Er is niet veel te doen door de CORVID-19 lockdown, Lotje staat zoals zijn baasje in zijn kotje, de camper staat werkloos aan de kant, dus nog maar eens een verhaaltje van opa uit de oude doos.
Er is niets nieuws onder de zon, de geschiedenis herhaalt zich, ook de coronacrisis, ik ben al wat ouder (1950°) en heb zoiets gelijkaardig al meegemaakt, was toen wel geen ziekte maar was de eerste oliecrisis in 1973/1974 die tot gevolg had dat er veel beperkende maatregelen werden uitgevaardigd, door een oorlogsconflict in het midden-oosten schoten de prijzen van ruwe olie de hoogte in, gevolg was schaarste en er kwamen beperkende maatregelen, je mocht toen OOK geen onnodige verplaatsingen doen met de auto, en er waren autoloze zondagen waarop NIEMAND nog met de auto of moto of brommer mocht rijden, het was ook niet te betalen, de prijs van de benzine ging op 2 maanden tijd van 9 frank ( 0,23€) naar 15 frank (0,38€) en elke maand werd die prijs telkens verhoogd, de auto was mee de boeman en vele autosport evenementen werden geannuleerd ( ook de Rally van Monte Carlo), maar de grootste problemen kwamen later, alle prijzen gingen de hoogte in en de inflatie was enorm, ( tot jaarlijks 14 %) het gat in de begroting werd alsmaar groter, klinkt het u al een beetje bekend?
Alhoewel nu een verschil is, nu kelderen de olieprijzen.
Er stierven toen wel gelukkig geen mensen maar het duurde financieel toch een tijdje vooraleer het dagelijkse leven terug genormaliseerd was, er was wel een lichtpuntje aan deze situatie (voor mij toch) en dat was dat ik toch al een tweetal jaar interesse had voor een Lotus Europa, reed toen al voor mijn werk met de vrachtwagen en telkens als ik in St Denijs Westrem passeerde, (de snelweg E17 bestond toen nog niet, alle verkeer ging toen nog over de gewestwegen), dus elke keer dat ik langs de Lotusgarage van Firmin Dauwe kwam, de toenmalige Lotus invoerder/verdeler, werd er gestopt en gekwijld voor de showroom, ik was ook al eens binnen geweest om prijs te vragen, maar was toen toch een beetje veel voor mijn budget, maar zoals nu ook de auto-industrie vertraagt, gebeurde dat toen ook, door de oliecrisis lag de autoproductie zo goed als plat, en zeker voor de benzineslurpende auto's en sportwagens, om toch maar de productie gaande te houden werden dus fikse kortingen gegeven, ik woonde toen ( 1974) in een appartements- gebouw in Edegem, en één van mijn medebewoners had toen 1 Lotus Elan S4 en 1 Elan +2, hij was ook bevriend met Firmin Dauwe, en via hem kon ik toen bij Firmin Dauwe, in 1974 een Lotus Europa Special kopen met als korting de prijs van de BTW, die toen wel 25% bedroeg ( ik vrees er eerlijk gezegd een beetje voor dat 1 van de maatregelen om na de coronacrisis het gat in de begroting te dichten, het verhogen van de BTW zal zijn, want op ALLES wat je koopt wordt BTW geheven, en 1 of 2 % verhoging lijkt niet veel, maar is op een heel jaar toch een mooie som)
hieronder een prijslijst van de toen beschikbare Lotussen, de prijs van de Elan is dezelfde dan die van de Europa Special, maar als je voor de Europa de optionele 5 bak bijnam was de prijs hoger dan die van de Elan ( in 1974 werd de 5 bak wel standaard bij de Europa Special) ik kocht toen mijn Europa voor 258 000 belgische frankskes ( de 25 % BTW was de korting) in de UK kostte toen een Europa zonder taksen of BTW (VAT) 2044 £, ken wel niet de koers van het pond toen, maar de verhouding was toe blijkbaar dat 1 pond 126 franken waard was, ( 2044 £ versus 258 000 Bef) dit naar huidige EUR, 126 Bef is nu 3,15 €, dus 1 £ kostte toen 3,15 €, nu in 2020 is de koers ongeveer 1 £ voor 1,15 €, let ook op de cartaks samen met de BTW voor ongeveer 400 £ in de UK of 22 % tegen toen 25% in België, en luxe auto's hadden zelfs 33 % BTW taks in Belgie
- image2 (2).JPG (189.24 KiB) 8798 keer bekeken
Op deze inleiding kan ik nu een beetje verder, en we gaan terug naar Lotus, zoals gezegd werden veel autosport evenementen afgelast, ook racingteams kregen het moeilijk door de voortdurend oplopende prijzen en vermindering van sponsorgelden, dit had tot gevolg dat wanneer er terug autowedstrijden werden toegelaten er veel minder deelnemende wagens waren, om toch nog een gevuld startveld te krijgen werden sommige raceklasse samengevoegd in één wedstrijd, en één van die samengevoegde raceklassen was de groep 3 klasse ( productie GT auto's) van minder dan 1600 cc samen te voegen met de raceklasse 1 ( productie auto's) tot 3000 cc, deze samenvoeging leverde in theorie volgens de prestaties gelijkaardige auto's op, er mocht wel niet veel veranderd worden aan de auto's, maar de ervaren tuners konden nog wel hier en daar extra PK's vinden, natuurlijk was een goede piloot ook nodig om een goed resultaat te behalen.
Zo reden er in deze races in de groep 3 GT klasse enkele Lotus Europa's mee, gewoonlijk 2 soms 3, maar de snelste en best geprepareerde was de Lotus Europa van Alain Dex ( schuilnaam van Freddy Semoulin) ook Luc de Cock ( die nu nog steeds aan wedstrijden deelneemt) reed toen met een Lotus Europa Special, maar zijn Lotus was niet zo fijn getuned dan die van Alain Dex, in zijn klasse had Alain Dex met zijn Lotus Europa maar één felle tegenstander en dat was Albert Vanierschot met zijn Alpine Renault 1600 SC, getuned door de motortovenaar Benny Rapers van St Truiden, in de groep 1 klasse tot 3000 cc kwam de tegenstand van enkele Opel Commodore's.
- image1 (3) (1).JPG (327.2 KiB) 8798 keer bekeken
Deze samengeveogde wedstrijden werden maar twee jaar gehandhaafd want de toestand normaliseerde en de groepen werden weer gescheiden in een wedstrijd voor groep 1 tot 3000 cc, en een wedstrijd voor groep 3 wagens maar alle inhoudsklassen tezamen, dat maakte dat de Lotus Europa het moest opnemen tegen veel zwaardere GT wagens, genre DeTomaso Panthera van 4500 cc, de lichte GT wagens hadden nog wel in hun klasse een eigen klassement maar het was niet meer interessant, een podiumplaats zat er niet meer in.
Ik ben nu een beetje aan het uitzoeken of deze Europa Special nog zou bestaan, heb wel een spoor, (maar het onderzoek is nog gaande, als ik er meer over weet plaats ik dat hier wel), weet ondertussen wel dat de Europa tijdens een sortie in Zolder veel schade heeft opgelopen, hij is toen wel hersteld geraakt maar omgebouwd naar een groep 4 auto ( verbeterde versie van satanaard auto) er zou zelfs geëxperimenteerd zijn met de 16 klepper rmotor van de Ford Escort 1600RS waarvan het motorblok hetzelfde is dan dat van de Twin Cam, maar er werd geen geschikte versnellingsbak voor gevonden, een gepaste bak had de Hewland bak van de raceversie van Europa, nl de Lotus 47, kunnen zijn maar dat was niet mogelijk volgens de regels van groep 4 ( de Lotus 47 was een groep 6 auto, sportprototype), er werd toen de originele Renault 5 bak type 365 gebruikt maar die kon het geweld van de motor van de Ford RS1600 niet aan, de bak van de Ford kon uiteraard niet gebruikt worden want er was een bak nodig met ingebouwd differentieel, er was door de concurrentie wel twijfel of deze motor ook wel overeenkwam met de regels van groep 4, maar de Lotus werd na onderzoek toch toegelaten tot groep 4, maar veel succes kende hij niet want zoals verwacht was de bak oorzaak van veel mechanische pech en opgave
Ik heb al wel nog een mooie foto gevonden van die Lotus Europa Special,
- 92188709_1123495398043018_3617096546157330432_o.jpg (148.11 KiB) 8798 keer bekeken
ook nog een Europa met een caravan
- image1 (2).JPG (244.33 KiB) 8798 keer bekeken
en één die het niet overleeft heeft
- 1.jpg (87.45 KiB) 8798 keer bekeken
en een foto van de toen splinternieuwe Lotus fabriek in Hethel
productie foto van de Europa S1 het origineel (spartaans) ontwerp uit 1966
- image1 (3).JPG (68.61 KiB) 8798 keer bekeken