BDC Peter - Elan M100

Gallerij van Ledenauto's en andere mooie Lotussen.
Wil je uw wagen voorstellen? Doe het dan hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter D
Berichten: 1290
Lid geworden op: 03 aug 2009, 16:02
Naam: Peter
Auto: Elan M100
Locatie: Landen

Re: BDC Peter - Elan M100

Bericht door Peter D »

@ IVO : zie PM

Leidingen zien er nog OK uit, niet verduurd of zo.
Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… that’s what gets you.
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: BDC Peter - Elan M100

Bericht door ovi »

BDC Peter schreef:@ IVO : zie PM

Leidingen zien er nog OK uit, niet verduurd of zo.
Thanks!

Hopelijk nooit niet nodig maar moest het dan toch gebeuren moet ik niet zitten zoeken. ;)
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: BDC Peter - Elan M100

Bericht door Blue Darkness »

enig idee wanneer de auto weer klaar zal zijn?

haal je de halfoogstrit?
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: BDC Peter - Elan M100

Bericht door HJ2 »

m.n. het slangetje dat naar pijp op de turbo loopt wil als eerste het begeven.
Ik zou hier zeker goed naar kijken, even flink heen en weer buigen en zien of er geen crack's in zitten :?
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Gebruikersavatar
Peter D
Berichten: 1290
Lid geworden op: 03 aug 2009, 16:02
Naam: Peter
Auto: Elan M100
Locatie: Landen

Re: BDC Peter - Elan M100

Bericht door Peter D »

Woensdag een lift gekregen naar Thierry (dank aan Gunther en Hans) om de Elan te gaan afhalen. Anders was ik maandag geweest met de trein, maar 't is toch zoveel leuker om zich te verplaatsen met gelijkgestemde zielen :lol: :lol:

Daar toegekomen, eerst Gunther zijn ding laten doen (ik bleef toch nog een dagje aan zee).

Ondertussen is ook mijn (in UK aangekochte 2e hands) versnellingsbak opengedaan om te controleren op eventuele defecten.
Blijkbaar was de verkoper toch heel correct.
Versnellingsbak is 95% OK. 2 lagers van het differentieel mogen vervangen worden (al is de toestand zeker niet verontrustend) en de lager van de 'drukbutee' heeft zijn beste tijd gehad.
Al bij al vallen de kosten dus reuze mee (al zijn de lagers van het differentieel bij Lotus niet meer verkrijgbaar en gaat Thierry op zoek bij Isuzu).

Thierry heeft momenteel 2 Evora's staan om te testrijden. Op de vraag of ik interesse had, heb ik niet moeten nadenken !! :D :D

Na +/- 30 minuten testritje kan ik alleen maar bewondering opbrengen voor de combinatie stuurgevoel en stuurprecisie met wegligging en comfort.

Nu ben ik verre van een testpiloot en heb ik weining vergelijkbasis, het is een geweldig machien, zelfs zonder turbo (en wat een mooi geluid - radio uitzetten was mijn eerste bekommernis)

Terug naar de Elan :mrgreen:
Ik vertrek met de wagen en hoor een kloppend getik (wat ik al sinds ik hem kocht).
Omgekeerd en Thierry eens laten rijden.
Gezien de versnellingsbak toch moet gewisseld worden (oorzaak misschien in de koppeling zit - veren over of zo) toch better nu diagnose stellen en ineens zorgen dan alle onderdelen (indien nodig) besteld zouden worden.
Thierry kon het ook niet onmiddellijk thuiswijzen, Hans eens meegenomen.

Bleek toch iets minder simpel dan gedacht om diagnose te stellen.

Wagen op de brug gereden en geluid proberen te reproduceren, wat uiteindelijk lukte (zelfs met afgeschakelde motor).

Blijkt ergens een terugroepactie op Elan te zijn geweest om het chassis centraal te verstevigen, waar de (vrij lange) steun (met zijdelingse platen)
vast staat op het chassis.
Is bij de mijne niet uitgevoerd, en zorgt nu voor een loszittend onderdeel.
Om te weten welk juist, moet alles open :cry:

Verder stond stationair wat hoog te draaien, blijkt het darmpje van de druksensor voor valse aanzuiglucht te zorgen.
Voorlopig opgelost met een stukje darm, is niet 100% maar het juiste originele vervangdeel is besteld. (20 Euro of zo).

Na het avondeten heb ik nog een 50-tal KM afgelegd op stukken van de nachtrally verleden jaar, alles prima. (had wat schrik omdat de motortemperatuur in het rood was gegaan bij stukrijden waterradiator).

Op donderdag ben ik terug richting Tienen gebold, maar niet via de E40.
Verslagje volgt ;)
Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… that’s what gets you.
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: BDC Peter - Elan M100

Bericht door ovi »

Goed om lezen dat het beestje terug oke is Peter! ;)
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: BDC Peter - Elan M100

Bericht door HJ2 »

Kijk, happy Elanning! 8-)

Ik ben altijd weer verbaasd hoe rap dat ding gaat als ik een tijdje in de familliekoets heb gereden en weer terug stap in de Elan. Heerlijk gewoon!

Wel balen van de chassis perikelen. Ik had er nog nooit van gehoord, maar hoop toch dat niet de body van het chassis moet worden gelift...
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Gebruikersavatar
Exploded
Berichten: 1163
Lid geworden op: 12 sep 2008, 09:57
Naam: Gert
Auto: Elise MK1
Locatie: Herselt

Re: BDC Peter - Elan M100

Bericht door Exploded »

Als je de lagers kan opmeten of zeggen wat er op staat, dan wil ik voor u graag een "efforke" doen... het ene plezier is het andere waard!
BDC Peter schreef: Blijkt ergens een terugroepactie op Elan te zijn geweest om het chassis centraal te verstevigen, waar de (vrij lange) steun (met zijdelingse platen)
vast staat op het chassis.
Is bij de mijne niet uitgevoerd, en zorgt nu voor een loszittend onderdeel.
Om te weten welk juist, moet alles open :cry:
Die actie is er gekomen nadat er een hoop Elans hun chassis scheurde (enkel gevallen van volledig doorscheuren zijn gekend). Moet je dus zeker doen voor het erg wordt!!!
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: BDC Peter - Elan M100

Bericht door HJ2 »

Auw!... Geldt dat ook voor de S2?
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: BDC Peter - Elan M100

Bericht door ovi »

Als ik die van mij is onder handen ga nemen toch ook eens even nakijken! ;)
Plaats reactie