Ben er helemaal mee eens dat goedkoop soms duur kan uitvallen. Maar er is wel een geweldige troost: na de 'dure' aankoop is een elise zeer goedkoop in gebruik en onderhoud (in vergelijking met een normale 'moderne' wagen) zodat je altijd genoeg geld hebt om ze enkel het beste te geven!
Kostelijke 'grapjes' zijn echt uitzonderingen op een simpele pure wagen als de elise (ik spreek me niet uit over de rest want ik ken enkel de elisevarianten) !
Het beste om een goede koop te doen is...
De wagen vanbuiten kennen en een geduldige verkoper!
Anderzijds voor de mensen die weinig van mechaniek kennen en het belangrijker vinden dat er geen kras in de verf is dan de staat van hetgene onder de motorkap zit: bepaalde problemen/pannes kan je van IEDERE wagen verwachten (ook van een nieuwe rolls royce) en verf is geen instrument om mechaniek te meten

.
Zonder persoonlijke stommiteit KAN je bvb van de ene dag op de andere een roulement moeten vervangen (ik heb het hier wel duidelijk over 'aan vervanging toe wegens overmatig rijgeluid' en niet 'kapotrijden op een borduur'). Of een platte band krijgen of een steentje in je ruit krijgen, versleten ruitenwissers hebben, lamp vervangen etc. Sorry voor de onnozele voorbeelden maar als je een van bovenvermelde dingen tegenkomt heb je niet een slechte zaak gedaan, het is normaal slijt of normaal ongeluk waartegen geen enkele garantie bestaat. Daarom dat je voor iedere wagen als gulden regel altijd een beetje geld aan de kant moet hebben staan. Voor iedere wagen!
Ik heb een vriend die dacht dat het tijd was om van wagen te veranderen omdat er 'kosten' aan waren (hij heeft nochtans veel geld). Deze waren (hou je vast...) :
onderhoud en remplakketten ! ! !
Heb hem dan maar uitgelegd wat normale 'kosten' waren... en dat een onderhoudsvrije wagen niet bestaat.
Zie dat je een beetje technisch onderlegd bent (of een goede vriend), dat zal je veel opbrengen, nu of in de toekomst, ongeacht wat de oorsprong van de wagen is. Een persoonlijke inspectie (of expertise) en testrit is wat mij betreft betrouwbaarder dan een stempel of een papier dat zegt dat alles ok is... En als je dan beslist om te kopen moet het keuringsattest wel bevestigen dat alles ok is.
Koop dus NOOIT een wagen zonder dat de verkoper ze keurt voor verkoop! Er is geen enkele reden dat hij deze kleine moeite niet kan doen.
Ik weet niet of uk wagens meer problemen hebben, maar in de uk lijkt de keuring wel gemakkelijker dan in belgie. Zie oa dat je de wagen MET catalysator koopt (voor dagelijks gebruik gooien sommigen die er graag uit om een paar pk's te winnen). Reken uit of de afstand tot belgie een risico is voor jou en hoeveel het uiteindelijk echt gaat kosten (lichten, keuring, transport, betaling, papieren, eventuele check of onderhoud,...). Je krijgt er wel gratis thee bij
Kwestie van geknoei met kilometertellers: met de vorige MOT certificaten
heb je een overzicht van de kilometerstand per jaartal.
De limited editions zijn inderdaad misschien minder zeldzaam dan de 'regular'.

Maar je zal het lastiger vinden (ook voor een eventuele latere verkoop) dat je een limited edition zo veel mogelijk in oorspronkelijke staat dient te behouden.
Voor het prijsverschil kan je misschien je eigen wagen laten herspuiten in een limited edition kleur...

om maar te zeggen dat een goede modelkennis en serial number check onontbeerlijk is om vervalsingen te onderscheppen

. Dus eens te meer: weet wat je koopt en wees niet beschaamd een checklist te hebben die een uur in beslag neemt. Je koopt een lotus, geen trabant! Als de eigenaar/verkoper ze op dezelfde manier verkoopt als een trabant... mag je veronderstellen dat hij ze als trabant heeft behandeld.