startproblemen

MKI ('60) & MK2 ('90)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hans
Berichten: 482
Lid geworden op: 31 aug 2008, 16:06
Auto: Elan
Locatie: Holsbeek

startproblemen

Bericht door hans »

Voor de eerste keer sinds ik m'n elan heb aangekocht , een probleem dat zich heeft aangemeld.

Een maand geleden de lotus uit z'n winterslaap gehaald. Startte zoals altijd van de eerste keer, maar draaide plots zeer onregelmatig gedurende een halve minuut, daarna niks meer aan de hand. 40 km gereden, niks meer aan de hand.

Gisteren opnieuw uit de garage gehaald om te gaan tanken zodat hij klaarstond voor de iepertour.
Startte weer direct, maar viel onmiddellijk terug stil. Bizar, nog nooit gebeurt. Startte dan moeilijk en draaide weer wat onregelmatig. Daarna gaan tanken, en viel na het opstarten weer stil.
Frank (waregem) opgebeld, die mij aanraadde een lange toer te maken. Stil te leggen en na 5 minuten weer op te starten , en kijken wat er gebeurde.
50 km gereden, 5 min gewacht. En dan probleem: draaide slecht, kreeg geen toeren. Viel stil, startte slecht.

Met Frank afgesproken om hem vandaag te brengen.
Vanmorgen wou hij zelfs eerst helemaal niet meer starten, en na lang proberen toch gestart geraakt.
Met veel stress de lange route aangegaan (het vooruitzicht om ergens in panne te vallen onderweg schrok mij behoorlijk af)
Zonder problemen ginds geraakt. Blijkbaar, éénmaal rijdende , gaat alles vlot zoals altijd(optrekken,...).
Ginds stilgelegd, en opnieuw : startte niet meer.
Volgens frank probleem met benzinetoevoer (hij hoorde de benzinepomp niet draaien).

Bon, de wagen is ginds gebleven, en met het openbaar vervoer terug naar huis (drie uur,....)

En dit met de Iepertoer in't vooruitzicht.

Beter vandaag als binnen tien dagen uiteraard.
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: startproblemen

Bericht door HJ2 »

Dat kan veel zijn! Balen man!

Idd eerst kijken of de brandstofpomp goed werkt en ook alle electr. connecties langsgaan. Gelijk ook even het filtertje vervangen.

Ik zou ook de CAS een visele inspectie geven en je temperatuursensoren nakijken en je koelsysteem goed ontluchten (m.n. het thermostaathuis). Ruik je een benzinelucht als hij zo slecht start?
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Gebruikersavatar
hans
Berichten: 482
Lid geworden op: 31 aug 2008, 16:06
Auto: Elan
Locatie: Holsbeek

Re: startproblemen

Bericht door hans »

Neen, geen benzinegeur;
Motor start gewoon slecht ofwel draait hij slecht (geeft weinig of geen reactie op gasgeven), tot hij plots weer z'n normale toeren maakt, en dan is er geen vuiltje meer aan de lucht. Totdat ik hem weer stilleg en wil starten.

Hij staat nu bij lotusgarage in waregem. Zal hopelijk begin van de week wel weten wat er scheelt.
Stond een gele elan binnen, waarvan de eigenaar hem na onderhoud kwam ophalen en amper 100 meter van de garage een klein ongeval kreeg.
Dat noem ik pas balen.
Gebruikersavatar
hans
Berichten: 482
Lid geworden op: 31 aug 2008, 16:06
Auto: Elan
Locatie: Holsbeek

Re: startproblemen

Bericht door hans »

Morgen m'n wagen weer ophalen.

De startproblemen waren blijkbaar een probleem met de benzinetoevoer. Morgen zal ik er meer van weten.

Gelijk maar een onderhoud laten doen, een nieuwe batterij laten zetten, en twee nieuwe banden .

Klaar voor Ieper,....

Laat de zon maar komen.
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: startproblemen

Bericht door HJ2 »

Gelukkig opgelost voor Ieper!
Laat nog even weten wat 't is geweest :? 8-)
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Gebruikersavatar
hans
Berichten: 482
Lid geworden op: 31 aug 2008, 16:06
Auto: Elan
Locatie: Holsbeek

Re: startproblemen

Bericht door hans »

Net terug van Waregem;

De oorzaak van de startproblemen was een relais die kuren verkocht, dan ging hij wel, en dan weer niet waardoor de benzinepomp niet werkte op cruciale momenten.
In de garage werkte hij dan weer wel, waardoor het wat zoekwerk was. Uiteindelijk ging de relais dan helemaal niet meer.

Vervangen, probleem opgelost.
Gebruikersavatar
christophe
Berichten: 23
Lid geworden op: 04 mei 2011, 00:05
Naam: Christophe
Auto: Elan S2
Locatie: Kooigem

Re: startproblemen

Bericht door christophe »

Klinkt altijd zo simpel als het probleem opgelost is!
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: startproblemen

Bericht door HJ2 »

Mooi!
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Plaats reactie