Joepie! ... eindelijk ABS !!!

De Giugiaro, Stevens & Thomson versies.
Gebruikersavatar
David
Berichten: 56
Lid geworden op: 14 aug 2008, 18:40
Auto: Esprit high wing
Locatie: Merksplas

Joepie! ... eindelijk ABS !!!

Bericht door David »

zoals den titel het al zegt : IK HEB ABS !!!! :D :D

na 1.5jaar zonder te rijden , eindelijk gerust kunnen stoppen op een nat wegdek voelt goed aan :lol:

de oplossing : na lang zoeken dan toch gevonden : de tandenring op het linkerwiellager voorraan had een scheurtje... hierdoor ging mijn abs lamp'ke af en toe aan...

khad nog nooit op één of ander forum dit gelezen dus vandaar ik dit post...

vriendelijke ABS groetjes uit Merksplas 8-)
Bart P
Berichten: 1021
Lid geworden op: 21 okt 2008, 20:54
Naam: Bart
Auto: Elise S2
Locatie: Maasmechelen

Re: joepie! eindelijk ABS !!!

Bericht door Bart P »

Hé, ABS, nooit van gehoord .... Op een nat wegdek : akkoord maar voor de rest ?????
Gebruikersavatar
JeanVM
Berichten: 193
Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:58
Auto: Lotus Esprit S1

Re: joepie! eindelijk ABS !!!

Bericht door JeanVM »

Wil je zeggen dat je nu veilig de winter in kunt?
Mijn dagelijkse schot Lotus: Excel BRG
Gebruikersavatar
David
Berichten: 56
Lid geworden op: 14 aug 2008, 18:40
Auto: Esprit high wing
Locatie: Merksplas

Re: joepie! eindelijk ABS !!!

Bericht door David »

euh, beste Bart p : ooit al 'ns alles moeten dicht smijten op de snelweg tegen 150km/u omdat er voor je een camionette efkes ne camion wilde voorbijsteken tegen 105km/u en ne lage ottoo nie gezien had??? ABS rules joenge :lol:
JeanVM schreef:Wil je zeggen dat je nu veilig de winter in kunt?

en Jean ; veilig met een esprit ? :lol:

veiliger, dat wel makker ;)
Bart P
Berichten: 1021
Lid geworden op: 21 okt 2008, 20:54
Naam: Bart
Auto: Elise S2
Locatie: Maasmechelen

Re: Joepie! ... eindelijk ABS !!!

Bericht door Bart P »

Akkoord David maar mijn ondervinding blijft dat als je de remmen van een Elise weet te gebruiken, het remvermogen zeker zo groot is als met ABS ( op draag wegdek ). Het ABS systeem van Lotus komt trouwens pas heel laat ingrijpen ...
Maar het "gevoel" van veiligheid zal hier ook wel een rol in spelen. En uiteraard heeft iedereen zijn eigen voorkeuren !
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Joepie! ... eindelijk ABS !!!

Bericht door ovi »

Ik moet er niet van weten van ABS!!! :(
Precies dat ge inneens terug gas geeft! :roll:
Ik rem korter zonder en heb ook al een paar keer zwaar in de remmen moeten gaan. Met mijn Rover 600 met ABS wist ik als ik zoiets voorhad dat ik al mocht beginnen kijken waar ik mij ergens in de kant kon smijten omdat die ABS veeeeel te rap ingreep! :?
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Joepie! ... eindelijk ABS !!!

Bericht door Frederik »

ABS remsysteem remt niet beter (misschien zelfs iets minder iets hard en snel). Maar op nat of glad wegdek is ABS veel beter, 9 op de 10 rijders remmen bij glijden zonder ABS NIET pompend, het is gewoon geen natuurlijke reactie.

Dus op glad en nat wegdek is ABS 100% zeer zeker een betere optie!
Gebruikersavatar
wimvanbeeck
Berichten: 1615
Lid geworden op: 01 sep 2008, 14:14
Naam: Wim
Auto: Elise S 220
Locatie: Lommel

Re: Joepie! ... eindelijk ABS !!!

Bericht door wimvanbeeck »

Bart P schreef:Akkoord David maar mijn ondervinding blijft dat als je de remmen van een Elise weet te gebruiken, het remvermogen zeker zo groot is als met ABS ( op draag wegdek ). Het ABS systeem van Lotus komt trouwens pas heel laat ingrijpen ...
Maar het "gevoel" van veiligheid zal hier ook wel een rol in spelen. En uiteraard heeft iedereen zijn eigen voorkeuren !
Hoi Bart,

hoe is het afgelopen met het geluidje in jou Elise?

WIM
Herman
Berichten: 4066
Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Locatie: Kortrijk / Altea.
Contacteer:

Re: Joepie! ... eindelijk ABS !!!

Bericht door Herman »

Bart P schreef:Akkoord David maar mijn ondervinding blijft dat als je de remmen van een Elise weet te gebruiken, het remvermogen zeker zo groot is als met ABS ( op draag wegdek ). Het ABS systeem van Lotus komt trouwens pas heel laat ingrijpen ...
Maar het "gevoel" van veiligheid zal hier ook wel een rol in spelen. En uiteraard heeft iedereen zijn eigen voorkeuren !
perfekt juist verwoord Bart.... de ABS op de Europa is nog maar enkele keren bij mij in werking getreden en dan alleen op een kleddernat wegdek oa verleden jaar met vroemdag... en ook, het weze gezegd als ge remt vertraagt ge, en ik ga graag vooruit :D
Gebruikersavatar
David
Berichten: 56
Lid geworden op: 14 aug 2008, 18:40
Auto: Esprit high wing
Locatie: Merksplas

Re: Joepie! ... eindelijk ABS !!!

Bericht door David »

volledig akkoord gasten, met ABS rem je niet "sneller" en met Elises, Europas en Exiges is het misschien overbodig, die remmen fantastisch !
Maar een oude esprit zoals de mijne (die heeft dat fameus "delco moraine" remsysteem ;zonder vacuum versterking ; met gasbol en externe hyrdaulische pomp...) die duikt als je op de remt trapt... en dus bij een "bijna accident" blokkeren je remmen echt sneller dan je denkt...

maar kwilt hier nu geen ABS zeurpiet worden... ben gewoon blij dat 't werkt! :D
Plaats reactie