Caterham behaalt voor het eerst Europese typegoedkeuring

Voor alle Lotus Sevens & Seven Replica's
oa. Caterham, Westfield, Donkervoort, Dax, MK...
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Caterham behaalt voor het eerst Europese typegoedkeuring

Bericht door Frederik »

Caterham behaalt voor het eerst Europese typegoedkeuring

Niet zo praktisch als een “normale” supercar, maar met minstens net zo brute prestaties voor veel minder geld. Leuk op het circuit, want Caterham mocht in Europa officieel alleen bij de Britten de openbare weg op. Ik zeg “mocht”, want voor het eerst heeft Caterham Europese typegoedkeuring gekregen.
Caterham_7_Superlight_R300_1.jpg
Caterham_7_Superlight_R300_1.jpg (51.82 KiB) 5780 keer bekeken
De aandrijflijn van Caterham modellen wordt opgebouwd uit onderdelen van Ford. Samen hebben ze er hard aan gewerkt om de Europese typegoedkeuring te behalen. De goedkeuring is van toepassing op de R300 en de Roadsport 175. De verkoopafdeling van Caterham kan nu de horizon verbreden en de pijlen voor het eerst op heel Europa richten. Ik vrees dat dit nieuws iets minder goed zal zijn ontvangen bij het Nederlandse Donkervoort dat soortgelijke auto’s bouwt. Maar ach, een stukje eerlijke concurrentie is gezond.
Caterham_7_Superlight_R300_2.jpg
Caterham_7_Superlight_R300_2.jpg (57.65 KiB) 5780 keer bekeken
Pan-European homologation for Caterham Seven
Iconic Superlight R300 powers on to the Continent

Caterham Cars has unleashed its iconic Superlight R300 onto the Continent after the Company achieved pan-European homologation for the first time.

With the support of Ford Component Sales, which exclusively supplies the Seven’s range of powerplants, Caterham can now boast European Community Small Series Type Approval (ECSSTA)” a move that not only guarantees even higher standards of technical compliance but also allows it to target previously untapped markets, including Eastern Europe.

Previously, the leading British niche sports car manufacturer had acquired the relevant homologation certification on a national basis” an oft time consuming and costly exercise.

“This is a huge achievement for a manufacturer of our size,” says Ansar Ali, Managing Director, Caterham Cars. “It provides us with a new sense of freedom to build on, and expand, our already strong export market. We would like to thank Ford for all their support in the last few months of the homologation project.”

Caterham’s European customers now have access to the most comprehensive range of performance Sevens ever with the ECSSTA certification applying not only to the new 1998cc Ford Duratec powered Roadsport 175 and much sought after Superlight R300, but also to the 120bhp version of the Ford Sigma 1.6-litre unit and the 2.3-litre 200bhp Duratec.

Much of the strict homologation work was conducted at Ford of Europe’s state-of-the-art Dunton Technical Centre in Essex where the rapid prototyping system and test track were all put to good use.

In 2008, Caterham exported more than 50 percent of its production to markets including France, Germany, Italy, Japan and USA.
Bron : autoblog
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Caterham behaalt voor het eerst Europese typegoedkeuring

Bericht door Frederik »

Volgens mij heeft Donkervoort ook helemaal geen Europese typegoedkeuring. Die doen alles via Duitsland. Bij Spyker is dat ook het geval. Die worden allemaal via Engeland gedaan.

In Engeland zijn ze namelijk heel erg soepel met het verstrekken van kentekens. En Europese regels zeggen nu eenmaal dat "als een auto ergens in de EU is goedgekeurd, die auto ook in elk ander land kan worden ingeschreven".
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Caterham behaalt voor het eerst Europese typegoedkeuring

Bericht door ovi »

Frederik schreef:En Europese regels zeggen nu eenmaal dat "als een auto ergens in de EU is goedgekeurd, die auto ook in elk ander land kan worden ingeschreven".
Dus mijn VW RIOT stond op Nederlands kenteken van VW bj 1974 dus oldtimer.
Als ik hem dus invoer (douanevignet C705) en er mee naar de keuring ga als oldtimer mogen ze hem niet weigeren?
Gebruikersavatar
FastEleven
Berichten: 1925
Lid geworden op: 29 jan 2009, 11:38
Naam: Erik
Auto: 2-11 + Cup 250
Locatie: België-Brasschaat

Re: Caterham behaalt voor het eerst Europese typegoedkeuring

Bericht door FastEleven »

In principe mogen ze je RIOT niet weigeren als die in een ander Europees land is ingeschreven, maar je zal wel een éénmalige homologatie moeten aanvragen omdat je auto dateert van NA 1968 en je dus een gelijkvormigheidsattest moet hebben. En dat kun je dus uitsluitend krijgen via een éénmalige homologatie.

Je RIOT staat echter op papieren van VW en dat model heeft nooit bestaan in het VW gamma. Wellicht geraakt de auto dus niet door de procedure van éénmalige homologatie, omdat het voertuig niet overeenkomt met de papieren (VW zal je auto nooit erkennen als een VW).

Indien de papieren vermelden dat de auto een RIOT is (of de werkelijke fabrikant) ipv VW, ben ik ervan overtuigd dat de auto door de éénmalige homologatie procedure komt.

Zie ook puntje één in : http://www.lotusforum.be/viewtopic.php?f=33&t=597 (maar dan niet voor Lotus of Westfield, maar voor RIOT in dit geval). En eerst de wetgeving uitpluizen en begrijpen vooraleer je aankoopt !
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
Afbeelding
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Caterham behaalt voor het eerst Europese typegoedkeuring

Bericht door ovi »

FastEleven schreef:In principe mogen ze je RIOT niet weigeren als die in een ander Europees land is ingeschreven, maar je zal wel een éénmalige homologatie moeten aanvragen omdat je auto dateert van NA 1968 en je dus een gelijkvormigheidsattest moet hebben. En dat kun je dus uitsluitend krijgen via een éénmalige homologatie.

Je RIOT staat echter op papieren van VW en dat model heeft nooit bestaan in het VW gamma. Wellicht geraakt de auto dus niet door de procedure van éénmalige homologatie, omdat het voertuig niet overeenkomt met de papieren (VW zal je auto nooit erkennen als een VW).

Indien de papieren vermelden dat de auto een RIOT is (of de werkelijke fabrikant) ipv VW, ben ik ervan overtuigd dat de auto door de éénmalige homologatie procedure komt.

Zie ook puntje één in : http://www.lotusforum.be/viewtopic.php?f=33&t=597 (maar dan niet voor Lotus of Westfield, maar voor RIOT in dit geval). En eerst de wetgeving uitpluizen en begrijpen vooraleer je aankoopt !
Heb dat ding kunnen kopen met een defecte motor en heb deze dus gewoon gekocht met de bedoeling hem daarna terug te verkopen aan iemand die er "tuningbeursen" of iets in dien aard met wil doen. Is niet echt een auto waar je alle dagen mee gaat rondrijden dus...
Aangezien de motor niet draaide geraakte hij er moeilijk vanaf en heb dus een goede zaak kunnen doen en dan hebt ge geen tijd om eerst eens even lekker al de wetten hier uit te pluizen hé! ;)
Hoe worden dan al die buggy's en afgeleide ingeschreven?
Hoe raakt een Ferrari kitcar op een Pontiac Fiero dan gekeurd, hier vragen ze meer dan 20.000 euro voor en dat is pas belachlijk aangezien ge hier bij de Ferrari kenners echt wel mee wordt uitgelachen. :?
De RIOT is gewoon iets unieks en speciaal en dat is ook de reden dat ik het interessant vond om hem te kopen en er een nieuwe motor in te leggen om hem daarna terug te verkopen. Vriend van mij is een echte VW kenner en rijdt van die sprintwedstrijden met zo'n opgevoerd VW blokje in zijn Kever dus voor vragen kon ik altijd bij hem terecht.
De motor is splinternieuw en volledig verchroomd. 2 snelle nokkenassen en 2 dubbele webers, enfin een lekker ding met een lekker geluid dus.
Door het stuk gaan van de motor van mijn A310 heb ik nu echter de plaats nodig om te werken en zal hem dus verkopen.
Jullie zien hem kortelings wel op het internet ....
Gebruikersavatar
FastEleven
Berichten: 1925
Lid geworden op: 29 jan 2009, 11:38
Naam: Erik
Auto: 2-11 + Cup 250
Locatie: België-Brasschaat

Re: Caterham behaalt voor het eerst Europese typegoedkeuring

Bericht door FastEleven »

Hoe worden dan al die buggy's en afgeleide ingeschreven?
VW buggies rijden op papieren van VOOR 1968 of op papieren van de 'echte' constructeur (bv Apal Buggy ipv VW).
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
Afbeelding
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Caterham behaalt voor het eerst Europese typegoedkeuring

Bericht door ovi »

FastEleven schreef:
Hoe worden dan al die buggy's en afgeleide ingeschreven?
VW buggies rijden op papieren van VOOR 1968 of op papieren van de 'echte' constructeur (bv Apal Buggy ipv VW).
En de Ferrari die op een Pontiac Fiero staat dan?
Gebruikersavatar
FastEleven
Berichten: 1925
Lid geworden op: 29 jan 2009, 11:38
Naam: Erik
Auto: 2-11 + Cup 250
Locatie: België-Brasschaat

Re: Caterham behaalt voor het eerst Europese typegoedkeuring

Bericht door FastEleven »

En de Ferrari die op een Pontiac Fiero staat dan?
Geen idee, en dat wil ik liefst zo houden :lol: :lol: :lol:

(Maar ik vermoed dat dat gewoon een bodykit is, en geen andere carosserie)
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
Afbeelding
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Caterham behaalt voor het eerst Europese typegoedkeuring

Bericht door Frederik »

ovi schreef:
FastEleven schreef:
Hoe worden dan al die buggy's en afgeleide ingeschreven?
VW buggies rijden op papieren van VOOR 1968 of op papieren van de 'echte' constructeur (bv Apal Buggy ipv VW).
En de Ferrari die op een Pontiac Fiero staat dan?
Blijft een Fiero ...
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Caterham behaalt voor het eerst Europese typegoedkeuring

Bericht door ovi »

Frederik schreef:
Ovi schreef: En de Ferrari die op een Pontiac Fiero staat dan?
Blijft een Fiero ...
En waarom zou die RIOT dan niet gewoon een VW blijven aangezien hij correct op VW staat. :? Er staat dus NIET VW Kever of zo op! :)
Ge kund toch moeilijk stllen dat ze op de kontrol waar zo'n magnum Ferrari toekomt met Pontiac Fiero papieren niet zien dat er een paar kleine verschillen zijn? :evil:
Plaats reactie