BDC Peter - Elan M100
- Peter D
- Berichten: 1290
- Lid geworden op: 03 aug 2009, 16:02
- Naam: Peter
- Auto: Elan M100
- Locatie: Landen
Re: BDC Peter - Elan M100
@ IVO : zie PM
Leidingen zien er nog OK uit, niet verduurd of zo.
Leidingen zien er nog OK uit, niet verduurd of zo.
Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… that’s what gets you.
- ovi
- Berichten: 3904
- Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
- Naam: Ivo
- Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
- Locatie: Keerbergen
Re: BDC Peter - Elan M100
Thanks!BDC Peter schreef:@ IVO : zie PM
Leidingen zien er nog OK uit, niet verduurd of zo.
Hopelijk nooit niet nodig maar moest het dan toch gebeuren moet ik niet zitten zoeken.
- Blue Darkness
- Berichten: 3056
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
- Naam: Gunther
- Auto: Esprit GT3
- Locatie: Linter (Belgium)
- Contacteer:
Re: BDC Peter - Elan M100
enig idee wanneer de auto weer klaar zal zijn?
haal je de halfoogstrit?
haal je de halfoogstrit?
-
- Berichten: 2153
- Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
- Naam: Henk-Jan
- Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
- Locatie: Delluf
Re: BDC Peter - Elan M100
m.n. het slangetje dat naar pijp op de turbo loopt wil als eerste het begeven.
Ik zou hier zeker goed naar kijken, even flink heen en weer buigen en zien of er geen crack's in zitten
Ik zou hier zeker goed naar kijken, even flink heen en weer buigen en zien of er geen crack's in zitten
If you always do what you always did, you always get what you always got.
- Peter D
- Berichten: 1290
- Lid geworden op: 03 aug 2009, 16:02
- Naam: Peter
- Auto: Elan M100
- Locatie: Landen
Re: BDC Peter - Elan M100
Woensdag een lift gekregen naar Thierry (dank aan Gunther en Hans) om de Elan te gaan afhalen. Anders was ik maandag geweest met de trein, maar 't is toch zoveel leuker om zich te verplaatsen met gelijkgestemde zielen
Daar toegekomen, eerst Gunther zijn ding laten doen (ik bleef toch nog een dagje aan zee).
Ondertussen is ook mijn (in UK aangekochte 2e hands) versnellingsbak opengedaan om te controleren op eventuele defecten.
Blijkbaar was de verkoper toch heel correct.
Versnellingsbak is 95% OK. 2 lagers van het differentieel mogen vervangen worden (al is de toestand zeker niet verontrustend) en de lager van de 'drukbutee' heeft zijn beste tijd gehad.
Al bij al vallen de kosten dus reuze mee (al zijn de lagers van het differentieel bij Lotus niet meer verkrijgbaar en gaat Thierry op zoek bij Isuzu).
Thierry heeft momenteel 2 Evora's staan om te testrijden. Op de vraag of ik interesse had, heb ik niet moeten nadenken !!
Na +/- 30 minuten testritje kan ik alleen maar bewondering opbrengen voor de combinatie stuurgevoel en stuurprecisie met wegligging en comfort.
Nu ben ik verre van een testpiloot en heb ik weining vergelijkbasis, het is een geweldig machien, zelfs zonder turbo (en wat een mooi geluid - radio uitzetten was mijn eerste bekommernis)
Terug naar de Elan
Ik vertrek met de wagen en hoor een kloppend getik (wat ik al sinds ik hem kocht).
Omgekeerd en Thierry eens laten rijden.
Gezien de versnellingsbak toch moet gewisseld worden (oorzaak misschien in de koppeling zit - veren over of zo) toch better nu diagnose stellen en ineens zorgen dan alle onderdelen (indien nodig) besteld zouden worden.
Thierry kon het ook niet onmiddellijk thuiswijzen, Hans eens meegenomen.
Bleek toch iets minder simpel dan gedacht om diagnose te stellen.
Wagen op de brug gereden en geluid proberen te reproduceren, wat uiteindelijk lukte (zelfs met afgeschakelde motor).
Blijkt ergens een terugroepactie op Elan te zijn geweest om het chassis centraal te verstevigen, waar de (vrij lange) steun (met zijdelingse platen)
vast staat op het chassis.
Is bij de mijne niet uitgevoerd, en zorgt nu voor een loszittend onderdeel.
Om te weten welk juist, moet alles open
Verder stond stationair wat hoog te draaien, blijkt het darmpje van de druksensor voor valse aanzuiglucht te zorgen.
Voorlopig opgelost met een stukje darm, is niet 100% maar het juiste originele vervangdeel is besteld. (20 Euro of zo).
Na het avondeten heb ik nog een 50-tal KM afgelegd op stukken van de nachtrally verleden jaar, alles prima. (had wat schrik omdat de motortemperatuur in het rood was gegaan bij stukrijden waterradiator).
Op donderdag ben ik terug richting Tienen gebold, maar niet via de E40.
Verslagje volgt
Daar toegekomen, eerst Gunther zijn ding laten doen (ik bleef toch nog een dagje aan zee).
Ondertussen is ook mijn (in UK aangekochte 2e hands) versnellingsbak opengedaan om te controleren op eventuele defecten.
Blijkbaar was de verkoper toch heel correct.
Versnellingsbak is 95% OK. 2 lagers van het differentieel mogen vervangen worden (al is de toestand zeker niet verontrustend) en de lager van de 'drukbutee' heeft zijn beste tijd gehad.
Al bij al vallen de kosten dus reuze mee (al zijn de lagers van het differentieel bij Lotus niet meer verkrijgbaar en gaat Thierry op zoek bij Isuzu).
Thierry heeft momenteel 2 Evora's staan om te testrijden. Op de vraag of ik interesse had, heb ik niet moeten nadenken !!
Na +/- 30 minuten testritje kan ik alleen maar bewondering opbrengen voor de combinatie stuurgevoel en stuurprecisie met wegligging en comfort.
Nu ben ik verre van een testpiloot en heb ik weining vergelijkbasis, het is een geweldig machien, zelfs zonder turbo (en wat een mooi geluid - radio uitzetten was mijn eerste bekommernis)
Terug naar de Elan
Ik vertrek met de wagen en hoor een kloppend getik (wat ik al sinds ik hem kocht).
Omgekeerd en Thierry eens laten rijden.
Gezien de versnellingsbak toch moet gewisseld worden (oorzaak misschien in de koppeling zit - veren over of zo) toch better nu diagnose stellen en ineens zorgen dan alle onderdelen (indien nodig) besteld zouden worden.
Thierry kon het ook niet onmiddellijk thuiswijzen, Hans eens meegenomen.
Bleek toch iets minder simpel dan gedacht om diagnose te stellen.
Wagen op de brug gereden en geluid proberen te reproduceren, wat uiteindelijk lukte (zelfs met afgeschakelde motor).
Blijkt ergens een terugroepactie op Elan te zijn geweest om het chassis centraal te verstevigen, waar de (vrij lange) steun (met zijdelingse platen)
vast staat op het chassis.
Is bij de mijne niet uitgevoerd, en zorgt nu voor een loszittend onderdeel.
Om te weten welk juist, moet alles open
Verder stond stationair wat hoog te draaien, blijkt het darmpje van de druksensor voor valse aanzuiglucht te zorgen.
Voorlopig opgelost met een stukje darm, is niet 100% maar het juiste originele vervangdeel is besteld. (20 Euro of zo).
Na het avondeten heb ik nog een 50-tal KM afgelegd op stukken van de nachtrally verleden jaar, alles prima. (had wat schrik omdat de motortemperatuur in het rood was gegaan bij stukrijden waterradiator).
Op donderdag ben ik terug richting Tienen gebold, maar niet via de E40.
Verslagje volgt
Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… that’s what gets you.
- ovi
- Berichten: 3904
- Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
- Naam: Ivo
- Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
- Locatie: Keerbergen
Re: BDC Peter - Elan M100
Goed om lezen dat het beestje terug oke is Peter!
-
- Berichten: 2153
- Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
- Naam: Henk-Jan
- Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
- Locatie: Delluf
Re: BDC Peter - Elan M100
Kijk, happy Elanning!
Ik ben altijd weer verbaasd hoe rap dat ding gaat als ik een tijdje in de familliekoets heb gereden en weer terug stap in de Elan. Heerlijk gewoon!
Wel balen van de chassis perikelen. Ik had er nog nooit van gehoord, maar hoop toch dat niet de body van het chassis moet worden gelift...
Ik ben altijd weer verbaasd hoe rap dat ding gaat als ik een tijdje in de familliekoets heb gereden en weer terug stap in de Elan. Heerlijk gewoon!
Wel balen van de chassis perikelen. Ik had er nog nooit van gehoord, maar hoop toch dat niet de body van het chassis moet worden gelift...
If you always do what you always did, you always get what you always got.
- Exploded
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: 12 sep 2008, 09:57
- Naam: Gert
- Auto: Elise MK1
- Locatie: Herselt
Re: BDC Peter - Elan M100
Als je de lagers kan opmeten of zeggen wat er op staat, dan wil ik voor u graag een "efforke" doen... het ene plezier is het andere waard!
Die actie is er gekomen nadat er een hoop Elans hun chassis scheurde (enkel gevallen van volledig doorscheuren zijn gekend). Moet je dus zeker doen voor het erg wordt!!!BDC Peter schreef: Blijkt ergens een terugroepactie op Elan te zijn geweest om het chassis centraal te verstevigen, waar de (vrij lange) steun (met zijdelingse platen)
vast staat op het chassis.
Is bij de mijne niet uitgevoerd, en zorgt nu voor een loszittend onderdeel.
Om te weten welk juist, moet alles open
-
- Berichten: 2153
- Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
- Naam: Henk-Jan
- Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
- Locatie: Delluf
Re: BDC Peter - Elan M100
Auw!... Geldt dat ook voor de S2?
If you always do what you always did, you always get what you always got.
- ovi
- Berichten: 3904
- Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
- Naam: Ivo
- Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
- Locatie: Keerbergen
Re: BDC Peter - Elan M100
Als ik die van mij is onder handen ga nemen toch ook eens even nakijken!