Pagina 2 van 2
Re: Yofra Lotus Europa TC
Geplaatst: 12 aug 2010, 10:15
door Yofra
stond op de oprit na een nogal snel afgelegd A'pen-Gent en ging
vlug boven een boek halen,...toen is het gebeurd;polyester=hevige rookpluim en
het ontploffen van de benzinetanks en banden was schrikwekkend;het rare was
dat nà enkele minuten brand de auto vanzelf terug startte!Verzekering is er in tussen gekomen,kleine troost....Maar het gebeuren heeft me zo aangegrepen dat
ik er genoeg van had tot op heden!Maar toch dankbaar dat ik enkele maanden
het uiterste uit zo'n wagen heb weten te halen,met die centraal geplaatste motor
is het precies dat men" op tramrails" rijdt in de bochten,zo baanvast was de wagen!
Kon niet heropgebouwd worden,chassis had een te grote hitte doorstaan.Nadien
Lotus wagens op 1/43 verzameld,heb zelfs een Lotus Eleven die speciaal voor een Franse club gemaakt is op een totaaloplage van 50stuks door Provence Moulage,
naar aanleiding van de éérste overwinning van de éérste race gereden op het circuit van "Charade" juli 1958 (piloot=Innes Ireland).
Re: Yofra Lotus Europa TC
Geplaatst: 12 aug 2010, 10:19
door Frederik
Yofra schreef:Maar het gebeuren heeft me zo aangegrepen dat ik er genoeg van had tot op heden!
Opletten met dit forum, je goesting kan vrij snel en hard terugkeren

Re: Yofra Lotus Europa TC
Geplaatst: 12 aug 2010, 20:47
door Hugo
wat een drama!!!!!!
moest dat bij mijn Lotus gebeuren ik denk dat ik van emotie ter plekke zou sterven
zoals je al wel op dit forum zal gelezen hebben ben ik bezig met de restauratie van een een Lotus Europa Special , in 1974 heb ik ook bij Dauwe in St Denijs Westrem toen mijn eerste nieuwe Lotus Europa Special gekocht ( de levertijd was toen 8 maanden) en voor de prijs van 258 000 bef
met de " oude" Lotus Europa zijn er twee mogelijkheden of je vind hem raar en lelijk of je vind hem de mooiste wagen van de wereld
er zijn inderdaad een aantal Europa's uitgebrand ( ook afbrekende achterwielen was een veel voorkomend euvel), een beginnende brand nam door de brandbare polyester carrosserie zeer snel uitbreiding, de oorzaak is meestal terug te brengen tot twee verschillende oorzaken.
de eerste was door de elektrische installatie ( was in die tijd bij de meeste Engelse wagen wel een probleem) maar door de polysterbody van de Lotus moet elk elektrisch gebruikend onderdeel met een extra draad geaard zijn aan het ijzeren chassis en gewoonlijk ontstond aan de verbinding met de 'mas" na verloop van tijd een slecht contact met vonkvorming en dergelijke.
ik steek daarom op mijn restauratie Lotus en geheel nieuw gemaakte kabelboom
een tweede oorzaak van brand is het zogenaamde "backfire" ik verklaar:
de Twin Cam motor is nogal ver opgevoerd en heeft daarvoor nokkenassen met een extra grote klepoverlap ( dit wil zeggen dat de inlaatklep reeds open gaat wanneer de uitlaatklep nog niet dicht is ) dit is nodig om bij hoog toerental, waar de pk te vinden zijn, er voldoende vers mengsel ( benzine en lucht) in de cylinder kan stromen, ook is door het hoge toerental het "momentum" ( dynamische beweging van een stof/voorwerp ) van de uitlaatgassen zo groot dat de laatste uitlaatgassen die de cylinder verlaten het verse mengsel min of meer mee binnen trekken ( remember:de uit- en inlaatklep staan even tesamen open)
bij met hoge toeren plankgas rijden en ineens gas lossen zorgt dit fenomeen er onderandere mee voor, alhoewel er geen gas wordt gegeven, dat er toch mengsel wordt aangezogen, dit mengsel bevat toch een beetje benzine maar is zo arm aan benzine dat het niet door de bougie kan worden ontstoken, dit mengsel komt wel in de hete uitlaat terecht waar het door de warmte hiervan toch tot verbranding komt, daarom dat mooie klappen van de uitlaat of nog meer een lekker vlammende uitlaat.
bij lage toeren echter zorgt deze klepoverlap ( door de lage toeren ook nog geen " zuigende" beweging van de uitlaatgassen) dat vers mengsel teruggedreven kan worden door heet uitlaatgas dat de cylinder nog niet heeft verlaten, deze hete uitlaatgassen doen het verse mengsel wel weer ontbranden, met gevolg dat deze vlam door de open inlaatklep in de carburateur terug slaat, resultaat een mooie steekvlam uit de carburateur, deze vlam kan soms het luchtfilter of de polysterbody wel in brand steken, " backfire kan bij starten maar ook bij stil leggen, kan ook onder het rijden bij laag toerental en plotseling plankgas geven ( de motor zal zich even verslikken)
racemotoren zijn daarom bij lage toeren niet bruikbaar en moeten met een snelstarter worden gestart
ik hoop dat deze uitleg niet te technisch is
wat ik nog wel zou willen weten, was dit een Belgische wagen, weet je het chassis nr nog, wat is er met de stoffelijke resten gebeurd?
groeten van Hugo
Re: Yofra Lotus Europa TC
Geplaatst: 13 aug 2010, 10:37
door Yofra
bedankt voor je reactie Hugo,wat mij betreft heb ik veel bijgeleerd met jou
uitleg;is het logisch dat de motor na enkele minuten,tijdens de brand,vanzelf
begon te draaien?Papieren zijn mee in de brand opgegaan,was zeker een
Belgische wagen,pompiers hebben ervoor gezorgd dat het schroot zo snel
mogelijk werd opgehaald,maar door wie...? groetjes Frank
Re: Yofra Lotus Europa TC
Geplaatst: 13 aug 2010, 10:55
door Frederik
Yofra schreef:pompiers hebben ervoor gezorgd dat het schroot zo snel
mogelijk werd opgehaald,maar door wie...?
Vermoedelijk een ijzer/schroothandelaar ... maarja wat was er nog over?
Ikzelf had misschien nog de chassisnummer-plaatje opgezocht en afgedaan.
Maarja ... op zo'n moment zit je met je gedachten elders natuurlijk.
Re: Yofra Lotus Europa TC
Geplaatst: 13 aug 2010, 11:53
door Hugo
Yofra schreef:bedankt voor je reactie Hugo,wat mij betreft heb ik veel bijgeleerd met jou
uitleg;is het logisch dat de motor na enkele minuten,tijdens de brand,vanzelf
begon te draaien?Papieren zijn mee in de brand opgegaan,was zeker een
Belgische wagen,pompiers hebben ervoor gezorgd dat het schroot zo snel
mogelijk werd opgehaald,maar door wie...? groetjes Frank
Frank, het is perfect mogelijk dat tijdens een autobrand de startmotor wordt geactiveerd, door de brand smelt/verbrand immers de isolatie die rond de elektrische draden zitten, vermits deze draden allemaal samen in één bundel dicht bij elkaar zitten ontstaat zo kortsluiting en gaat de startmotor draaien, ook verbranden en/of smelten van het startrelais kan de startmotor activeren ( in gang zal de motor doorgaans niet schieten) de brandende auto kan zelfs in beweging komen indien de auto in vitesse moest staan en de handrem af en natuurlijk de wielen en banden nog niet verbrand zijn, ver zal hij natuurlijk niet geraken, als de batterij uitgeput is ist gedaan
voor wat het stoffelijk overschot betreft had er toch nog heel wat kunnen gerecupereerd worden, de lichtmetalen cilinderkop is zowizo verloren maar het ijzeren Lotus/Ford blok met krukas zal toch nog wel te recuperen zijn geweest, het is bij de oudijzerboer waarschijnlijk bij de hoop gegooid en vernietigd, zo worden natuurlijk de originele Lotusblokken zeldzaam en stijgt de waarde van de resterende exemplaren
men had deze hoop schroot gratis bij mij op de oprit mogen gooien, maar spijtig veel te laat
mag ik ook nog opmerken dat bij de Europa TC en Special één van de benzinetanks op ongeveer 20cm van de carburateurs staat, dus als een brand daar begint zal het zeer vlug gaan en nog moeilijk te blussen zal zijn
als je wil mag je mijn Lotus Europa restauratieproject gerust eens komen bekijken
Lotus groetjes Hugo