Pagina 2 van 5

Re: Neen tegen het verdwijnen van de gepers. nummerplaten!

Geplaatst: 16 mar 2010, 22:51
door electroshock
9-155-OFF or 9-UCK-O44, anyone ? :shock:

Aan de andere kant is Etienne Schouppe (voorlopig) geen voorstander van een algemene verplichting van een zwarte doors in onze wagens, dat is ook al iets. Zolang we die niet krijgen wil ik met eender welke plaat rondtuffen. ;)
"Maar momenteel bestaat er bij de bevolking geen draagvlak voor een dergelijke maatregel. Mensen zouden zich tegen zo'n verplichting verzetten".

Zou hij dat van het ontbrekende draagvlak niet ook eens met zijn 9-platen moeten overdenken ? :idea:

Re: Neen tegen het verdwijnen van de gepers. nummerplaten!

Geplaatst: 19 mar 2010, 20:52
door marc
Er zou moeten voorgesteld worden dat de eigenaren van een gepersonaliseerde nummerplaat zelf 1 (of 2) karakters bij moeten verzinnen.
Iedereen tevreden dan (denk ik) ;)

Re: Neen tegen het verdwijnen van de gepers. nummerplaten!

Geplaatst: 20 jul 2010, 14:50
door Exploded
De regering kiest voor robijnrood-wit als kleurencombinatie voor de nieuwe Europese nummerplaten. Dat meldt het kabinet van staatssecretaris Etienne Schouppe (CD&V).
De Europese nummerplaat wordt iets breder dan de Belgische nummerplaat die wij nu kennen. Links komt er een blauw vlak met het symbool van Europa en daaronder het Belgisch kenteken. Rechts komen zeven karakters: 1 indexcijfer, 3 letters en 3 cijfers.
Het indexcijfer zal eerst 1 zijn, tot dat cijfer volledig uitgeput is. Daarna volgt het indexcijfer 2 en dat gaat zo door tot en met 6. Het indexcijfer 7 wordt gebruikt voor een vierkante nummerplaat, 8 voor internationale nummerplaat en 9 voor een gepersonaliseerde nummerplaat.
De nieuwe Europese nummerplaat kost 20 euro en kan verkregen worden bij de Dienst voor Inschrijving van Voertuigen (DIV), via de website van de DIV of per post.
Wanneer iedereen de nieuwe nummerplaat moet hebben, is niet wettelijk vastgelegd. Wanneer u een nieuwe (ook tweedehands) wagen koopt, krijgt u een nieuwe nummerplaat. Het gaat dus om een uitdoofoperatie.
Té Vlaams
De discussie in de federale regering over de kleurencombinatie voor de nieuwe Europese nummerplaat sleept al lang aan. Schouppe wilde de traditionele rood-wit-combinatie graag vervangen door zwarte letters op een gele achtergrond. Maar die 'Vlaamse' kleurencombinatie botste op verzet bij enkele Franstalige regeringsleden. Zij hielden vast aan de bestaande rood-wit-combinatie.
Schouppe lanceerde nog een compromisvoorstel: zwarte letters op een gele achtergrond met een rood randje errond. Maar ook die 'Belgische' variant kreeg geen steun.

Re: Neen tegen het verdwijnen van de gepers. nummerplaten!

Geplaatst: 27 jul 2010, 21:00
door Marnick
Als Europese nummerplaat is een witte achtergrond met blauwe letters toch perfect. Dat zijn de kleuren van Europa (zie vlag). Waarom moeten ze dan daar zo moeilijk over doen. Persoonlijk ben ik ook geen voorstander van super grote nummerplaten met een hele serie letters en cijfers. Ik vind de huidige Belgische nummerplaat best wel ok. Ook de grootte is voor mij perfect. Liever geen km nummerplaat zoals bij de Nederlanders. Als er dan toch een Europese nummerplaat moet komen dan liefst met niet te veel cijfers en letter door elkaar waardoor je geen combinatie kan maken. Liever zoals nu, de cijfers bij de cijfers en de letters bij de letters. En ik had nog zo'n schone ideen om later een persoonlijke nummerplaat te maken (weet wel niet of ze al bestaan):

007-CAR voor vb een Lotus Esprit alias James Bond en zijn Esprit in de film.

260-CUP voor een Lotus Exige 260 Cup Racer

Enige wat ik wel raar vind is dat cijfer vooraan. Waarom moeten ze uiterlijk aan een nummerplaat zien wie een persoonlijke nummerplaat heeft???
Ik zou het eerder logischer vinden om elk land een nummer toe te kennen en dat vooraan te zetten. Ah neen, wacht, anders is het weer ambras welk land nummer 1 wilt. Ze kunnen het er nogal wat van ze die politieke ventjes.

Re: Neen tegen het verdwijnen van de gepers. nummerplaten!

Geplaatst: 27 jul 2010, 22:18
door Capitol
260-CUP is volgens mij al in gebruik.

Re: Neen tegen het verdwijnen van de gepers. nummerplaten!

Geplaatst: 28 jul 2010, 09:31
door ovi
En jullie vergeten nog zo'n beslissing v/d zelfde idioot! :evil:

Vanaf deze zomer worden in België de nieuwe Europese rijbewijzen uitgereikt en dat zal de looks van onze motoren niet bepaald ten goede komen. Europa doet ons een witte spatlap met zwarte letters cadeau waarvan het formaat een belachelijke 27 bij 18 centimeter bedraagt. Voor wie zich bij dat formaat niet meteen iets kan voorstellen: het komt ongeveer overeen met een liggende A4. Jan Pauwels, woordvoerder van mobiliteitsminister Etienne Schouppe, wil het formaat wel bevestigen, maar voorlopig wordt er verder over het hele onderwerp niet gecommuniceerd. Officieel omdat de aanbestedingsprocedure voor de aanmaak en uitreiking van de nieuwe nummerplaten nog loopt, maar wij vermoeden dat ze er niet te veel woorden aan vuil willen maken omdat ze beseffen dat geen enkele motorrijder hiermee blij kan zijn.
http://www.demotorsite.be/content/nieuw ... ergt-motor

Re: Neen tegen het verdwijnen van de gepers. nummerplaten!

Geplaatst: 28 jul 2010, 10:09
door bartvdb
dat past er niet tussen . groeten van bart

Re: Neen tegen het verdwijnen van de gepers. nummerplaten!

Geplaatst: 28 jul 2010, 10:54
door ovi
En de meeste gaan ook hun pinkers moeten verzetten!!! :evil:

Re: Neen tegen het verdwijnen van de gepers. nummerplaten!

Geplaatst: 26 aug 2010, 20:43
door vic
nieuws : bron : Assuralia (vereniging van verzekeraars)

De nieuwe kentekens
De regering heeft besloten om het nieuwe model van kentekens volgens Europese normen in gebruik te nemen. Die maatregel zal in werking treden op 15 november en zal gepaard gaan met wijzigingen in de afleveringsprocedure van die platen.
Veiligheidskleuren
De nieuwe kentekens zullen zeven robijnrode letters bevatten op een witte achtergrond. Dit geldt tevens voor de letters “CD” die in plaats van groen robijnrood zullen zijn. Afwijkend op dit algemene principe zijn de transitplaten, witte letters op rode achtergrond, en de commerciële platen, groene letters op een witte achtergrond.
De nieuwe kentekens zullen een bijkomende beveiliging bevatten, namelijk een visuele veiligheidsdraad ingewerkt in de plaat om vervalsing tegen te gaan. De huidige stempel “C/V” en de watermerken “Belgische Leeuw” en “DIV” zullen daarnaast blijven bestaan. De reproductieplaat, die vooraan het voertuig geplaatst wordt, zal eveneens onderworpen zijn aan
een strengere reglementering om de kwaliteit ervan te verbeteren (en mogelijkheid tot flitsen vooraan).
Kentekenbewijs
Het kentekenbewijs zal afgeleverd worden in een A4-formaat met zandkleur. Op het afschrift zal duidelijk vermeld worden dat het document niet geldig is voor verkoop noch voor inschrijving.
Formaat van de kentekenplaten
Wat betreft het formaat van de nieuwe platen, nog wat bijkomende informatie:
_ het formaat voorziet altijd in 7 karakters, zijnde: een indexcijfer van 1 tot en met 7, te beginnen met 1, gevolgd door drie letters en drie cijfers (bijvoorbeeld: 1 – ABC – 123).
Wanneer alle combinaties opgebruikt zijn, gaat men over naar het indexcijfer 2, gevolgd door drie letters en drie cijfers (bijvoorbeeld: 2 – ABC – 123), enz… tot alle combinaties met index 7 opgebruikt zijn (bijvoorbeeld: 7 – YZZ – 999).
_ Pas dan wordt het indexcijfer 1 hernomen om op dezelfde wijze alle combinaties van drie cijfers en drie letters te gebruiken (bijvoorbeeld: 1 – 123 – ABC).
_ met betrekking tot de commerciële en proefrittenplaten: de procedure zoals hierboven uitgelegd is dezelfde, behalve dat de combinaties beperkt blijven tot het gebruik van de letter Z (ZZ voor de proefrittenplaten) steeds als eerste letter (twee eerste letters) van de drie die voorzien zijn.
_ met betrekking tot andere speciale nummerplaten: dezelfde redenering als voor de commerciële platen geldt eveneens voor de old timers, waarbij de letter O steeds de eerste letter is van de drie die voorzien zijn (bijvoorbeeld: 1 – OAB – 123), alsook voor de aanhangwagens, waarbij de letter Q of U ook steeds als eerste letter moet genomen worden (bijvoorbeeld: 1 – QAB – 123 ou 1 – UAB – 123).
_ De Eur en Eurocontrolplaten worden afgeschaft. De internationale nummerplaat wordt uniform en er worden alleen cijfers (volgnummer) gebruikt, waarbij de internationale platen de index 8 krijgen.
_ wat betreft de transitplaten: naast de uitzondering qua kleur (zie hierboven) zullen ze de index 1 krijgen en zullen ze eveneens alleen gebruikmaken van cijfers (volgnummer) en geen letters.
_ met betrekking tot de gepersonaliseerde platen moet er een onderscheid gemaakt worden tussen de reeds bestaande platen en de platen die nieuw zullen afgeleverd worden. De nieuwe platen zullen steeds uit zeven karakters bestaan, zijnde de index 9 gevolgd door drie letters en drie cijfers (bijvoorbeeld: 9 – DIV – 001), maar bestaande platen kunnen hun combinatie van letters en cijfers behouden, weliswaar met toevoeging van de index (bijvoorbeeld: 9 – ED – 001).
Afleveringswijze
De procedure van aflevering van de kentenkenplaten en –bewijzen zal worden overgedragen aan een concessionaris die intussen gekend is als SPEOS, dochtermaatschappij van De Post. Deze concessionaris zal instaan voor het drukken van de kentekenbewijzen, de aflevering ervan samen met de plaat en het beheer van alle mogelijke berichten zoals de schrappingen. De
loketten van de DIV zullen dus geen nummerplaten meer afleveren, alleen nog aanvragen ontvangen en behandelen (behalve transitplaten).
De aflevering is betalend (cash on delivery) en zal 20 € bedragen (ten voordele van de concessionaris). Wie een persoonlijke plaat aanvraagt betaalt hiervoor 1.000 €. Wie zijn oude nummerplaat wens te behouden, weliswaar aangepast aan de nieuwe normen (met indexcijfer),betaalt eveneens 1.000 €.Het afleveren van alleen het kentekenbewijs gebeurt via de normale postverzending.
De inlevering van de oude plaat is verplicht en zal worden opgevolgd. De concessionaris zorgt voor de verzending ervan naar de DIV door het kleven van een barcode op de plaat.
De aanvrager ten slotte krijgt verschillende keuzemogelijkheden:
_ Keuze tussen twee formaten van kentekenplaten: de normale rechthoekige platen of de meer vierkante platen die verplicht gebruikt worden bij motorrijwielen of die doorgaans gebruikt worden bij jeepvoertuigen,
_ Keuze inzake leveringsadres: de aanvrager kan aanvragen om te leveren ofwel op zijn adres, op een ander adres ofwel op een afhaalpunt van de concessionaris,
_ De aanvrager kan mits bijbetaling de kentekenplaat vlugger geleverd krijgen.
WebDIV
Al deze wijzigingen zullen integraal overgenomen worden in de applicatie WebDIV. De DIV zal alle technische bijzonderheden bezorgen aan de operatoren die binnen deze dienst werken.

Re: Neen tegen het verdwijnen van de gepers. nummerplaten!

Geplaatst: 27 aug 2010, 08:20
door T_085
Wie zijn oude nummerplaat wens te behouden, weliswaar aangepast aan de nieuwe normen (met indexcijfer),betaalt eveneens 1.000 €.

België op zijn best :lol: ... :cry: