer bewoog...
Conisch gat van bevestigingsdeel uitgesleten over het aandrijfasje...
Zo'n ding is nog uit Zirkonium dacht ik, en dat moet met juiste moment vast staan. Te vast en het barst, te los en het slijt uit
Aandrijfasje is gegroefd, en perst zijn groeven in het bevestigingsdeel bij montage. Dus als je een nieuwe arm koopt en je ziet geen groeven, dat hoort zo te zijn !
Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… that’s what gets you.
Plaats reactie