pedalen en sturen

De Giugiaro, Stevens & Thomson versies.
Plaats reactie
Vintagespeed
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 apr 2012, 18:18
Naam: Sacha
Auto: Ford Mustang Mach1

pedalen en sturen

Bericht door Vintagespeed »

Een vraagje.

Ik heb (nog) geen Esprit, maar het leek me dat de pedalen wel erg kort bij mekaar staan aan de rechtste kant.

Is dat een probleem met schoenmaat 45? Kan daar degelijk mee gereden worden zonder te mistrappen?

Verder vroeg ik me af of het makkelijk rijden is om te parkeren zonder stuurbekrachtiging met zo'n brede banden vooraan.

Ik hoor het graag
Gebruikersavatar
fastcooki3
Berichten: 460
Lid geworden op: 10 okt 2011, 08:39
Auto: Maisto 340r 1:43

Re: pedalen en sturen

Bericht door fastcooki3 »

Ik heb een 44,5 ;-) gaat perfect, zonder ook maar enig probleem! Dan spreek ik wel over een Stevens Esprit, ik weet niet of je voorkeur naar een Stevens gaat of een G-car?

Het parkeren hangt een beetje af van welke auto. Koop je een (Stevens) S300, S4, S4s, GT3 of V8, tja dan heb je servo.
Op de SE / SE HighWing is er geen servo en als je de standaard wielen houdt, is het echt niet moeilijk, bij een SE Highwing heb je trouwens ook vrij goed zicht naar achteren, er hangt geen spoiler in de weg. Steek je echter S4s wielen (veel breder) onder je Stevens, tja dan is het wel een beetje meer werken. Maar voor een mooiere vrouw slooft een man zich ook liever uit, dan voor een minder mooie. Niet? ;)
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: pedalen en sturen

Bericht door Blue Darkness »

fastcooki3 schreef:Maar voor een mooiere vrouw slooft een man zich ook liever uit, dan voor een minder mooie. Niet? ;)
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
gvy
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 nov 2010, 00:58
Naam: Geert
Auto: '80 Esprit S2.2

Re: pedalen en sturen

Bericht door gvy »

Voila, van de kant van de Steven Esprits heb je alle info reeds gekregen.

Van de kant van de eerste Giugiaro Esprits :( S1,S2,S2.2,S3, turbo Esprit)

Er is geen stuurbekrachtiging.
De voorbanden hebben maatje 205 en dat is niet excessief, maar om te parkeren is het toch wel werken. Zwaar dus
Zodra de auto rijdt( zelfs traag) wordt het sturen nagenoeg "PERFECT", niet zwaar, ongelooflijk direkt en met heel veel respons.
De bandendruk vooraan bij de oude esprits S1, S2 en s2.2 (205/60/14) mag maar op 1.4 bar.
Zet je die op 2 bar dan wordt het sturen op snelheid te extreem overgevoelig.

Pedalen
Ik heb maar een maat 42 en dat is geen enkel probleem.
De pedalen staan dicht, maar niet extreem.
Rijden met "zware stapschoenen, bottienen" is niet echt aan te raden, dat komt niet goed.
Ik rij met mijn normale (smalle) schoenen of met sportschoenen en heb nooit problemen.
De koppeling is vrij zwaar.

Afmeting :
Ik ben 1.83m en ik pas in de S2.2, maar er is niets over.Het is een maatpak
Ben je groter, dan kies je best een latere Esprit.

Geert
[b]Look what Q's brought for us, isn't it nice[/b]
Gebruikersavatar
Bzguy
Berichten: 1883
Lid geworden op: 25 aug 2008, 11:22
Naam: Hans
Auto: Noble M12
Locatie: Baal

Re: pedalen en sturen

Bericht door Bzguy »

Schoenmaat 47 & 2 Esprits gehad : nooit problemen gehad, droeg wel steeds platte sportschoenen 8-)
"Nothing in all the world is more dangerous than sincere ignorance and conscientious stupidity."

Martin Luther King, Jr.
1963
Vintagespeed
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 apr 2012, 18:18
Naam: Sacha
Auto: Ford Mustang Mach1

Re: pedalen en sturen

Bericht door Vintagespeed »

Bzguy schreef:Schoenmaat 47 & 2 Esprits gehad : nooit problemen gehad, droeg wel steeds platte sportschoenen 8-)
ok dat is redelijk geruststellend :mrgreen:

lijkt me toch een gekke manier om te rijden (stevens) je benen rond het stuur zowat en dan je voeten helemaal rechts.

Maar goed het is zo gemaakt dus zal het wel goed rijden zeker :D
Gebruikersavatar
gvy
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 nov 2010, 00:58
Naam: Geert
Auto: '80 Esprit S2.2

Re: pedalen en sturen

Bericht door gvy »

Tja, en wat had je dan verwacht van een sportwagen, waarvan het dak ter hoogte van je navel zit :shock: :D

Ik vind overigens niet dat je zo enorm scheef zit. Ik heb precies het gevoel dat het in een rechtssturende auto minder scheef aanvoelt dan in een linkssturende.
Dat heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat je, je rechterbeen meest gebruikt naar een vrij centraal geplaatste gaspedaal.

Maar dat vergeet je allemaal als je rijdt. Een Esprit stuurt verbazend goed.
Ik denk dat het een hele overstap gaat zijn vanuit een 71 mustang Mach1.
Je hebt niet dat enorme koppel vanaf lage toeren, maar je weet niet wat er gebeurt in bochten.
Je zal vooral moeten oppassen als je terug overstapt van de esprit in de Stang.

Ik heb zelf nog een 1970 Opel GT met een gekietelde 2.2 injectiemotor, maar als ik uit de esprit in de GT stap is het opletten geblazen. Je hebt de neiging om te snel de bocht in te duiken, maar de GT volgt dus zo'n tempo niet.

Geert
[b]Look what Q's brought for us, isn't it nice[/b]
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 206
Lid geworden op: 21 nov 2008, 17:50
Auto: Lotus Esprit Turbo
Locatie: Lillois (naast Waterloo)

A

Bericht door Roland »

Ik weet niet of mijn advies zal helpen.
Ik probeer toch:
Ik ben 53 jaar (unrelevant)
1,93 m (dat is al wat meer relevant)
100 Kg + (tja, spijtig genoeg)
En 43 van voetmaat
Believe it or not:
Al wat heir beschreven is past in een Esprit (Stevens)
Tja, t'is niet om te zeggen da'k zo goed zit als in een Family-Camper, maar ik trek mijn plan in zo'n beperkte cockpit. En...ik kan vrij hard rijden.
Mbt shoes, heb ik ervoor gekozen om Racing Shoes aan te schaffen (Stand21)
Echt nuttig. Ik heb één keer met stadsschoenen gereden: NIET TE DOEN!
Ook docksides zijn geen oplossing; deze gebruik ik amper als de wagen 5 meter vooruit moet om in haar slaapnestje (garage) te brengen.
Al bij al: desondanks mijn groooooooooooote lichaam, is het verstand tussen mij en mijn Lotus aan de (zeer) hoge kant.
Hope this helps you!
Plaats reactie