Voor alle andere modellen die hierboven geen sub-forum hebben.
oa. Lotus Eclat, Elite, Excel, Carlton & nieuwe ontwikkelingen/prototypes alsook modellen uit een samenwerkingen met andere automerk.
“No expense spared beautiful Lotus XI replica from Westfield with road race competition MED 1380CC engine, finished in limited Edition Jubilee colours. Age related plate - 1965 donor car used. All parts either new or reconditioned by the MGOC. The car is taxed until July 2013.The Westfield factory are limiting the XI kits available now, so this is a rare opportunity to enjoy owning one of these incredibly fun kit cars.This Westfield XI has been built by myself and my husband with full Westfield factory checks for the IVA test and was registered in 2010. We are both Lotus fans and wanted to build the very best Westfield XI, and as a result we have a huge file of receipts totalling in excess of £35,000 spent on the car. We also chronicled the entire build from start to finish with thousands of photographs, giving any buyer exceptional detail on how the components were put together.”
Classified Item Price : 24.950 £
Specification: Engine: 1380CC A-series with 45DCOE Weber, MED RoadComp specification (unleaded), producing 96bhp at the wheels (standard 1275CC is closer to 67-70bhp). Reground crank, fast Piper RS cam with timing vernier, gas flowed head, forged pistons, super lightweight flywheel, full ARP bolt set and lightweight rods. Gearbox: Ford Type 9, 5 speed, competition clutch Suspension: Front - coil-over damper, unequal length double wishbones. Rear - coil-over damper, solid axle (rare 4.11 final drive sprint version), four trailing arms and Panhard rod Brakes: Front - Discs with twin-pot calipers. Rear - Drums. Dual circuit, non-servo assisted. Wheels and Tyres: Image yellow split rim alloys (saving 13.5kg of unsprung weight), Toyo tyres, 5inch x 13inch Interior: Dark red interior with bucket seats, white piping and vinyl dash Exterior: GRP finished in Westfield Racing Green gel coat with Le Mans hump
The car has been featured in Complete Kit Car Magazine over two editions (December 2012 and January 2013) covering the build and life with the car since it got registered. Copies are included in the history file.
This car has also been professionally detailed by Sportscar Protection and topped up quarterly with protective layers of wax.
This a cracking car which always sparks conversation, it's been to Goodwood events every year and is an absolute pleasure to drive. It has been fully prepped on a rolling road at Northamptonshire Motorsport to ensure the car is both great to drive on the road or on the track.
I am selling the car due to other projects that my husband and I are starting. It is with great reluctance that I'm letting it go and would love to see it go to a good home.
Only serious buyers, who already understand the nature of a Westfield XI (e.g. there is no roof, and yes it can be very loud!) should enquire please.
Afgelopen weekend naar jaarlijkse gewoonte rondgehangen op het Classic Car Event in het park van Brasschaat, of maw de informele start van de Tour/Inter Amicale, die dit jaar in het centrum van Spanje doorgaat. Ik stond op de deelnemerslijst bij de InterAmical (regularity) in een 1974 Lotus Elan, maar door omstandigheden hebben we helaas toch moeten afhaken.
Ik had wel de gelegenheid een praatje te maken met de verkopers van de hierboven besproken blauwe Westfield Eleven :een wondermooie auto en bijzonder sympathieke Nederlandse heren. Dit gesprek kreeg extra waarde omdat ook Didier (van de rode belgische Westfield Eleven die een jaartje geleden ook in dit draadje is gepasseerd) aanwezig was. Eén en al geleuter over de Elevens dus ...
De blauwe Eleven is gebouwd in 1984 en een 3-tal jaar terug gerestaureerd door HardyHallRestaurations. Sindsdien staat de auto te koop.
Wat vooral opvalt is de verzorgde afwerking en het vele gebruik van aluminium. Let op de foto’s even hoe die rolbar achter de chauffeur is ingewerkt in de headfearing. Let ook even op het blote aluminimum in de cockpit achter de mooie stoelen/kussens. Dit paneel is normaal gezien in kunststof, niet in aluminium. Zelfde verhaal voor de binnenspatborden naast de motor. De combinatie van de smaalvolle kleuren, prima afwerking en ‘temporary’ details maken dit voor mij de mooiste Eleven die ik ooit heb gezien.
Een echte dooddoener zijn de papieren van deze auto : 1968 MG Midget. In België dus eigenlijk alleen inschrijfbaar met een hele flinke dosis geluk, en hooguit op O-plaat . Dat hoeft met de vernieuwde wetgeving voor gebruik van oldtimer op O-plaat geen nadeel te zijn, maar deze auto is een Westfield, geen MG .... Herkeuring in de UK als een nieuw gebouwde kit is ook geen optie, want dan wordt de auto plots een 2013 Westfield Eleven. Ook in Nederland is dit beslist een moeilijk verhaal. Ik ben dus benieuwd waar deze prachtige Eleven een nieuwe thuis gaat vinden ....
In Nederland is er wel makkelijk een kenteken op te krijgen, mits de auto al een kenteken van een land binnen de europese unie heeft.
Door de europese wetgeving; 'vrij verkeer van personen en goederen', moet een auto die gekentekend staat in een land van de europese unie naar een ander land binnen de unie geexporteerd kunnen worden en daar op kenteken gezet kunnen worden.
Als je dus deze blauwe westfield met zijn engelse kenteken naar de RDW ter keuring brengt, dan MOETEN ze er een kenteken op afgeven, of ze willen of niet.. (Lex dura, set lex)
Waarom dit in Belgie niet mogelijk is is mij een raadsel; europese wetgeving prevaleert boven nationale wetgeving....
Dus de blauwe Westfield gewoon ter keuring bij de belgische autoriteiten aanbieden, en als ze er geen kenteken op willen afgeven, sleep je ze voor de rechter of het europese hof. Die zaak zou je moeten winnen......
wat U neerschrijft is juist, maar niet het volledige verhaal.
Elk land mag bijkomende eisen stellen ( addendums) aan de europese regelgeving.
Dus de hoofdletters zou ik in italics zetten en na diep in de buidel te hebben getast voor aanpassingen kan het misschien nog lukken......
afhankelijk van eerste inschrijvingsdatum zal je trottlebodies en lambdasonde en cat moeten plaatsen.
na april 2009 - no way !
procederen is natuurlijk een mogelijkheid, maar wie gooit er de prijs van een ferrari of lambo weg voor een westie op de baan te krijgen....?
er wordt mij soms gevraagd ben je nu grijs geworden van ouderdom of van de inschrijvingsprocedures ?....
de looptijd gaat van 6m tot 2jaar - het voordeel is - geen benzine of bandenslijtage maar wel grijs dus .....
Een Westfield van de laatste batch (2006-2009) zou door die bijkomende wetgeving voor inschrijving moeten worden voorzien van o.a. inklapbare spiegels, moet een bodemruimte van min 11 cm hebben, en moet ook voldoen aan de uitlaatgasnormen van een moderne auto. Moeilijk verhaal dus met een motor uit de jaren '60 ....
Vanaf juni 68 bestaat in Belgie het gelijkvormigheidsattest. De blauwe Eleven hierboven heeft papieren van een 1968 MG Midget. Geen idee of dit voor of na juni ligt. Maar het bouwjaar is dus in principe prima om de auto - met een flinke dosis geluk - in te kunnen schrijven met een oldtimer keuring. Maar omdat een MG Midget bij de DIV (Dienst Inschrijvingen Voertuigen) gekend is en een Westfield Eleven geen MG Midget is, bestaat eveneens het risico dat het chassisnummer definitief wordt geschrapt .... Daar sta je dan mooi met je nieuwe Eleven en een uittreksel van de Europese wetgeving ....
Mijn standpunt : reële kans tot inschrijven met O-plaat, maar ook een hele reële kans dat het niet lukt ....
Da's een one-off replica, gebouwd in Argentinie, met een chassis dat heel vergelijkbaar is met het Westfield frame (vierkante buizen) en voorzien van een Alfa Romeo 2.0 L Twin Cam motor. Uit het hoofd staat deze auto op 1974 Lotus papieren.
Wagen heeft sinds 2008 wel te koop gestaan, dus misschien intussen een andere eigenaar.
En deze foto mag altijd in het draadje over de Eleven worden gezet ..
DSCF0321.jpg (82.92 KiB) 3668 keer bekeken
is met deze gebeurd
rijd met franse nummerplaat is dus in frankrijk ingeschreven?