Bandenmaat Elan S3

MKI ('60) & MK2 ('90)
Plaats reactie
Marcel
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 apr 2010, 09:59
Naam: Marcel
Auto: '68 Elan S3 DHC

Bandenmaat Elan S3

Bericht door Marcel »

Hallo allemaal!

Kan iemand mij vertellen wat de juiste bandenmaat is voor een S3 uit 1968? Volgens het originele manual is dat 145 x 13, maar ik vind dat te smal, de wagen ziet er uit alsof ie op thuiskomers staat.. Volgens de verkoper zouden de voorwielen bij een grotere maat kunnen aanlopen tegen de voorschermen.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

groet

Marcel
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Bandenmaat Elan S3

Bericht door Frederik »

Dag Marcel, welkom op het forum!

Die hadden inderdaad zeer smalle wielen, ook de S2 staat op 13" en 145 bandjes. Je moet niet perse brede banden hebben voor een goede handling en baanligging, het is wel zo dat ook de Seven vroeger ook zeer smalle banden had, maar nadien toch bredere heeft gekregen.

Ik zie wel een pak mensen met 155 rijden op www.lotuselan.net dus ik denk dat dat geen probleem mag zijn, maar dat klein verschil zou ik het persoonlijk niet waard vinden.

Over het algemeen zie je wel dat op Lotussen geen te breed rubber ligt, als je dat vergelijkt met een pak andere sportwagens vind ik dat zelfs opmerkelijk. Het zal ergens wel een reden hebben en het is beter voor de portemonnee. Wist je dat Lotus voor de Opel Speedster, Opel adviseerde vooraan 16" te monteren en achteraan 17" zoals op de Elise omdat dit de handling ten goede kwam, maar Opel dat genegeerd heeft voor optische redenen. Ik bedoel maar ...

Zijn er ook fototjes van je Elan ? :-)
Marcel
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 apr 2010, 09:59
Naam: Marcel
Auto: '68 Elan S3 DHC

Re: Bandenmaat Elan S3

Bericht door Marcel »

Hallo Frederik,

Dank voor je bericht. Ik zal een paar foto's uploaden, moet ze even bij elkaar zoeken.

Wat de maat betreft: het gaat mij met name om de hoogte van de band: de wielkast is mijns inziens maar mager gevuld. Welke maat zou je daarin adviseren?

Marcel
Gebruikersavatar
Didier
Berichten: 1596
Lid geworden op: 25 jul 2009, 11:20
Naam: Didier heeft Lotusitis ..
Auto: Elan Plus2S CN
Locatie: Geluwe W-VL
Contacteer:

Re: Bandenmaat Elan S3

Bericht door Didier »

Als je momenteel 145x13 op hebt liggen is de standaardhoogte van de band 80. Dus80% van de bandbreedte. Dat heeft je een bandhoogte van 56,22 cm en een wielomtrek van 176,62 cm
Wil je er 155x13 (eveneens 80 hoog) onder plaatsen krijg je een afwijking van je snelheidsmeter. Je bandhoogte wordt dan 57,82cm en je wielomtrek 181,65.
Als je op op je teller vroeger 50 km/h reed, zal je met deze banden in werkelijkheid 51,43 km/h rijden, bij 120 op de teller wordt dat dan 123,42 km/h. Wat overeenkomt met een afwijking van 2,85%
De opening in je wielkas wordt dan met 1,6 cm verkleind.
--------------Greetz, Didier -------------The destination is irrelevant, when the journey is in a Lotus!
Scartie
Berichten: 46
Lid geworden op: 16 aug 2008, 10:25
Auto: Elan S4/Speedster Turbo
Locatie: Kruishoutem

Re: Bandenmaat Elan S3

Bericht door Scartie »

Hallo Marcel,

1 adres in Vlaanderen voor de oude Elans : George Van Herreweghe bij FVH Lotus uit Beveren-Leie (Waregem) . Georges zal jou exact vertellen welke maar nog op een S3 past zonder te slepen.
Ik heb zelf een S4 en rij met 155 banden. Georges adviseert een S4 omdat die achteraan iets bredere wielkasten heeft die toelaten zelf nog breder te gaan dan 155.
Ik zoek nog een mooie autohoes voor mijn S4 DHC : enig idee waar ik dat kan vinden ?

Beste groeten,
Scartie
Allez gauw !
Plaats reactie