MEMORIAL GILBERT STAEPELAERE

Plaats hier info, foto's en nabesprekingen van de Lotus evenementen.
Van Trackdays, trips, uitstappen, bijeenkomsten in binnen & buitenland.
Gebruikersavatar
Dirk510
Berichten: 1392
Lid geworden op: 27 aug 2008, 16:27
Naam: Kestelyn Dirk
Auto: geen
Locatie: Ieper

MEMORIAL GILBERT STAEPELAERE

Bericht door Dirk510 »

Reeds voor de 20ste maal organisiseert ATM de "Memorial Gilbert Staepelaere" op zaterdag 22 november.
Een navigatie rit voor oude en jonge voertuigen. :P
In de lente van 1996 overleed rallypiloot Staepelaere. Om de beste rallyrijder die België ooit kende een blijvende hommage te geven, werd er samen met de familie Staepelaere en Ford Moter Company Belgium, de "Memorial" aan de ATM- organisatie toegevoegd en uitgebouwd tot een wedstrijd voor zowel jonge als oude voertuigen.
Twee jaar geleden mocht ik voor het eerst kennismaken met deze navigatierit. Ik was Co - piloot aan boord van een Lotus 340, je weet wel zo'n deurloze en dakloze Lotus! Een hele belevenis om eind november dakloos door de winterkou opzoek te gaan naar de juiste route. In 2007 navigeerde ik in de Fiat Punto Abarht, een hemelsbreed verschil bij de "Krabbe" (mijn persoonlijke benaming voor een 340).

Een navigatie ervaring die ik iedereen zou aanraden. Iedereen die zich voor het eerst aan een dergelijke wedstrijd wil wagen. Er is zeker geen snelheid mee gemoeid, het gemiddelde ligt niet hoger dan 35 km/u. Het navigeren is stukken gemakkelijker dan de "Ypres Retro Tour" . Het lijkt een echte rallystijl uit de jaren '70. Elke deelnemer krijgt een groot nummer voor op de deuren te kleven, alsook twee bijhorende rallyplaten om vooraan en achteraan de auto te bevestigen. Het roadbook is eenvoudig te lezen - Bol pijl - Ingetekendelijn - pijlen en punten ritten. Net als bij vele van dergelijke ritten zitten er enkele Lotussen tussen. Zoals je verder op dit forum kan zien, zijn dergelijke ritten in Noord Frankrijk redelijk goed met Lotussen gespijzigd.
Om toe te laten dat iedereen aan deze wedstrijd zou kunnen deelnemen, hebben ze gekozen voor een "open vergunde manifestatie" binnen een "low-budget" concept. Ervaring is niet nodig en er zijn geen licenties vereist voor deelnemers en/of voertuigen. Jaarlijks proeven meer dan 200 teams van dit eenvoudig ritten product. Er werd gezocht naar een evenwicht in de opdrachten van piloot en co-piloot. De piloot krijgt zijn rijplezier, terwijl er van de navigator wordt verwacht dat hij de juiste route zal doorgeven.

Een parcours tussen de 200 en de 250 km in de streek rondom St Niklaas, over mooie landelijke vlakke en verharde wegen.
meer informatie op site http://www.atm-organisatie.be
Hopelijk zien we enkele Lotusforum leden aan de start. En natuurlijk ook aan de aankomst, waarbij we verbroederen bij een frisse pint.
Dirk510
Afbeelding Ypres Lotus Day www.ypreslotusday.be
Afbeelding Lotus Summers End www.lotussummersend.be
Gebruikersavatar
vasseur
Berichten: 707
Lid geworden op: 03 sep 2008, 18:00
Auto: Elise s1 - Elan+2

Re: MEMORIAL GILBERT STAEPELAERE

Bericht door vasseur »

Ik heb in mijn Lotus fotoarchief gezocht en een opname gevonden van Dirk tijdens zijn deelname met "De Krabbe" aan de Staepelaere rit twee jaar geleden. Het is duidelijk te zien dat ze het niet te warm hadden, net vliegtuig piloten uit de eerste wereld oorlog.

Afbeelding
IN LOVE WITH MY GIRLS ON WHEELS

Afbeelding Ypres Lotus Day - dé officiële forumrit [schrijf nu in!]
Gebruikersavatar
vasseur
Berichten: 707
Lid geworden op: 03 sep 2008, 18:00
Auto: Elise s1 - Elan+2

Re: MEMORIAL GILBERT STAEPELAERE

Bericht door vasseur »

Het bol pijl systeem is me erg duidelijk, doch stel ik mij vragen over de andere navigatie systemen die er kunnen toegepast worden groetjes Pascal
IN LOVE WITH MY GIRLS ON WHEELS

Afbeelding Ypres Lotus Day - dé officiële forumrit [schrijf nu in!]
Gebruikersavatar
Dirk510
Berichten: 1392
Lid geworden op: 27 aug 2008, 16:27
Naam: Kestelyn Dirk
Auto: geen
Locatie: Ieper

Re: MEMORIAL GILBERT STAEPELAERE

Bericht door Dirk510 »

Het Bol pijl systeem :D is wel de vriendelijkste van alle navigatie systemen. Maar pas vooral op van Bol pijl tekeningen zonder afstand! Deze kunnen ofwel op 5 meter liggen als op 500 of 500 meter.
een graadje moeilijker word dan
DE INGETEKENDE KAART 15% moeilijker :)
De beschrijving van het parcours wordt gerealiseerd door een "lijn" die moet gevolgd worden op een stafkaart 1/20.000 of 1/25.000 of zelfs 1/50.000. de organisator zal duidelijk aanstippen waar het parcours begint en pijlen zullen de richting aanduiden. De kaarten dienen in kleur gekopieerd te worden en de tevolgen lijn word aangebracht in het rood . indien het parcours op een Nationale weg komt die op de kaart reeds aangebracht werd in het rood, dan zullen pijlen de richting aantonen
IN TE KETENEN KAART 40% moeilijker :?
Tevens op kleurkaarten op boven vermelde schaal.
Deze beschrijving van dit parcours kan op verschillende manieren gebeuren.
1 Genummerde punten die op de kaart werden geplaatst moeten in stijgende volgorde verbonden worden via de door de co piloot zelf uitgetekende kortst mogelijke weg
2 Pijlen die op bepaalde delen van het parcours zijn aangeduid, aan veranderingen van richting, die moeten verbonden worden via de kortst mogelijke weg. in dien nodig zijn ook deze pijlen genummerd.
3 soms om het wat moeilijker te maken plaatsen organisatoren "geblokkeerde wegen" waarbij het de bedoeling is om de kortst mogelijke weg tussen twee punten te vinden, één is het vertrek en de andere is het einde, zonder de wegen te nemen die geblokkeerd zijn door een zwart St Andrieskruis.
Onder de benaming "De kortste weg" dient men te verstaan het parcours zo rechtlijnig mogelijk kan ingetekend worden op verharde wegen.
DE BLINDE LIJN 60% moeilijker :(
De blinde kaart is de exacte overdruk op een wit papier, van een parcours dat eerst werd ingetekend op een kaart. gezien de hoge moeilijkheidsgraad van dit systeem moeten verschillende punten in acht genomen worden
1 Als de blinde kaart gerealiseerd werd uitgaande van een kaart 1/50.000 moeten alle uiteinden van de kruispunten en de zijwegen bij verandering richting weergegeven worden.
2 Als de blinde lijn gerealiseerd werd uitgaande van een kaart 1/25.000 dienen de uiteinden van kruispunten en zijwegen enkel weergegeven te worden indien ze zich bevinden in een bebouwde kom.
3 Indien het parcours een weg gebruikt die onverhard is dan moet deze weergegeven worden in stippellijn
DE VISGRAAT 90% moeilijker :o
de visgraat is samengesteld uit één rechte lijn waarop de verschillende situaties één na één worden weergegeven. In tegenstelling met bol pijl zal de visgraat niet de te volgen weg weergeven, maar eerder deze die de deelnemer niet mag volgen.
Iederesittuatie die aangeduid wordt langs de ene of de andere kant van de doorlopende lijn, stelt wegen voor die men niet mag gebruiken. de lijnen worden weergegeven zonder oriëntatie. Het lezen begint aan de voet van de pijl en niet aan de punt
bv
een streep links van de hoofdlijn word afgelezen "negeer een linkse" in werkelijkheid hebben we daarop drie mogelijkheden
1 hetzij negeer een weg langs links
2 hetzij neem eerste rechts (door rechts in te draaien word dan de rechtdoor weg links van de wagen, dus genegeerd)
3 hetzij T punt rechts :oops:
uiteraard omgekeerd voor een rechts streepje
een > teken links van de hoofdlijn, word gelezen negeer K links inwerkelijkheid betekend dat
1 negeer een K = twee straten met eenzelfde vertrekpunt langs links
2 hetzij kruispunt naar rechts draaien
uiteraard omgekeerd voor een < rechts
Een doorlopende lijn van links naar rechts is de gemakelijkste situatie, namelijk een kruispunt rechtdoor.

De aangegeven moeilijkheids graad zijn mijn eigen bevindingen.
Persoonlijk vind ik visgraag van me ... voeten!
terwijl anderen er geen probleem mee hebben.
Zo zie je maar hé

Dus dat waren de parcours weergaven.
Dan heb ik het nog niet gehad over Stempel controles, tijdcontrolen, geheime controles, controle kaarten cromo enz. Maar dat lijkt niet zo moeilijk he.
Wat een navigator leiden (lijden) kan :mrgreen:
Afbeelding Ypres Lotus Day www.ypreslotusday.be
Afbeelding Lotus Summers End www.lotussummersend.be
Gebruikersavatar
vasseur
Berichten: 707
Lid geworden op: 03 sep 2008, 18:00
Auto: Elise s1 - Elan+2

Re: MEMORIAL GILBERT STAEPELAERE

Bericht door vasseur »

We hebben wij dat nog zo slecht niet gedaan met de visgraat toch?
Er waren er maar 4 die het juist konden waaronder wij. dus je vind het misschien moeilijk maar ge kan het goed. Maar je moet verdorie goed bij de pinken zijn of ze hebben je bij je pietje nietwaar?
Ik vind het vervelend als ze bijvoorbeeld je doen rijden naar nummertjes op de kaart om te zeggen van 1 tot 8 maar dat ze dan schrijven in kleine lettertjes van 1 tot 7 volgen . en wat gebeurt er , je volgt het parcours van 1 tot 8 en lap ge hebt strafpunten. smerig maar juist .
IN LOVE WITH MY GIRLS ON WHEELS

Afbeelding Ypres Lotus Day - dé officiële forumrit [schrijf nu in!]
F.Sohier
Berichten: 100
Lid geworden op: 14 okt 2008, 18:31
Auto: geen
Locatie: Reningelst
Contacteer:

Re: MEMORIAL GILBERT STAEPELAERE

Bericht door F.Sohier »

vasseur schreef:We hebben wij dat nog zo slecht niet gedaan met de visgraat toch?
Er waren er maar 4 die het juist konden waaronder wij. dus je vind het misschien moeilijk maar ge kan het goed. Maar je moet verdorie goed bij de pinken zijn of ze hebben je bij je pietje nietwaar?
Ik vind het vervelend als ze bijvoorbeeld je doen rijden naar nummertjes op de kaart om te zeggen van 1 tot 8 maar dat ze dan schrijven in kleine lettertjes van 1 tot 7 volgen . en wat gebeurt er , je volgt het parcours van 1 tot 8 en lap ge hebt strafpunten. smerig maar juist .
dit zijn natuurlijk de adertjes onder het gras als er staat volg van 1 tot 7 en er staan meerdere nummers erop dan tellen die dus werkelijk niet mee

op mijn rit is het enkel bolleke pijl systeem heel eenvoudig opgemaakt maar wel zonder afstanden en kan eens gebeuren dat een situatie gedraaid word zodat bv het bolletje zich bovenaan bevind of links of rechts.Je kan niet geloven hoeveel mensen er hier door missen
dus 1 raad voor men start check roadbook heel goed
Gebruikersavatar
vasseur
Berichten: 707
Lid geworden op: 03 sep 2008, 18:00
Auto: Elise s1 - Elan+2

Re: MEMORIAL GILBERT STAEPELAERE

Bericht door vasseur »

inderdaad en vooral alles lezen.
IN LOVE WITH MY GIRLS ON WHEELS

Afbeelding Ypres Lotus Day - dé officiële forumrit [schrijf nu in!]
Herman
Berichten: 4066
Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Locatie: Kortrijk / Altea.
Contacteer:

Re: MEMORIAL GILBERT STAEPELAERE

Bericht door Herman »

heb zojuist eens gepiept op de website, zie er een mooi en een intressant evenement uit, zowel voor oldtimers als voor jonge wagens zie ik, met diverse mogelijkheden.... en aan betaalbare prijzen.

jammer dat het op een zaterdag is.... ik kan helaas niet meedoen...
F.Sohier
Berichten: 100
Lid geworden op: 14 okt 2008, 18:31
Auto: geen
Locatie: Reningelst
Contacteer:

Re: MEMORIAL GILBERT STAEPELAERE

Bericht door F.Sohier »

Herman schreef:heb zojuist eens gepiept op de website, zie er een mooi en een intressant evenement uit, zowel voor oldtimers als voor jonge wagens zie ik, met diverse mogelijkheden.... en aan betaalbare prijzen.

jammer dat het op een zaterdag is.... ik kan helaas niet meedoen...
idd mooie rit vorig jaar hebben wij 2controle posten gedaan

1post was de leukste we deden een stempel controle en stonden opgesteld op een kleine parking weggedoken achter een kerk
Gebruikersavatar
Dirk510
Berichten: 1392
Lid geworden op: 27 aug 2008, 16:27
Naam: Kestelyn Dirk
Auto: geen
Locatie: Ieper

Re: MEMORIAL GILBERT STAEPELAERE

Bericht door Dirk510 »

De Gilbert Staepelaere Memorial rit, vind volgende zaterdag plaats(22 nov).
Het belooft een prachtig deelnemersveld te worden. :mrgreen:
Kijk eens op hun site, en je zult zien dat er ook Elisjes en andere Lotjes, ingeschreven zijn.
Vele bekende namen zijn van de partij.
Robert Droogmans, die ooit samen met Snyers en Duez tot de ontdekkingen behoorden van Gilbert, zal deelnemen als eerbetoon aan zijn ontdekker. :?

Persoonlijk navigeer ik Rudi op een Fiat Punto Abarth, ons startnummer is ergens boven de 100, die tevens onze plaats op de uitslag zou kunnen zijn. :oops:

Enfin
Ik hou jullie op de hoogte.
Als aperitieftje rijden we morgen de "Atlantic Classic " een 250km lange proef in de Westhoek. Een goeie oefening op volgende zaterdag. :roll:
Afbeelding Ypres Lotus Day www.ypreslotusday.be
Afbeelding Lotus Summers End www.lotussummersend.be
Plaats reactie