Hoe remmen op nat wegdek?

Plaats hier berichten die met Lotus te maken hebben, maar niet specifiek bedoeld is op een bepaald type/model.
Plaats reactie
twan
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 mar 2009, 19:50
Naam: Twan
Auto: Elise MKI

Hoe remmen op nat wegdek?

Bericht door twan »

Hallo allemaal,

Een paar weekjes terug heb ik een elise S1 aangeschaft. Vandaag regende het aardig en ik ging de lotus toch een keertje proberen in de regen. Op trekken ging goed, maar remmen is erg lastig. De wielen blokkeren bij hard remmen en dan glij je gewoon nog een heel stuk over de weg, tot bijna 20 wagen lengtes, ik had bijna m'n afslag gemist :oops:

M'n z4 heeft allemaal beveiligingen en daar sta je binnen een paar seconden stil, maar de lotus heeft helemaal niks. M'n vraag is hoe je het beste kunt remmen op nat wegdek? Moet ik gewoon wat rustiger remmen, maar wat te doen dan bij een noodstop, moet ik dan pompent remmen?

Wie weet raad? :?:
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Hoe remmen op nat wegdek?

Bericht door ovi »

Gewoon veel oefenen makker en vooral leren om niet te panikeren en te leren remmen tot de wielen juist niet blokeren!
Ik rem veel korter met een wagen zonder ABS omdat mijn ervaring is dat deze veel te vlug ingrijpen en je dan in één keer terug een stuk doorschiet. Mijn Rover 600 bv. was op dit gebied gewoon een ramp! :?
Herman
Berichten: 4066
Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Locatie: Kortrijk / Altea.
Contacteer:

Re: Hoe remmen op nat wegdek?

Bericht door Herman »

remmen met een lotus.... is iets dat ge moet aanleren... punt.
Gebruikersavatar
Erwin
Berichten: 1812
Lid geworden op: 08 okt 2008, 19:26
Naam: Euh ... Erwin
Auto: Elise S CR, Donk D8
Locatie: Haasrode

Re: Hoe remmen op nat wegdek?

Bericht door Erwin »

Ontkoppelen en pompen!
Tijdens het pompen kan je je koers bijsturen.

ABS doet trouwens ook niet meer dan dat : als een wiel blokkeert => de remdruk verlagen zodat het niet meer blokkeert.
I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.
Gebruikersavatar
YvoTuk
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:14
Naam: Yvo Tuk
Auto: Elise S1/Evora
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Re: Hoe remmen op nat wegdek?

Bericht door YvoTuk »

Waarom ontkoppelen? De motor remt toch gezellig mee?
molleke

Re: Hoe remmen op nat wegdek?

Bericht door molleke »

ovi schreef:Gewoon veel oefenen makker en vooral leren om niet te panikeren en te leren remmen tot de wielen juist niet blokeren!
Ik rem veel korter met een wagen zonder ABS omdat mijn ervaring is dat deze veel te vlug ingrijpen en je dan in één keer terug een stuk doorschiet. Mijn Rover 600 bv. was op dit gebied gewoon een ramp! :?

ovi ge kunt nog niet remmen mee ne fiets en ge wilt remmen mee ne lotus :lol: :lol: :lol: :lol: :mrgreen:
Herman
Berichten: 4066
Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Locatie: Kortrijk / Altea.
Contacteer:

Re: Hoe remmen op nat wegdek?

Bericht door Herman »

remmen, wa remmen? ik rij ietwat minder rap en ge vertraagt toch ook dan ??


re: pompend remmen..... dat is iets dat ge helemaal niet kunt vergelijken met ABS hoor... en ABS is uitgevonden om de chauffeur in alle eerlijkheid gezegd te "helpen"in een noodsituatie, want de mens kan nooit zo snel en exact reageren of denken dan wat een machine kan...en dit is wat ABS doet... als ge pompt zullen al uw wielen plots meer en minder druk krijgen, met dan nog een vershil in reaktie druk tussen voor en achterwielen... dus dat kan nooit of te nooit goed zijn...
een ABS geeft rem (los) impulsen door enkel aan het pracktisch slippende wiel en slippen betekent een langere remafstand.... en met ABS kan men al stevig remmend zelfs nog bij machte zijn om al sturend stabiel een hindernis te ontwijken... nee de tijd van Stirling Moss en Fangio is echt voorbij hoor...
leve de moderne veiligheids innovaties zoals ABS...

gisteren en deze morgen nogal wat kms afgelegd in echt natte wegen....
Bijlagen
aquaplanning.jpg
aquaplanning.jpg (35.03 KiB) 5296 keer bekeken
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Hoe remmen op nat wegdek?

Bericht door ovi »

molleke schreef:
ovi schreef:Gewoon veel oefenen makker en vooral leren om niet te panikeren en te leren remmen tot de wielen juist niet blokeren!
Ik rem veel korter met een wagen zonder ABS omdat mijn ervaring is dat deze veel te vlug ingrijpen en je dan in één keer terug een stuk doorschiet. Mijn Rover 600 bv. was op dit gebied gewoon een ramp! :?

ovi ge kunt nog niet remmen mee ne fiets en ge wilt remmen mee ne lotus :lol: :lol: :lol: :lol: :mrgreen:
t'Is andersom hé molleke! ;) Op mijnen fiets staan remmen en op de Elan staat iets dat zijn best doet om het ding te vertragen! :lol:


En twan, da van da pompend remmen vindt ik ook een beetje bulshit! :( Daar is gewoon meestal geen tijd voor. Gewoon remmen tot juist op de grens van het blokkeren en dan kan je ook blijven sturen dat moet ge gewoon leren door te oefenen. ;) Ik blijf er bij dat mijn ervaring met ABS gewoon slecht is omdat ik op het moment dat ge goe bezig bent ge plots terug versneld omdat die rommel zich komt moeien! :evil:

Ik rij al 27 jaar met de moto maar toch ga ik regelmatig eens in de regen rijden om het gevoel niet kwijt te raken wat hij in de regen doet. Zeer belangrijk als je ziet wat er gebeurd als ik eens een rit ga doen met vrienden die "enkel" rijden met droog weer. :x Als het dan toch begint te regen ziet ge pas wat een beetje oefenen in de regen oplevert. 8-)

Dus vandaag weer pima weertje om te oefenen. Doe zoals wij in de winter als er sneeuw ligt en ga s'avonds ergens naar een grote lege parking wat "spelen" tot je het onder de knie hebt. Altijd fun en terwijl leer je je wagen beheersen. ;)
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Hoe remmen op nat wegdek?

Bericht door Frederik »

Drie gouden regels als je een slippertje maakt :
- diréct ontkoppelen
- níet remmen
- kijken en sturen in de richting die je uitwil

(en dus niet in de richting van de hindernis).

Vooral dat eerste willen we nog even benadrukken. En uitleggen. Om te beginnen is er de werking van het differentieel : het gaat hier over een tandwielsysteem (meestal ingewerkt in de versnellingsbak) dat ervoor zorgt dat er in een bocht minder kracht van de motor gaat naar het wiel aan de binnenkant van de bocht ; het wiel dat de langste weg moet afleggen, aan de buitenkant dus, krijgt meer kracht en zal dus sneller draaien. Het differentieel reageert m.a.w. op weerstand : hoe meer je het ene wiel tegenhoudt, des te sneller zal het andere draaien. Dank zij het differentieel dus. In normale omstandigheden zorgt dat er voor dat je wagen mooi door een scherpe bocht gaat, zonder dat de banden gaan ‘springen’. Maar op ijzelplekken verandert heel die logica van weerstand natuurlijk. Met soms verrassende gevolgen. Direct ontkoppelen zorgt dan dat je dat systeem uitschakelt en je er dus geen schepje meer bovenop kan doen.

Ook door plots op je rem te gaan staan of fors op de motor te remmen op een glad wegdak kan je wagen beginnen slippen. Je enige hoop is dan dat je nog kan bijsturen. Maar dat kan alleen als je wielen nog draaien, niet als ze stilstaan. Door te ontkoppelen (en niet meer te remmen natuurlijk) zorg je dan eigenlijk dat de wielen niet sneller of trager gaan draaien dan ze moeten doen op dat moment, omdat je de verbinding met de motor uitschakelt, ont-koppelt. Voilà, zo simpel is dat.

Blijf altijd kijken naar de richting waar de auto naartoe moet. Kijk nooit met de neus van de auto mee.
Laat liever niet enkel het gaspedaal los, maar ontkoppel meteen. Zo neem je de aandrijving weg van de motor naar de wielen.
Als de wagen toch begint te slippen, probeer dan tegen te sturen (= stuur in de richting brengen van waar je heen wil), en vergeet niet nadien te stabiliseren (stuur terugbrengen).

ABS verkort de remweg niet altijd. Als het wegdek glad is (regen, modder, sneeuw,…) zal de remweg zelfs verlengd worden. MAAR … het grote voordeel … de wagen gaat slippen, maar blijft bestuurbaar waardoor u in de mogelijkheid bent obstakels te vermijden. ABS voorkomt zeker niet het slippen in bochten en staat u dan ook niet toe sneller bochten te nemen

Rijden in de winter/regen
Regen, sneeuw en vorst zorgen voor gladheid en dat betekent gevaar. Onthoud dus als algemene regel:

1. Een natte weg is twee keer zo glad als een droge weg;
2. Een besneeuwde weg is twee keer zo glad als een natte weg;
3. Een bevroren weg is twee keer zo glad als een besneeuwde weg.


Bij gladheid niet snel sturen, accelereren of heftig remmen. Rijd langzamer, houd meer afstand. Raakt u ondanks voorzichtig rijden toch in een slip, laat dan de rem los en probeer uw auto onder controle te krijgen door de koppeling in te trappen en te sturen. Nooit remmen!

De meeste auto's met voorwielaandrijving willen in een te snel genomen bocht rechtdoor. Laat het gas los (niet ontkoppelen!) zodat het gewicht meer op de voorwielen komt te liggen. Zo krijgen ze meer grip op de weg. U verhoogt de grip verder door rustig iets terug te sturen. Dus naar links in een rechterbocht. Doodeng, maar het is de enige methode om de bocht alsnog te redden.

Auto's met achterwielaandrijving breken in een te snel genomen bocht aan de achterkant uit. Hier wél ontkoppelen en voorzichtig tegensturen. Liever twee keer een beetje terugsturen, dan één keer scherp. Te scherp tegensturen kan een 'pendule' veroorzaken. De eerste slip wordt gecorrigeerd, maar wordt gevolgd door een tweede in de andere richting. Gaat de auto helemaal dwars, dan wel scherp tegensturen. In alle gevallen blijft u kijken naar de plek waar u veilig tot stilstand hoopt te komen

Als een botsing onvermijdelijk is, probeer dan langs het obstakel te sturen. Concentreer al uw aandacht op deze route. Laat tijdens het sturen echter de remmen (ook met ABS!) los, anders raakt u in een slip. Zodra u voorbij het obstakel bent, dan remt u weer krachtig.

Armen en benen moeten gebogen zijn. Stel stuur en stoel zo in dat uw knieën behoorlijk zijn gebogen als u het koppelingspedaal helemaal intrapt. Als u met gestrekte armen een pols bovenop het stuur kunt leggen, staat de rugleuning goed. Geen ellebogen op de deur en klap uw armsteunen weg. Alleen met gebogen armen en twee handen aan het stuur kunt u snel en secuur sturen. Met gestrekte armen achter het stuur bent u in een slip volstrekt kansloos.

Rem nooit bruusk – zelfs niet in een noodsituatie – maar bouw de remdruk progressief op, maar rem ook niet te zacht. De tijd dat je hiermee verliest haal je niet meer in.

Moraal van het verhaal : Je zal moeten leren doseren :)

Slippen bij hard remmen op een nat wegdek is normaal, enkel houden de technische snufjes van je BMW een oog je in het zeil al zijn die ook niet feiloos.

Dusja ... Lotus is ECHT rijden, en met een BMW laat je U rijden :)
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Hoe remmen op nat wegdek?

Bericht door ovi »

Frederik schreef:. Lotus is ECHT rijden, en met een BMW laat je U rijden :)
Dus moraal van het verhaal.
Oefenen, oefenen, oefenen! ;)
Plaats reactie