Voor circuit en openbare weg: Lotus Exige Cup 260
- BelgianRally
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 21 aug 2008, 21:52
- Auto: taxi
- Locatie: Kortemark
Voor circuit en openbare weg: Lotus Exige Cup 260
Voor het nieuwe modeljaar heeft Lotus nog een heel erg kritisch gekeken naar de Exige Cup 260. En dat heeft geleid tot een gewichtsbesparing van maar liefst 38 kilo (lang leve carbonfiber!) en daarom weegt deze Exige slechts 890(!) kilo. En als je dat dan combineert met 260 pk kan je hele leuke dingen verwachten.
En het mooie is dat je met deze Exige rechtstreeks van de showroom over de openbare weg naar het circuit kan rijden en gelijk aan de start kan verschijnen. Ideaal dus voor track day liefhebbers. Ik kan je wel vertellen dat Lotus zeer ver is gegaan bij het verwijderen van overtollig gewicht. De boel op een rijtje:
Carbon fibre (resulting in a weight saving of 12kg)
· Roof Panel
· FIA and HANS compliant Driver and Passenger Seats*
· One piece Carbon Fibre Dash Top Panel
· Rear Tailgate
· Front Access Panels
· Front Splitter
· Side air intake ducts
· Rear Spoiler
Lightweight components (resulting in a further weight saving of 22kg)· Lightweight ‘Motorsport’ Battery
· Ultra-light 12 Spoke Forged Alloy Wheels
· Revised Rear Engine Subframe with lightweight Coating
· Lightweight Fly Wheel
· Lightweight composite bulkhead panel replaces rear window
· Alloy Supercharger U bend pipes
· Footwell Pads
Removing some other non essential components and equipment such as the interior and boot carpets, front mudflaps, battery cover, interior mirror, sunvisors, rear tailgate gas strut, results in a further weight saving of 4kg.
En de prestaties zijn dan ook niet mis. Het standaardsprintje doet deze Exige in 4,1 seconden en 0-160 raffelt de Exige af in 9,9 seconden. Zoals we gewend zijn van Lotus is de topsnelheid niet extreem hoog. Bij 245 km/u is de koek helaas op. En voor de milieufreaks, het gemiddelde verbruik is 9,1 liter per 100 km en de Co2 uitstoot is 216 g/km. En de prijs? ... slechts 68.650 euro.
Bron : autoblog.nl
En het mooie is dat je met deze Exige rechtstreeks van de showroom over de openbare weg naar het circuit kan rijden en gelijk aan de start kan verschijnen. Ideaal dus voor track day liefhebbers. Ik kan je wel vertellen dat Lotus zeer ver is gegaan bij het verwijderen van overtollig gewicht. De boel op een rijtje:
Carbon fibre (resulting in a weight saving of 12kg)
· Roof Panel
· FIA and HANS compliant Driver and Passenger Seats*
· One piece Carbon Fibre Dash Top Panel
· Rear Tailgate
· Front Access Panels
· Front Splitter
· Side air intake ducts
· Rear Spoiler
Lightweight components (resulting in a further weight saving of 22kg)· Lightweight ‘Motorsport’ Battery
· Ultra-light 12 Spoke Forged Alloy Wheels
· Revised Rear Engine Subframe with lightweight Coating
· Lightweight Fly Wheel
· Lightweight composite bulkhead panel replaces rear window
· Alloy Supercharger U bend pipes
· Footwell Pads
Removing some other non essential components and equipment such as the interior and boot carpets, front mudflaps, battery cover, interior mirror, sunvisors, rear tailgate gas strut, results in a further weight saving of 4kg.
En de prestaties zijn dan ook niet mis. Het standaardsprintje doet deze Exige in 4,1 seconden en 0-160 raffelt de Exige af in 9,9 seconden. Zoals we gewend zijn van Lotus is de topsnelheid niet extreem hoog. Bij 245 km/u is de koek helaas op. En voor de milieufreaks, het gemiddelde verbruik is 9,1 liter per 100 km en de Co2 uitstoot is 216 g/km. En de prijs? ... slechts 68.650 euro.
Bron : autoblog.nl
Re: Voor circuit en openbare weg: Lotus Exige Cup 260
met al die carbon zoals spoiler , splitter ,zij luchthappen, en achterkant uitlaten zou dat een gewicht verlies zijn in de carbon
-
- Berichten: 4066
- Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
- Auto: Europa S +Morgan 4/4
- Locatie: Kortrijk / Altea.
- Contacteer:
Re: Voor circuit en openbare weg: Lotus Exige Cup 260
wist u, dat lotus heden voor de kunstof carroserie onderdelen een flink wat dunnere materie gebruikt dan een (kort)tijdje terug ? vb de carosserie van een elise SC weegt heel wat minder dan deze van een gewone elise, de allerlaatse 2008 carrosserie onderdelen van een europa s zijn ook uit een dunnere materie.... gelukkig is alles compatibel, men zegt zo.. dat de ouwere (wat zwaardere) wel gemakkelijker te herstelllen waren vroeger qua kunstof en dat het moeilijker is met de dunnere versies....
een voordeel qua gewicht.... maar anderzijds een klein nadeel qua mogelijkheid tot zelfreparatie.
mvgr.
een voordeel qua gewicht.... maar anderzijds een klein nadeel qua mogelijkheid tot zelfreparatie.
mvgr.
- fantaflesdopke
- Berichten: 172
- Lid geworden op: 13 aug 2008, 18:21
Re: Voor circuit en openbare weg: Lotus Exige Cup 260
Is wel een kostelijk beestje ...
Volgens de eerste geruchten rond de prijsstelling van de Evora zou die zelfs goedkoper moeten zijn dan deze "ultieme" Exige!
Ik las ergens dat die rond de 58.000 € zou moeten kosten.
(wat wel aanvaardbaar zou zijn voor een dergelijke wagen, en hiermee de Porsche Cayman ook qua prijs kan bekampen)
Volgens de eerste geruchten rond de prijsstelling van de Evora zou die zelfs goedkoper moeten zijn dan deze "ultieme" Exige!
Ik las ergens dat die rond de 58.000 € zou moeten kosten.
(wat wel aanvaardbaar zou zijn voor een dergelijke wagen, en hiermee de Porsche Cayman ook qua prijs kan bekampen)
- Frederik
- Site Admin
- Berichten: 11312
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
- Auto: Elan & Evora
- Locatie: Waregem
- Contacteer:
Re: Voor circuit en openbare weg: Lotus Exige Cup 260
Carbon is veel lichter dan polyester en/of pu-rim (plastic), dusja... het is gewichtsverlies.molleke schreef:met al die carbon zoals spoiler , splitter ,zij luchthappen, en achterkant uitlaten zou dat een gewicht verlies zijn in de carbon
Om een voorbeeld te geven: het dak in carbon op een BMW E46 M3 CSL brengt een gewichtsverlies van ~6kg met zich mee.
9/05/2024 Ypres Lotus Day
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
- fantaflesdopke
- Berichten: 172
- Lid geworden op: 13 aug 2008, 18:21
Re: Voor circuit en openbare weg: Lotus Exige Cup 260
Yep ... en wat nog veel meer gewichtsbesparing geeft op die M3 CSL is een kofferbodem van geperst karton. Alleen opletten als ge uwe bak Jupiler erin laat vallen, of hij ligt op de tarmac
- Frederik
- Site Admin
- Berichten: 11312
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
- Auto: Elan & Evora
- Locatie: Waregem
- Contacteer:
Re: Voor circuit en openbare weg: Lotus Exige Cup 260
en ...fantaflesdopke schreef:Yep ... en wat nog veel meer gewichtsbesparing geeft op die M3 CSL is een kofferbodem van geperst karton. Alleen opletten als ge uwe bak Jupiler erin laat vallen, of hij ligt op de tarmac
Het achterste raam is geen glas maar uit kunststof ...
9/05/2024 Ypres Lotus Day
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
- X-E-G
- Berichten: 540
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 18:53
- Auto: Exige S240
- Locatie: Sint-Katelijne-Waver
- Contacteer:
Re: Voor circuit en openbare weg: Lotus Exige Cup 260
Dat heb ik tijdens 60jr Lotus precies ook gezien dat die panelen dunner waren. Maar voor de Exige geldt dit nog niet...die zijn volgens mij nog altijd uit polyesterHerman schreef:wist u, dat lotus heden voor de kunstof carroserie onderdelen een flink wat dunnere materie gebruikt dan een (kort)tijdje terug ? vb de carosserie van een elise SC weegt heel wat minder dan deze van een gewone elise, de allerlaatse 2008 carrosserie onderdelen van een europa s zijn ook uit een dunnere materie.... gelukkig is alles compatibel, men zegt zo.. dat de ouwere (wat zwaardere) wel gemakkelijker te herstelllen waren vroeger qua kunstof en dat het moeilijker is met de dunnere versies....
een voordeel qua gewicht.... maar anderzijds een klein nadeel qua mogelijkheid tot zelfreparatie.
mvgr.
UNBRIDLED POWER, PURE ADRENALIN
WHAT'S THE POINT OF A REV LIMITER IF U AINT GONNA USE IT!
WHAT'S THE POINT OF A REV LIMITER IF U AINT GONNA USE IT!
- X-E-G
- Berichten: 540
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 18:53
- Auto: Exige S240
- Locatie: Sint-Katelijne-Waver
- Contacteer:
Re: Voor circuit en openbare weg: Lotus Exige Cup 260
Wel raar dat, als ze dan toch gewicht willen besparen, ze de tunnel met leder bekleden waarom ook geen cf
UNBRIDLED POWER, PURE ADRENALIN
WHAT'S THE POINT OF A REV LIMITER IF U AINT GONNA USE IT!
WHAT'S THE POINT OF A REV LIMITER IF U AINT GONNA USE IT!
-
- Berichten: 4066
- Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
- Auto: Europa S +Morgan 4/4
- Locatie: Kortrijk / Altea.
- Contacteer:
Re: Voor circuit en openbare weg: Lotus Exige Cup 260
zal van light-weight koeien komen zeker--- en het oog wil ook wat, en leder zal wel minder kosten dan CF.X-E-G schreef:Wel raar dat, als ze dan toch gewicht willen besparen, ze de tunnel met leder bekleden waarom ook geen cf
in de vliegtuig industrie, gebruikt men reeds sedert een ruim aantal jaren CF voor rolroeren, stabilovlakken enzvt, maar men is nog altijd dermate wantrouwig over wat het materiaal op lange termijn zal doen ,zodat men de items in CF dermate verstevigt dat er géén al te grote gewichtswinst is tot op heden, er zijn reeds complete (kleine 2 seaters) vliegtuigjes gebouwd met een romp integraal in CF , deze hebben dan een enorm probleem om IFR gekeurd te raken, en het principe van de kooi van farrady komt hier ook in het gedrang, wat een groter probleem kan opleveren bij een eventuele blikseminslag. in de yacht-bouw gebruikt men nu zeer veel kevlar ,voor de iets duurdere yachten men maakt er reeds geruime tijd (zoals jeanneau+x yachts enzvt) hele complete bootsrompen uit, hetgeen zeer sterk en licht is, tegenover de normale polyester., in de zeilcompetitie en race zeilboten gebruikt men carbonfibres voor de gieken en masten.
btw, (tip voor een lotus ritje) vandaag 4/10 en morgen 5/10 Jeanneau boten show in de haven van oostende, nabij den vistrap en yachtclub-