Alpine en Caterham testen met verbouwde Lotus
- Frederik
- Site Admin
- Berichten: 11312
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
- Auto: Elan & Evora
- Locatie: Waregem
- Contacteer:
Alpine en Caterham testen met verbouwde Lotus
Alpine en Caterham testen met verbouwde Lotus
17/07/2013 via autoweek.nl
Alpine en Caterham werken allebei aan een eigen sportauto. De basis daarvan is identiek en de beide merken gebruiken een omgebouwde Lotus Exige om de techniek alvast aan de tand te voelen.
Een beetje verwarrend is het wel, al die verschillende merken. Hoe zit het ook alweer? Renault heeft de legendarische merknaam Alpine afgestoft en kwam in mei vorig jaar met de A110-50 op de proppen, een concept car met 3.5 V6 die de 50-jarige verjaardag van het merk Alpine luister bijzette. Dit jaar nam Alpine met een eigen LMP2-auto deel aan de 24 Uur van Le Mans en Renault wil nu ook een serieuze straatauto met Alpine-badges op de markt gaan brengen.
Het Engelse merk Caterham - in handen van Tony Fernandes, ook eignaar van het Caterham F1-team, is middels een joint-venture ook bij het project betrokken. Er komt dus ook een versie van deze auto onder Caterham-vlag. Caterham neemt een deel van de engineering voor z'n rekening en maakt daarnaast gebruik van de kennis die het in de Formule1 opdeed op het gebied van aerodynamica en composietmaterialen.
Omdat de Renault-Alpine-Caterham een tweezitter met middenmotor wordt, is de Lotus Exige een prima slachtoffer of de onderhuidse techniek uit te proberen, de Lotus heeft immers exact dezelde configuratie. Het bodywork van deze 'mule' is hier en daar wat gemodificeerd om ruimte te maken voor de nieuwe onderdelen. Op foto 4 is goed te zien dat er een afwijkend aluminium subframe en nieuwe ophanging is gemonteerd. In de matzwarte wielen huizen forse Brembo-klauwen.
Volgens de berichten wordt de aandrijving verzorgd door een Renault 1,6-liter viercilinder turbomotor van een slordige 300 pk. Caterham heeft al aangegeven meer power te willen, het zou dus goed kunnen dat de Engelsen voor een andere krachtbron kiezen. Ook het uiterlijk van de auto moet significant anders zijn dan dat van de Alpine en Caterham is voornemens ook op het gebied van rijeigenschappen een 'andere' auto neer te zetten. Men fluistert zelfs over een hybride aandrijflijn, om zo de link met de F1 (KERS) duidelijker te maken.
De afstelling van het chassis wordt verzorgd door de specialisten van het Zweedse Öhlins, die eerder al de RS-versies van de Clio en Mégane onder hun hoede hadden. De verwachting is dat de gezamenlijke sportauto van Renault/Alpine en Caterham eind 2015 op de markt komt. Het prijskaartje zal rond de 60.000 euro schommelen, waarmee Caterham en Alpine een alternatief willen aanbieden voor de Porsche Cayman.
Bron : autoweek.nl
17/07/2013 via autoweek.nl
Alpine en Caterham werken allebei aan een eigen sportauto. De basis daarvan is identiek en de beide merken gebruiken een omgebouwde Lotus Exige om de techniek alvast aan de tand te voelen.
Een beetje verwarrend is het wel, al die verschillende merken. Hoe zit het ook alweer? Renault heeft de legendarische merknaam Alpine afgestoft en kwam in mei vorig jaar met de A110-50 op de proppen, een concept car met 3.5 V6 die de 50-jarige verjaardag van het merk Alpine luister bijzette. Dit jaar nam Alpine met een eigen LMP2-auto deel aan de 24 Uur van Le Mans en Renault wil nu ook een serieuze straatauto met Alpine-badges op de markt gaan brengen.
Het Engelse merk Caterham - in handen van Tony Fernandes, ook eignaar van het Caterham F1-team, is middels een joint-venture ook bij het project betrokken. Er komt dus ook een versie van deze auto onder Caterham-vlag. Caterham neemt een deel van de engineering voor z'n rekening en maakt daarnaast gebruik van de kennis die het in de Formule1 opdeed op het gebied van aerodynamica en composietmaterialen.
Omdat de Renault-Alpine-Caterham een tweezitter met middenmotor wordt, is de Lotus Exige een prima slachtoffer of de onderhuidse techniek uit te proberen, de Lotus heeft immers exact dezelde configuratie. Het bodywork van deze 'mule' is hier en daar wat gemodificeerd om ruimte te maken voor de nieuwe onderdelen. Op foto 4 is goed te zien dat er een afwijkend aluminium subframe en nieuwe ophanging is gemonteerd. In de matzwarte wielen huizen forse Brembo-klauwen.
Volgens de berichten wordt de aandrijving verzorgd door een Renault 1,6-liter viercilinder turbomotor van een slordige 300 pk. Caterham heeft al aangegeven meer power te willen, het zou dus goed kunnen dat de Engelsen voor een andere krachtbron kiezen. Ook het uiterlijk van de auto moet significant anders zijn dan dat van de Alpine en Caterham is voornemens ook op het gebied van rijeigenschappen een 'andere' auto neer te zetten. Men fluistert zelfs over een hybride aandrijflijn, om zo de link met de F1 (KERS) duidelijker te maken.
De afstelling van het chassis wordt verzorgd door de specialisten van het Zweedse Öhlins, die eerder al de RS-versies van de Clio en Mégane onder hun hoede hadden. De verwachting is dat de gezamenlijke sportauto van Renault/Alpine en Caterham eind 2015 op de markt komt. Het prijskaartje zal rond de 60.000 euro schommelen, waarmee Caterham en Alpine een alternatief willen aanbieden voor de Porsche Cayman.
Bron : autoweek.nl
9/05/2024 Ypres Lotus Day
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
- Frederik
- Site Admin
- Berichten: 11312
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
- Auto: Elan & Evora
- Locatie: Waregem
- Contacteer:
Re: Alpine en Caterham testen met verbouwde Lotus
Exige S (V6) concurentje ?
9/05/2024 Ypres Lotus Day
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
- Frederik
- Site Admin
- Berichten: 11312
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
- Auto: Elan & Evora
- Locatie: Waregem
- Contacteer:
Re: Alpine en Caterham testen met verbouwde Lotus
Blijkbaar ook al gespot op "de ring".
9/05/2024 Ypres Lotus Day
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
- co-driver
- Berichten: 2294
- Lid geworden op: 17 aug 2008, 18:50
- Naam: Kurt
- Auto: KIACeed 2013,Smart4two
- Locatie: Roeselare / West Vlaanderen
Re: Alpine en Caterham testen met verbouwde Lotus
Volgens een bericht in Autocar zal de Caterham 35.000 £ en de Alpine 50.000£
kosten ... foto : Autocar foto : Autocar
Caterham heeft een aantal Exiges besteld bij Lotus ..... No comment on this issue !
kosten ... foto : Autocar foto : Autocar
Caterham heeft een aantal Exiges besteld bij Lotus ..... No comment on this issue !
Lotus makes greencars ..... funcars!!
-
- Berichten: 368
- Lid geworden op: 03 mei 2013, 12:40
- Auto: Elise 220 Cup
- Locatie: Tielt
Re: Alpine en Caterham testen met verbouwde Lotus
Mooie ontwikkeling. Ik vroeg mij eigenlijk al af waarom Caterham zich niet in deze markt begaf.
- ovi
- Berichten: 3904
- Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
- Naam: Ivo
- Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
- Locatie: Keerbergen
Re: Alpine en Caterham testen met verbouwde Lotus
Een 4 cilinder turbo heb ik al dus als ze er geen V6 insteken koop ik hem niet!
- Frederik
- Site Admin
- Berichten: 11312
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
- Auto: Elan & Evora
- Locatie: Waregem
- Contacteer:
Re: Alpine en Caterham testen met verbouwde Lotus
Ontwikkelingskosten zijn wel erg hoog voor dergelijke wagens, ik denk dat Caterham wel gezond is, maar echt wel geen pot kan opbouwen om een ontwikkeling van een volledig nieuwe wagen te kunnen voeden.XLR8R schreef:Mooie ontwikkeling. Ik vroeg mij eigenlijk al af waarom Caterham zich niet in deze markt begaf.
Daarom is het interessant ze met Renault/Alpine de kosten kunnen delen.
Weet niet of ze bij Lotus kunnen komen om het Elise-chassis onder licentie te kunnen/mogen gebruiken. Alhoewel ... het nieuwe management heeft minder grote oogkleppen bij Lotus.
Binnen enkele maanden zullen we wel meer weten zeker?
9/05/2024 Ypres Lotus Day
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
-
- Berichten: 368
- Lid geworden op: 03 mei 2013, 12:40
- Auto: Elise 220 Cup
- Locatie: Tielt
Re: Alpine en Caterham testen met verbouwde Lotus
Dat vroeg ik mij ook af. Het elise chassis is al meermaals in licentie gebruikt, als ze van een bestaand chassis vertrekken zou de ontwikkelingskost moeten meevallen denk ik.Frederik schreef: Weet niet of ze bij Lotus kunnen komen om het Elise-chassis onder licentie te kunnen/mogen gebruiken.
Ik zou ook Caterham niet onderschatten, dit bedrijf is in de laatste jaren toch veel gegroeid en de Elise zelf werd in de tijd ook met een beperkt budget ontwikkeld..
- Frederik
- Site Admin
- Berichten: 11312
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
- Auto: Elan & Evora
- Locatie: Waregem
- Contacteer:
Re: Alpine en Caterham testen met verbouwde Lotus
Zoals ik eerder zei draait Caterham wel goed, maar volgens mij kunnen ze met hun Seven replika's geen pot opbouwen dat genoeg gespekt kan worden om een volledig nieuw model te kunnen ontwikkelen... Daarom dat kosten delen met oa. Alpine een deur kan openen. En dus meer geld binnen halen en dus in de toekomst misschien ook wagens alleen kunnen ontwikkelen.XLR8R schreef:Dat vroeg ik mij ook af. Het elise chassis is al meermaals in licentie gebruikt, als ze van een bestaand chassis vertrekken zou de ontwikkelingskost moeten meevallen denk ik.Frederik schreef: Weet niet of ze bij Lotus kunnen komen om het Elise-chassis onder licentie te kunnen/mogen gebruiken.
Ik zou ook Caterham niet onderschatten, dit bedrijf is in de laatste jaren toch veel gegroeid en de Elise zelf werd in de tijd ook met een beperkt budget ontwikkeld..
In 2003 verkochten ze ~500 auto's en maakten ze £112.640 winst voor belastingen met een omzet van £14,6m en hadden ze een eigen vermogen van bijna £1m. (bron)
Stel, dat ze hun verkoop/winst 50% hebben kunnen vergroten in 10j dan blijft het nog steeds een klein bedrag, én ... wat heeft het F1 verhaal hen tot nu toe al gekost?
Om een idee te krijgen, de Elan M100 heeft Lotus £35m gekost voor de ontwikkeling. Zal vanavond es opzoeken wat de Elise gekost heeft.
9/05/2024 Ypres Lotus Day
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic