Probleem met gaskabel

De Giugiaro, Stevens & Thomson versies.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Probleem met gaskabel

Bericht door Blue Darkness »

Ik heb soms het probleem (en dan vooral na langere ritten en bij warmer weer) dat m'n gaspedaal precies slecht terugkomt en de motor bijgevolg hoger in toeren blijft draaien bijvoorbeeld aan de lichten ofzo.

Had al van een gelijkaardig probleem gehoord voor de koppeling, maar niet voor de gaspedaal... :oops:

Iemand enig idee? eventuele oplossing?
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: probleem gaskabel

Bericht door ovi »

Af en toe alle bewegende delen van uw gasklep en kabel nen keer inspuiten met wat kruipolie!
Da doe ik regelmatig! 8-)

En ja, ik had de koppelingskabel ook gesmeerd voor we naar Spanje vertrokken maar is afgebroken aan de pedaal en dat heeft niks met smering te maken maar gewoon normale slijtage! ;)
Gebruikersavatar
Bzguy
Berichten: 1883
Lid geworden op: 25 aug 2008, 11:22
Naam: Hans
Auto: Noble M12
Locatie: Baal

Re: probleem gaskabel

Bericht door Bzguy »

wd40.jpg
Laatst gewijzigd door Frederik op 20 apr 2009, 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: foto geüploaded
"Nothing in all the world is more dangerous than sincere ignorance and conscientious stupidity."

Martin Luther King, Jr.
1963
Gebruikersavatar
Bosbon_be
Berichten: 417
Lid geworden op: 07 sep 2008, 20:36
Naam: Peter Bosmans
Auto: Elan SE
Locatie: Hasselt

Re: probleem gaskabel

Bericht door Bosbon_be »

Op hoeveel rpm draait hij?
Is dit altijd op hetzelfde toerental dat dit eindigt of is dit telkens verschillend?

Mogelijkheid 1: door warmte uitzetting van de motorgaat het schroefje van de Choke het choke relais raken. Deze staat aan de achterruit naast de carburatoren. Remedie: schroef beregelen

Mogelijkheid 2: Uw gaskabel is te fel aangespannen en door de warmte/uitzetting van het motorblok trekt hij in ontspannen toestand de gasklep iets open. Remedie: kabel beetje losser hangen, controleer of bij plankgas de gaskleppen nog altijd volledig open gaan. Dit is zeer belangrijk als het snel vooruit moet gaan ;-)

Mogelijkheid 3:De ontsteking staat niet juist.

Groetjes,

Peter.
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: Probleem met gaskabel

Bericht door Blue Darkness »

bedankt voor de info!!!

dan ga ik al deze puntjes eens moeten overlopen

;)
Bart P
Berichten: 1021
Lid geworden op: 21 okt 2008, 20:54
Naam: Bart
Auto: Elise S2
Locatie: Maasmechelen

Re: Probleem met gaskabel

Bericht door Bart P »

En oplossing op korte termijn : rijd de motor goed warm, zet het contact af, zet het contact etrug op zonder de motor te starten, duw het gaspedaal langzaam en en laat terug langzaam los en herhaal dit 5 maal. Start de motor terug en in de meeste gevallen is het probleem ( tijdelijk ) opgelost. Trukje van Thierry Verhiest.
shb662
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 okt 2008, 21:26
Auto: Esprit Turbo 1988
Locatie: Tessenderlo

Re: Probleem met gaskabel

Bericht door shb662 »

Er is nog een andere mogelijkheid die dit probleem kan veroorzaken namelijk dat de TJS (Throttle jack solenoid) niet afvalt! Deze TPS is gemonteerd aan de voorste carburator en zorgt ervoor dat er beetje extra gas gegeven wordt in 3 verschillende gevallen:
1) indien de airco opgezet wordt
2) indien de choke open staat
3) door het speed sensing relais: indien de motor hoger dan 1600 toeren draait en valt af op 1400 toeren of na enkele seconden (? dat is me niet echt duidelijk).
Mijn auto heeft het probleem ook en ik heb gemerkt dat de TJS geactiveerd blijft. Ik moet nog verder uitzoeken wat de precieze oorzaak is maar ik vermoed dat het met het speed sensing relais te maken heeft.
Wanneer ik namelijk stil sta met mijn voet op de rem en de auto zijn toerental zakt niet (blijft op ongeveer 1600 a 1800 toeren draaien) dan laat ik langzaam het koppelingspedaal los met nog steeds mijn voet op de rem en door de belasting zakt het toerental van de wagen waarna het toerental op het normale idle toerental blijft, daarna duw ik vlug de koppeling terug in om uiteraard te verhinderen dat de motor stilvalt, het toerental blijft nu laag tot aan de volgende stop.
Zodra ik het verder bekeken heb en een oplossing vind laat ik het wel weten!
Groetjes
Jos
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: Probleem met gaskabel

Bericht door Blue Darkness »

Probleem lijkt opgelost!

Blijkbaar is er in de loop der jaren ergens een heel klein hitteschildje 'verloren' gegaan... Dit is nu vervangen en voorlopig heb ik dit probleem niet meer voor gehad.
Gebruikersavatar
Erwin
Berichten: 1812
Lid geworden op: 08 okt 2008, 19:26
Naam: Euh ... Erwin
Auto: Elise S CR, Donk D8
Locatie: Haasrode

Re: Probleem met gaskabel

Bericht door Erwin »

Gunther,

De definitieve oplossing : GT3??, S4s???, of iets anders ;)
I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: Probleem met gaskabel

Bericht door Blue Darkness »

Erwin schreef:Gunther,

De definitieve oplossing : GT3??, S4s???, of iets anders ;)
Daar kan je hetzelfde mee aan de hand hebben hoor.

En wij zijn aan het bouwen, dus iets anders kopen zit er de eerste jaren niet in vrees ik...
Plaats reactie