Waterpomp !!!

MKI ('60) & MK2 ('90)
Johan Inion
Berichten: 42
Lid geworden op: 02 mar 2010, 19:48
Auto: Elan +2

Waterpomp !!!

Bericht door Johan Inion »

Hi ,

Zoals jullie al hebben opgemerkt ben ik bezig met het in orde stellen van een +2s .

De wagen heeft een lange tijd stil gestaan en daardoor is bijna alles aan vernieuwing toe , wat ondertussen reeds gedeeltelijk gebeurd is .

Wat me echt zorgen baart is de waterpomp .
Ik heb echt geen zin om die motor open te maken .
Zijn er mogelijkheden met een externe elec waterpomp en zo ja , graag wat info .

Als de waterpomp niet meedraaid , is er dan ook nog doorstroming ?
Kan de waterpomp eruit gehaald worden zonder de motor open te doen ?


Alle tips welkom .

Asta ...
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Waterpomp !!!

Bericht door ovi »

Welkom in het wereldje van de oldtimers poike! :lol:
Ondanks dat u zoveel auto's gehad hebt toch blijkbaar niet veel zelf aan gesleuteld? ;)
Waterpomp zit meestal mee op de distributieriem dus de motor moet wel niet uit elkaar maar je bent toch wel effe bezig.
Pascal zou u hierop moeten kunnen antwoorden aangezien die er ook enen heeft!
Als je een elektrische waterpomp wil plaatsen moet je toch altijd zorgen dat je i.p.v de waterpomp een rol zet waar uw distributieriem dan langs kan lopen en dat wordt dan iets dat je zelf zult moeten in elkaar steken wand dat bestaat natuurlijk niet.
De waterpomp vervangen is dus de eenvoudigste manier en dan ook inneens de distributieriem en de spanrollen. ;)
Johan Inion
Berichten: 42
Lid geworden op: 02 mar 2010, 19:48
Auto: Elan +2

Re: Waterpomp !!!

Bericht door Johan Inion »

Nu heb ik de hele dag gezocht !! maar een distributieRiem heb ik niet gevonden hoor .

Het gaat hier over een big valve twin cam motor .
PS : Ik ben er reeds 50 en ben geboren in een garage !!

Ik denk dat je de vraag niet goed begrepen hebt OVi .
ovi schreef:Welkom in het wereldje van de oldtimers poike! :lol:
Ondanks dat u zoveel auto's gehad hebt toch blijkbaar niet veel zelf aan gesleuteld? ;)
Waterpomp zit meestal mee op de distributieriem dus de motor moet wel niet uit elkaar maar je bent toch wel effe bezig.
Pascal zou u hierop moeten kunnen antwoorden aangezien die er ook enen heeft!
Als je een elektrische waterpomp wil plaatsen moet je toch altijd zorgen dat je i.p.v de waterpomp een rol zet waar uw distributieriem dan langs kan lopen en dat wordt dan iets dat je zelf zult moeten in elkaar steken wand dat bestaat natuurlijk niet.
De waterpomp vervangen is dus de eenvoudigste manier en dan ook inneens de distributieriem en de spanrollen. ;)
Bijlagen
lotus-engine.jpg
lotus-engine.jpg (67.55 KiB) 5981 keer bekeken
Herman
Berichten: 4066
Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Locatie: Kortrijk / Altea.
Contacteer:

Re: Waterpomp !!!

Bericht door Herman »

"Toen" was distributie bijna nog altijd met de ketting Ivo... :D

Ik vind deze foto op het net met een waterpomp duidelijk zichtbaar... maar ergens moet er een remote pump ook beschikbaar zijn...want de ene of de andere zou maar echte crap zijn en bijna niet meer te krijgen...

ik kopieer de volgende tekst.. die bij deze foto stond..


http://www.haverstad.net/cars/elan/engine.htm

And the finished result, on engine stand - waiting to be brought home
New valves, guides, gaskets and seals all over, waterpump, pistons etc.

"Unfortunately, when the engine was fiotted to the car, it leaked water like a hug tsunami from the waterpump.

Later examination proved the gasket had cracked, for some reaso - it was brand new.. So, engine was taken out again, sent back to the workshop, and a new, modern-type waterpump was fitted.
"

zie alle fotos verder op de vermelde website.... dus...vroeger was er blijkbaar ergens een andere pomp gemonteerd...
Bijlagen
20090603_1.jpg
Johan Inion
Berichten: 42
Lid geworden op: 02 mar 2010, 19:48
Auto: Elan +2

Re: Waterpomp !!!

Bericht door Johan Inion »

Ik heb hier een foto van een waterpomp die extern vastgezet is op de motor .
Ik ga er morgen eentje maken . ( en dat voor iemand die niet veel aan auto's werkt )
Zoals je kan zien IVO is hier geen aandrijving van een distibutieriem of ketting .
De pomp word aangedreven met de V snaar .
ovi schreef:Welkom in het wereldje van de oldtimers poike! :lol:
Ondanks dat u zoveel auto's gehad hebt toch blijkbaar niet veel zelf aan gesleuteld? ;)
Waterpomp zit meestal mee op de distributieriem dus de motor moet wel niet uit elkaar maar je bent toch wel effe bezig.
Pascal zou u hierop moeten kunnen antwoorden aangezien die er ook enen heeft!
Als je een elektrische waterpomp wil plaatsen moet je toch altijd zorgen dat je i.p.v de waterpomp een rol zet waar uw distributieriem dan langs kan lopen en dat wordt dan iets dat je zelf zult moeten in elkaar steken wand dat bestaat natuurlijk niet.
De waterpomp vervangen is dus de eenvoudigste manier en dan ook inneens de distributieriem en de spanrollen. ;)
PS , de distibutieriem is voor de nieuwe oldtimers .

Groeten .
Bijlagen
015.JPG
015.JPG (45.85 KiB) 5965 keer bekeken
Johan Inion
Berichten: 42
Lid geworden op: 02 mar 2010, 19:48
Auto: Elan +2

Re: Waterpomp !!!

Bericht door Johan Inion »

Brainstorm gehad deze nacht !!! ( nie veel ) .

Wat denken jullie van Waterpomp eruit - dekplaat met wateringang op de motor monteren - electrische waterpomp - water boven erin en langs de dekplaat er terug uit ??? dus geen mecanische waterpomp meer .

Honderden keren gezien in de rallywereld destijds .

Groeten

PS ik zal dat ook eens voorleggen aan het lotuselan forum .
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Waterpomp !!!

Bericht door ovi »

Johan Inion schreef:Nu heb ik de hele dag gezocht !! maar een distributieRiem heb ik niet gevonden hoor .

Het gaat hier over een big valve twin cam motor .
PS : Ik ben er reeds 50 en ben geboren in een garage !!

Ik denk dat je de vraag niet goed begrepen hebt OVi .
ovi schreef:
:lol:
Ik ben nog maar ne snotaap van 46 hé Johan en Herman dus weer vergeten dat er ook nog otokes met een ketting zijn.... :lol:

Mijn Alpine heeft nochtans ook een distributieketting en de pomp wordt hier dus ook aangedreven door een V-riem dus had het eigenlijk eerst eens moeten nakijken wat soort motor er in die oude Elan zit! :oops:

En heb inderdaad ook al een paar motorblokken gezien waar ze een elektrische waterpomp opgezet hadden maar ik zou dan toch de waterpomp demonteren en het gat dichtmaken. ;)
Johan Inion
Berichten: 42
Lid geworden op: 02 mar 2010, 19:48
Auto: Elan +2

Re: Waterpomp !!!

Bericht door Johan Inion »

Wat zegt men dan , sorry Anton ( Poike ???? ) om te zeggen dat je er niet veel van weet of sorry dat ik heb gezegd dat je niet veel aan auto's hebt gewerkt .

Heb je er al eens aan gedacht dat als je de opening toe maakt dat je geen back up meer hebt bij een electrische storing .
Beter is de pomp te laten zitten zonder dat ze aangedreven is , zo kan je bij een fout met je elec pomp gewoonweg de riem op je mechanische pomp leggen en zo toch nog thuis geraken .

Ik zou dat toch doen . Maar Ja is dit wel ....

Groeten
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Waterpomp !!!

Bericht door ovi »

Johan Inion schreef:Wat zegt men dan , sorry Anton ( Poike ???? ) om te zeggen dat je er niet veel van weet of sorry dat ik heb gezegd dat je niet veel aan auto's hebt gewerkt .

Heb je er al eens aan gedacht dat als je de opening toe maakt dat je geen back up meer hebt bij een electrische storing .
Beter is de pomp te laten zitten zonder dat ze aangedreven is , zo kan je bij een fout met je elec pomp gewoonweg de riem op je mechanische pomp leggen en zo toch nog thuis geraken .

Ik zou dat toch doen . Maar Ja is dit wel ....

Groeten
:lol:
Sorry poike dat ik dacht dat ge nog ni veel aan auto's gewerkt had! :oops:
Wel een goe idee om de pomp te laten zitten maar zou dan niet de as vastkomen als die nooit draaid? Ik denk als die een paar jaar niet gebruikt wordt de boel toch helemaal gaat vastzitten.
Johan Inion
Berichten: 42
Lid geworden op: 02 mar 2010, 19:48
Auto: Elan +2

Re: Waterpomp !!!

Bericht door Johan Inion »

Gewoon iedere maand de vijsmachine er op en efkes laten draaien !!

Asta
Plaats reactie