Informatie gezocht over de aankoop van een Elan M100

MKI ('60) & MK2 ('90)
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: Informatie gezocht over de aankoop van een Elan M100

Bericht door Blue Darkness »

Ik zit ondertussen aan m'n 3de Elan, en tot nog toe lijkt deze de betere van de 3, maar een garantie is dat niet.

Soms duiken echte problemen ook pas later op.

Mijn 2de Elan (zie ook elders op dit forum) staat al heel lang in Nederland te koop bij AutoExclusief voor véél te véél geld. Mechanisch was deze wagen zeker wel ok, maar verder was er toch nog wel een beetje werk aan.
Ik heb die mensen al een bod gedaan van 8000euro om deze terug te kopen, maar ik krijg zelfs geen reactie. En veel meer zou ik er nooit aan geven.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Informatie gezocht over de aankoop van een Elan M100

Bericht door Frederik »

Ook de uitlaten zijn tegenwoordig ook meer rot dan nog OK, dit kan je aanpassen door een inox exemplaar tegen een zacht prijsje. Als resultaat krijg je dan een prachtige sound en wat extra pony's.

Ook de raamrubbers beginnen hun tanden te laten zien, roest aan de draagarmen dienen ook gecontroleerd te worden...

...
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Informatie gezocht over de aankoop van een Elan M100

Bericht door ovi »

Als je Frederik meepakt is de kans toch al heel klein dat er grote kosten aan zullen zijn daar hij meer een lopende encyclopedie is! ;) We hebben hier zo nog een paar kerels die van bepaalde type's al de theorie kennen dus voor vragen zit je hier altijd goed.

Voor de praktijk v/d Elan zijn we slechts met een paar brikoleurs die zelf aan de Elan werken dus ook voor die vragen kan je hier terecht. ;)
Ik zelf heb de Elan gekocht toen hij een goede 140.000 km had maar tijdens de proefrit heeft de verkoper wel de koppakdichting opgeblazen dus de motor is eerst gereviseerd voor ik hem gekocht heb. Eigenlijk krijg je dan een nieuwe motor daar zowat het enige dat slijt de dichtingen v/d kleppen zijn en deze dan vervangen worden. :D
Ook had ik gevraagd om de distributieriem en de waterpomp te vervangen maar in mijn topic http://www.lotusforum.be/viewtopic.php? ... &start=180 kan je dus lezen dat dit niet het geval was!!! :evil:
Zeer moeilijk werkje en dus de reden dat er veel Elans rondrijden waar dit nog nooit vervangen is dus oppassen geblazen. ;) De A-stijl rubbers kosten 90 euro het stuk en een uurtje vloeken daar ze gewoon niet passen als je ze gewoon op hun plaats monteerd! :roll: Tec-7 is ondertussen mijn beste vriend! :mrgreen:

Als je al met een Elan gereden hebt moeten we je verder niet meer overtuigen hoe goed dat rijdt dus das al een groot werk bespaard. :D
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Informatie gezocht over de aankoop van een Elan M100

Bericht door Frederik »

Ik ben geen lopende encyclopedie hoor ...

Maar ik weet wel waarop ik moet letten bij het zoeken én de aankoop van een Lotus Elan M100. Doordat ik zelf reeds 2 keer een goeike heb moeten zoeken in het wilde oerwoud van garagisten & particulieren. Ik heb al wat gezien hoor, dat kan ik u op een papiertje zetten.

Als ik een Elan hoor draaien, en ermee kan/mag rijden dan weet ik onmiddellijk wel of niet normaal is (aanvoelen-geluiden-reacties). Ik denk dat ik mag zeggen dat ik weet waarop ik allemaal moet letten bij een tweedehands Elanneke. :)

ps. de gele Elan dat bij Verhiest staat heeft nummerplaat XAF.***, die komt bij bekend voor.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Informatie gezocht over de aankoop van een Elan M100

Bericht door Frederik »

Yap ... zoals ik dacht XAF- gespot op bepaalde ritten in 2009. Deze was dus nog op de baan tot vrij kort geleden.

Als ik me niet vergis een kennis van Eric VDS.
Christoph
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 mar 2010, 13:10
Auto: Momenteel nog geen
Locatie: Evergem

Re: Informatie gezocht over de aankoop van een Elan M100

Bericht door Christoph »

Hallo kroket, het minste dat je kan zeggen is dat het hier een heel aktief forum is, met heel wat vriendelijke, hulpbiedende liefhebbers.
Ik begin met het nodige enthousiasme de aangeboden info door te nemen en ondertussen al een aantal links te bekijken.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Informatie gezocht over de aankoop van een Elan M100

Bericht door Frederik »

:) :) :)

Christoph : als je es wil langskomen voor een verhelderende babbel ... mail me gerust via fvc AT telenet.be
Plaats reactie