EXIGE RGB nr 055

Gallerij van Ledenauto's en andere mooie Lotussen.
Wil je uw wagen voorstellen? Doe het dan hier!
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: EXIGE RGB nr 055

Bericht door Frederik »

zeldzame kanarie schreef:duw op youtube maar is in 325D LCI chip acceleration!! dan zie je eens hoe snel dat beest op de 200 zit 8-)
Tino ... ik ben vertrouwd met de BMW diesels en nog beter chiptuning, ik ken zelfs Stef van Power-Plus persoonlijk.

Stel dat de tuning niet 0.5sec maar 1 volle seconde afpierelt van je origineel ... dan zit je nog steeds op ~6sec en je RGB op ~4sec ...

Wetende dat het ZEER MOEILIJK is om de fabriekscijfers te benaderen in de realiteit mag je 0.5 a 1 seconde bovenop de fabrieksopgaves doen, (ik weet uit ervaring dat ik zelf altijd 5 tot 10 runs moet doen om fabrieksopgaves te kunnen benaderen...) dan komen we nog steeds op 6 (BMW) <tov> 4 sec (RGB).

De BMW diesel heeft een dijk van een motor met exteem veel koppel, (vooral van belang bij hernemingen) maar bij een 0-100km heeft je lichte Exige toch het overgrotere voordeel.

Je Exige is 700kg! lichter en je beemer heeft amper 20pk meer

Wat ik wel kan geloven aannemen is dat op hogere snelheid de BMW het overneemt gewoon op het feit dat hij enorm veel meer koppel heeft. (hernemingen)
Henri
Berichten: 69
Lid geworden op: 12 aug 2009, 23:15
Auto: Elise MK1 +Artega GT

Re: EXIGE RGB nr 055

Bericht door Henri »

duw op youtube maar is in 325D LCI chip acceleration!! dan zie je eens hoe snel dat beest op de 200 zit
ergens tussen 17 sec en 22 sec ,afhankelijk van het filmpje ?
Kan beter :twisted:

En zoals hierboven geschreven :veeel verlies door schakelen.
Gebruikersavatar
peter
Berichten: 64
Lid geworden op: 16 jul 2009, 12:26
Naam: Peter
Auto: Elise SC
Locatie: Larum

Re: EXIGE RGB nr 055

Bericht door peter »

veeel verlies door schakelen

schakelkabels vervangen : let vooral op de start vanuit stilstand
http://vimeo.com/48757368

Als ze dat nu eens in hun optielijst zetten.
De fabrieksopgave van 0 naar 100 zou dan ook haalbaar zijn.

Bij fifth gear hebben ze zo eens een test gedaan met een manuele GTI tegen eentje met een DSG. Wat een voordeel voor de DSG was dat bij al die sprintnummers.

Niet voor niets is z'n electronische schakeldoos vandaag al bij veel merken beschikbaar, zelf bij een 1.6 diesel kan het.
Dikwijls niet alleen zuiniger maar ook sneller.

Sommige sportwagens zijn standaard al voorzien met een snellere automatische schakelbak of is zelf de manuele bak niet meer beschikbaar.
Je hoeft niet altijd meer pk's te hebben om de snelste te zijn.

Wake Up Lotus !!
Gebruikersavatar
Peter D
Berichten: 1290
Lid geworden op: 03 aug 2009, 16:02
Naam: Peter
Auto: Elan M100
Locatie: Landen

Re: EXIGE RGB nr 055

Bericht door Peter D »

om de off topic te vervolledigen, diesel vs sportwagen :
http://www.autoexpress.co.uk/bmw/3-seri ... newsletter
Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… that’s what gets you.
Gebruikersavatar
Goor00
Berichten: 94
Lid geworden op: 31 okt 2009, 21:01
Naam: Tom
Auto: Elise Club Racer
Locatie: Hasselt

Re: EXIGE RGB nr 055

Bericht door Goor00 »

veeel verlies door schakelen

Ok, maar ook:

Veeel plezier door schakelen.

Hoewel de kabelbediende versnellingsbak van de Elise/Exige niet de meest precieze bak is, vind ik het zalig om te proberen om perfect te schakelen.

Teen/hiel-tussengas geven bij het terugschakelen zodat je geen schokken voelt bij het terugschakelen. Speedshiften of powershiften (zonder de gas te lossen) kan je ook helpen om vlot weg te geraken. Heerlijk als het perfect gaat.

De paddleshift systemen worden beter en beter maar de gerobotiseerde bakken (VW DSG BMW SMG Ferrari) zijn vervelend in automatische stand (schokkerig). Gezien je niet weet wanneer geschakeld wordt voel je je een passagier (kopke naar voor, kopke naar achter).

De automaten met paddles vind ik een pak minder plezant: net iets te traag. Het is sneller dan zelf schakelen maar die fractie van een seconde dat je moet wachten irriteert. Bij de laatste generatie zoals de BMW 8-bak automaat met paddles is dit bijna weg. Maar 8 versnellingen zijn te veel om handmatig te bedienen. Mercedes komt volgende jaar met 9 vitessen?!
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: EXIGE RGB nr 055

Bericht door Frederik »

Goor00 schreef:veeel verlies door schakelen

Ok, maar ook:

Veeel plezier door schakelen.

Hoewel de kabelbediende versnellingsbak van de Elise/Exige niet de meest precieze bak is, vind ik het zalig om te proberen om perfect te schakelen.

Teen/hiel-tussengas geven bij het terugschakelen zodat je geen schokken voelt bij het terugschakelen. Speedshiften of powershiften (zonder de gas te lossen) kan je ook helpen om vlot weg te geraken. Heerlijk als het perfect gaat.

De paddleshift systemen worden beter en beter maar de gerobotiseerde bakken (VW DSG BMW SMG Ferrari) zijn vervelend in automatische stand (schokkerig). Gezien je niet weet wanneer geschakeld wordt voel je je een passagier (kopke naar voor, kopke naar achter).

De automaten met paddles vind ik een pak minder plezant: net iets te traag. Het is sneller dan zelf schakelen maar die fractie van een seconde dat je moet wachten irriteert. Bij de laatste generatie zoals de BMW 8-bak automaat met paddles is dit bijna weg. Maar 8 versnellingen zijn te veel om handmatig te bedienen. Mercedes komt volgende jaar met 9 vitessen?!
Tom, ik ben het niet met je eens ...
De tijden van schokkende en twijfelende automaten is al een tijd voorbij hoor en al zeker bij de premium en supersportwagens.

Als ik schakel met mijn DCT dan schakelt hij direct, en dan is dit nog maar op een B-klasse.
Henri
Berichten: 69
Lid geworden op: 12 aug 2009, 23:15
Auto: Elise MK1 +Artega GT

Re: EXIGE RGB nr 055

Bericht door Henri »

De paddleshift systemen worden beter en beter maar de gerobotiseerde bakken (VW DSG BMW SMG Ferrari) zijn vervelend in automatische stand (schokkerig). Gezien je niet weet wanneer geschakeld wordt voel je je een passagier (kopke naar voor, kopke naar achter).
Die tijd is al weer voorbij . Ik rij met een DSG , als er iemand meerijdt vraag ik na een half minuutje rijden eens "hoeveel keer heeft hij al geschakeld?"
Meestal is dat al zesde versnelling , maar niemand heeft het juist want ze hebben niks gevoeld.
Vergelijk het met een cruisecontrol :die houdt veel beter de constante snelheid dan een bestuurder.
Met die gerobotiseerde bakken idem :schakelen veel beter en sneller dan een mens .
Vind het ook jammer dat ik het moet afleggen tegen een stomme computer , maar het is nu eenmaal zo :?
Gebruikersavatar
Goor00
Berichten: 94
Lid geworden op: 31 okt 2009, 21:01
Naam: Tom
Auto: Elise Club Racer
Locatie: Hasselt

Re: EXIGE RGB nr 055

Bericht door Goor00 »

Ik heb de single en dual clutch systemen op één hoop gegooid. Het is vooral bij single clutch systemen dat het schokkerig schakelt in automatische stand.

BMW en Ferrari zijn inmiddels overgestapt naar dual clutch. Het automatisch tussengas geven helpt ook bij terugschakelen.

Een normale automaat is tot op de dag van vandaag nog steeds comfortabeler.

Uit Autoguide.com

http://www.autoguide.com/auto-news/2012 ... ssion.html

Ford’s version of the DCT, called Powershift, has been available on the Fiesta, and Focus for a little while now, and has encountered a few snags. Drivers found that the shifting is not as smooth as they expected. Additionally, there was some slowness in the selection of the next gear, especially when trying to accelerate at lower speeds. These issues aren’t just present on Ford’s DCT. Some drivers call VW’s dual clutch solution jerky too, especially in slow speeds.

Those minor quibbles about DCTs, however, are nothing compared to the issues that have plagued single clutch sequential gearboxes. DCTs are significantly smoother than single clutch units, prompting a switch by companies like Ferrari and BMW.

Richard Truett from Ford explained what the future holds for their DCT. “We are continually working to refine and improve the dual clutch transmission, so that when it changes gears the sensation won’t be any different from a traditional hydraulic step-gear transmission,” he said, acknowledging past criticisms.
Gebruikersavatar
zeldzame kanarie
Berichten: 275
Lid geworden op: 01 feb 2012, 00:29
Naam: Tino
Auto: Exige RGB
Locatie: een vergeten dorp waar de tijd heeft stilgestaan en miette de geit mascotte is verklaart

Re: EXIGE RGB nr 055

Bericht door zeldzame kanarie »

Peter D schreef:om de off topic te vervolledigen, diesel vs sportwagen :
http://www.autoexpress.co.uk/bmw/3-seri ... newsletter
heerlijke wagen die M3 E30 de 320D kon goed mee, maar de beleving in die historische M is echt fantastisch. die versnellings bak was creme de la creme.had vroeger een tijdje een 215pk versie gehad geen speciale serie hoor gewoon een afgeragde die ik voor een zoet prijsje had op de kop getikt. beschouwde het als een project om stap voor stap te restaureren maar had het geduld niet er voor, en vond de juiste mensen niet om me er mee te helpen. minst dat ik er mee buiten kwam lag ik in pan. toen maar een lotus gekocht met een betrouwbaar japans motorke erin. had ook mischien er een 3.2 blok in kunnen laten leggen en er mee gaan tracken de kas is toch op te lappen met staalplamuur moest ik iets raken. maar ook een investering om u tegen te zeggen als je een zuiver exemplaar op te kop kunt tikken. sport evo's vind je niet meer onder de 60.000eur maar of ik mijn RGB er voor zou inruilen en wat bijleggen, is een moeilijke beslissing.
wie weet wat een RGB gaat opbrengen na 25jaar :?:
touring pack-sport pack-performance pack-Limited slip differential-moroso race carter-anti surge alloy fuel tank-alloy race radiator- TRD Airbox-Janspeed lotus stage3 exhaust-roadblock film on clamshell.
Gebruikersavatar
Peter D
Berichten: 1290
Lid geworden op: 03 aug 2009, 16:02
Naam: Peter
Auto: Elan M100
Locatie: Landen

Re: EXIGE RGB nr 055

Bericht door Peter D »

zeldzame kanarie schreef:... maar de beleving in die historische M is echt fantastisch.
Nu zijn we er !
De beleving in jouw RGB :shock: tegenover eender welke diesel :roll: .
I rest my case.
Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… that’s what gets you.
Plaats reactie