Informatie gezocht over de aankoop van een Elan M100

MKI ('60) & MK2 ('90)
Christoph
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 mar 2010, 13:10
Auto: Momenteel nog geen
Locatie: Evergem

Informatie gezocht over de aankoop van een Elan M100

Bericht door Christoph »

Hallo,

Net zoals een van de vorige posters ben ik op zoek naar een Elan.
Wij zijn 14 jaar geleden getrouwd in zo'n wagen en ergens is er bepaald vlammetje blijven branden voor deze wagen. :P :P
Nu zou ik rustig een elan willen zoeken om af en toe een toerritje of zo te doen.Ik ben niet echt gehaast, maar zou toch wat meer info willen van kenners.
Het dient allezins een turbo-type te zijn, maar voor de rest maakt het niet zo veel uit, als de kwaliteit maar goed zit.
Wat mij wel opvalt zijn de verschillende prijzen: gaande van 8000 tem 25000 euro.Ik weet nu ook wel dat km's, onderhoud, staat en dergelijk hierin een grote rol spelen, maar toch.
Zijn er hier al een aantal leden die mij eigenlijk een idee kunnen geven met welke prijsklasse dat ik moet rekening houden of is dat onmogelijk?
Moet ik mij ook zorgen maken over kilometer standen (Principieel zou ik de wagen niet meer verkopen nadien) en kies ik dus best voor een wagen met minder dan 50K km's?

Ik weet het een hele boterham, maar het is een licht verteerbare :)
Christoph
Laatst gewijzigd door Frederik op 29 mar 2010, 13:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: titel aangepast
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Informatie gezocht over de aankoop van een Elan

Bericht door Frederik »

Ik heb weet van een Elan met +250.00km, de Elan (M100) heeft een isuzu (japan) motor dewelke gekend zijn voor ZEER STERK net zoals Honda, Nissan, Toyota...

Kwa prijsklasse momenteel zit je goed met een prijs rond de 12.000 a 15.000€ dat zijn normale prijzen heden ten dage. Meer dan 15.000€ zou ik pas geven voor een 100% in orde S2 met minder dan 35.000km.

Een propere Elan kan je al voor 12.000 krijgen, een volledig in orde gemaakte Elan gaat naar de 15.000€. Waar zit het verschil ... vooral in het dak, en vooral ook de disributieriem en rollementen. Gezien de Elan meestal een weekendwagen is geweest hebben deze niet veel kilometers voor hun leeftijd, daarom zijn er een pak Elans die nog steeds met hun eerste distrubitieriem / banden rijden.

Van welke streek ben je?
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Informatie gezocht over de aankoop van een Elan

Bericht door Frederik »

Hier vind je de thread over mijn Elan ... (veel leesplezier)
http://www.lotusforum.be/viewtopic.php?f=26&t=29
Christoph
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 mar 2010, 13:10
Auto: Momenteel nog geen
Locatie: Evergem

Re: Informatie gezocht over de aankoop van een Elan

Bericht door Christoph »

Bedankt voor het snelle eerste antwoord.Nu heb ik al een bepaald idee en zoek ik wel een beetje rond.
Als ik iets vind, stel ik hier weel een extra vraagje.

BTW ik ben van Evergem (Streek rond Gent)
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: Informatie gezocht over de aankoop van een Elan

Bericht door HJ2 »

Hallo Christophe, en welkom!

Kijk ook eens op LEC:
http://www.lotuselancentral.com.
Daar vind je o.a. een checklist voor het aankopen van een Elan. Ik zal even mijn eigen checklist plaatsen, maar dan moet ik 'm eerst vinden :-)
Ik denk dat Frederik redelijk goed zit met de uitleg van prijzen.

Los van LEC zit hier ook aardig wat Elan kennis, m.n. bij Frederik, Ivo en ondergetekende. Misschien nog elders ook, maar dat zijn mensen die er wat minder mee lopen te etaleren ;-)

Als je vragen hebt: Fire away!
Goed voorbeeld doet volgen: ff mijn eigen draadje promoten:
http://www.lotusforum.be/viewtopic.php?f=16&t=167
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Informatie gezocht over de aankoop van een Elan

Bericht door Frederik »

In dit subforum (Elan) staan ook een aantal interessante threads ivm de aankoop van een Elan, neem je tijd eens om deze door te nemen.

Ik nodig je ook graag es uit om mijn Elan te komen bekijken, en samen eens een ritje te doen. Los daarvan wil ik nog gerust pakken meer info geven en eventueel meegaan als je een Elan gaat bekijken.

Momenteel ben ik aan mijn tweede Elan toe, en ik weet heus wel waarover ik spreek. :)
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: Informatie gezocht over de aankoop van een Elan

Bericht door Blue Darkness »

Naar kilometerstand zou ik in eerste instantie niet teveel kijken.
De algemene staat (dak, carrosserie, chassis, motor etc) is veel belangrijker.
Voor een auto is het immers belangrijk dat hij regelmatig rijdt.

Mijn vorige Elan had meer dan 165.000km en met de huidige zit ik ook alweer aan 162.000km. Daar zie ik geen probleem in.
Zolang de wagen maar correct onderhouden wordt.

En eigenlijk wil iedereen altijd de beste wagen... tot er met het budget rekening moet gehouden worden.

De gele S2 die bij Verhiest staat ziet er echt wel subliem uit!!
Maar kost 15.000euro...
Als je dat er wil aan geven moet je deze zeker eens gaan bekijken.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Informatie gezocht over de aankoop van een Elan M100

Bericht door Frederik »

Ook door er es mee te rijden leer je al veel, zeker ikzelf gezien ik er al 2 heb gehad. Ik heb door de jaren heen nu al met een 8-tal Elans kunnen rijden en ik voel meteen aan hoe het grosso modo zit met de Elan ik bestuur.

Ik stel me graag ten dienste om er voor U een goeie uit te zoeken.

EDIT : Ook interessant : http://www.lotusforum.be/viewtopic.php?f=11&t=69 (Elan M100 Buying Guide)
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: Informatie gezocht over de aankoop van een Elan M100

Bericht door Blue Darkness »

Frederik schreef:Ook door er es mee te rijden leer je al veel, zeker ikzelf gezien ik er al 2 heb gehad. Ik heb door de jaren heen nu al met een 8-tal Elans kunnen rijden en ik voel meteen aan hoe het grossomodo zit met de Elan ik bestuur.

Ik stel me graag ten dienste om er voor U een goeie uit te zoeken.
Advies geven is geen probleem, maar er voor iemand anders een 'goede' wagen uitpikken vind ik gevaarlijk als het toch ergens fout loopt... :oops:
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Informatie gezocht over de aankoop van een Elan M100

Bericht door Frederik »

Blue Darkness schreef:Advies geven is geen probleem, maar er voor iemand anders een 'goede' wagen uitpikken vind ik gevaarlijk als het toch ergens fout loopt... :oops:
"Helpen" er een goeie uit pikken. Iemand dewelke al 2 Elan's heeft gehad weet beter waar hij moet op letten dan iemand die alleen maar op zoek ik naar eentje.

Ik heb ook geen glazen bol om verborgen gebreken te zien, maar als je er zelf al hebt moeten zoeken. Zelf heb ik al 2 keer -maanden- op zoek geweest naar de juiste Elan voor mezelf. En dan kom je wat tegen zulle :)

Mijn ervaring delen ...
Plaats reactie