Power Boost Valve ?

MKI ('60) & MK2 ('90)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Power Boost Valve ?

Bericht door Frederik »

Iemand ervaring met een Power Boost Valve? Deze kan onder volgas een hogere benzinedruk genereren en zou de motor beter laten reageren op het gaspedaal.
De PBV is een soort benzinedrukregelaar, echter met 2 drukmembramen, waarvan de eerste regelaar is en de tweede altijd +/- 0.8 BAR hoger staat. Hij neemt de functie van de standaard regelaar over. Eenmaal gemonteerd en afgesteld werkt hij op de volgende manier: als men rustig rijdt of een constante snelheid aanhoudt dan werkt hij op de standaard afgestelde druk. Als men ineens gas geeft schiet de druk in de benzine-rail met 0.8 BAR omhoog.
Ik weet dat er in de tuning veel fabels de ronde doen (oa open 'foute' lichtfilters) en er zeer veel producten zogoed als geen vermogenwinst geven maar wel voor de nodige euro's over de toonbank gaan.

De PBV is nu eens een product waar ik totaal geen ervaring mee heb... Iemand anders wel?
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: Power Boos Valve ?

Bericht door HJ2 »

My 2 cents: Het hele inspuitsysteem choked op de injectoren, de brandstofdruk voor en na de injectoren zijn dus losgekoppeld van elkaar. Het levert dus niks op. Als je nu problemen hebt (maar die heb je niet, toch?) kun je beter eerst je brandstoffilter vervangen. Gezien de choke op de injectoren: Al zet je er 1.000 bar op, er gaat toch niet meer doorheen dan de orifice's toelaten.

Misschien wel interessant als je grotere injectoren plaatst, maar dan zit je hoe dan ook aan een andere pomp, en is een dergelijke feature die je noemt weer overbodig.

Ik ken 't product niet, maar 't lijkt me windhandel (niet te verwarren met de wind-doos van Bill gates :lol:

And now, back to the studio.
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Gebruikersavatar
Bosbon_be
Berichten: 417
Lid geworden op: 07 sep 2008, 20:36
Naam: Peter Bosmans
Auto: Elan SE
Locatie: Hasselt

Re: Power Boost Valve ?

Bericht door Bosbon_be »

Hoe meer druk op de benzine hoe meer benzine er door je injectoren gaat.
Bij de turbo's wordt de turbo druk gemeten en evenredig wordt de benzine druk automatisch aangepast. vb: Bij stationair toerental is de benzinedruk 3 bar, bij 1 bar boost is dat 4 bar.
Tijdens ful boost hebben de injectoren nu 1 bar (lucht) tegendruk, en met die 4 bar (bezinedruk) heb je een drukverschil van 3 bar over je injectoren. Deze constante druk tijdens het rijden vergemakkelijkt het berekenen van de in te spuiten hoeveelheid benzine. De hoeveelheid benzine dat wordt ingespoten wordt geregeld door het regelen van de openingsduur van de injector.
Als je nu ook nog het drukverschil over de injectoren laat schommelen kan uw ECU niet meer volgen.
Bij een Esprit gaat de ECU bij full boost (1,2 Barg) en WOT in open loop en spuit hij de maximum hoeveelheid benzine in.
Laatst gewijzigd door Bosbon_be op 30 sep 2009, 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Power Boost Valve ?

Bericht door Frederik »

conclusie : totaal overbodig ...

Nog mensen met meningen/ideeën/suggesties/ervaring ?
Plaats reactie