Lotus Europa S, te vertrouwen?

S1, Type 47 & 62, S2, Twin Cam, Special (1966-1975)
Europa S (2006-2010)
Herman
Berichten: 4066
Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Locatie: Kortrijk / Altea.
Contacteer:

Re: Lotus Europa S, te vertrouwen?

Bericht door Herman »

Lovecraft schreef:Ik heb van Lotus de bevestiging gekregen dat deze wagen met het Luxe touringpack werd uitgerust...

op de foto's zie ik er ook weinig van terug!
zoals reeds gezegd is de wagen hoogstwaarschijnlijk niet uit gerust met het luxe pakket.... ten eerste, van dit bouwjaar was dat er nog niet :D (toch niet in de laatste versie ervan) en ten tweede, zoals eerder vermeld zijn de wagens met het luxe pakket "uiterlijk" te herkennen aan de lichtkleurige roostering in de voor grille en onder de achterlichten strip netjes, ook is de plastic surround rond de mistlampen dan steeds in het wagenkleur ipv zwart... ;) meschien verduidelijking... toen de wagens op de markt werden gebracht sprak lotus "toen" ook al dat de wagen standaard uitgerust was met een luxery package" (airco, leather, power windows, etc) maar later is er nog een extra speciaal package gekomen die in betalende extra optie was... en de allerlaatste Europas die geleverd geweest hebben, hadden dit sowiesie allemaal zo te zien..
Laatst gewijzigd door Herman op 05 jun 2010, 08:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
thiva
Berichten: 1278
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:19
Naam: Thierry
Auto: Exige S2 240
Locatie: Sugartown

Re: Lotus Europa S, te vertrouwen?

Bericht door thiva »

De kilometers vind ik niet overdreven. We spreken hier ocharme over 62000 en een beetje kilometers. De prijs vind ik ook best laag voor een dealer.

Doe anders eens een hpi-check als je echt interesse hebt in de wagen. Dat kost je niet veel en biedt toch wat meer zekerheid aangaande kilometerstand en eventuele ongevallen.

In Engeland zijn er wel wat dealers die "vergeten" te vermelden dat een wagen cat d of cat c is. :shock: Die hpi-check is dus niet echt een overbodige luxe.
Lotus Tour Limburg - www.lotustourlimburg.be
Gebruikersavatar
Lovecraft
Berichten: 141
Lid geworden op: 16 mar 2010, 23:12
Naam: Nicolas
Auto: Europa S
Locatie: Kortrijk

Re: Lotus Europa S, te vertrouwen?

Bericht door Lovecraft »

hpi-check gedaan door de dealer, geen enkel probleem zegt hij...
Gebruikersavatar
Lovecraft
Berichten: 141
Lid geworden op: 16 mar 2010, 23:12
Naam: Nicolas
Auto: Europa S
Locatie: Kortrijk

Re: Lotus Europa S, te vertrouwen?

Bericht door Lovecraft »

Ben vanavond bij Herman en zijn echtgenote langs geweest...

@Herman: bedankt voor de hartelijke ontvangst!
ben wel een beetje beschaamd dat jullie nog niet hadden gegeten en ik jullie maar aan het bezighouden was...

Ik ben ervan overtuigd dat dit een tijdloze klassieker gaat worden!

Als de handelaar nog een beetje meewil, koop ik hem en ga er dan zo snel mogelijk achter...

Wie wil er mee voor een dagje Engeland?
Gebruikersavatar
thiva
Berichten: 1278
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:19
Naam: Thierry
Auto: Exige S2 240
Locatie: Sugartown

Re: Lotus Europa S, te vertrouwen?

Bericht door thiva »

Lovecraft schreef:hpi-check gedaan door de dealer, geen enkel probleem zegt hij...
Kan hij u op papier een volledige hpi-check tonen?
Ik heb destijds ook verschillende verkopers gehad (particulier en dealers) die mij zogezegd een hpi clear document konden voorleggen. Ze zouden dat wel tonen als ik ginds was. :? Ik wil niet achterdochtig zijn, maar als ze het document toch hebben, dan kunnen ze het net zo goed forwarden en open kaart spelen.

Voor hetgeen dat kost zou ik zelf eens een check doen op die wagen. Je gaat er toch vanuit dat je hem gaat kopen.

Ik heb destijds ook zelf een check gedaan op een wagen die ik wou kopen en hetgeen boven water kwam was gans iets anders dan wat de dealer mij wou laten geloven. Beter nu op safe spelen, dan spijt achteraf.
Lotus Tour Limburg - www.lotustourlimburg.be
Herman
Berichten: 4066
Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Locatie: Kortrijk / Altea.
Contacteer:

Re: Lotus Europa S, te vertrouwen?

Bericht door Herman »

Wat er ook zeer intressant is voor de (toekomstige) Europa eigenaars..is de aanschaf of het bezit van de Lotus Europa "service parts list" en de Lotus Europa" service notes".... ik heb deze 2 lijvige boeken aangeschaft en deze zijn zeer nuttig...door de weinige Europa's is er ook weinig te vinden op de verscheidene fora ivm allerlei hints en tips...ook zijn deze nergens op cd te verkrijgen ,dit in tegenstelling van vb Elises of Exiges... Ze zijn tamelijk kostelijk in aanschaf maar ik vind het een must to have....

re copy "Maar zou er toch andere schoentjes op steken..." end copy..

Ik heb de originele Fondmetal Lotus SE wielen er op zitten nu... let op, Fondmetal zelf wil" niet" verkopen buiten Lotus om... dus...naar de dealer om er te krijgen is een noodzaak...maar de dure pil kan beter doorgeslikt worden als ge weet dat er veel speedster eigenaars tuk zijn op de originele S velgen.. ik heb de mijne zelfs naar de uk verkocht aan een speedster eigenaar via een ad op PH en Seloc..
Bijlagen
24042009(001) [].jpg
Herman
Berichten: 4066
Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Locatie: Kortrijk / Altea.
Contacteer:

Re: Lotus Europa S, te vertrouwen?

Bericht door Herman »

ben schreef:Ik heb vorig jaar in maart 32.000euro betaald voor mijn Europa S 225pk van een privé persoon.

De wagen had toen 8500km.

Ik vind 20.000euro voor een Europa véél waar voor zijn geld.
Ben, ik vind een LHD tegenover een RHD altijd wel duurder hoor, hetgeen normaal is... ik raam deze meerwaarde altijd op een 7 a 8000 euro ,ruim gerekend... maar ieder zijn goesting zeg ik zo... en er zijn daar al vele woorden over geschreven... ook vele zinloze woorden meestal door niet kenners... en ook waardevolle...feit is dat de persoon die koopt, zelf de keuze moet maken...en als het prijsverschil werkelijk echt de moeite loont en hij niet bang is om rhd te rijden of er geen hinder van ondervind...dit toch een duidelijk aanzienlijk prijsverschil is, die u toelaat om initieel gunstig een fijne wagen aan te schaffen, om dan nadien later naar keuze nog te opteren voor ombouw of niet... maar feit is dat de initiele aankoopprijs veel lager is daar kan men niet onderuit...de koper van een RHD voertuig die het niet ombouwt naar LHD moet ook indachtig zijn dat hij later als hij het voertuig terug verkoopt... daar dan ook wel minder zal voor krijgen...
Ik heb indertijd onze RHD elise verkocht op 24 uur mede door een advertentie op dit forum..maar ik denk dat ik mij daar toen terdege bewust van was dat het RHD effekt minderwaardig was.. en had ook de prijs daar naar gemaakt... als de wagen een classieker komt en er zijn er dan nog weinig van ,dan speelt in de toekomst voor de verzamelaars het RHD zijn een iets mindere rol.. zo zijn de Morgan oldtimers in Belgie meestal een RHD ook de oude elan sprints die men ziet rijden zijn ook dikwijls RHD... als er niet veel meer van zijn komt om zo te zeggen de koop gelegenheid soms voor de specifieke eigen voorkeuren...ttz men mag al blij zijn als men er ene vindt...
Laatst gewijzigd door Herman op 05 jun 2010, 09:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Lovecraft
Berichten: 141
Lid geworden op: 16 mar 2010, 23:12
Naam: Nicolas
Auto: Europa S
Locatie: Kortrijk

Re: Lotus Europa S, te vertrouwen?

Bericht door Lovecraft »

ombouw naar LHD voor een Europa zal net iets meer gaan kosten dan voor een Elise en zal dus nooit uitgevoerd worden...
voor een 10.000 à 13000€ aan prijsverschil heb ik een RHD.

en er zijn er maar 500 van gemaakt van deze Britse sportwagen, dus vind ik wel dat een RHD een meerwaarde geeft
;)
(alle redenen zijn goed om hem te kopen zeker?)
Herman
Berichten: 4066
Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Locatie: Kortrijk / Altea.
Contacteer:

Re: Lotus Europa S, te vertrouwen?

Bericht door Herman »

Lovecraft schreef:voor een 10.000 à 13000€ aan prijsverschil heb ik een RHD
Dat zou ik niet zo extreem zeggen... als Ben zegt dat hij X aantal tijd geleden,..voor x euros een Europa kocht... was deze wagen: a/ jonger b/ had minder kms en / C een LHD... als ge nu zegt jaartal en km waarde meer of minder +- 4000 euro en de LHD waarde verschil 7 a 8000 euro aftrekt komt ge toch ergens bij mijn cyfer ? .. en uw eventuele RHD aankoopprijs..?? er is nog niet zolang geleden in Berchem een blauwe Europa verkocht geweest ook met een beetje kms en steenslag...juist over de mid twenties. denk ik..dus mijn raming is ergens min of meer juist denk ik..

dus.. met andere woorden is uw prijsverschil de eerder genoemde 7 a 8000 euro... hetgeen natuurlijk niet mis is, maar een prijs verschil die dan ook bij een eventuele ombouw zo weg is.... maar als ge het bekijkt als een long time keeper met het classic idee in mind kan dat een ander beeld geven..
Laatst gewijzigd door Frederik op 05 jun 2010, 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote gecorrigeerd
Gebruikersavatar
Lovecraft
Berichten: 141
Lid geworden op: 16 mar 2010, 23:12
Naam: Nicolas
Auto: Europa S
Locatie: Kortrijk

Re: Lotus Europa S, te vertrouwen?

Bericht door Lovecraft »

Zou inderdaad een "long time keeper" worden. Ik ben in alles nogal honkvast.
Dus ik zit niet echt aan een eventuele verkoopprijs binnen x aantal jaar te denken...
maar eerder aan: hoe krijg ik voor mijn geld een zo goed mogelijke wagen waar ik nog jaren plezier van zal hebben!
Plaats reactie