Zoasl verteld moet ik dit jaar met Lotje terug naar de technische keuring, in 2011 is Lotje wel gekeurd als oldtimer voertuig en zo ook ingeschreven ( met o-plaat) die keuring was toen heel summier en stelde niet veel voor, volgens de toen geldende regels was Lotje toen vrijgesteld van keuringen in de daarop volgende jaren. Dat was allemaal heel mooi maar er werd vastgesteld dat er toch veel misbruiken waren, er werden oldtimers omgebouwd die niets meer met de originaliteit te maken hadden en waarvan er ernstige twijfels waren of die nog wel verkeersveilig zouden zijn, de regels werden daarom veranderd en de oldtimers zouden dus toch een periodieke keuring moeten ondergaan, natuurlijk niet allemaal tegelijk maar het tijdstip van de nieuwe keuring is bepaald aan de hand van de ouderdom en inschrijfdatum van de oldtimer
Ik ga hier alle regels niet vermelden maar volgens de nieuwe regels zou Lotje ten laatste op 20/05/2020 naar de Technische keuring zijn geweest, je mag wel die keuring 2 maanden voor de vervaldatum doen zonder dat dat invloed heeft op die datum, m.a.w ik mag Lotje aanbieden vanaf 20 maart 2020, en ben dat dus wel deze maand van plan.
De technische keuring zou wel een beetje strenger zijn dan de originele keuring maar wel volgens de normen die geldig waren in het bouwjaar van de oldtimer, voor Lotje is dat 1974.
Omdat ik altijd gestreefd heb naar het zoveel mogelijk bewaren van de originaliteit en Lotje volgens mij technisch in orde is maak ik mij niet veel zorgen, maar er zijn toch 2 zaken waar ik aan twijfel, en dat is enerzijds de kracht van de handrem, daar is al aan gewerkt en zou opgelost moeten zijn, het tweede is de uitstootnorm van het CO percentage van de uitlaatgassen, de dubbele carburateurs ( Weber of Dellorto) waarmee de Twin Cam motor voor de Europse markt werd uitgevoerd zijn gekend voor de goede prestaties maar het verbruik is naar de hoge kant, en dat is niet bevorderlijk voor lage CO cijfers, de Europa's die voor de US waren bestemd ( de Federal type's) werden daarom uitgerust met de zuinigere Stromberg carburateurs, omdat ze met de dubbele Webers nooit onder de toen gestelde eisen in de US zouden voldoen, die eisen waren daar toen al max 3 % CO, Lotje is van Amerikaanse afkomst en heeft nog wel haar plaatje van goedkeuring voor de Amerikaanse markt
- image2.JPG (886.99 KiB) 9223 keer bekeken
daar staat dus op dat de Lotus bij stationair toerental van 950 t/min en een voorontsteking van 5 ° een CO uitstoot heeft van 3%
een manier om de uitstoot te verminderen is een lage voorontsteking, maar geeft verlies van kracht in de hoge toeren, een Twin Cam met dubbele Weber carburateurs draait niet mooi met 5 ° voorontsteking, moet daar tussen de 9° en 12° liggen, bij mijn motor staat die trouwens op 12° voorontsteking, maar is wel nadelig voor bij stationair toerental voor de uitlaatgassen.
In Belgie was tot 1986 de CO norm beperkt tot max 4,5 %, en Lotje zal dan daarop worden gekeurd, ik ga wel om discussie te vermijden dat Amerikaans plaatje afplakken denk ik.
Ik weet wel hoe ik de uitstoot kan verlagen maar dan moet ik de afstelling te veel veranderen en daarna weer aanpassen, ik vroeg mij dus af “ welk de huidige waarde zou zijn?” , dus even naar een mijn bevriende garagist die voor mij soms onderdelen besteld en waar ik ook specifiek gereedschap mag lenen dat ik kan gebruiken, die garagist had nog een draagbaar toestel om de CO meten en dat mocht ik wel gebruiken, het toestel is zelf nog een oldtimer want het referentiegetal dat toen gebruikt werd (4,5 %) is er op aangeduid, gisteren een toertje gedaan om de motor op temperatuur te brengen en eens verschillende metingen gedaan, het zou mij verbazen dat ik onder de 3% zou zitten, want dan zou ik het beter kunnen dan de Lotus mekaniekers van die tijd.
Zonder iets aan de afstelling te veranderen kwam ik met verschillende metingen altijd uit tussen de 3,5% en 4 %, is dus heel goed, en ga dus niks aan de afstelling veranderen en er zo mee naar de keuring gaan, volgens de garagist werkt het toestel nog altijd zoals het hoort, het is te hopen dat het dat ook is.
- image1 (3).JPG (1).jpg (121.96 KiB) 9223 keer bekeken
Met wat hogere toerentallen kwam ik wel soms even boven de 5% maar dat is te verklaren door het feit dat de Weber carburateurs uitgerust zijn met een acceleratiesproeier, bij het plots gas bijgeven wordt er door een soort mini injectiesysteem extra brandstof in het inlaatkanaal gespoten, de motor krijgt dus al de normale aangezogen brandstof + nog iets extra, en dat is wel goed voor de acceleratie maar toch iets te veel voor een arm CO, eens de motor op een constant toerental zakt de waarde wel naar ongeveer 4 % CO
Ook de afstelling van de voorlichten moet ik nog eens nakijken en wat bij regelen, ik heb al wel wat info gevraagd toen ik 2 maanden terug met de camper op de keuring was en de keurder vertelde van de afstelling van de lichten van de Lotus te doen met een persoon aan boord, de reden zou zijn omdat de Lotus een lichte auto is, mijn gewicht van 101 kg de auto zou laten doorzakken aan één kant, ik heb geantwoord dat mijn Lotus geen 2pk is, maar zal het toch wel even nakijken, hij vertelde wel dat er al wel wat problemen geweest met het keuren van oldtimers en dat was dat ze soms niet meer starten, door een slechte accu ofzo, ik heb maar niks gezegd maar dat zal volgens mij zijn omdat ze de motor ontregelen om door de uitlaattest te geraken, en dat daarom de motor moeilijk of niet meer start, we zullen wel zien binnen een 2 tal weken