cat replacement pipe voor Elise MK2 (toyota motor)

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
Herman
Berichten: 4066
Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Locatie: Kortrijk / Altea.
Contacteer:

Re: cat replacement pipe voor Elise MK2 (toyota motor)

Bericht door Herman »

Ik heb dat ook gedaan voor de Lotus Europa S...met dien verstande dat er in de Europa S 2 katt.'s zitten...en ik heb de voorste eruit nu...naar het schijnt mag dat voor de keuring, ttz enkel die voorste verwijderen... ik heb er geen echt spectaculaire of echt merkbare vermogenswinst of lawaai extra mee gewonnen denk ik...
Gebruikersavatar
bartvdb
Berichten: 881
Lid geworden op: 15 sep 2008, 13:38
Naam: Bart
Auto: Elise S 2008
Locatie: Adinkerke

Re: cat replacement pipe voor Elise MK2 (toyota motor)

Bericht door bartvdb »

't geluid is zalig . op onze ieper rit (of bij de start van f1 ????) zal je het horen . dat wisselen is voor de eerste keuring pas binnen 3 jaar dus da gaat nog he . (tegen dan is er misschien al een nieuw elise model wie weet :D :D :D ) groeten van bart

Herman; vermogenwinst weet ik ni ('t is voor mij zo al straf genoeg) maar het motor-geluid is wel veel beter . ik kan nu wel nog ni doortrekken gezien het gladde weer maar zelf in de lage toeren grolt ie al mooi . groeten van bart .
Herman
Berichten: 4066
Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Locatie: Kortrijk / Altea.
Contacteer:

Re: cat replacement pipe voor Elise MK2 (toyota motor)

Bericht door Herman »

ze hadden mij gezegd iets van 4 a 5 pk...hp winst... maar t'is moeilijk te vergelijken nadien... lawaai is "bijna" hetzelfde...waar ik wel ergens blij om ben, omdat we de wagen ook voor reizen gebruiken.... met de se kit en de removal kom ik "zogezegd" nu dus a 230 paardjes.... en dien éne ezel.... ;)
Gebruikersavatar
Erwin
Berichten: 1812
Lid geworden op: 08 okt 2008, 19:26
Naam: Euh ... Erwin
Auto: Elise S CR, Donk D8
Locatie: Haasrode

Re: cat replacement pipe voor Elise MK2 (toyota motor)

Bericht door Erwin »

Waarom het lampje gaat branden bij een cat replacement pipe:

Als je een Toyota motor hebt, heb je 2 lambda sondes. Eentje voor en eentje na de cat.

De lambda sensor meet hoeveel zuurstof er overblijft in je uitlaatgassen. Bij de ideale mengverhouding (14,7 kg lucht voor 1 kg brandstof) is de lambdawaarde 1 (geen zuurstof in uitlaatgassen, dus ideale verbranding). Afhankelijk van de gemeten waarde wordt de injectie bijgestuurd om zo dicht mogelijk bij de ideale mengverhouding te geraken.

Als je met 2 lambdasondes zit, meet de computer het verschil voor en na de cat. Dit om eveneens te controleren of de cat al dan niet werkt. Als je dus de cat eruit haalt, meet hij geen verschil meer tussen beide sondes en meldt de computer dat je cat stuk is.

De tweede lambda sonde heeft geen invloed op je injectiesysteem.

Bij elise-shop kan je een kabeltje kopen om dit probleem op te lossen.
Ik vermoed dat hier een weerstandje inzit waardoor je een afwijkende spanning krijgt tussen beide lambda sondes.

http://www.elise-shop.com/mil-light-eli ... -p-75.html
I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.
Gebruikersavatar
bartvdb
Berichten: 881
Lid geworden op: 15 sep 2008, 13:38
Naam: Bart
Auto: Elise S 2008
Locatie: Adinkerke

Re: cat replacement pipe voor Elise MK2 (toyota motor)

Bericht door bartvdb »

merci voor den uitleg. ik heb weer wat bij geleerd . groeten van bart .
Plaats reactie