malo's 2004 Elise 111r
- malo
- Berichten: 185
- Lid geworden op: 14 okt 2015, 14:24
- Naam: Martijn
- Auto: 111r & cup 220
- Locatie: ZH-NL
- Contacteer:
Re: malo's 2004 Elise 111r
In de winter van 2014 op 2015 heb ik het hele chassis rondom opgeknapt, nu is alles rondom de motor aan de beurt, vandaar - opnieuw - de motor er uit.
- malo
- Berichten: 185
- Lid geworden op: 14 okt 2015, 14:24
- Naam: Martijn
- Auto: 111r & cup 220
- Locatie: ZH-NL
- Contacteer:
Re: malo's 2004 Elise 111r
Veel verder kan 'ie niet uit elkaar:
O ja, de bak kan nog open..
(negeer de hamer..)
deelprojectjes:
[ ] MWR underdrive pully waterpomp (+1,5 pk)
[ ] MWR underdrive pully dynamo (+1,5 pk)
[ ] refurb waterpomp
[ ] lowered temp thermostaat
[x] billet oliepomp (+peace of mind..)
[ ] 6-rib 1520 mm aux belt
[ ] nieuwe idler pulley
[x] spitfire toe-link kits
[x] full 2bular 4-2-1 + sportcat + repackable exhaust (+één miljard pk)
[ ] refurb subframe
[ ] refurb cam cover
[ ] refurb timing cover
[ ] refurb dynamo
[ ] nut + bolt refresh
[ ] gearbox inspectie/rebuild
[ ] driveshaft boot
O ja, de bak kan nog open..
(negeer de hamer..)
deelprojectjes:
[ ] MWR underdrive pully waterpomp (+1,5 pk)
[ ] MWR underdrive pully dynamo (+1,5 pk)
[ ] refurb waterpomp
[ ] lowered temp thermostaat
[x] billet oliepomp (+peace of mind..)
[ ] 6-rib 1520 mm aux belt
[ ] nieuwe idler pulley
[x] spitfire toe-link kits
[x] full 2bular 4-2-1 + sportcat + repackable exhaust (+één miljard pk)
[ ] refurb subframe
[ ] refurb cam cover
[ ] refurb timing cover
[ ] refurb dynamo
[ ] nut + bolt refresh
[ ] gearbox inspectie/rebuild
[ ] driveshaft boot
-
- Berichten: 148
- Lid geworden op: 24 mei 2015, 20:46
- Naam: Derrick
- Auto: Elise 111R met SC
- Locatie: Zuidelijk Nederland
Re: malo's 2004 Elise 111r
Indrukwekkend.....
Knap dat je dit zelf doet!
Knap dat je dit zelf doet!
2006 Elise Magnetic Blue | BOE REV300tvs SC kit met 85mm pulley, ITG airbox, Exedy Sport Clutch, 2bular 8x22 Oval Tip uitlaat, Zwarte Exige Diffuser, Zwarte Forged 7 spaaks lichtgewicht wielen, BOE Uprated Rear Engine Mount, Exige V6 spiegel mounts en Exige Alcantara sportstoelen met meer upgrades in de toekomst.
-
- Berichten: 226
- Lid geworden op: 14 sep 2013, 13:46
- Auto: Elise 111R
- Locatie: Friesland
Re: malo's 2004 Elise 111r
X2! Knap staaltje werk (er vanuit gaande dat het straks allemaal weer in elkaar komt en heel blijft )!
- het is alleen onmogelijk totdat iemand het gedaan heeft -
- malo
- Berichten: 185
- Lid geworden op: 14 okt 2015, 14:24
- Naam: Martijn
- Auto: 111r & cup 220
- Locatie: ZH-NL
- Contacteer:
Re: malo's 2004 Elise 111r
Dat benauwt me regelmatig maar de vorige keer is 'tie er ook beter uitgekomen. Heb de auto deze keer wel geschorst om de apk plicht naar de zomer door te schuiven
- malo
- Berichten: 185
- Lid geworden op: 14 okt 2015, 14:24
- Naam: Martijn
- Auto: 111r & cup 220
- Locatie: ZH-NL
- Contacteer:
Re: malo's 2004 Elise 111r
Windkracht 10 vandaag, een mooie dag om wat onderdelen te stralen op de parkeerplaats. Met soda wel te verstaan. Als het gaat ijzelen zal mijn parking niet meer bevriezen als soda het zelfde doet als strooizout
De versnellingbak schoonmaken voordat deze geopend gaat worden.
Eerste ronde aanstralen dynamo:
De handstraler werkt op 6bar aan de koppeling, kopje soda erin en blazen maar. Het voordeel is dat het oplost in zowel water als olie, milieuveilig en ongevaarlijk in toepassing. Wat basisbescherming is voldoende. Roadgrime, olie en grove oxidatie op het aluminium worden eenvoudig verwijderd. Glasparelen zou natuurlijk nog mooier gaan maar dat blijft abrasief achter in de onderdelen - en kan je natuurlijk niet buiten een cabine of cabinet doen.
Intussen komen de eerste onderdelen binnen vanuit VS en UK:
Olie gear:
Carbon lined synchro's - naast tandwiel tolerantie, slider en lagers één van mijn suspects voor het toenemende transmissie lawaai.
Vanavond de motor verder openen (krukas pully moet nog even meewerken) en het subframe gereed maken voor transport naar de (ont)zinkerij.
De versnellingbak schoonmaken voordat deze geopend gaat worden.
Eerste ronde aanstralen dynamo:
De handstraler werkt op 6bar aan de koppeling, kopje soda erin en blazen maar. Het voordeel is dat het oplost in zowel water als olie, milieuveilig en ongevaarlijk in toepassing. Wat basisbescherming is voldoende. Roadgrime, olie en grove oxidatie op het aluminium worden eenvoudig verwijderd. Glasparelen zou natuurlijk nog mooier gaan maar dat blijft abrasief achter in de onderdelen - en kan je natuurlijk niet buiten een cabine of cabinet doen.
Intussen komen de eerste onderdelen binnen vanuit VS en UK:
Olie gear:
Carbon lined synchro's - naast tandwiel tolerantie, slider en lagers één van mijn suspects voor het toenemende transmissie lawaai.
Vanavond de motor verder openen (krukas pully moet nog even meewerken) en het subframe gereed maken voor transport naar de (ont)zinkerij.
-
- Berichten: 148
- Lid geworden op: 24 mei 2015, 20:46
- Naam: Derrick
- Auto: Elise 111R met SC
- Locatie: Zuidelijk Nederland
Re: malo's 2004 Elise 111r
Hbe je ook het klepdesksel gedaan met de soda-blaster? Zo ja ben ik wel benieuwd hoe die eruit is gekomen...
2006 Elise Magnetic Blue | BOE REV300tvs SC kit met 85mm pulley, ITG airbox, Exedy Sport Clutch, 2bular 8x22 Oval Tip uitlaat, Zwarte Exige Diffuser, Zwarte Forged 7 spaaks lichtgewicht wielen, BOE Uprated Rear Engine Mount, Exige V6 spiegel mounts en Exige Alcantara sportstoelen met meer upgrades in de toekomst.
- malo
- Berichten: 185
- Lid geworden op: 14 okt 2015, 14:24
- Naam: Martijn
- Auto: 111r & cup 220
- Locatie: ZH-NL
- Contacteer:
Re: malo's 2004 Elise 111r
Nog niet geprobeerd Derrick, maar ik verwacht dat niet alle zwarte oxide verdwijnt (met soda is gewone roest ook niet te verwijderen van ferro metalen overigens). De bak is ook zeker niet in nieuwstaat maar veeeeel beter dan voorheen.
De klep- en timingdeksels wil ik daarom laten glasparelen en poedercoaten. Maar ik ga het natuurlijk wel even proberen. Het half gelakte reserve deksel krijg ik er wel mooi blank mee - maar daar was de anodisering al verwijderd.
Met hulp van wat multiplex en de voorgaande brace-bar kon ik de krukas pulley eraf McGyver-en (wie kent dat nog). De brace-bar is toevallig voorzien van boutgaten op dezelfde steek als de 'vasthoud' gaten op de pulley.
Toyota heeft 2 special tools hiervoor, één vasthouder en één pulley trekker (op basis van M7 fijn draad of iets dergelijks). Een trekker is uiteindelijk niet nodig gebleken. Gewoon voorzichtig rondom tikken en wat trekken.
deelprojectjes:
[x] MWR underdrive pully waterpomp (+1,5 pk)
[x] MWR underdrive pully dynamo (+1,5 pk)
[x] refurb waterpomp
[x] lowered temp thermostaat
[x] billet oliepomp (+peace of mind..)
[ ] 6-rib 1520 mm aux belt
[x] nieuwe idler pulley
[x] spitfire toe-link kits
[x] full 2bular 4-2-1 + sportcat + repackable exhaust (+één miljard pk)
[ ] refurb subframe
[ ] refurb cam cover
[ ] refurb timing cover
[x] refurb dynamo
[ ] nut + bolt refresh
[x] gearbox inspectie/rebuild
[x] driveshaft boot
De klep- en timingdeksels wil ik daarom laten glasparelen en poedercoaten. Maar ik ga het natuurlijk wel even proberen. Het half gelakte reserve deksel krijg ik er wel mooi blank mee - maar daar was de anodisering al verwijderd.
Met hulp van wat multiplex en de voorgaande brace-bar kon ik de krukas pulley eraf McGyver-en (wie kent dat nog). De brace-bar is toevallig voorzien van boutgaten op dezelfde steek als de 'vasthoud' gaten op de pulley.
Toyota heeft 2 special tools hiervoor, één vasthouder en één pulley trekker (op basis van M7 fijn draad of iets dergelijks). Een trekker is uiteindelijk niet nodig gebleken. Gewoon voorzichtig rondom tikken en wat trekken.
deelprojectjes:
[x] MWR underdrive pully waterpomp (+1,5 pk)
[x] MWR underdrive pully dynamo (+1,5 pk)
[x] refurb waterpomp
[x] lowered temp thermostaat
[x] billet oliepomp (+peace of mind..)
[ ] 6-rib 1520 mm aux belt
[x] nieuwe idler pulley
[x] spitfire toe-link kits
[x] full 2bular 4-2-1 + sportcat + repackable exhaust (+één miljard pk)
[ ] refurb subframe
[ ] refurb cam cover
[ ] refurb timing cover
[x] refurb dynamo
[ ] nut + bolt refresh
[x] gearbox inspectie/rebuild
[x] driveshaft boot
- RubenD
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 18:49
- Auto: Lotus Elise S1 1999
- Locatie: Torhout
Re: malo's 2004 Elise 111r
Goed bezig eh met uw machientje!malo schreef: ↑01 feb 2017, 18:03 In de opbouw:
Stoelframes weer netjes:
IMG_5595.JPG
Raamrubbers vernieuwd, prima wiki hierover op: http://wiki.seloc.org/a/Replacing_the_Window_Seals
Alleen de schroevendraaier vervangen door een kunstof squeegee (of ruitenkrabber of creditcard)
IMG_5610.JPG
Eindelijk van de gebobbelde seal af. Het uiteinde onder de spiegel moet ik nog zwart afkitten om opnieuw bobbelen te voorkomen (credits arno@seloc).
IMG_5615.JPG
Ruw uitlijnen voordat de frontclam er weer op gaat:
IMG_5575.JPG
Dat ruw uitlijnen wil ik ook wel eens proberen.
- malo
- Berichten: 185
- Lid geworden op: 14 okt 2015, 14:24
- Naam: Martijn
- Auto: 111r & cup 220
- Locatie: ZH-NL
- Contacteer:
Re: malo's 2004 Elise 111r
De inlaat cam blijkt onderhevig te zijn aan slijtage, iets wat bij 2zz motoren uit die tijd nogal eens voorkomt. De kluslijst wordt dus nog wat langer, maar misschien weer wat paarden teruggevonden dus
Een echte reden is er nooit gevonden voor het probleem, maar het meest genoemd is de materiaalkeuze en harding van de OEM cams. Aftermarket cams schijnen het nooit te hebben. Ik vind het wel opvallend dat het met name de lobe is welke het verst van de olie sproeier toevoer zit, de flowverdeling ook nog even onderzoeken dus.
Zaterdag gaat het subframe naar de verzinkerij, het wordt ontzinkt, gestraald en opnieuw verzinkt - net zoals bij RubenD alhier. Ik ben benieuwd, maar jammer dat ik de glimmende verse zinklaag niet zal kunnen bewonderen omdat het subframe direct daarna gepoedercoat zal worden. Ik moet nog een ral kleurtje uitkiezen maar het zal wel zwart worden.
Een echte reden is er nooit gevonden voor het probleem, maar het meest genoemd is de materiaalkeuze en harding van de OEM cams. Aftermarket cams schijnen het nooit te hebben. Ik vind het wel opvallend dat het met name de lobe is welke het verst van de olie sproeier toevoer zit, de flowverdeling ook nog even onderzoeken dus.
Zaterdag gaat het subframe naar de verzinkerij, het wordt ontzinkt, gestraald en opnieuw verzinkt - net zoals bij RubenD alhier. Ik ben benieuwd, maar jammer dat ik de glimmende verse zinklaag niet zal kunnen bewonderen omdat het subframe direct daarna gepoedercoat zal worden. Ik moet nog een ral kleurtje uitkiezen maar het zal wel zwart worden.
Laatst gewijzigd door malo op 25 jan 2018, 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.