56mm Throttle Body iemand?
- svendekoster
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 29 jan 2009, 00:18
- Auto: Elise MK1
- Locatie: Steenokkerzeel
56mm Throttle Body iemand?
Hey,
Ik ben aan het bekijken om mijn standaard 48mm Throttle Body te vervangen door een 52mm, kwestie van het beestje een beetje meer adem te geven.
Nu, weet ik een 56mm-exemplaar te koop staan... en ik vroeg mij af of dit eigenlijk wel een goed idee is.
Iemand een goeie uitleg/mening hierover?
u bent bedankt,
Sven
Ik ben aan het bekijken om mijn standaard 48mm Throttle Body te vervangen door een 52mm, kwestie van het beestje een beetje meer adem te geven.
Nu, weet ik een 56mm-exemplaar te koop staan... en ik vroeg mij af of dit eigenlijk wel een goed idee is.
Iemand een goeie uitleg/mening hierover?
u bent bedankt,
Sven
Everyday, do something that scares you.
-
- Berichten: 4066
- Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
- Auto: Europa S +Morgan 4/4
- Locatie: Kortrijk / Altea.
- Contacteer:
Re: 56mm Throttle Body iemand?
Geen echt spectaculaire extra dingen te verwachten van een 52 mm zo te zien...
52MM Body
The 52MM Throttle body came standard fittment on the Elise S1 160 and S2 111S.
[edit]Advantages
"when we exchanged the 48m TB for 52 Item we got a stunning 1 bhp max power increase, we got a 3 Ft Lbs max increase in Torque"
"The Torque curve increased by 4 Ft Lbs Average and at one point on the curve an 11 Ft Lbs increase was recorded. This 11 Lbs increase was quiet low in the rev range."
52MM Body
The 52MM Throttle body came standard fittment on the Elise S1 160 and S2 111S.
[edit]Advantages
"when we exchanged the 48m TB for 52 Item we got a stunning 1 bhp max power increase, we got a 3 Ft Lbs max increase in Torque"
"The Torque curve increased by 4 Ft Lbs Average and at one point on the curve an 11 Ft Lbs increase was recorded. This 11 Lbs increase was quiet low in the rev range."
- Erwin
- Berichten: 1812
- Lid geworden op: 08 okt 2008, 19:26
- Naam: Euh ... Erwin
- Auto: Elise S CR, Donk D8
- Locatie: Haasrode
Re: 56mm Throttle Body iemand?
Ik heb op mijn S1 een 52mm trophy body gemonteerd.
Om eerlijk te zijn, het verschil met de standaard PVC 48mm body is fenomenaal te noemen!
Problemen met de standaard zwarte PVC 48mm:
- als je de standaard zwarte 48 mm diep intrapt, zie de hele structuur
meeplooien
- als je de aanzuigslang eraf haalt zie je ook dat de gasklep niet helemaal
open gaat (blijft een beetje schuin staan).
- heel makkelijk last van gasklep die wat blijft hangen (door het verplooien)
Als deze problemen zijn opgelost met de 52mm aluminium trophy body.
Ik ben niet overtuigd dat dit meer pk's opleverd, maar de trottle respons is een hemelsbreed verschil. De auto reageert veel sneller en agressiever op je rechter voet.
Ik denk dat een 56mm exemplaar enkel zin heeft voor een maximaal getunede motor.
Bij verdere vragen, laat maar iets weten.
Om eerlijk te zijn, het verschil met de standaard PVC 48mm body is fenomenaal te noemen!
Problemen met de standaard zwarte PVC 48mm:
- als je de standaard zwarte 48 mm diep intrapt, zie de hele structuur
meeplooien
- als je de aanzuigslang eraf haalt zie je ook dat de gasklep niet helemaal
open gaat (blijft een beetje schuin staan).
- heel makkelijk last van gasklep die wat blijft hangen (door het verplooien)
Als deze problemen zijn opgelost met de 52mm aluminium trophy body.
Ik ben niet overtuigd dat dit meer pk's opleverd, maar de trottle respons is een hemelsbreed verschil. De auto reageert veel sneller en agressiever op je rechter voet.
Ik denk dat een 56mm exemplaar enkel zin heeft voor een maximaal getunede motor.
Bij verdere vragen, laat maar iets weten.
I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.
- Yves
- Berichten: 671
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 14:50
- Naam: Yves
- Auto: Elise Sprint 220 2019
- Locatie: Roeselare
- Contacteer:
Re: 56mm Throttle Body iemand?
Er juist op letten dat je niet te veel lucht naar binnen zuigt, kan soms een omgekeerd effect hebben.
- Erwin
- Berichten: 1812
- Lid geworden op: 08 okt 2008, 19:26
- Naam: Euh ... Erwin
- Auto: Elise S CR, Donk D8
- Locatie: Haasrode
Re: 56mm Throttle Body iemand?
De "bottleneck" voor de hoeveelheid aangezogen lucht is de luchtfilter en niet de throttlebody.
Meer lucht aanzuigen kan in princiepe geen kwaad gezien de injectie werkt volgens het princiepe alfa-N (gaskleppositie in functie van toerental), gecorrigeerd met een MAP sensor die een correctie doet op onderdruk en gecorrigeerd met Lambda waarde.
De onderdruk in de inlaatcollector is een maat voor de hoeveelheid aangezogen lucht en corrigeert ook automatisch voor het rijden op hoogte (grotere hoogte is minder onderdruk).
Indien je lambda-waarde te hoog is, betekend dit dat de motor te lean (arm) draait en zal de inspuiting bijgeregeld worden. Je lambda waarde is eigelijk hetzelfde (na omrekening) als je CO waarde.
Je maximale vermogen op vollast (throttle open op maximaal toerental - constante belasting) haal je bij lambda 1,1. Gezien je hier vlakbij de pingelgrens zit, wordt bij getunede motoren meestal gekozen om iets minder vermogen te geven door meer in te spuiten (lambda 0,8 = 6 % CO). Meer inspuiten betekent ook meer zuigerbodem-koeling.
Meer lucht aanzuigen kan in princiepe geen kwaad gezien de injectie werkt volgens het princiepe alfa-N (gaskleppositie in functie van toerental), gecorrigeerd met een MAP sensor die een correctie doet op onderdruk en gecorrigeerd met Lambda waarde.
De onderdruk in de inlaatcollector is een maat voor de hoeveelheid aangezogen lucht en corrigeert ook automatisch voor het rijden op hoogte (grotere hoogte is minder onderdruk).
Indien je lambda-waarde te hoog is, betekend dit dat de motor te lean (arm) draait en zal de inspuiting bijgeregeld worden. Je lambda waarde is eigelijk hetzelfde (na omrekening) als je CO waarde.
Je maximale vermogen op vollast (throttle open op maximaal toerental - constante belasting) haal je bij lambda 1,1. Gezien je hier vlakbij de pingelgrens zit, wordt bij getunede motoren meestal gekozen om iets minder vermogen te geven door meer in te spuiten (lambda 0,8 = 6 % CO). Meer inspuiten betekent ook meer zuigerbodem-koeling.
I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.
- ovi
- Berichten: 3904
- Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
- Naam: Ivo
- Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
- Locatie: Keerbergen
Re: 56mm Throttle Body iemand?
Bedankt Erwin, da versta ik zelfs en ik ken niks van injectiemotoren maar aangezien er nu een injectie in de Alpine komt ga ik er toch eens een beetje op studeren!Erwin schreef:De "bottleneck" voor de hoeveelheid aangezogen lucht is de luchtfilter en niet de throttlebody.
Meer lucht aanzuigen kan in princiepe geen kwaad gezien de injectie werkt volgens het princiepe alfa-N (gaskleppositie in functie van toerental), gecorrigeerd met een MAP sensor die een correctie doet op onderdruk en gecorrigeerd met Lambda waarde.
De onderdruk in de inlaatcollector is een maat voor de hoeveelheid aangezogen lucht en corrigeert ook automatisch voor het rijden op hoogte (grotere hoogte is minder onderdruk).
Indien je lambda-waarde te hoog is, betekend dit dat de motor te lean (arm) draait en zal de inspuiting bijgeregeld worden. Je lambda waarde is eigelijk hetzelfde (na omrekening) als je CO waarde.
Je maximale vermogen op vollast (throttle open op maximaal toerental - constante belasting) haal je bij lambda 1,1. Gezien je hier vlakbij de pingelgrens zit, wordt bij getunede motoren meestal gekozen om iets minder vermogen te geven door meer in te spuiten (lambda 0,8 = 6 % CO). Meer inspuiten betekent ook meer zuigerbodem-koeling.
- Erwin
- Berichten: 1812
- Lid geworden op: 08 okt 2008, 19:26
- Naam: Euh ... Erwin
- Auto: Elise S CR, Donk D8
- Locatie: Haasrode
Re: 56mm Throttle Body iemand?
Ivo,
Als je vragen over injecties hebt, wil ik wel helpen.
Ik heb 5 jaar vermogentestbanken en flowbanken verkocht. 90% ging naar tuners en raceteams. Het ging dus de hele tijd over motoren mappen, tunen, cilinderkoppen aanpassen, ...
Kunt ge echt niet komen op 21 mei???
Als je vragen over injecties hebt, wil ik wel helpen.
Ik heb 5 jaar vermogentestbanken en flowbanken verkocht. 90% ging naar tuners en raceteams. Het ging dus de hele tijd over motoren mappen, tunen, cilinderkoppen aanpassen, ...
Kunt ge echt niet komen op 21 mei???
I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.
- YvoTuk
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:14
- Naam: Yvo Tuk
- Auto: Elise S1/Evora
- Locatie: Moordrecht
- Contacteer:
Re: 56mm Throttle Body iemand?
Erwin, sinds wanneer zit er een MAP sensor op een K-series?
Hét grote verschil tusssen een 48mm en 52mm throttle body zit hem in de gas response. Op zich is de vermogens en koppel toename niet zo spannend, maar de reaktie op het gaspedaal is een groot verschil.
Een nog groter gasklephuis leidt vaak wel tot problemen. De K-series slaat dan 'dicht' op lagere toerentallen.
Als je een sportluchtfilter en absorptiedemper op de auto hebt is de bottleneck niet zozeer het gasklephuis of het luchtfilter, maar de kop. Dit is relatief eenvoudig vast te stellen door een auto op de rollenbank te zetten zonder luchtfilter, katalysator en een 'dikke' absorptie demper. Je hebt dan aan in-en uitlaat zijde geen restricties.
Op die manier zijn we tot die 1pk verschil gekomen (die tekst komt me erg bekend voor, maar dan met Nm in plaats van die engelse pondjes )
Het gasklephuis is echt een groot verschil in gas response, maar dat is het dan zo ongeveer. Wil je meer, dan moet je aan het flowen en porten van de kop gaan denken etc.
Hét grote verschil tusssen een 48mm en 52mm throttle body zit hem in de gas response. Op zich is de vermogens en koppel toename niet zo spannend, maar de reaktie op het gaspedaal is een groot verschil.
Een nog groter gasklephuis leidt vaak wel tot problemen. De K-series slaat dan 'dicht' op lagere toerentallen.
Als je een sportluchtfilter en absorptiedemper op de auto hebt is de bottleneck niet zozeer het gasklephuis of het luchtfilter, maar de kop. Dit is relatief eenvoudig vast te stellen door een auto op de rollenbank te zetten zonder luchtfilter, katalysator en een 'dikke' absorptie demper. Je hebt dan aan in-en uitlaat zijde geen restricties.
Op die manier zijn we tot die 1pk verschil gekomen (die tekst komt me erg bekend voor, maar dan met Nm in plaats van die engelse pondjes )
Het gasklephuis is echt een groot verschil in gas response, maar dat is het dan zo ongeveer. Wil je meer, dan moet je aan het flowen en porten van de kop gaan denken etc.
- Erwin
- Berichten: 1812
- Lid geworden op: 08 okt 2008, 19:26
- Naam: Euh ... Erwin
- Auto: Elise S CR, Donk D8
- Locatie: Haasrode
Re: 56mm Throttle Body iemand?
Yvo,
Ik heb mijn 52mm bij jouw gekocht en zoals ik al zei :
Ik heb mijn 52mm bij jouw gekocht en zoals ik al zei :
Ik heb ook mijn Larini bij jouw gekocht en er is een K&N filter gemonteerd.Erwin schreef:Ik ben niet overtuigd dat dit meer pk's opleverd, maar de trottle respons is een hemelsbreed verschil. De auto reageert veel sneller en agressiever op je rechter voet.
I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.
- ovi
- Berichten: 3904
- Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
- Naam: Ivo
- Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
- Locatie: Keerbergen
Re: 56mm Throttle Body iemand?
Nee verdoeme! Zit met die 2 kinderen van Frankrijk hé. Uitwisselingsprograma met onze judoclub. Onze zoon is verleden jaar daar 4 dagen gaan logeren en dus is het niet meer dan logisch dat wij ons dit jaar beschikbaar maken om die judogastjes wa bezig te houden. Komen de 21° toe en er is dan direkt een welkomsfeestje waar we mee aan werken en daarna al een uitstapje enz.Erwin schreef:Ivo,
Als je vragen over injecties hebt, wil ik wel helpen.
Ik heb 5 jaar vermogentestbanken en flowbanken verkocht. 90% ging naar tuners en raceteams. Het ging dus de hele tijd over motoren mappen, tunen, cilinderkoppen aanpassen, ...
Kunt ge echt niet komen op 21 mei???
Dus we kunnen echt echt ni!