Mijn koppeling zit al goed op zijn einde =>
in 6de zeer lage toeren vol gas geven (dan kan hem al eens slippen).
Nu heb ik nog wel even de tijd om alles eens te bekijken.
vraag me eens af
wat is een GOEDE oplossing .
Waar ik zowat het beste van de 2 heb =>(Kostprijs , kwaliteit , duurzaamheid )
-Een orginele koppeling nemen en dus ook laten plaatsen bij lotus zelf. (Kostprijs ?)
-Een ander merk koppeling die "beter" zou zijn volgens de site
en zelf plaatsen (ben wel redelijk handig dus dat zou wel kunnen lukken) en dus voor een 400€ Klaar (maar heb er niet veel zin in)
-hoe zit dat met mensen die toch een andere koppeling (dan orgineel) willen en toch altijd bij lotus willen binne gaan voor montage.
Worden die dan ook geholpen (Ivm met de plaatsing).
Ps: Ik heb ook gelezen dat de orginele koppeling van een s240 beter zou zijn
en ook past op een gewone 192 pk . !???
Mijn Exige is nog orgineel 192pk
Iemand ervaring Alle info welkom .
Vb: van andere + kost
(de goedkoopste zou zelfs beter zijn dan orgineel ?)
Nieuwe koppeling (clutch)
-
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 30 aug 2017, 17:53
- Auto: Exige 06 krypton green
- malo
- Berichten: 185
- Lid geworden op: 14 okt 2015, 14:24
- Naam: Martijn
- Auto: 111r & cup 220
- Locatie: ZH-NL
- Contacteer:
Re: Nieuwe koppeling (clutch)
111r 192 pk hier, exedy uprated clutch (als bovenstaand). Al drie jaar trackdays mee gedaan en wat droge driftpleintjes en geen issues mee. Ze stinken allemaal wel een beetje, ook oem. Voor paddle koppeling zal gelden, wat goed is voor race is slecht voor road. Zorgvuldig en rechtlijnig terugplaatsen van de bak is belangrijk, zodat de dunne plaat niet beschadigd tijdens dit proces. My 2ct
-
- Berichten: 148
- Lid geworden op: 24 mei 2015, 20:46
- Naam: Derrick
- Auto: Elise 111R met SC
- Locatie: Zuidelijk Nederland
Re: Nieuwe koppeling (clutch)
Ik heb ook een Exedy uprated clutch. 111R met SC.
Prima koppeling voor straat gebruik en af en toe een trackday / snelle toertocht.
Zoals Malo al aangeeft een Race clutch gaat je niet meer comfort opleveren Koop de koppeling die past bij gepland gebruik. Een race-koppeling zou ik alleen aanbevelen als je veel trackdays gaat rijden of het vermogen van je auto ver gaat opvoeren.
My 0.02 euro.
Prima koppeling voor straat gebruik en af en toe een trackday / snelle toertocht.
Zoals Malo al aangeeft een Race clutch gaat je niet meer comfort opleveren Koop de koppeling die past bij gepland gebruik. Een race-koppeling zou ik alleen aanbevelen als je veel trackdays gaat rijden of het vermogen van je auto ver gaat opvoeren.
My 0.02 euro.
2006 Elise Magnetic Blue | BOE REV300tvs SC kit met 85mm pulley, ITG airbox, Exedy Sport Clutch, 2bular 8x22 Oval Tip uitlaat, Zwarte Exige Diffuser, Zwarte Forged 7 spaaks lichtgewicht wielen, BOE Uprated Rear Engine Mount, Exige V6 spiegel mounts en Exige Alcantara sportstoelen met meer upgrades in de toekomst.
- Frederik
- Site Admin
- Berichten: 11312
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
- Auto: Elan & Evora
- Locatie: Waregem
- Contacteer:
Re: Nieuwe koppeling (clutch)
Racekoppelingen zijn ook moeilijker te doseren en dus minder aangenaam bij normaal gebruik.
9/05/2024 Ypres Lotus Day
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
-
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 30 aug 2017, 17:53
- Auto: Exige 06 krypton green
Re: Nieuwe koppeling (clutch)
Oké Thx
-
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 30 aug 2017, 17:53
- Auto: Exige 06 krypton green
Re: Nieuwe koppeling (clutch)
Het is nu tijd geworden dat ik mijn koppeling moest vervangen .
ben er dus aan begonne .(nog de orginele Toyota)
Heb deze koppelingsset gevonden voor maar 116€
Deze is juist dezelfde als orgineel Toyota maar dan andere naam
Ga ook een c60 bak plaatsen voor de andere overbrenging te hebben in 6de versnelling.( iets lager in toeren “enkel in 6de”)
Ik doe toch geen circuit .
En is dus gemakkelijk/beter voor op de snelweg te rijden)
Moet enkel alles nog terug plaatsen
ben er dus aan begonne .(nog de orginele Toyota)
Heb deze koppelingsset gevonden voor maar 116€
Deze is juist dezelfde als orgineel Toyota maar dan andere naam
Ga ook een c60 bak plaatsen voor de andere overbrenging te hebben in 6de versnelling.( iets lager in toeren “enkel in 6de”)
Ik doe toch geen circuit .
En is dus gemakkelijk/beter voor op de snelweg te rijden)
Moet enkel alles nog terug plaatsen
-
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 30 aug 2017, 17:53
- Auto: Exige 06 krypton green
Re: Nieuwe koppeling (clutch)
De c60 bak gemonteerd top
(1 Foto met de orginele c64 )
En 2 foto’s na montage (c60)
Nu Zeker 600 toeren minder in 6de
Ofwel 25km/h sneller op de 3000t/m
Ik ben er super content mee .
De nieuwe koppeling werkt ook perfect
Voor(c64)
Na(c60)
(1 Foto met de orginele c64 )
En 2 foto’s na montage (c60)
Nu Zeker 600 toeren minder in 6de
Ofwel 25km/h sneller op de 3000t/m
Ik ben er super content mee .
De nieuwe koppeling werkt ook perfect
Voor(c64)
Na(c60)
- malo
- Berichten: 185
- Lid geworden op: 14 okt 2015, 14:24
- Naam: Martijn
- Auto: 111r & cup 220
- Locatie: ZH-NL
- Contacteer:
Re: Nieuwe koppeling (clutch)
Je rijdt nu een tijdje rond met de langere 6e versnelling. Zou je het nog steeds aanraden? Waarschijnlijk is het alleen die enkele keer op hoge snelheid op de duitse autobahn een nadeel (daar heeft de standaard lotus overbrenging het al zwaar om in zijn 6 de top te bereiken).
Ik heb momenteel een spare 64 bak open liggen en overweeg er ook een 60 van te maken.
-
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 30 aug 2017, 17:53
- Auto: Exige 06 krypton green
Re: Nieuwe koppeling (clutch)
Ja de wagen heeft nu wel minder trekkracht in 6de
5000tp/m is zelfs 200km/u (6de)
Hangt er ook wat vanaf wanneer je uit de 5de wil gaan .
De wagen gaat/ging toch al niet zo vlot eens je in de orginele 6de zit (C64)
Dus de auto die mij nu voorbij komt op de autobahn (met mijn c60 ) deed dat vroeger ook met mijn orginele overbrenging (c64) .
Dus daarvoor moet je het niet laten .
Met een Elise/Exige n/a (192pk) Kom je gewoon een muur tegen op 140-150km/u . Een wagen met ietsje meer pk komt gemakkelijk voorbij (op de autobahn).
Voor mij is het nog de prima bak ( minder toeren, “minder lawaai” , minder verbruik )
(Ik denk ook een hogere topsnelheid voor de 220,240,260+ pk)
als je de 5de tot het EINDE gebruikt .!!
wat kan je dan nog Winne met die orginele 6de (c64) (in mijn ogen niets)
Dus gebruik ik die 6de dan liever om nog comfortabeler te kunnen toeren
Maar als je het max. wil halen uit ook die laatste 6de
dan moet je de orginele overbrenging laten staan .
5000tp/m is zelfs 200km/u (6de)
Hangt er ook wat vanaf wanneer je uit de 5de wil gaan .
De wagen gaat/ging toch al niet zo vlot eens je in de orginele 6de zit (C64)
Dus de auto die mij nu voorbij komt op de autobahn (met mijn c60 ) deed dat vroeger ook met mijn orginele overbrenging (c64) .
Dus daarvoor moet je het niet laten .
Met een Elise/Exige n/a (192pk) Kom je gewoon een muur tegen op 140-150km/u . Een wagen met ietsje meer pk komt gemakkelijk voorbij (op de autobahn).
Voor mij is het nog de prima bak ( minder toeren, “minder lawaai” , minder verbruik )
(Ik denk ook een hogere topsnelheid voor de 220,240,260+ pk)
als je de 5de tot het EINDE gebruikt .!!
wat kan je dan nog Winne met die orginele 6de (c64) (in mijn ogen niets)
Dus gebruik ik die 6de dan liever om nog comfortabeler te kunnen toeren
Maar als je het max. wil halen uit ook die laatste 6de
dan moet je de orginele overbrenging laten staan .