Boostcreep TOCH opgelost met mountain chip...herstel: NIET

MKI ('60) & MK2 ('90)
Plaats reactie
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Boostcreep TOCH opgelost met mountain chip...herstel: NIET

Bericht door HJ2 »

Wat een heerlijk weekeinde!

Gisteren de base-timing opnieuw afgesteld. Bleek overbodig te zijn, want de stroboscoop liet zien dat alles nog perfect stond. Omdat ik nog nooit zo'n ding in handen heb gehad is het toch een nuttige exercitie geweest, en heb ik er weer wat bijgeleerd.

Daarna heb ik de Mountain chip (Everest) zoals te vinden op Lotus Elan Central .com geplaatst. Het bleek een karweitje van 15 minuten om de chip piggyback te plaatsen en de ECU weer terug te schroeven.

Ik heb sinds het plaatsen van een grotere uitlaat last van boostcreep gehad, en heb als eerste op de agenda staan om de wastegate van de turbo wat op te boren om dit te verhelpen. Natuurlijk wilde ik wel een proefritje maken met de nieuwe chip. Daarbij ging ik er van uit dat er in de top-boost regionen niks was te merken (de oude ging ook al over 1 bar, en ook nu zou netjes de ECU weer ingrijpen...), maar ik wilde ervaren of het goed te merken was dat deze eerder op zou pakken, dank zij de Everest.

Dat eerder oppakken merk je inderdaad, maar wat nog leuker is: Ik heb geen Boostcreep meer! Voor het eerst sinds ik de wagen heb kon ik dus een ritje maken op max. performance, tot tegen de begrenzer aan.

Holy Cow! WAT een verschil! 8-) :twisted:

De Elan trekt nu ongeloofelijk door, en de turbo pakt vloeiend en zeer snel op. In de 4e versnelling ineens plankgasgeven: Alleen met 2 handen aan het stuur, omdat de grip op het asfalt (met zout :x ) maar net voldoende is om de tractie kwijt te kunnen. Best een beetje eng zo snel als je nu kunt optrekken waarbij het bloed in je achterhoofd gaat zitten :-)

Eindelijk rijden zoals 't bedoeld is met de Elan, en eindelijk eer van de vele, vele beginners-sleutel uurtjes. Hier zit one happy camper met een zeer snelle Elan (rond de 220 PK volgens Bartjens, maar yet to be confirmed)

Als bonus kwam ik nog een vriendelijke zwarte Exige tegen (nootdorp) op een prachtige heldere ochtend.

Zo, nu maar even in de data duiken die Elanscan heeft uitgespuugd tijdens m'n ritje en uitzoeken hoe ik mijn radiateur kan verwijderen om te onderzoeken of en waar deze lek is (tips iemand hoe deze te verwijderen)


Cheers
HJ2
Laatst gewijzigd door HJ2 op 30 jan 2009, 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Boostcreep TOCH opgelost met mountain chip...

Bericht door Frederik »

Leuk dit te horen ...

Bijkbaar kon je voordien je Elan niet 100% benutten, wat zonde is/was.
Ik heb dit nooit ervaren met demijne nog met mijn vorige Elan.
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: Boostcreep TOCH opgelost met mountain chip...

Bericht door HJ2 »

Ik heb wel fun gehad hoor 8-)
Eerst in stock configuratie, wat natuurlijk al dikke pret was zonder problemen.

Toen de nieuwe uitlaat, met boost creep, dus mijn eerste ervaringen met een boost hoger dan 0.65 Wat nog meer fun was.

En dan nu een fijne 0.96 boost die eerder oppakt vanwege de Everest + de fun van een clutter-free uitlaat... dat is echt niet meer te vergelijken met stock... :shock: :o 8-) :twisted: :ugeek:
> 100% dus ;)
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Boostcreep TOCH opgelost met mountain chip...

Bericht door ovi »

Goe nieuws kerel!
Nu kan je dat pedaaltje eens tot op het matje drukken! 8-)
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: Boostcreep TOCH opgelost met mountain chip...herstel: NIET

Bericht door HJ2 »

dussssss.... :cry:

Gisterenavond een koude dag, dus worst case scenario voor de wastgate (grote luchtdichtheid, grote massa door turbo en wastegate)

op het nippertje toch weer boostcreep! :evil:
Toch maar de turbo demonteren en een millimetertje opboren die wastegate...
Shittus! :x
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Plaats reactie